polski oraz środkowoeuropejskie rynki odzieży dziecięcej wkraczają znane, posiadające ugruntowaną pozycję
marki europejskie i światowe obecne już od kilkudziesięciu lat na rynkach Europy Zachodniej. Z drugiej strony,
niskie bariery wejścia na rynek oraz brak konieczności ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych umożliwił
rozpoczęcie i rozwój działalności na rynku szerokiemu gronu mniejszych, lokalnych producentów.
Polski rynek odzieży dziecięcej, ze względu na swoją wielkość jak i dotychczasowe tempo rozwoju, postrzegany
jest jako atrakcyjny zarówno ze strony krajowych, jak i zagranicznych konkurentów prowadzących działalność
o profilu zbliżonym do działalności Grupy Kapitałowej Spółki. Widząc szanse i potencjał rozwoju rynku, konkurenci
rozbudowują swoje sieci dystrybucji oraz prowadzą promocję konkurencyjnych marek odzieży. Można oczekiwać,
że wraz ze wzrostem stopnia nasycenia rynku walka konkurencyjna pomiędzy poszczególnymi podmiotami będzie
ulegała nasileniu, co może negatywnie wpłynąć zarówno na wielkość przychodów, jak i rentowność Spółki.
Takie ukształtowanie rynku powoduje konieczność ciągłej rywalizacji o klienta. Istnieje ryzyko utraty klientów na
rzecz konkurencji, co jednocześnie wpłynie na możliwość realizacji założonych poziomów sprzedaży. Silna
konkurencja może wymóc także na Spółce konieczność obniżenia cen swoich produktów, co z kolei spowoduje
spadek wyników finansowych osiąganych przez nią.
Czynniki ryzyka związane z działalnością Spółki:
Ryzyko związane z sezonowością poziomu sprzedaży i marży oraz warunkami pogodowymi
Rynek odzieży dziecięcej, podobnie jak cały rynek odzieżowy, charakteryzuje się wyraźną sezonowością sprzedaży
i realizowanej marży handlowej. W działalności Spółki należy wyróżnić dwa główne sezony sprzedaży, tj. sezon
wiosna – lato (od lutego do sierpnia) oraz sezon jesień – zima (od września do stycznia), związane
z wprowadzaniem poszczególnych kolekcji na rynek. Na rynku detalicznym realizowane marże procentowe są
znacząco wyższe na początku sezonu (luty – maj i wrzesień – grudzień), niż w okresie wyprzedaży (styczeń – luty
i czerwiec – sierpień). Dodatkowo, na wielkość przychodów ze sprzedaży wpływa to, w jakie dni przypadają święta
Wielkanocne oraz Bożego Narodzenia. Występujące sezonowo zmiany popytu znacznie zwiększają
zapotrzebowanie Spółki na kapitał obrotowy oraz wpływają na zwiększanie się stanu zapasów.
W długim okresie, czynniki pogodowe i klimatyczne nie wpływają na rozwój Spółki, jednak w okresie pojedynczego
sezonu rozkład warunków pogodowych może w istotny sposób wpływać na sprzedaż, wysokość generowanych
marż oraz wartość zapasów. Niekorzystne warunki atmosferyczne, np. długa i zimna wiosna, zmniejszają
skłonność do zakupu ubrań letnich. Podobnie, długa i ciepła jesień może obniżyć skłonność do zakupu ubrań
zimowych. Sytuacja ta w istotny sposób może wpłynąć na obniżenie popytu na wyroby Spółki w pierwszych
miesiącach danego sezonu, gdy realizowane marże są najwyższe oraz skłaniać klientów do oczekiwania na
posezonowe wyprzedaże towarów.
Ryzyko związane z długotrwałym cyklem produkcyjno – logistycznym i dostawami towarów
Prowadzona przez CDRL działalność opiera się na zlecaniu produkcji zaprojektowanej odzieży w krajach Dalekiego
Wschodu. Cały proces produkcyjno-logistyczny, począwszy od zaprojektowania kolekcji, aż do dostarczenia
gotowych wyrobów do Polski, trwa ponad rok. Spółka musi odpowiednio wcześnie zidentyfikować trendy, jakie będą
obowiązywały w modzie oraz preferencje klientów w nadchodzących sezonach, przygotować modele ubrań,
zweryfikować jakość otrzymanych od zagranicznych producentów próbek kolekcji, uruchomić produkcję oraz
zapewnić kompleksową logistykę dostaw. Skomplikowanie logistyczne procesu produkcji i importu odzieży może
przyczyniać się do opóźnień w terminowej realizacji dostaw, negatywnie wpływając na efektywność funkcjonowania
Spółki.
Mogą pojawić się również wcześniej nieprzewidziane problemy z transportem towarów do Europy, które spowodują
czasowe wstrzymanie dostaw. Ponadto, Spółka nie ma wpływu na wysokość narzucanych przez państwo i Unię
Europejską ceł importowych. Ewentualne zwiększenie kosztów związane z powyższymi czynnikami może
spowodować konieczność podwyższenia cen sprzedaży oferowanego asortymentu przez Spółkę, co może
przełożyć się na poziom sprzedaży lub będzie skutkowało pogorszeniem rentowności działalności.
Ryzyko związane ze wzrostem kosztów produkcji u dostawców
Większość dostaw towarów Spółki pochodzi od producentów chińskich. Część produkcji zlecana jest również
producentom zlokalizowanym w innych dalekowschodnich krajach, takich jak Indie i Bangladesz. CDRL aktualnie
współpracuje z kilkudziesięcioma partnerami realizującymi zlecenia na produkcję odzieży pod jego marką własną.
Zlecanie zamówień zewnętrznym dostawcom pozwala na istotne ograniczenie kosztu wytworzenia, a w rezultacie
zwiększenie realizowanej marży i efektywności sprzedaży. Wystąpienie niekorzystnych tendencji, takich jak wzrost
kosztów produkcji u dostawców, może spowodować wzrost kosztów zakupów towarów przez Spółkę i w efekcie
spowodować obniżenie marż oraz rentowności. CDRL nie jest w stanie przewidzieć skali ewentualnego
zwiększenia kosztów prowadzenia działalności w tych krajach ani stopnia, w jakim mogą one przełożyć się na ceny
nabywanych towarów.