42
Polska), kształtowania lub szybkości dostosowywania się do trendów panujących na
rynku, a także siły marki.
Na datę raportu Grupa jest jednym z dwóch wiodących podmiotów wśród krajowych
portali i serwisów internetowych pod względem liczby realnych użytkowników oraz
zasięgu. Wiodąca pozycja jest istotna ze względu na tzw. premię lidera, czyli skłonność
reklamodawców do zamieszczania reklam w portalach i serwisach internetowych
cieszących się pozycją lidera na rynku pod względem oferowanego dotarcia do
użytkowników internetu, co ma istotny wpływ na generowane przychody. Na zdolność
Grupy do umocnienia obecnej pozycji konkurencyjnej ma wpływ wiele czynników, w
tym przede wszystkim rozpoznawalność marki i reputacja Grupy, atrakcyjność i jakość
publikowanych w portalach i serwisach internetowych materiałów, baza użytkowników
oraz zdolność do analizy i przetwarzania danych o użytkownikach portali i serwisów
internetowych. Nie można wykluczyć, że Grupa na skutek szeregu czynników, których
znaczna cześć pozostaje poza kontrolą Grupy nie będzie w stanie umocnić aktualnej
pozycji jednego z dwóch wiodących podmiotów wśród krajowych portali i serwisów
internetowych lub że tej pozycji nie utraci. Ponadto, wzrost konkurencji na rynkach, na
których Grupa prowadzi działalność, może doprowadzić do wzrostu presji w zakresie
obniżania cen oferowanych produktów i usług, w szczególności różnych form reklamy
online, a także może spowodować konieczność zwiększenia wydatków na działania
marketingowe lub na badania i rozwój związane z rynkiem oraz opracowywaniem i
wprowadzaniem nowych produktów, usług, ich udoskonaleń oraz innowacyjnych
rozwiązań.
Grupa realizuje działalność w zakresie handlu internetowego przez szereg podmiotów,
które działają na bardzo różnych rynkach docelowych (m.in. turystyka, sprzedaż
samochodów, finanse konsumenckie, projekty domów). Każdy z tych rynków
charakteryzuje się innym poziomem konkurencyjności, przy czym należy zaznaczyć, że
na niektórych z nich bezpośrednią konkurencją dla podmiotów z Grupy są również ich
istotni dostawcy. Ponadto rynek e-commerce charakteryzuje się dużą liczbą
podmiotów rozpoczynających działalność, co w dalszym stopniu wpływa na
zwiększenie konkurencyjności. Podmioty Grupy w większości przypadków mają
pozycję lidera w swojej kategorii, w szczególności pod względem liczby użytkowników.
Nie można jednak wykluczyć, że część lub wszystkie podmioty działające na rynku
handlu internetowego na skutek szeregu czynników, których znaczna cześć pozostaje
poza kontrolą Grupy nie będzie w stanie umocnić aktualnej lub że tej pozycji nie utraci.
Tempo wzrostu wydatków na reklamę online oraz rozwój handlu elektronicznego w Polsce
Sukces Grupy jest uzależniony od rozwoju usług i technologii, a także od liczby
użytkowników internetu, co z kolei determinuje rozwój rynku reklamy online i handlu
elektronicznego. W 2024 roku w Polsce dostęp do internetu miało 95,9% gospodarstw
domowych (o 2,6p.p. więcej w porównaniu do 2023 r.) (źródło: Społeczeństwo
Informacyjne 2024 – GUS). W ostatnich latach obserwuje się zmianę sposobu dostępu
do internetu, co również może mieć istotny wpływ na dynamikę rozwoju rynków, na
których działa Grupa. W dobie szybkiego rozwoju technologicznego z każdym rokiem
wzrasta liczba gospodarstw domowych i przedsiębiorstw korzystających z połączeń
internetowych przy użyciu technologii mobilnej.
Mimo prognoz, że internet w Polsce będzie się w dalszym ciągu rozwijał, jego obecna
dynamika rozwoju może się istotnie zmniejszyć w kolejnych latach. Na dzień
niniejszego raportu stopień penetracji internetu w Polsce jest bowiem stosunkowo
wysoki, a dodatkowo z roku na rok się zwiększa, co ogranicza sukcesywnie potencjał
rozwoju rynku internetowego. Można przy tym przewidywać, że rozwój w większym
stopniu może dotyczyć technologii dostępu szerokopasmowego i mobilnego, a także
innych zaawansowanych technologii dostępu do internetu. Dynamiki rozwoju internetu
w przyszłości może mieć wpływ na perspektywy rozwoju Grupy i realizację jej strategii.
W ciągu ostatnich lat w Polsce obserwowany jest stały wzrost rynku handlu
elektronicznego, zarówno w zakresie jego wielkości nominalnej, jak i udziału w
sprzedaży detalicznej. Po dynamicznym wzroście rynku e-commerce w 2020 i 2021 r.,
związanym z restrykcjami spowodowanymi pandemią COVID-19, w 2022 r. i 2023 r. w
Polsce wystąpiła stabilizacja udziału handlu internetowego w sprzedaży detalicznej. W
2024 r. obserwowano przyspieszenie wzrostu sprzedaży internetowej. Jednocześnie, w
ostatnich latach, na rynku polskim występował wzrost popularności modelu sprzedaży
omnichannel (wielokanałowej), a także q-commerce (quick commerce, czyli „dostawa
na żądanie”).
Nie można wykluczyć, że z powodów pozostających poza kontrolą Grupy, takich jak np.
zmiana przyzwyczajeń konsumentów, nastąpi zahamowanie trendu migracji sprzedaży
z kanału tradycyjnego do kanału online, co może przełożyć się negatywnie na
możliwość rozwoju Grupy w zakresie e-commerce.