
Półroczne sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za I półrocze 2024 r. 
 
Raport półroczny za I półrocze 2024 r. 
 
8 
8 
Istotnym ryzykiem, które ujawniło się pod koniec lutego 2022 r. jest ryzyko ograniczenia sprzedaży na rynek Ukrainy i zaprzestanie 
sprzedaży do Rosji, w wyniku konfliktu rosyjsko – ukraińskiego i prowadzonej na terenie Ukrainy wojny. Pełne skutki handlowe i 
gospodarcze  konsekwencje  konfliktu  są  obecnie  niepewne.  Wiele  krajów  wprowadziło  liczne  sankcje  przeciwko  Rosji  w  celu 
wywarcia presji ekonomicznej, w tym nowy unijny pakiet sankcji w zakresie importu LPG z Rosji (który realnie wejdzie w życie pod 
koniec grudnia 2024 r.) i spowoduje konieczność zakupu tego paliwa z droższych źródeł. W Polsce gaz LPG jest blisko 2,4 x tańszy 
od benzyny.  LPG z Rosji w 2023 r. w Polsce był w hurcie średnio o 18% tańszy, niż nierosyjski. Jednakże podaż gazu na rynkach 
światowych jest duża, USA gromadzi obecnie rekordowe zapasy, a Rosja, pozbawiona dostępu do rynku UE, będzie próbowała 
sprzedawać gaz  w niższej cenie na rynkach pozaeuropejskich po  atrakcyjnej cenie  – częściowo wypychając stamtąd droższe 
paliwo nieobjęte sankcjami.  
W świetle zmian klimatycznych, akcentowany ekologiczny aspekt napędzania samochodów gazem oraz utrzymująca się korzystna 
relacja  cen  autogazu  i paliw konwencjonalnych: benzyny oraz  diesla,  powinny  przekładać  się  na  utrzymanie  zainteresowania 
montażem instalacji gazowych, a w konsekwencji korzystnie wpływać na wartość przychodów ze sprzedaży Spółki w kolejnych 
okresach.  
Biorąc pod uwagę pozycję walutową Spółki ewentualne dalsze umocnienie PLN wobec EUR i USD będzie działało negatywnie na 
poziom sprzedaży i marż. 
Spółka na bieżąco monitoruje czynniki istotne dla jej stabilności i rozwoju. Za kluczowe uznawane są następujące: 
–  czas trwania i sposób zakończenia wojny w Ukrainie i Izraelu, 
–  skutki sankcji nakładanych na Rosję, 
–  dostępność i wzrosty cen materiałów produkcyjnych i towarów oraz innych kosztów prowadzenia działalności,  
–  kształtowanie  się  otoczenia  makroekonomicznego,  w  szczególności  w  zakresie:  cen  ropy  naftowej  i  różnicy  cen  paliw 
konwencjonalnych  w  stosunku  do  autogazu  na  poszczególnych  rynkach  działania,  poziomu  kursów  walut,  aktywności 
konsumentów i konkurentów oraz polityki fiskalnej wobec autogazu na istotnych dla spółki rynkach,  
–  upowszechnienie autogazu jako paliwa ekologicznego, 
–  zmiana regulacji homologacyjnych, 
–  zmiana lokalnych walut na rynkach eksportowych klientów wobec EUR i USD - w których rozliczana jest sprzedaż eksportowa, 
–  kształtowanie się popytu na wyroby Spółki na rynkach, na których AC działa, 
–  poziom nasycenia infrastrukturą stacji paliwowych o możliwość tankowania autogazu oraz liczby warsztatów wykonujących 
usługę montażu instalacji autogazu w państwach będących obecnymi lub potencjalnymi rynkami zbytu; 
–  import samochodów używanych, 
–  dostępne programy wsparcia i dofinansowań w zakresie produktów oferowanych przez AC 
–  rozwój branży motoryzacyjnej, w tym rynku pojazdów niskoemisyjnych, 
–  aktywność konkurencji na ważnych rynkach dla Spółki, 
–  w warunkach wysokiej inflacji możliwość przełożenia wzrostu kosztów produkcji na ceny produktów na konkurencyjnym rynku, 
–  inwestycje sprzedażowe w umocnienie pozycji rynkowej Spółki oraz świadomości marki instalacji gazowych STAG na rynku,  
–  poprawę efektywności kosztowej, 
–  realizację rozpoczętych projektów badawczo – rozwojowych nad nowymi produktami oraz przygotowanie ich homologacji i 
procesów produkcyjnych oraz sprawną komercjalizację.