Jednostkowe sprawozdanie finansowe AMBRA S.A.
za rok obrotowy 2023/2024
12
Opublikowane standardy i interpretacje, które jeszcze nie obowiązują i nie zostały wcze-
śniej zastosowane przez Spółkę
Spółka nie zdecydowała się na wcześniejsze zastosowanie żadnego standardu, interpretacji lub zmiany,
która została opublikowana, lecz nie weszła dotychczas w życie w świetle przepisów Unii Europejskiej.
Poniżej wymieniono standardy i interpretacje, które zostały opublikowane przez Radę Międzynarodowych
Standardów Rachunkowości, jednak nie weszły jeszcze w życie. Według oceny Zarządu nie miałyby one
istotnego wpływu na sprawozdanie finansowe, jeżeli zostałyby zastosowane przez Spółkę na dzień bilan-
sowy.
• Zmiana w MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych: Klasyfikacja zobowiązań jako krótko- i długo-
terminowe. Zmiana w MSR 1 została opublikowana w dniu 23 stycznia 2020 r., następnie ją zmodyfiko-
wano 15 lipca 2020 r. i ostatecznie przyjęta 31 października 2022 r. Zmiana ma zastosowanie do okresów
rocznych rozpoczynających się 1 stycznia 2024 r. lub później. Spółka zastosuje zmieniony standard od 1
lipca 2024 r.
• Zmiana w MSSF 16 Leasing: Zobowiązanie leasingowe w transakcji sprzedaży i leasingu zwrotnego opu-
blikowana w dniu 22 września 2022 r. Spółka zastosuje zmianę w standardzie od 1 lipca 2024 r.
• Zmiany w MSR 7 Sprawozdanie z przepływów pieniężnych i MSSF 7 Instrumenty finansowe: ujawnienia:
Umowy finansowania dostawców opublikowana w dniu 25 maja 2023 r. Zmiany mają zastosowanie do
okresów rocznych rozpoczynających się 1 stycznia 2024 r. lub później. Spółka zastosuje zmianę w stan-
dardzie zgodnie z datą pierwszego zastosowania przyjętą przez UE.
• Zmiany w MSR 21 Skutki zmian kursów wymiany walut obcych: Brak wymienialności waluty opubliko-
wana w dniu 15 sierpnia 2023 r. Zmiany mają zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się
1 stycznia 2025 r. lub później. Spółka zastosuje zmieniony standard nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.
• MSSF 18 Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych opublikowany w dniu 9 kwietnia 2024
r. Nowy standard zastąpi MSR 1 i będzie mieć zastosowanie po raz pierwszy do okresów rocznych roz-
poczynających się 1 stycznia 2027 r. lub później. Nowy standard jest wynikiem tzw. projektu podstawo-
wych sprawozdań finansowych i ma na celu poprawę sposobu, w jaki jednostki przekazują informacje w
swoich sprawozdaniach finansowych.
Główne zmiany w nowym standardzie w porównaniu z poprzednimi wymogami MSR 1 obejmują:
1) Wprowadzenie kategorii i zdefiniowanych podsum/wierszy w rachunku zysków i strat (sprawozdanie z całkowitych
dochodów), które mają na celu uzyskanie dodatkowych istotnych informacji i zapewnienie struktury rachunku zysków i
strat, która jest bardziej porównywalna między jednostkami. W szczególności wymaga się, aby pozycje przychodów i
kosztów były klasyfikowane do jednej z poniższych kategorii w rachunku zysków lub strat: Działalność operacyjna, Dzia-
łalność inwestycyjna, Działalność finansowa, Podatek dochodowy i Działalność zaniechana. Jednostki będą też zobowią-
zane do prezentowania następujących sum cząstkowych: zysk lub strata z działalności operacyjnej, zysk lub strata przed
odsetkami i podatkiem dochodowym (EBIT), zysk lub strata.
2) Wprowadzenie wymogów mających na celu poprawę agregacji i dezagregacji, które mają na celu uzyskanie dodatko-
wych istotnych informacji i zapewnienie, że istotne informacje nie zostaną zaciemnione. W szczególności MSSF 18 zawiera
wytyczne dotyczące tego, czy informacje powinny znajdować się w podstawowym sprawozdaniu finansowym (którego
rolą jest dostarczenie użytecznego ustrukturyzowanego podsumowania), czy w informacji dodatkowej. Jednostki będą
zobowiązane do identyfikacji aktywów, zobowiązań, kapitału własnego, przychodów i kosztów, które wynikają z poszcze-
gólnych transakcji lub innych zdarzeń, oraz do ich klasyfikacji na grupy w oparciu o wspólne cechy, co skutkuje ujęciem
zgrupowanej pozycji w podstawowym sprawozdaniu finansowym, które mają co najmniej jedną wspólną cechę. Grupy te
będą następnie rozdzielane w oparciu o dalsze odmienne cechy, co skutkuje oddzielnym ujawnieniem istotnych pozycji w
informacji dodatkowej. Może zaistnieć potrzeba zagregowania nieistotnych pozycji o odmiennych cechach, aby uniknąć
zaciemnienia istotnych informacji. Jednostki powinny stosować stosowne nagłówki z opisem lub, jeśli nie jest to możliwe,
podawać w informacji dodatkowej informacje o składzie takich zagregowanych pozycji.
3) W nowym standardzie wprowadzono bardziej rygorystyczne wytyczne dotyczące tego, czy analiza kosztów operacyj-
nych ma być oparta o ich rodzaj czy funkcję/miejsce powstawania. Prezentacja powinna odbywać się w sposób zapew-
niający najbardziej użyteczne ustrukturyzowane podsumowanie kosztów operacyjnych poprzez uwzględnienie kilku czyn-
ników.
4) Wprowadzenie ujawnień dotyczących Zdefiniowanych przez Zarząd Mierników Wyników (MPM) w informacji dodatko-
wej do sprawozdania finansowego, które mają na celu zapewnienie przejrzystości i dyscypliny w stosowaniu takich mier-
ników i ujawnień w jednym miejscu. W szczególności: MPM są definiowane jako sumy cząstkowe przychodów i kosztów,
które są wykorzystywane w informacjach przekazywanych publicznie użytkownikom sprawozdań finansowych poza spra-
wozdaniami finansowymi, uzupełniają sumy lub sumy cząstkowe zawarte w MSSF i przekazują pogląd kierownictwa na
dany aspekt wyników finansowych jednostki. Ujawnienia dotyczące MPM, które będą obowiązkowe: opis, dlaczego MPM
przedstawia pogląd kierownictwa na temat wyników; opis, w jaki sposób MPM został obliczony; opis, w jaki sposób dany
miernik/wskaźnik dostarcza użytecznych informacji na temat wyników finansowych jednostki; uzgodnienie MPM z najbar-
dziej bezpośrednio porównywalną sumą częściową lub całkowitą określoną przez MSSF; oświadczenie, że MPM przedsta-
wia pogląd kierownictwa na temat aspektu wyników finansowych jednostki; wpływ podatku i udziałów niekontrolujących
oddzielnie dla każdej z różnic między MPM a najbardziej bezpośrednio porównywalną sumą częściową lub całkowitą okre-
śloną przez MSSF; w przypadku zmiany sposobu obliczania MPM, wyjaśnienie przyczyn i skutków zmiany.
Poza powyższymi zmianami standard wprowadza zmiany w MSR 7: wykorzystanie wyniku operacyjnego jako jednego
punktu wyjścia dla metody pośredniej raportowania przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej; oraz usunięcie
alternatyw prezentacyjnych dla odsetek i dywidend. Celem tych zmian jest zwiększenie porównywalności sprawozdania z
przepływów pieniężnych pomiędzy różnymi jednostkami.