
Sprawozdanie Zarządu z działalności EC BĘDZIN S.A. oraz Grupy Kapitałowej za 2023 rok
47
W dniu 27 marca 2024 roku ECBW otrzymała od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
zawiadomienie o przedłużeniu terminu rozpatrzenia odwołania do 31 maja 2024 roku.
W dniu 16 kwietniu 2024 roku ECBW otrzymała zawiadomienie o wszczęciu postepowania
administracyjnego przez WIOŚ w sprawie wymierzenia ECBW administracyjnej kary pieniężnej za
niedokonanie rozliczenia wielkości emisji w terminie, o którym mowa w art. 92 ust. 1 ustawy o systemie
handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, za rok 2021. Zawiadomienie o wszczęciu
postępowania wobec ECBW nie przesądza zarówno o tym, iż pieniężna kara administracyjna zostanie na
ECBW w ogóle nałożona ani o jej ewentualnej wysokości (w przypadku nałożenia). Precyzyjne
oszacowanie grożącej ECW kary nie jest w ocenie Emitenta możliwe, albowiem wbrew pozorom, kwestia
ta zależy do wielu różnych czynników i okoliczność, które tylko pozornie wydają się być oczywiste. W tym
miejscu należy jednak wskazać, że Zarząd ECBW wstępnie oszacował wysokość ewentualnej kary za rok
2021 na kwotę 261.211 tys. zł (512.840 x 4,6806 euro x 108,82 euro). Ponadto potencjalna wysokości
kary za rok 2022 (choć w tym zakresie postępowanie administracyjnej nie zostało nawet wszczęte)
została oszacowana przez zarząd ECBW na kwotę 232.747 tys. zł (426.833 x4,5892 euro x 118,82 euro).
W obecnym stanie nie jest zatem możliwe wskazanie czy, a jeśli tak to kiedy, ECBW będzie zobowiązana
do zapłaty kary za niedokonanie rozliczenia wielkości w emisji.
Niezależnie jednak od powyższego, nawet przyjmując założenie nieuchronności nałożenia na ECBW przez
organ administracyjny kary pieniężnej za niedokonanie rozliczenia emisji, Zarząd ma świadomość́, że
Spółce będzie przysługiwała dodatkowo możliwość́ podjęcia innych środków prawnych w trybie sądowo-
administracyjnym, na skutek których może dojść́ do wstrzymania wykonania decyzji nakładającej karę oraz
dalej idących skutków prawnych, a także środki prawne mogące doprowadzić́ do odroczenia terminu
płatności, rozłożenia kary na raty, a nawet częściowego umorzenia finalnie ustalonego zobowiązania. W
stosunku do powyższej konstrukcji prawnej objaśnienia prawne wydał Minister Klimatu. Zgodnie z nimi: (...)
Na podstawie art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej organ podatkowy na wniosek podatnika (uzasadniony
ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym) może: 1) odroczyć́ termin płatności podatku lub
rozłożyć́ zapłatę
̨
podatku na raty; 2) odroczyć́ lub rozłożyć́ na raty zapłatę
̨
zaległości podatkowej wraz z
odsetkami za zwłokę
̨
lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek; 3) umorzyć́ w całości
lub w części zaległości podatkowej, odsetki za zwłokę
̨
lub opłatę
̨
prolongacyjną.
Ponadto, nawet gdyby wszystkie w/w mechanizmy okazały się nieskuteczne, to wówczas ECBW będzie
zmuszona do otwarcia i przeprowadzenia jednego z postępowań restrukturyzacyjnych przewidzianych
przez ustawę Prawo Restrukturyzacyjne. Zarząd ECBW opracowuje wieloaspektowy scenariusz, którego
wdrożenie w przypadku aktualizacji obowiązku zapłaty kary administracyjnej pozwoli na dalszą kontynuację
działalności przez jednostkę
̨
.
Podsumowując, z perspektywy założenia o kontynuacji działalności przez ECBW najważniejszą
okolicznością jest kwestia ryzyka nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za nierozliczenie
w terminie uprawnień́ do emisji CO
2
za lata ubiegłe. Należy jednak wskazać́, iż
̇
: (1) zobowiązanie to ma
charakter potencjalny i nieskonkretyzowany, do momentu wydania decyzji ostatecznej, nie sposób
zakładać́ terminu jego zapłaty, ani nie można w sposób pewny określić́ jego wysokości, (2) obecnie toczy
się
̨
postepowanie administracyjne przed organem II instancji, dotyczące kary za brak umorzenia wszystkich
wymaganych uprawnień́ do emisji za rok 2020, oraz przed organem I Instancji zostało wszczęte
postępowanie dotyczące kary za brak umorzenia wszystkich wymaganych uprawnień́ do emisji za rok
2021, zaś́ z uwagi na skomplikowany charakter sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa
ich skutek nie jest jednoznacznie przesądzony, (3) realny obowiązek zapłaty wywrze dopiero decyzja
ostateczna – co wymaga przynajmniej zakończenia postępowania przed organem II instancji, (4) nawet
w przypadku istnienia ostatecznej decyzji o nałożeniu kar, ECBW przysługują
̨
jeszcze dalsze środki prawne
w trybie sądowo- administracyjnym, na skutek których może dojść́ do wstrzymania jej wykonania oraz do
dalej idących skutków prawnych, a także środki prawne mogące doprowadzić́ do odroczenia terminu
płatności, rozłożenia jej na raty czy też częściowego umorzenia, (5) Zarząd ECBW opracowuje
wieloaspektowy scenariusz, którego wdrożenie w przypadku aktualizacji obowiązku zapłaty kar