SPRAWOZDANIE
NIEZALE�NEGO
BIEG�EGO
REWIDENTA
Z
BADANIA
ROCZNEGO
SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
za okres od 01
stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku jednostki:
Grupa Kapita�owa VOXEL SA
�z siedzib� w Krakowie (30-663), przy ulicy Wielickiej
265
SPRAWOZDANIE
NIEZALE�NEGO BIEG�EGO REWIDENTA
Z
BADANIA ROCZNEGO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO JEDNOSTKI
Grupa Kapita�owa VOXEL SA
�z siedzib� w Krakowie (30-663), przy ulicy Wielickiej
265
dla
Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej
Opinia
Przeprowadzili�my
badanie rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
grupy kapita�owej, w kt�rej jednostk� dominuj�c� jest VOXEL SPӣKA AKCYJNA (�Jednostka dominuj�ca�) (�Grupa�), zawieraj�ce skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowej
sporz�dzone na dzie� 31 grudnia 2023 r., skonsolidowane sprawozdanie z
ca�kowitych dochod�w, skonsolidowane sprawozdanie ze zmian w kapitale w�asnym,
skonsolidowane sprawozdanie
z przep�yw�w pieni�nych za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.
oraz informacj�
dodatkow� do skonsolidowanego sprawozdania finansowego zawieraj�c� informacj� o
istotnych politykach rachunkowo�ci oraz inne informacje obja�niaj�ce
(�skonsolidowane sprawozdanie finansowe�).
Naszym zdaniem, za��czone skonsolidowane
sprawozdanie finansowe:
�
przedstawia rzetelny i
jasny obraz skonsolidowanej sytuacji maj�tkowej i finansowej Grupy
na dzie� 31 grudnia 2023 r. oraz jej skonsolidowanego wyniku finansowego i
skonsolidowanych przep�yw�w pieni�nych za rok obrotowy zako�czony w tym dniu zgodnie z maj�cymi zastosowanie Mi�dzynarodowymi
Standardami Sprawozdawczo�ci Finansowej zatwierdzonymi przez Uni� Europejsk�
oraz przyj�tymi zasadami (polityk�) rachunkowo�ci;
�
jest zgodne co do
formy i tre�ci z obowi�zuj�cymi Grup� przepisami prawa oraz statutem
Jednostki dominuj�cej.
Niniejsza opinia jest sp�jna ze sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu,
kt�re wydali�my dnia 04 kwietnia 2024 roku.
Nasze badanie przeprowadzili�my zgodnie z Krajowymi
Standardami Badania w brzmieniu Mi�dzynarodowych Standard�w Badania przyj�tymi
uchwa�� Krajowej Rady Bieg�ych Rewident�w nr 3430/52a/2019 z dnia 21 marca 2019
r. w sprawie krajowych standard�w badania oraz innych dokument�w, z p�n.zm. oraz uchwa�� Rady
Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego nr 38/I/2022 z dnia 15 listopada 2022 r. w
sprawie krajowych standard�w kontroli jako�ci oraz Krajowego Standardu Badania
220 (Zmienionego) (�KSB�) oraz stosownie do ustawy z dn. 11 maja 2017 r.
o bieg�ych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym (�Ustawa
o bieg�ych rewidentach� � Dz.U. 2023 poz. 1015 z p�n.
zm.) oraz Rozporz�dzenia UE nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie
szczeg�owych wymog�w dotycz�cych ustawowych bada� sprawozda� finansowych
jednostek interesu publicznego (�Rozporz�dzenie UE� � Dz. Urz. UE L 158 z
27.05.2014, str. 77, z p�n. zm.). Nasza
odpowiedzialno�� zgodnie z tymi standardami zosta�a dalej opisana w sekcji
naszego sprawozdania Odpowiedzialno�� bieg�ego rewidenta za badanie
skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Jeste�my
niezale�ni od Sp�ek Grupy zgodnie z Mi�dzynarodowym Kodeksem etyki zawodowych
ksi�gowych (w tym Mi�dzynarodowymi standardami niezale�no�ci) Rady
Mi�dzynarodowych Standard�w Etycznych dla Ksi�gowych (�Kodeks IESBA�) przyj�tym
uchwa�� Krajowej Rady Bieg�ych Rewident�w nr 3431/52a/2019 z dnia 25 marca 2019
r. w sprawie zasad etyki zawodowej bieg�ych rewident�w, z p�n.
zm. oraz z innymi wymogami etycznymi kt�re maj� zastosowanie do badania
sprawozda� finansowych w Polsce. Wype�nili�my nasze inne obowi�zki etyczne
zgodnie z tymi wymogami i Kodeksem IESBA. W trakcie przeprowadzania badania
kluczowy bieg�y rewident oraz firma audytorska pozostali niezale�ni od Sp�ki
zgodnie z wymogami niezale�no�ci okre�lonymi w Ustawie o bieg�ych rewidentach
oraz w Rozporz�dzeniu UE.
Uwa�amy, �e dowody badania, kt�re uzyskali�my s� wystarczaj�ce i odpowiednie,
aby stanowi� podstaw� dla naszej opinii.
Kluczowe sprawy
badania s� to sprawy, kt�re wed�ug naszego zawodowego os�du by�y najbardziej
znacz�ce podczas badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego
za bie��cy okres sprawozdawczy. Obejmuj� one najbardziej znacz�ce ocenione
rodzaje ryzyka istotnego zniekszta�cenia, w tym ocenione rodzaje ryzyka
istotnego zniekszta�cenia spowodowanego oszustwem. Do spraw tych odnie�li�my
si� w kontek�cie naszego badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego
jako ca�o�ci oraz przy formu�owaniu naszej opinii
oraz podsumowali�my nasz� reakcj� na te rodzaje ryzyka, a w przypadkach, w
kt�rych uznali�my za stosowne przedstawili�my najwa�niejsze spostrze�enia
zwi�zane z tymi rodzajami ryzyka.
Kluczowa sprawa
badania |
Jak nasze
badanie odnios�o si� do tej sprawy |
|
W ramach
procedur badania: �
Uzyskali�my zrozumienie dla procesu sprzeda�y i przetestowali�my
dzia�anie procesu na przyk�adzie.. �
Dokonali�my oceny zgodno�ci stosowanej Polityki rachunkowo�ci w
zakresie rozpoznawania i ujmowania przychod�w zgodnie z MSSF sp�ek
wchodz�cych �
Dokonali�my analizy przychod�w �
Zweryfikowali�my istnienie, kompletno�� oraz wsp�mierno�� przychod�w |
Rozpoznanie istotnych cz�ci Grupy
Kapita�owej oraz analiza ich danych finansowych |
�
Analiza sprawozda� finansowych jednostek zale�nych na potrzeby badania skonsolidowanego
sprawozdania finansowego. |
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy za rok zako�czony 31
grudnia 2022 r. zosta�o zbadane przez dzia�aj�cego w imieniu innej firmy
audytorskiej bieg�ego rewidenta, kt�ry wyrazi� opini� bez zastrze�e� na temat
tego sprawozdania w dniu 28.03.2023 r.
Zarz�d Jednostki dominuj�cej jest
odpowiedzialny za sporz�dzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego,� kt�re przedstawia rzetelny i jasny obraz
sytuacji maj�tkowej i finansowej i wyniku finansowego Grupy zgodnie z Mi�dzynarodowymi
Standardami Sprawozdawczo�ci Finansowej zatwierdzonymi przez Uni� Europejsk�, przyj�tymi
zasadami (polityk�) rachunkowo�ci oraz obowi�zuj�cymi Grup� przepisami prawa i
statutem, a tak�e za kontrol� wewn�trzn�, kt�r� Zarz�d Jednostki dominuj�cej
uznaje za niezb�dn� aby umo�liwi� sporz�dzenie skonsolidowanego
sprawozdania finansowego niezawieraj�cego istotnego zniekszta�cenia
spowodowanego oszustwem lub b��dem.
Sporz�dzaj�c skonsolidowane sprawozdanie
finansowe Zarz�d Jednostki dominuj�cej jest odpowiedzialny za ocen� zdolno�ci
Grupy do kontynuowania dzia�alno�ci, ujawnienie, je�eli ma
to zastosowanie, spraw zwi�zanych z kontynuacj� dzia�alno�ci oraz za przyj�cie
zasady kontynuacji dzia�alno�ci jako podstawy rachunkowo�ci, z wyj�tkiem
sytuacji kiedy Zarz�d Jednostki dominuj�cej albo zamierza dokona� likwidacji
Grupy, albo zaniecha� prowadzenia dzia�alno�ci
albo nie ma �adnej realnej alternatywy dla likwidacji lub zaniechania
dzia�alno�ci.
Zarz�d Jednostki dominuj�cej oraz cz�onkowie
Rady Nadzorczej Jednostki dominuj�cej
s� zobowi�zani do zapewnienia, aby skonsolidowane sprawozdanie finansowe
spe�nia�o wymagania przewidziane w Ustawie z dnia 29 wrze�nia 1994 r. o
Rachunkowo�ci
(�Ustawa o rachunkowo�ci� � t. j. Dz. U. z 2023
r. poz. 120 z p�n. zm.). Cz�onkowie Rady
Nadzorczej Jednostki dominuj�cej s� odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczo�ci finansowej.
Naszymi celami s� uzyskanie racjonalnej
pewno�ci czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe jako ca�o�� nie zawiera
istotnego zniekszta�cenia spowodowanego oszustwem lub b��dem
oraz wydanie sprawozdania z badania zawieraj�cego nasz� opini�. Racjonalna
pewno�� jest wysokim poziomem pewno�ci, ale nie gwarantuje, �e badanie
przeprowadzone zgodnie z KSB zawsze wykryje istniej�ce istotne zniekszta�cenie.
Zniekszta�cenia mog� powstawa� na skutek oszustwa lub b��du i s� uwa�ane za
istotne, je�eli mo�na racjonalnie oczekiwa�, �e pojedynczo
lub ��cznie mog�yby wp�yn�� na decyzje gospodarcze u�ytkownik�w podj�te na
podstawie
�tego skonsolidowanego sprawozdania
finansowego.
Zakres badania nie
obejmuje zapewnienia co do przysz�ej rentowno�ci Grupy ani efektywno�ci
�lub skuteczno�ci prowadzenia jej spraw
przez Zarz�d Jednostki dominuj�cej obecnie
lub w przysz�o�ci.
Podczas badania zgodnego z KSB stosujemy
zawodowy os�d i zachowujemy zawodowy sceptycyzm, a tak�e:
� identyfikujemy i oceniamy
ryzyka istotnego zniekszta�cenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego
spowodowanego oszustwem lub b��dem, projektujemy i przeprowadzamy
procedury badania odpowiadaj�ce tym ryzykom i uzyskujemy dowody badania,
kt�re s� wystarczaj�ce i odpowiednie, aby stanowi� podstaw� dla naszej opinii.
Ryzyko niewykrycia istotnego zniekszta�cenia wynikaj�cego z oszustwa jest
wi�ksze ni� tego wynikaj�cego z b��du, poniewa� oszustwo mo�e dotyczy� zmowy,
fa�szerstwa, celowych pomini��, wprowadzenia w b��d lub obej�cia kontroli
wewn�trznej;
� uzyskujemy zrozumienie kontroli
wewn�trznej stosownej dla badania w celu zaprojektowania procedur badania,
kt�re s� odpowiednie w danych okoliczno�ciach, ale nie w celu wyra�enia opinii
na temat skuteczno�ci kontroli wewn�trznej Grupy;
� oceniamy odpowiednio��
zastosowanych zasad (polityki) rachunkowo�ci oraz zasadno�� szacunk�w
ksi�gowych oraz powi�zanych ujawnie� dokonanych przez Zarz�d Jednostki
dominuj�cej;
� wyci�gamy wniosek na temat
odpowiednio�ci zastosowania przez Zarz�d Jednostki dominuj�cej zasady
kontynuacji dzia�alno�ci jako podstawy rachunkowo�ci oraz, na podstawie
uzyskanych dowod�w badania, czy istnieje istotna niepewno�� zwi�zana
ze zdarzeniami
lub warunkami, kt�ra mo�e poddawa� w znacz�c� w�tpliwo�� zdolno�� Grupy do kontynuacji
dzia�alno�ci. Je�eli dochodzimy do wniosku, �e istnieje istotna niepewno��,
wymagane jest
od nas zwr�cenie uwagi w naszym sprawozdaniu bieg�ego rewidenta na powi�zane
ujawnienia w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym lub, je�eli takie
ujawnienia s� nieadekwatne, modyfikujemy nasz� opini�. Nasze wnioski
s� oparte na dowodach badania uzyskanych do dnia sporz�dzenia naszego
sprawozdania bieg�ego rewidenta, jednak�e przysz�e zdarzenia
�lub warunki mog� spowodowa�, �e Grupa
zaprzestanie kontynuacji dzia�alno�ci;
� oceniamy og�ln� prezentacj�,
struktur� i zawarto�� skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w tym
ujawnienia, oraz czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe przedstawia b�d�ce
ich podstaw� transakcje i zdarzenia w spos�b zapewniaj�cy rzeteln� prezentacj�;
�
uzyskujemy wystarczaj�ce odpowiednie dowody badania odno�nie do informacji
finansowych jednostek lub dzia�alno�ci gospodarczych wewn�trz Grupy w celu
wyra�enia opinii na temat skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Jeste�my
odpowiedzialni za kierowanie, nadz�r i przeprowadzenie badania Grupy i pozostajemy
wy��cznie odpowiedzialni za nasz� opini�
z badania.
Przekazujemy
Radzie Nadzorczej Jednostki dominuj�cej informacje o, mi�dzy innymi, planowanym
zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz znacz�cych ustaleniach
badania, w tym wszelkich znacz�cych s�abo�ciach kontroli wewn�trznej,
kt�re zidentyfikujemy podczas badania.
Sk�adamy Radzie
Nadzorczej Jednostki dominuj�cej o�wiadczenie, �e przestrzegali�my stosownych
wymog�w etycznych dotycz�cych niezale�no�ci oraz, �e b�dziemy informowa� ich
o wszystkich powi�zaniach i innych sprawach, kt�re mog�yby by� racjonalnie
uznane za stanowi�ce zagro�enie dla naszej niezale�no�ci, a tam gdzie ma to
zastosowanie, informujemy o zastosowanych zabezpieczeniach.
Spo�r�d spraw
przekazywanych Radzie Nadzorczej Jednostki dominuj�cej ustalili�my te sprawy,
kt�re by�y najbardziej znacz�ce podczas badania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego za bie��cy okres sprawozdawczy i dlatego uznali�my je za kluczowe
sprawy badania.
�Opisujemy te sprawy w naszym
sprawozdaniu bieg�ego rewidenta, chyba �e przepisy prawa
lub regulacje zabraniaj� publicznego ich ujawnienia lub gdy, w wyj�tkowych
okoliczno�ciach, ustalimy, �e kwestia nie powinna by� przedstawiona w naszym
sprawozdaniu, poniewa� mo�na by�oby racjonalnie oczekiwa�, �e negatywne
konsekwencje przewa�y�yby korzy�ci takiej informacji dla interesu publicznego.
Na inne informacje sk�ada si� sprawozdanie z
dzia�alno�ci Grupy� za rok obrotowy
zako�czony
�31 grudnia 2023 r. (�Sprawozdanie z
dzia�alno�ci�) wraz z o�wiadczeniem o stosowaniu �adu korporacyjnego, kt�re jest
wyodr�bnion� cz�ci� tego sprawozdania oraz Raport Roczny za rok obrotowy
zako�czony 31 grudnia 2023 r. (�Raport roczny�)�
(razem �Inne informacje�).
Zarz�d Jednostki dominuj�cej jest
odpowiedzialny za sporz�dzenie Innych informacji zgodnie z przepisami
prawa.
Zarz�d Jednostki dominuj�cej oraz cz�onkowie
Rady Nadzorczej Jednostki dominuj�cej
s� zobowi�zani do zapewnienia, aby Sprawozdanie z dzia�alno�ci Grupy wraz
z wyodr�bnionymi cz�ciami spe�nia�o wymagania przewidziane w Ustawie o
rachunkowo�ci.
Nasza opinia z badania skonsolidowanego
sprawozdania finansowego nie obejmuje Innych informacji. W zwi�zku z badaniem
skonsolidowanego sprawozdania finansowego naszym obowi�zkiem jest zapoznanie
si� z Innymi informacjami, i czyni�c to, rozpatrzenie, czy inne informacje nie
s� istotnie niesp�jne ze skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym lub nasz�
wiedz� uzyskan� podczas badania, lub w inny spos�b wydaj� si� istotnie
zniekszta�cone.
Je�li na podstawie wykonanej pracy, stwierdzimy istotne zniekszta�cenia w Innych
informacjach, jeste�my zobowi�zani poinformowa� o tym w naszym sprawozdaniu z
badania. Naszym obowi�zkiem zgodnie z wymogami Ustawy o bieg�ych rewidentach
jest r�wnie� wydanie opinii,
czy sprawozdanie z dzia�alno�ci Grupy zosta�o sporz�dzone zgodnie z przepisami
oraz, czy jest zgodne z informacjami zawartymi w skonsolidowanym sprawozdaniu
finansowym.
Ponadto jeste�my zobowi�zani do wydania opinii, czy Grupa w o�wiadczeniu o
stosowaniu �adu korporacyjnego zawar�a wymagane informacje.
Sprawozdanie z dzia�alno�ci Grupy uzyskali�my
przed dat� niniejszego sprawozdania z badania,
a Raport Roczny b�dzie dost�pny po tej dacie. W przypadku, kiedy stwierdzimy
istotne zniekszta�cenie w Raporcie Rocznym jeste�my zobowi�zani poinformowa� o
tym Rad� Nadzorcz� Jednostki dominuj�cej.
Na podstawie wykonanej w trakcie badania
pracy, naszym zdaniem, Sprawozdanie z dzia�alno�ci Grupy:
-
zosta�o
sporz�dzone zgodnie z art. 49 Ustawy o rachunkowo�ci oraz paragrafem
71 Rozporz�dzenia Ministra Finans�w z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie
informacji bie��cych i okresowych przekazywanych przez emitent�w papier�w
warto�ciowych
oraz warunk�w uznawania za r�wnowa�ne informacji wymaganych przepisami prawa
pa�stwa nieb�d�cego pa�stwem cz�onkowskim (�Rozporz�dzenie o informacjach
bie��cych� � Dz. U. z 2018
r. poz. 757 z p�n. zm.),
-
jest
zgodne z informacjami zawartymi w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.
Ponadto, w �wietle wiedzy o Grupie i jej
otoczeniu uzyskanej podczas naszego badania o�wiadczamy, �e nie stwierdzili�my
w Sprawozdaniu z dzia�alno�ci Grupy istotnych zniekszta�ce�.
Naszym zdaniem w o�wiadczeniu o stosowaniu
�adu korporacyjnego Grupa zawar�a informacje okre�lone w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5 Rozporz�dzenia o informacjach
bie��cych.
Ponadto, naszym zdaniem, informacje wskazane w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5
lit. c-f, h
oraz lit. i tego Rozporz�dzenia zawarte w o�wiadczeniu o stosowaniu �adu
korporacyjnego s� zgodne z maj�cymi zastosowanie przepisami oraz
informacjami zawartymi w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.
Grupa nie jest zobowi�zania do sporz�dzenia
o�wiadczenia na temat informacji niefinansowych, o kt�rym mowa w art. 49b ust.
1 Ustawy o rachunkowo�ci jako wyodr�bnion� cz�� Sprawozdania z
dzia�alno�ci.
Opinia na temat zgodno�ci oznakowania skonsolidowanego
sprawozdania finansowego, sporz�dzonego w jednolitym elektronicznym formacie raportowania,
z wymogami rozporz�dzenia o standardach technicznych dotycz�cych
specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania
W zwi�zku z badaniem skonsolidowanego
sprawozdania finansowego zostali�my zaanga�owani
do przeprowadzania us�ugi atestacyjnej daj�cej
racjonaln� pewno��
w celu wyra�enia opinii,
czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzie� i za rok zako�czony 31
grudnia
2023 r., sporz�dzone w jednolitym elektronicznym formacie raportowania,
zawarte w pliku o nazwie voxel.zip (�skonsolidowane sprawozdanie finansowe w
formacie ESEF�), zosta�o oznakowane zgodnie z wymogami okre�lonymi
w rozporz�dzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 2019/815
z dnia 17 grudnia 2018 r., uzupe�niaj�cym dyrektyw� 2004/109/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standard�w
technicznych dotycz�cych specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu
raportowania (Dz. Urz. UE L 143 z 29.05.2019, str. 1, z p�n. zm.) (�Rozporz�dzenie ESEF�).
Identyfikacja kryteri�w i
opis przedmiotu us�ugi
Skonsolidowane
sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zosta�o sporz�dzone przez Zarz�d Jednostki dominuj�cej w celu
spe�nienia wymog�w dotycz�cych oznakowania oraz wymog�w technicznych
dotycz�cych specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania,
kt�re s� okre�lone w Rozporz�dzeniu ESEF.
Przedmiotem naszej us�ugi atestacyjnej jest
zgodno�� oznakowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie ESEF z
wymogami Rozporz�dzenia ESEF, a wymogi okre�lone w tych regulacjach stanowi�,
naszym zdaniem, odpowiednie kryteria do sformu�owania przez nas opinii.
Odpowiedzialno�� Zarz�du
oraz Rady Nadzorczej Jednostki dominuj�cej
Zarz�d Jednostki dominuj�cej jest
odpowiedzialny za sporz�dzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego w
formacie ESEF zgodnie z wymogami dotycz�cymi oznakowania
oraz wymogami technicznymi dotycz�cymi specyfikacji jednolitego elektronicznego
formatu raportowania, kt�re s� okre�lone w Rozporz�dzeniu ESEF.
Odpowiedzialno�� ta obejmuje wyb�r
i zastosowanie odpowiednich znacznik�w XBRL, przy u�yciu taksonomii okre�lonej
w tych regulacjach.
Odpowiedzialno�� Zarz�du Jednostki dominuj�cej
obejmuje r�wnie� zaprojektowanie, wdro�enie
�i utrzymanie systemu kontroli
wewn�trznej zapewniaj�cego sporz�dzenie skonsolidowanego sprawozdania
finansowego w formacie ESEF, wolnego od istotnych niezgodno�ci z wymogami
Rozporz�dzenia ESEF.
Cz�onkowie Rady Nadzorczej Jednostki
dominuj�cej s� odpowiedzialni za nadzorowanie procesu sprawozdawczo�ci
finansowej, obejmuj�cego r�wnie� sporz�dzenie sprawozda� finansowych zgodnie z
formatem wynikaj�cym z obowi�zuj�cych przepis�w prawa.
Odpowiedzialno�� bieg�ego
rewidenta
Naszym celem by�o wyra�enie opinii, na
podstawie przeprowadzonej us�ugi atestacyjnej daj�cej racjonaln� pewno��, czy
skonsolidowane sprawozdanie finansowe w formacie ESEF zosta�o oznakowane
zgodnie z wymogami Rozporz�dzenia ESEF.
Us�ug� wykonali�my zgodnie z Krajowym
Standardem Us�ug Atestacyjnych Innych ni� Badanie
i Przegl�d 3001PL - �Badanie sprawozda� finansowych sporz�dzonych w jednolitym
elektronicznym formacie raportowania� przyj�tym uchwa�� Krajowej Rady Bieg�ych
Rewident�w nr 1975/32a/2021 z dnia 17 grudnia 2021 r. (dalej: �KSUA 3001PL�)
oraz, gdzie jest to stosowne, zgodnie z Krajowym Standardem Us�ug Atestacyjnych
Innych ni� Badanie i Przegl�d 3000 (Z) w brzmieniu Mi�dzynarodowego Standardu
Us�ug Atestacyjnych 3000 (Zmienionego) � �Us�ugi atestacyjne inne ni� badania
lub przegl�dy historycznych informacji finansowych� przyj�tym uchwa�� Krajowej
Rady Bieg�ych Rewident�w nr 3436/52e/2019�
z dnia 8 kwietnia 2019 r., z p�n. zm.
dalej: �KSUA 3000 (Z)�).
Standard ten nak�ada na bieg�ego rewidenta
obowi�zek zaplanowania i wykonania procedur w taki spos�b, aby uzyska�
racjonaln� pewno��, �e skonsolidowane sprawozdanie finansowe w formacie ESEF
zosta�o przygotowane zgodnie z okre�lonymi kryteriami.
Racjonalna pewno�� jest wysokim poziomem
pewno�ci, ale nie gwarantuje, �e us�uga przeprowadzona zgodnie z KSUA
3001PL oraz, gdzie jest to stosowne, zgodnie z KSUA 3000 (Z), zawsze wykryje
istniej�ce istotne zniekszta�cenie.
Wyb�r procedur zale�y od os�du bieg�ego
rewidenta, w tym od jego oszacowania ryzyka wyst�pienia istotnych zniekszta�ce�
spowodowanych oszustwem lub b��dem. Przeprowadzaj�c
oszacowanie tego ryzyka, bieg�y rewident bierze pod uwag� kontrol� wewn�trzn�
zwi�zan� ze sporz�dzeniem skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie
ESEF w celu zaplanowania stosownych procedur, kt�re maj� zapewni� bieg�emu
rewidentowi wystarczaj�ce i odpowiednie do okoliczno�ci dowody. Ocena
funkcjonowania systemu kontroli wewn�trznej nie zosta�a przeprowadzona w celu
wyra�enia opinii na temat skuteczno�ci jej dzia�ania.
Podsumowanie wykonanych
prac
Zaplanowane i przeprowadzone przez nas
procedury obejmowa�y mi�dzy innymi:
�
uzyskanie zrozumienia
procesu sporz�dzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego w formacie
ESEF, obejmuj�cego proces wyboru i zastosowania przez Sp�k� znacznik�w XBRL
i zapewniania zgodno�ci z Rozporz�dzeniem ESEF, w tym zrozumienie mechanizm�w
systemu kontroli wewn�trznej zwi�zanych z tym procesem;
�
uzgodnienie
oznakowanych na wybranej pr�bie informacji zawartych
w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w formacie ESEF do zbadanego
skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
�
przy u�yciu
specjalistycznego narz�dzia informatycznego ocen� spe�nienia standard�w
technicznych dotycz�cych specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu
raportowania, ocen� kompletno�ci oznakowania informacji w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym w formacie ESEF znacznikami XBRL;
�
ocen�, czy zastosowane
znaczniki XBRL z taksonomii okre�lonej w Rozporz�dzeniu ESEF zosta�y
odpowiednio zastosowane oraz, czy u�yto rozszerze� taksonomii w sytuacjach,
gdy w podstawowej taksonomii okre�lonej w Rozporz�dzeniu ESEF nie
zidentyfikowano odpowiednich element�w;
�
ocen� prawid�owo�ci
zakotwiczenia zastosowanych rozszerze� taksonomii w podstawowej taksonomii
okre�lonej w Rozporz�dzeniu ESEF;
Uwa�amy, �e uzyskane przez nas dowody stanowi�
wystarczaj�c� i odpowiedni� podstaw�
do wyra�enia przez nas opinii na temat zgodno�ci oznakowania z wymogami
rozporz�dzenia ESEF.
Wymogi etyczne, w tym
niezale�no��
Przeprowadzaj�c us�ug� bieg�y rewident i firma
audytorska przestrzegali wymog�w niezale�no�ci i innych wymog�w etycznych
okre�lonych w Kodeksie IESBA. Kodeks IESBA oparty jest
na podstawowych zasadach dotycz�cych uczciwo�ci, obiektywizmu, zawodowych
kompetencji
i nale�ytej staranno�ci, zachowania poufno�ci oraz profesjonalnego
post�powania. Przestrzegali�my r�wnie� innych wymog�w niezale�no�ci i etyki,
kt�re maj� zastosowanie
dla niniejszej us�ugi atestacyjnej w Polsce.
Firma audytorska stosuje krajowe standardy
kontroli jako�ci wprowadzone uchwa�� Rady Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego
nr 38/I/2022 z dnia 15 listopada 2022 r.�
Krajowy Standard Kontroli Jako�ci 1 w brzmieniu Mi�dzynarodowego
Standardu Zarz�dzania Jako�ci� (PL) 1 wymaga,
aby firma audytorska zaprojektowa�a, wdro�y�a i stosowa�a system zarz�dzania
jako�ci�,
w tym polityki lub procedury odno�nie zgodno�ci z wymogami etycznymi,
standardami zawodowymi oraz maj�cymi zastosowanie wymogami prawnymi i regulacyjnymi.
Podstaw� sformu�owania opinii bieg�ego
rewidenta stanowi� kwestie opisane powy�ej,
dlatego opinia powinna by� czytana z uwzgl�dnieniem tych kwestii.
Naszym zdaniem skonsolidowane sprawozdanie
finansowe w formacie ESEF zosta�o oznakowane, we wszystkich istotnych
aspektach, zgodnie z wymogami Rozporz�dzenia ESEF.
Zgodnie z nasz� najlepsz� wiedz� i
przekonaniem o�wiadczamy, �e us�ugi nieb�d�ce badaniem sprawozda� finansowych,
kt�re �wiadczyli�my na rzecz Grupy s� zgodne z prawem i przepisami
obowi�zuj�cymi w Polsce oraz �e nie �wiadczyli�my us�ug nieb�d�cych badaniem,
kt�re s� zakazane na mocy art. 5 ust.1 Rozporz�dzenia UE oraz art.136 Ustawy o
bieg�ych rewidentach. Us�ugi nieb�d�ce badaniem sprawozda� finansowych, kt�re
�wiadczyli�my na rzecz Grupy w badanym okresie zosta�y wymienione w nocie 32
skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapita�owej.
.
Zostali�my wybrani do badania skonsolidowanego
sprawozdania finansowego Grupy uchwa��
Rady Nadzorczej Jednostki dominuj�cej z dnia 17 maja 2023 r. Skonsolidowane
sprawozdania finansowe Grupy badamy po raz pierwszy.
Kluczowym bieg�ym rewidentem odpowiedzialnym
za badanie, kt�rego rezultatem jest niniejsze sprawozdanie niezale�nego
bieg�ego rewidenta, jest Marek Pietrzyk, dzia�aj�cy w imieniu
KPW Audyt Sp. z o.o. z siedzib� w �odzi (90-350), przy ulicy Tymienieckiego
25C/410 wpisanej
na list� firm audytorskich pod numerem 4116, w imieniu kt�rej kluczowy bieg�y
rewident zbada�
sprawozdanie finansowe.
� ��d�, dnia 04 kwietnia 2024 roku |
|
KPW Audyt Sp. z o.o. ul. Tymienieckiego 25C/410; 90-350 ��d� ����������������..���������. Marek Pietrzyk Kluczowy
Bieg�y Rewident nr rej. 11 831 KPW Audyt Sp. z o.o. jest wpisana na list� firm audytorskich prowadzon� przez Polsk� Agencj� Nadzoru Audytowego pod
numerem 4116 |