Raport roczny 2023 – Pismo Prezesa Zarządu 1
Drodzy Akcjonariusze
Miniony, 2023 rok b zarówno dla Spółki jak i dla całej branży IT oraz
gospodarki światowej kolejnym, po latach 2020-2022 roku, okresem szczególnych
wyzwań. Na rynku w szerszej perspektywie odcisnęła s również niepewność
związana z trwającą od przeszło 2 lat wojna w Ukrainie. Dodatkowo na wskazane
wydarzenia nałożył się zjawiska inflacyjne oraz istotny wzrost cen na rynku
nośników energii.
Zarząd Spółki, kierując się jej interesem oraz mając na uwadze potrzeby
klientów, podjął w całym wskazanym okresie ostatnich lat, szereg decyzji
pozwalających na możliwie niezakłócone świadczenie usług. Niezakłócone
kontynuowanie świadczenia usług było również możliwe dzięki wypracowywanej i
rozwijanej z w ostatnich latach polityce mobilności działania oraz dążenia do
maksymalizacji świadczenia usług zdalnych.
Nieustannie zachodzące zmiany polityczno-gospodarcze mają realny wpływ
funkcjonowania przedsiębiorstw. Do kluczowych czynników makroekonomicznych
w odniesieniu do minionego roku należy zaliczyć przede wszystkim: poziom
inwestycji w gospodarce, poziom inflacji, ceny nośników energii oraz kursy walut
- głównie USD i EUR. Stan gospodarki, a co za tym idzie kondycji przedsiębiorstw,
w pierwszej kolejności wpływa na ograniczenie poziomu inwestycji, w tym również
inwestycji w rozwiązania informatyczne.
Pomimo trudności związanych ze wskazanymi wyzwaniami rynku i otoczenia
gospodarczego Spółka osiągnęła w 2023 roku dobre wyniki finansowe. W
minionym roku Spółka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości
82.443 tys. PLN oraz zysk netto w wysokości 1.487 tys. PLN. Co istotne Spółka
wypracowała zysk ze sprzedaży w wysokości 949 tys. PLN, co stanowi istotną
zmianę negatywnego trendu obserwowanego w wcześniaczych okresach
sprawozdawczych. Wynik finansowy Spółki wskazuje, że kondycja otoczenia
gospodarczego Spółki stopniowo ulega polepszeniu, jednak nie osiągnęła jeszcze
poziomu stabilizacji z przed roku 2020. Na osiągnięte wyniki w istotny sposób
wpłynęła również zmieniająca się w okresie roku 2023 sytuacja na rynku źródeł
energii, w szczególności energii elektrycznej, której ceny równi sukcesywnie
ulegają stabilizacji. Spółka zauważa u klientów trwający już od końca 2022 roku i
przez okres minionego roku stopniowy proces powrotu do realizacji dużych
projektów w obszarze IT. Proces ten w ocenie Zarządu w okresie najbliższego i
kolejnego roku powinien charakteryzować się intensyfikacją biorąc pod uwagę
zarówno nowe wyzwania technologiczne, jak i konieczność inwestowania w
infrastrukturę IT przedsiębiorstw, która w ostatnich dwóch - trzech latach nie była
odnawiana.
Raport roczny 2023 – Pismo Prezesa Zarządu 2
Zarząd Spółki, analizując otoczenie gospodarcze, optymistycznie patrzy na
rok bieżący i lata kolejne. Bowiem, szacunki prezentowane przez instytut Gartnera
wskazują na wzrost globalnych wydatków w 2023 r. na nowe technologie na
poziomie 5,5%; a sektorem, który ma szanse na największy wzrost będzie jak w
poprzednich okresach produkcja oprogramowania. Eksperci jednocześnie studzą
optymistyczne prognozy podkreślając, że na realne wyniki finansowe osiągane w
sektorze IT będą miały wpływ zarówno inflacja jak i wysokie koszty prowadzenia
biznesu. W komentarzach ekspertów rynku pojawia srównież teza, że obszar
nowych technologii po latach dynamicznego rozwoju czeka spowolnienie,
którego źródła upatrywane przede wszystkim w inflacji jak i destabilizacji
geopolitycznej widocznej w szczególności na rynku europejskim i
północnoamerykańskim. Należy mijednak na uwadze, że postępująca cyfryzacja
światowej gospodarki jest procesem nieodwracalnym i w konsekwencji zjawiskiem,
które będzie wymagać stałych inwestycji i rozwoju; stąd też należy raczej w
obecnym okresie wić o spowolnieniu w branży IT a nie o wyraźnym spadku.
Analitycy rynku IT z firmy Fitch Solutions przewidują zarówno większą dynamikę
wzrostu Polskiego rynku IT jak i jego co raz większy udział w krajowym PKB, który
może wzrosnąć aż 4,5% w 2025 r. (wobec 3,5% w roku 2022).
Konsekwentnie realizowana strategia Spółki zakłada, że znaczna część jej
działalności opiera sna stałej, wieloletniej i kompleksowej obsłudze w zakresie
informatyki dużych podmiotów gospodarczych. Staramy się zwiększ liczbę
klientów kluczowych oraz generować część przychodów ze współpracy z wieloma
mniejszymi kontrahentami, unikając w ten sposób ryzyka związanego
z uzależnieniem od dużych klientów. Spółka w minionym roku podpisała szereg
kolejnych, znaczących dla przedsiębiorstwa umów. Spółce udało s pozyskać
kolejnych klientów oraz podpisać kolejne wieloletnie umowy z dotychczasowymi
partnerami biznesowymi Spółki, w tym umowy na dalszą konsolidację usług
informatycznych i utrzymywanie środowisk IT klienta.
Naszymi głównymi dostawcami od wielu lat są polskie i światowe koncerny
informatyczne, takie jak Hewlett Packard, IBM, Dell Computer, Lenovo, Microsoft
i inne. Posiadamy podpisane umowy partnerskie z przodującymi na świecie
producentami sprzętu i oprogramowania. Nasi inżynierowie, uczestnicząc
w specjalistycznych kursach i szkoleniach oraz zdając egzaminy kwalifikacyjne,
zdobywają wiedzę i umiejętności owocujące później w kontaktach z klientami.
Lista certyfikatów uzyskiwanych przez naszych pracowników ciągle się rozszerza.
Ciągła dbałość o rozwój infrastruktury umożliwia nam oferowanie naszym
klientom najbardziej zaawansowanych usług. Dotyczy to szczególnie usług
outsourcingowych oraz usług chmurowych realizowanych w naszym Centrum
Przetwarzania Danych (Data Center). Nasze kompetencje w zakresie realizacji tych
usług, oparte są o międzynarodowe standardy i wsparte certyfikatami naszych
inżynierów. Nasze zasoby i infrastruktura w tym zakresie, stanowią atrakcyjną
ofertę dla kluczowych klientów sektora finansowego i przemysłowego.
Raport roczny 2023 – Pismo Prezesa Zarządu 3
W kolejnych latach planujemy dalej rozwijać nasze usługi i zasoby w oparciu
o infrastrukturę Data Center aby w ten sposób umacni pozycję firmy w
segmencie usług Cloud Computing. Zgodnie bowiem z tendencjami rynku IT,
tradycyjne technologie informatyczne zaczną tracić na znaczeniu, a dominującymi
nurtami okażą się takie rozwiązania jak Chmura (IaaS, PaaS, SaaS) ogólnie
określane ITaaS, analizy danych – Big Data, IoT, BI, AI czy rozwiązania mobilne.
W trosce o zapewnienie jak najwyższej jakości usług, Spółka stale utrzymuje
certyfikat potwierdzający, że świadczone przez nas usługi IT zarządzane są
zgodnie z normą ISO 20000. Zakres oferowanych przez nas usług serwisowych
i wsparcia technicznego jest stale poszerzany. Spółka również stale utrzymuje i
rozwija Zintegrowany Systemem Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem
Informacji oparty o wymagania norm ISO 9001:2015 i 27000:2017. Talex S.A.
może się poszczycić uzyskanym w 2019 certyfikatem wg standardu EN50600 class
4 (najwyższej) oraz certyfikat ISO 22237 class 4 dla obu posiadanych Centrów
Danych w Poznaniu i Wrocławiu.
Czynniki mające wpływ na osiągnięte przez Spółkę wyniki w perspektywie
kolejnego łrocza to przede wszystkim realizacja umów ze stałymi, wieloletnimi
klientami Spółki, w szczególności z klientami sektora bankowo finansowego,
takimi jak Santander Bank Polska SA, Credit Agricole Bank Polska SA i PKO Bank
Polski SA oraz klientami z innych sektorów jak Grupa Allegro Sp. z o.o., Eurocash
S.A., Toyota Central Europe Sp. z o.o. i Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
W nadchodzącym okresie Spółka planuje dalej konsekwentnie koncentrować
swoją działalność na outsourcingu usług informatycznych, świadczeniu usług
integracyjnych w zakresie technologii informatycznych oraz produkcji
oprogramowania. Traktując usługi outsourcingowe jako jeden ze strategicznych
kierunków rozwoju, Spółka konsekwentnie, od kilku już lat, rozwija kompetencje
i niezbędną infrastrukturę techniczną. Podobnie jak w latach minionych, będziemy
dążyli również do podnoszenia naszych kompetencji i ugruntowywania pozycji
profesjonalisty w branży IT.
Ze szczególuwagą Zarząd Spółki przygląda się otoczeniu gospodarczemu
Spółki; źródła ryzyka oraz ich potencjalny i faktyczny wpływ na funkcjonowanie
Spółki stale rozpoznawane na poszczególnych poziomach zarzadzania
przedsiębiorstwa. Konsekwentne budowanie świadomości kadry menadżerskiej, że
ryzyko jest stałym elementem prowadzania działalności gospodarczej pozwala w
istotnym stopniu podejmować działania minimalizujące prawdopodobieństwo
wystąpienia konkretnych ryzyk. Okres minionych lat obfitujący w doświadczania
związane z destabilizacją rynku, wyczuliły kadrę menadżerską pod kątem stałej
analizy możliwych wystąpienia ryzyk, a w szczególności przeciwdziałaniu ich
skutkom. Spółka opiera swoje działanie o zrównoważone wykorzystywanie usług
bankowych, o charakterze dłużnym i inwestycyjnym, jak również budowanie
zdywersyfikowanego portfela dostawców usług. Spółka prowadzi również projekty
Raport roczny 2023 – Pismo Prezesa Zarządu 4
zmierzające do zmniejszenia kosztów prowadzonej działalności, w tym
pozwalające na ograniczenia uzależnienie do dostawców.
Istotną okolicznością dla funkcjonowania Spółki również jest fakt, że Talex
S.A. obecnie nie prowadzi, żadnych działań gospodarczych na rynku ukraińskim
lub z podmiotami istotnie zaangażowanymi na Ukrainie. Spółka nie jest również
zaangażowana bezpośrednio ani pośrednio na rykach rosyjskim i białoruskim.
Zarząd Spółki na bieżąco i z dużą uwagą przygląda się obecnej sytuacji oraz jej
rozwojowi, mając na uwadze, że może mieć ona realny wpływ na relacje
gospodarcze Spółki z jej klientami.
Szczegółowe informacje na temat działalności Spółki zamieszczone
w sprawozdaniu za rok 2023, do analizy których gorąco zachęcam.
Bardzo dziękuję wszystkim Akcjonariuszom za okazane nam zaufanie.
Pragnę zapewnić, że dokładamy wszelkich starań by stale umacniać naszą pozycję
na rynku.
kwiecień 2024 r.
Z poważaniem
Janusz Gocałek
Prezes Zarządu