
Strona 5 z 7
„Jednostka powinna stosować założenie o kontynuacji działalności do momentu,
w którym nie staje się pewne (lub prawie pewne), że nie będzie kontynuowała
działalności w dającej się
̨
przewidzieć przyszłości, obejmującej okres nie krótszy niż
jeden rok od dnia bilansowego.”
Z treści w/w Standardu wynika zatem powinność (obowiązek) przyjęcia założenia o kontynuacji
działalności („jednostka powinna stosować założenie o kontynuacji…”), chyba że w okresie
nie krótszym niż jeden rok od dnia bilansowego jest pewne (lub prawnie pewne), że działalność
nie będzie mogła być kontynuowana. Innymi słowy Ustawodawca wprowadza swoiste
domniemanie kontynuacji działalności, a przyjęcie stanowiska przeciwnego jest możliwe tylko
wtedy, kiedy z analizy dostępnych danych wynika z pewnością (lub prawie z pewnością),
że w dającej się przewidzieć przyszłości, nie krócej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 roku,
kontynuowanie działalności nie będzie możliwe.
W świetle powyższego należy zauważyć, że w okresie od początku 2023 roku do dnia
sporządzenia opiniowanego przez Biegłego Rewidenta jednostkowego sprawozdania
finansowego Emitenta, Spółka spłaciła wszystkie długoterminowe i krótkoterminowe
zobowiązania z tytułu pożyczek czy obligacji na łączna kwotę przekraczająca 27 mln złotych.
Środki na tak istotną redukcje zadłużenia w kwocie 16,18 mln zł, pochodziły z transakcji zbycia
51 % udziałów w spółce EC BEDZIN Wytwarzanie Sp. z o.o. („ECBW”) zaś w pozostałym
zakresie pochodziły z zysku osiągniętego z rozpoczętej w 2023 roku działalności operacyjnej.
Obecnie Spółka posiada jedynie zobowiązania bezpośrednio związane z bieżącą działalnością
operacyjną.
Przechodząc dalej należy podkreślić, że mając na uwadze fakt, iż według stanu na dzień
sporządzenia opiniowanego jednostkowego sprawozdania finansowego, jedynym odbiorcą
węgla od EC BĘDZIN S.A. jest właśnie ECBW, Zarząd Emitenta dokonał pogłębionej,
wielowymiarowej oceny w zakresie zdolności ECBW do wywiązania się z zawartych
z Emitentem umów. W kontekście stabilności przychodów samego Emitenta, horyzont czasowy
dokonywanej oceny sytuacji ECBW jest zatem tożsamy z okresem obowiązywania zawartych
pomiędzy Emitentem, a ECBW umów na dostawy węgla, tj. do dnia 31 grudnia 2025 roku
(a więc o 12 miesięcy dłużej niż perspektywa na potrzeby oceny zasadności kontynuacji
działalności). Zarząd Emitenta wskazuje ponadto, że ocena ryzyka w postaci braku możliwości
wywiązania się przez ECBW z zawartych z EC BĘDZIN S.A. umów na dostawy węgla, została
dokonana przy założeniu najbardziej negatywnego dla ECBW scenariusza skutkującego
koniecznością otwarcia przez tę spółkę postępowania restrukturyzacyjnego.
Wyniki przeprowadzonej analizy, opartej o treść wiążących Emitenta z ECBW umów na
dostawy węgla oraz otrzymane przez Zarząd Spółki opinie prawne, wskazują w sposób nie
budzący wątpliwości, że nawet w wypadku konieczności przeprowadzania przez ECBW
postępowania restrukturyzacyjnego, bezpieczeństwo dostaw realizowanych przez EC BĘDZIN
S.A. oraz możliwość zapłaty przez ECBW za otrzymany surowiec, nie jest narażone na istotne
ryzyka. Nawet bowiem w przypadku konieczności przeprowadzenia takiego postępowania
ECBW będzie w dalszym ciągu zmuszona do zakupu surowca w postaci węgla stanowiącego
podstawowe paliwo dla posiadanych przez ECBW aktywów wytwórczych, zaś zobowiązania
powstałe po dniu otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego nie są obejmowane układem
i muszą być realizowane na bieżąco, tj. przed zobowiązaniami, które takim układem zostały
objęte. Innymi słowy przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić, że realizacja zawartych
pomiędzy EC BĘDZIN S.A., a ECBW umów na dostawy węgla, w okresie ich obowiązywania