
Sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku EC BĘDZIN Spółka Akcyjna (w tys. zł)
str. 16
niemożliwy do zrealizowania, albowiem zatwierdzona przez URE taryfa okazała się niewystarczająca na
pokrycie wszelkich kosztów kwalifikowanych. Zarząd ECBW wskazuje jednocześnie, że ECBW wykorzystała
wszystkie możliwości wsparcia dedykowane sektorowi wytwarzania ciepła w latach 2020-2023.
W dniu 27 marca 2024 roku ECBW otrzymała od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska zawiadomienie
o przedłużeniu terminu rozpatrzenia odwołania do 31 maja 2024 roku.
W dniu 16 kwietniu 2024 roku ECBW otrzymała zawiadomienie o wszczęciu postepowania administracyjnego
przez WIOŚ w sprawie wymierzenia ECBW administracyjnej kary pieniężnej za niedokonanie rozliczenia
wielkości emisji w terminie, o którym mowa w art. 92 ust. 1 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji
gazów cieplarnianych, za rok 2021. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania wobec ECBW nie przesądza
zarówno o tym, iż pieniężna kara administracyjna zostanie na ECBW w ogóle nałożona ani o jej ewentualnej
wysokości (w przypadku nałożenia).
W obecnym stanie nie jest zatem możliwe wskazanie czy, a jeśli tak to kiedy, ECBW będzie zobowiązana do
zapłaty kary za niedokonanie rozliczenia wielkości w emisji.
Niezależnie jednak od powyższego, nawet przyjmując założenie nieuchronności nałożenia na ECBW przez
organ administracyjny kary pieniężnej za niedokonanie rozliczenia emisji, Zarząd ma świadomość́, że Spółce
będzie przysługiwała dodatkowo możliwość́ podjęcia innych środków prawnych w trybie sądowo-
administracyjnym, na skutek których może dojść́ do wstrzymania wykonania decyzji nakładającej karę oraz
dalej idących skutków prawnych, a także środki prawne mogące doprowadzić́ do odroczenia terminu
płatności, rozłożenia kary na raty, a nawet częściowego umorzenia finalnie ustalonego zobowiązania. W
stosunku do powyższej konstrukcji prawnej objaśnienia prawne wydał Minister Klimatu. Zgodnie z nimi: (...)
Na podstawie art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej organ podatkowy na wniosek podatnika (uzasadniony
ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym) może: 1) odroczyć́ termin płatności podatku lub
rozłożyć́ zapłatę
̨
podatku na raty; 2) odroczyć́ lub rozłożyć́ na raty zapłatę
̨
zaległości podatkowej wraz z
odsetkami za zwłokę
̨
lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek; 3) umorzyć́ w całości
lub w części zaległości podatkowej, odsetki za zwłokę
̨
lub opłatę
̨
prolongacyjną.
Ponadto, nawet gdyby wszystkie w/w mechanizmy okazały się nieskuteczne, to wówczas ECBW będzie
zmuszona do otwarcia i przeprowadzenia jednego z postępowań restrukturyzacyjnych przewidzianych przez
ustawę Prawo Restrukturyzacyjne. Zarząd ECBW opracowuje wieloaspektowy scenariusz, którego
wdrożenie w przypadku aktualizacji obowiązku zapłaty kary administracyjnej pozwoli na dalszą kontynuację
działalności przez jednostkę
̨
.
Podsumowując, z perspektywy założenia o kontynuacji działalności przez ECBW najważniejszą
okolicznością jest kwestia ryzyka nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za nierozliczenie w terminie
uprawnień́ do emisji CO2 za lata ubiegłe. Należy jednak wskazać́, iż
̇
: (1) zobowiązanie to ma charakter
potencjalny
i nieskonkretyzowany, do momentu wydania decyzji ostatecznej, nie sposób zakładać́ terminu jego zapłaty,
ani nie można w sposób pewny określić́ jego wysokości, (2) obecnie toczy się
̨
postepowanie administracyjne
przed organem II instancji, dotyczące kary za brak umorzenia wszystkich wymaganych uprawnień́ do emisji
za rok 2020, oraz przed organem I Instancji zostało wszczęte postępowanie dotyczące kary za brak
umorzenia wszystkich wymaganych uprawnień́ do emisji za rok 2021, zaś́ z uwagi na skomplikowany
charakter sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa ich skutek nie jest jednoznacznie
przesądzony, (3) realny obowiązek zapłaty wywrze dopiero decyzja ostateczna – co wymaga przynajmniej
zakończenia postępowania przed organem II instancji, (4) nawet w przypadku istnienia ostatecznej decyzji o
nałożeniu kar, ECBW przysługują
̨
jeszcze dalsze środki prawne w trybie sądowo- administracyjnym, na
skutek których może dojść́ do wstrzymania jej wykonania oraz do dalej idących skutków prawnych, a także
środki prawne mogące doprowadzić́ do odroczenia terminu płatności, rozłożenia jej na raty czy też
częściowego umorzenia, (5) Zarząd ECBW opracowuje wieloaspektowy scenariusz, którego wdrożenie w
przypadku aktualizacji obowiązku zapłaty kar administracyjnych pozwoli na dalszą kontynuację działalności
przez jednostkę
̨
, (6) ostatecznie ECBW zostanie poddane restrukturyzacji w ramach jednego z postępowań
przewidzianych przez prawo restrukturyzacyjne.
Powyższe pozwala stwierdzić, że realizacja zawartych pomiędzy EC BĘDZIN S.A. a ECBW umów na
dostawy węgla w okresie ich obowiązywania (tj. do 31 grudnia 2025r.) a tym samym stabilności osiąganych
przez Emitenta z tego tytułu przychodów, nie jest zagrożona.
Co więcej, jak wynika z otrzymanych przez Zarząd Emitenta opinii doradców prawnych, nawet w wypadku
realizacji najbardziej negatywnego dla ECBW scenariusza skutkującego koniecznością otwarcia