Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 1 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI
GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA
W 2024 ROKU
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 2 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Spis treści
1. WPROWADZENIE .................................................................................................................................................... 3
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPIE KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A. ...................... 3
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPĘ KAPITAŁOWĄ BIOMAXIMA S.A. W
2024R. ........................................................................................................................................................................ 4
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI ..................................................................................................... 5
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2024 ROKU .......................................................................................................... 7
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA GRUPY KAPITAŁOWEJ ............................................................................. 8
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH ......................................................................................................... 9
8. INFORMACJE DODATKOWE ................................................................................................................................... 9
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI ......................................................................................................................................... 10
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A. .............. 14
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ ................................... 15
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ, JAKIE
NASTĄPIŁY PO ZAKOŃCZENIU OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO ........................................................................................................................................................ 15
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO .............................................................................. 15
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE .............................................................................................................................. 17
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI ........................................................................................................................... 17
16. WALNE ZGROMADZENIE .................................................................................................................................... 17
17. ZASADY ZMIANY STATUTU ................................................................................................................................. 18
18. ZARZĄD ............................................................................................................................................................... 18
19. RADA NADZORCZA ............................................................................................................................................. 18
20. WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A. ................................... 19
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO SPORZĄDZANIA
SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH) ............................................................................................................................... 19
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ) .............................. 19
23. PODSUMOWANIE ............................................................................................................................................... 20
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ..... 20
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI GRUPY KAPITAŁOWEJ
BIOMAXIMA S.A W 2024 R. ...................................................................................................................................... 20
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 3 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
1. WPROWADZENIE
BioMaxima Spółka Akcyjna jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej BioMaxima S.A. (Dalej zwaną
także „Grupą” bądź „Grupą Kapitałową”). Przekształcenie z BioMaxima spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w BioMaxima Spółka Akcyjna nastąpiło uchwałą Zgromadzenia Wspólników z dnia 24 lipca 2008 r. Spółka
BioMaxima S.A. została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS:
0000313349, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Lublin Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, VI Wydział
Gospodarczy KRS. Czas trwania Spółki jest nieograniczony.
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPIE KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A.
- Informacja o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych
Na dzień 31.12.2024r. BioMaxima S.A. posiada 54 994 udziały, dające 100% w rumuńskiej spółce BioMaxima
Romania Srl. Kapitał zakładowy spółki BioMaxima Romania wynosi 549.940 lei.
Na dzień 31.12.2024r. BioMaxima S.A. posiada 295.544 akcji w Bioavlee S.A. (1,61% kapitału i głosów). Inwestycja
ta została dokonana w roku 2016. Bioavlee opracowało i produkuje zautomatyzowany licznik kolonii, a także
opracowuje innowacyjne urządzenie laboratoryjne, służące do identyfikacji gatunku i szczepu bakterii
realizowanej w czasie rzeczywistym.
Jednostka dominująca dokonała odpisu na 100% wartości inwestycji w akcje tej spółki.
Spółka nie posiada oddziałów, zakładów samobilansujących się.
- Kapitał zakładowy i struktura akcjonariatu
Na dzień 31.12.2024r. kapitał zakładowy jednostki dominującej dzielił się na 4.193.118 akcji zwykłych na
okaziciela, objętych kodem ISIN PLBIOMX00015 i wprowadzonych do obrotu na rynku regulowanym
prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA.
Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania kapitał zakładowy spółki dominującej dzieli się 4.193.118 akcji
zwykłych na okaziciela, wszystkie akcje są wprowadzone do obrotu.
Na dzień sporządzenia sprawozdania wg informacji posiadanych przez Spółkę akcjonariuszami BioMaxima S.A.
posiadającymi ponad 5% głosów są:
Lp.
Akcjonariusz
Liczba akcji
% kapitału
Liczba
głosów
% głosów
1
Porozumienie akcjonariuszy
Łukasz Urban, Andrzej Mikosz
osobiście oraz przez TriCar Ltd.,
Krzysztof Mikosz,
Mariusz Nowak
1 220 942
29,12
1 220 942
29,12
2
Mizurino Ltd.
218 600
5,21
218 600
5,21
3
Pozostali
2 753 576
65,67
2 753 576
65,67
4
Razem
4 193 118
100,00
4 193 118
100,00
Kapitał zakładowy wynosi 4 193 118 i dzieli się na 4 193 118 akcji, odpowiadających 4 193 118 głosom, o wartości
nominalnej każdej akcji 1,00 zł. Wszystkie wyemitowane akcje są objęte jednolitym opisem serii G.
Stan posiadania akcji i uprawnień przez osoby zarządzające i nadzorujące na dzień publikacji sprawozdania
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 4 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Łukasz Urban
531 700
12,68%
Henryk Lewczuk
57 780
1,38%
Piotr Janowski
10 201
0,24%
Mariusz Nowak
239 527
5,71%
Andrzej Mikosz
421 038
10,04%
Krzysztof Mikosz
28 677
0,68%
Mirosław Panek
1 900
0,05%
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPĘ KAPITAŁOWĄ
BIOMAXIMA S.A. W 2024R.
Podstawowa działalność Grupy Kapitałowej obejmuje produkcję, handel i usługi w dziedzinie medycznej
diagnostyki laboratoryjnej oraz mikrobiologii przemysłowej.
Dotychczasowa działalność funkcjonuje w ramach czterech, istniejących platform technologicznych, to jest: (1)
dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz (4)
chemia kliniczna.
Pandemia COVID-19 nie miała już istotnego wpływu na działalność BioMaxima S.A. w okresie sprawozdawczym.
Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także rozwijała ofertę, realizując projekty rozwojowe w
obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania lekowrażliwości, kluczowe dla dalszego rozwoju Spółki w
przyszłości.
Istotne wydarzenia w 2024r.:
Rok 2024 roku był okresem intensywnych działań marketingowych Emitenta zarówno na rynkach eksportowych
jak i w kraju. Okres ten sprzyjał zainteresowaniu klientów uczestnictwem w targach oraz konferencjach a także
intensyfikacji bezpośrednich spotkań z potencjalnymi odbiorcami. W lutym podczas międzynarodowych targów
Diagnostyki Laboratoryjnej Medlab 2024 w Dubaju, w których wzięło udział około 30 000 uczestników, 900
wystawców z 40 krajów, stoisko BioMaxima było chętnie odwiedzane przez zainteresowanych nowych
kontrahentów oraz dystrybutorów z regionu Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji.
W marcu 2024 roku na konferencji naukowej z okazji Światowego Dnia Gruźlicy w Pałacu Lubomirskich w
Warszawie pracownicy BioMaxima mieli wystąpienie na temat molekularnej diagnostyki prątków gruźlicy metodą
TB-LAMP na każdym poziomie systemu ochrony zdrowia.
W kwietniu 2024 roku BioMaxima prezentowała swoją ofertę podczas 33 Europejskiego Kongresu Mikrobiologii
Klinicznej i Chorób Zakaźnych zorganizowanego w Kopenhadze. Podczas kongresu międzynarodowe grono
mikrobiologów zaprezentowało najnowsze osiągnięcia, odkrycia i rekomendacje z dziedzin mikrobiologii i chorób
zakaźnych dla ponad 16 000 uczestników z całego świata.
Systemy i testy do oznaczania antybiotykowrażliwości, w tym szybka diagnostyka w przebiegu sepsy, to jedne z
najistotniejszych obszarów działalności BioMaxima, co Spółka zaprezentowała podczas XXXIV konferencji
„Postępy w anestezjologii i intensywnej terapii” zorganizowanej w czerwcu 2024 roku we Wrocławiu.
W dniach 6-7 czerwca zespół BioMaxima wziął udział w Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Dolnośląskiego
Oddziału PTDL w Szklarskiej Porębie, współorganizowanej z Katedrą Analityki Medycznej Uniwersytetu
Medycznego we Wrocławiu, pod tytułem „Sukcesy i wyzwania w medycynie laboratoryjnej”.
W dniach 19-21 czerwca 2024 roku, BioMaxima brała udział w XX Ełckim Forum Medycyny Zakażeń pod hasłem:
Medycyna Zakażeń - Never Ending Story - Jak wykorzystać potencjał współczesnej mikrobiologii.
W dniach 21-22 czerwca w Warszawie Spółka uczestniczyła w targach dostawców dla przemysłu
farmaceutycznego i przemysłu kosmetycznego – PCI Days. Są to jedyne w Polsce targi dedykowane branży
farmaceutycznej i kosmetycznej, gdzie producenci leków, suplementów diety i kosmetyków, a także dostawcy z
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 5 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
całej Polski i zagranicy mają wyjątkową okazję do spotkań i wymiany doświadczeń. Ponad 2000 osób wzięło udział
w imprezie i BioMaxima prezentowała się pośród 200 stoisk stanowiących przegląd najnowszych trendów,
inspirujących rozwiązań i bogatej oferty produktów i usług. W ramach tych targów odbyło się prawie 70 wykładów
i warsztatów.
W dniach 20-22 września 2024 zespół BioMaxima uczestniczył w IV Ogólnopolskiej Konferencji Polskiego
Towarzystwa Mykologicznego w Lublinie. To wyjątkowe wydarzenie było doskonałą okazją do wymiany
doświadczeń oraz prezentacji najnowszych osiągnięć naukowych.
W dniu 8 listopada 2024 odbyła się konferencja lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Diagnostyki
Laboratoryjnej oraz Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie. W trakcie wydarzenia
BioMaxima na swoim stoisku zaprezentowała:
- analizatory koagulologiczne Technoclone
- szeroką gamę odczynników do diagnostyki hemofilii typu A - test generacji trombiny, odczynnik do oznaczania
czynnika VIII oraz inhibitora metodą koagulacyjną jednostopniową oraz chromogenną.
Ekspozycja produktów BioMaxima korespondowała z tematem warsztatów koagulologicznych „Praktyczne
wprowadzenie do hemostazy i jej zaburzeń – dlaczego krew krzepnie?” prowadzonych przez prof. dr hab. n.med.
Jerzego Windygę z IHiT Warszawa. Pokazaliśmy w jaki sposób wiedza i przygotowanie merytoryczne aplikowane
w codziennej diagnostyce, przy użyciu nowoczesnych technologii.
W listopadzie 2024 r. Spółka uczestniczyła w charakterze wystawcy na międzynarodowych targach Medica w
Dusseldorfie, gdzie przeprowadzono rozmowy z ponad 100 potencjalnymi i aktualnymi dystrybutorami produktów
BioMaxima.
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI
Grupa wyróżnia następujące segmenty sprawozdawcze:
Segment mikrobiologia, który obejmuje przede wszystkim podłoża mikrobiologiczne, systemy do
oznaczania lekowrażliwości, urządzenia do analiz mikrobiologicznych, jak również produkty biologii
molekularnej, w tym podłoża do dezaktywacji i transportu próbek; do tego segmentu zaliczona jest
również działalność szkoleniowa związana z powyższymi produktami;
Segment analityka, który obejmuje zarówno aparaturę jak odczynniki do diagnostyki analitycznej IVD, jak
również szybkie testy oraz sprzedaż materiałów pomocniczych i zużywalnych stosowanych do pobrania,
przechowania i transportu próbek na potrzeby diagnostyki.
Podział przychodów ze sprzedaży Grupy na kategorie oraz ich przypisanie do segmentów operacyjnych objętych
obowiązkiem sprawozdawczym przedstawiają poniższe tabele.
2024 rok
Mikrobiologia
Analityka
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
16 543
16 598
1 103
34 244
Unia Europejska
10 365
1 975
493
12 833
Pozostałe kraje
3 835
1 427
512
5 774
Przychody ze sprzedaży ogółem
30 742
20 000
2 109
52 851
Asortyment
Produkty
23 855
5 016
787
29 658
Towary
6 887
14 979
1 255
23 121
Pozostałe
-
5
67
72
Przychody ze sprzedaży ogółem
30 742
20 000
2 109
52 851
Dane porównywalne za poprzedni rok obrotowy
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 6 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
2023 rok
Mikrobiologia
Analityka
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
14 755
15 175
1 098
31 028
Unia Europejska
6 749
3 381
360
10 490
Pozostałe kraje
3 122
1 655
491
5 268
Przychody ze sprzedaży ogółem
24 626
20 211
1 949
46 786
Asortyment
Produkty
19 913
5 321
812
26 046
Towary
4 713
14 890
1 056
20 659
Pozostałe
-
-
81
81
Przychody ze sprzedaży ogółem
24 626
20 211
1 949
46 786
Najwięksi klienci w segmentach
Zestawienia zawierają zanonimizowane listy największych klientów w każdym z segmentów, wraz z ich udziałem
procentowym w sprzedaży danego segmentu w każdym roku. Klienci zostali zanonimizowani w następujący
sposób:
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Analityka są oznaczeni literą A i cyfrą,
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Mikrobiologia są oznaczeni literą M i cyfrą,
Klienci kupujący porównywalne ilości z obu segmentów są oznaczeni literą K i cyfrą.
Kolejność klientów ustalono wg sprzedaży w 2024 roku i podano sprzedaż do nich w roku poprzednim.
Segment Mikrobiologia
Kontrahent
Segment
Mikrobiologia
udział % 2024
Segment
Mikrobiologia
udział % 2023
M1
5,75%
5,66%
M2
5,16%
5,62%
M3
3,50%
3,62%
M4
3,44%
3,37%
M5
3,15%
3,26%
M6
2,70%
1,81%
Pozostali
76,30%
76,66%
Razem
100,00%
100,00%
Segment Analityka
Kontrahent
Segment
Analityka udział %
2024
Segment
Analityka
udział % 2023
A1
17,90%
19,51%
A2
4,50%
4,14%
A3
3,02%
3,49%
A4
2,20%
2,87%
A5
3,01%
2,35%
A6
2,17%
1,40%
A7
1,00%
0,27%
Pozostali
66,20%
65,97%
Razem
100,00%
100,00%
W roku 2024 Grupa wygenerowała niemal 53 mln PLN przychodów ze sprzedaży, przy czym sprzedaż wyrobów
własnych BioMaxima przez Grupę wyniosła prawie 30 mln PLN i jej udział w sprzedaży ogółem systematycznie
wzrasta.
Sprzedaż Grupy poza granicami Polski wyniosła w roku 2024 ponad 18,6 milionów , co oznacza wzrost o ponad
18% w stosunku do roku poprzedniego. Poza obszarem UE, główne rynki, na których sprzedawane produkty
BioMaxima S.A. to kraje Europy wschodniej, azjatyckiej części byłego ZSRR oraz Bliski Wschód i Afryka.
Grupa posiada dość zróżnicowaną bazę dostawców, szczególnie w zakresie dostaw materiałów do produkcji.
Zgodnie z procedurami ISO corocznie jest przygotowywana ocena dostawców wg poniższych kryteriów:
Jakość oferowanych wyrobów/usług
Cena
Termin płatności
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 7 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Terminowość dostaw / wykonania usługi
Komunikacja dostawca-odbiorca
Reakcja na reklamacje / skargi
Zgodność dostawy z zamówieniem
Ocena dołączonej dokumentacji
Na liście kwalifikowanych dostawców Spółka posiada 189 firm.
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2024 ROKU
W dniu 25.01.2024 r. BioMaxima SA podpisała z Samodzielnym Publicznym Szpitalem Klinicznym nr 4 w Lublinie
umowę o wartości 822.277,92 brutto. Przedmiotem umowy była dostawa wyrobów mikrobiologicznych do
identyfikacji i różnicowania drobnoustrojów, w tym podłoży mikrobiologicznych, dyfuzyjnych systemów AST do
oznaczania lekowrażliwości, materiałów pomocniczych a także szybkich testów diagnostycznych. Okres
obowiązywania umowy wynosi 36 miesięcy. Umowa jest na bieżąco realizowana.
W dniu 5 lutego 2024 r. Spółka podpisała z PARP umowę o dofinansowaniu Projektu "Prace B+R i wdrożenie
Zestawów multiplex real-time qPCR oraz LAMP do identyfikacji bakterii z rodzaju Salmonella spp., a także Listeria
spp. i L. monocytogenes prowadzone przez BioMaxima S.A. wraz z internacjonalizacją przedsiębiorstwa i
rozwojem laboratorium B+R". Kwota dofinansowania wyniesie 4 824 793,35 zł, co stanowi 57,34% kosztów
kwalifikowanych projektu 8 414 745,18 zł. Umowa obejmuje opracowanie wraz z zespołem naukowym
Uniwersytetu Warszawskiego rodziny zestawów testów molekularnych do wykrywania obecności Salmonella spp.
i Listeria spp. w czasie rzeczywistym, z wykorzystaniem sond fluorescencyjnych real-time qPCR oraz LAMP, z
różnych próbek, takich jak żywność, pasze dla zwierząt, woda technologiczna, próbki środowiskowe, kał ludzki,
odchody zwierząt, ścieki, czy inny materiał biologiczny wymieniony w ISO 16140 oraz "Validation of alternative
analysis methods" AFNOR. Aktualnie na rynku produktów do molekularnej identyfikacji DNA pałeczek Salmonella
oraz Listeria dostępne zestawy wyłącznie kilku producentów. Opracowanie przez BioMaxima w/w testów o
podwyższonych walorach rynkowych umożliwi Spółce skuteczne konkurowanie z aktualnie dostępnymi
rozwiązaniami na całym świecie. Opisane zestawy testów znajdą się w portfelu wyrobów, które będą
opracowywane w Centrum Badawczo Rozwojowym i wytwarzane w rozbudowanym wydziale diagnostyki
molekularnej w oddanym do użytku w połowie ubiegłego roku obiekcie produkcyjnym Emitenta. Ponadto w
ramach umowy Emitent uzyskał również dofinansowanie na udział w międzynarodowych targach w 2024 r.
Medica, Medlab, Analytica, ECCMID.
W dniu 28.05.2024 r. BioMaxima SA podpisała z kontrahentem z Unii Europejskiej umowę na produkcję i dostawy
krążkowych systemów dyfuzyjnych do oznaczania lekowrażliwości pod marką własną kontrahenta. Przychody
netto z tytułu podpisanej umowy do końca roku 2024 wyniosły 0,822 mln PLN, a w roku 2025 oczekujemy, że
przekroczą wartość 2,6 mln PLN i w kolejnych latach powinny nadal rosnąć. Na bazie podpisanej umowy będzie
również rozszerzał się asortyment wyrobów dostarczanych kontrahentowi w zakresie mikrobiologii klinicznej, o
m.in. podłoża mikrobiologiczne oraz paski gradientowe do oznaczania lekowrażliwości MIC.
Zgodnie z uchwałą Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 30 lipca 2024 r., wniosek Emitenta o dofinansowanie
projektu w ramach Działania 2.7 Lubelskie MŚP na rynkach zagranicznych został wybrany do dofinansowania ze
środków EFRR. Projekt dotyczył udziału Spółki w międzynarodowych targach Medlab, Medica oraz Analityca w
2026 r. Kwota dofinansowania wyniesie 282,15 tys. zł, co stanowi 50% kosztów kwalifikowanych. Aktywność ta w
perspektywie najbliższych lat zapewni BioMaxima SA efekty w postaci intensywnego wzrostu i wykorzystania
pozytywnych trendów na rynku diagnostyki.
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 8 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
We wrześniu 2024 r. Emitent podpisał z Politechniką Łódzką Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności umowę na
dostawę i instalację automatycznego systemu do fenotypowej charakterystyki mikroorganizmów i komórek
ssaczych, wraz z oprogramowaniem. Wartość zamówienia wynosi 748.040,00 PLN netto. Zamówienie miało
wpływ na wyniki osiągnięte przez Spółkę w IV kwartale 2024r. Następstwem instalacji analizatora będą
zamówienia odczynników i materiałów zużywalnych w kolejnych okresach które wygenerudodatkowy przychód.
W listopadzie 2024r. podpisano z Erba Polska Sp. z o.o. umowę o przejęciu rynku sprzętu i materiałów zużywalnych
do analizy moczu, zbudowanego przez spółkę w Polsce. Wartość przejmowanego rynku wynosi około 1 mln zł
netto rocznie, na co składają się przychody ze sprzedaży materiałów zużywalnych oraz czynszów dzierżawy
urządzeń (półautomatycznych oraz automatycznych analizatorów Laura, w tym analizatory osadu). BioMaxima
ponadto podpisała z Erba Polska Sp. z o.o. i jej dotychczasowymi klientami, którzy dzierżawią analizatory oraz
kupują do nich paski i materiały pomocnicze, odrębne umowy cesji o przejęciu praw i obowiązków Erba przez
BioMaxima. Podpisana umowa umożliwi zwiększenie przychodów BioMaxima w segmencie analityki a także
rozszerzenie współpracy z dotychczasowymi kontrahentami Erba o inne kategorie asortymentowe znajdujące się
w ofercie Emitenta.
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA GRUPY KAPITAŁOWEJ
Wyniki finansowe (tys. zł)
2024r.
2023r.
Przychody ze sprzedaży
52 851
46 786
- przychód ze sprzedaży produktów
29 658
26 046
- przychody ze sprzedaży towarów i materiałów
23 193
20 740
Zmiana stanu produktów
2 851
1 472
Koszt wytworzenia na własne potrzeby
377
249
Koszty działalności
55 646
49 194
- zużycie materiałów i energii
19 699
16 375
- wartość sprzedanych towarów i materiałów
11 316
10 452
- koszty świadczeń pracowniczych
14 619
13 525
- usługi obce
4 843
4 699
- amortyzacja
3 363
2 488
- pozostałe koszty
1 806
1 655
Wynik na działalności
434
(687)
Przychody operacyjne
1 054
1 616
Koszty operacyjne
180
201
Zysk operacyjny
1 308
728
Przychody finansowe
96
215
Koszty finansowe
1 095
805
Odpis aktualizacyjny
4
49
Zysk brutto z działalności gospodarczej
306
187
Zysk netto
535
586
Przychody ze sprzedaży wyniosły blisko 53 mln . Zysk EBITDA wyniósł prawie 4,7 mln zł, zysk netto wyniósł 535
tys. zł.
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 9 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Wskaźniki finansowe
2024r.
2023r.
Wskaźnik rentowności brutto
(zysk brutto / przychody ze sprzedaży)
0,58%
0,40%
Wskaźnik rentowności netto
(zysk netto / przychody ze sprzedaży)
1,01%
1,25%
Wskaźnik ROE
(zysk netto / kapitał własny)
1,13%
1,25%
Wskaźnik ROA
(zysk netto / Aktywa ogółem)
0,70%
0,79%
Wskaźnik bieżącej płynności
(aktywa obrotowe / zobowiązania bieżące)
1,54
2,30
Wskaźnik szybkiej płynności
(aktywa obrotowe zapasy / zobowiązania bieżące)
0,72
1,01
Wskaźnik natychmiastowej płynności
(środki pieniężne / zobowiązania bieżące)
0,05
0,15
Wskaźnik ogólnego zadłużenia
(kapitał obcy / aktywa ogółem)
38,00%
36,34%
Wskaźnik zadłużenia kapitałów własnych
(zobowiązania ogółem / kapitał własny)
0,61
0,57
Sytuacja finansowa Grupy jest dobra, jednak w warunkach wysokich stóp procentowych finansowanie zewnętrzne
zwiększa koszty finansowe.
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH
Na dzień 31.12.2024 roku Grupa posiadała czynne umowy kredytowe:
Wyszczególnienie
Kwota z umowy
Kwota
pozostała
do spłaty
Warunki
oprocentowania
Termin spłaty
Kredyty
13 951
Kredyt w rachunku bieżącym PEKAO
3 000
2 056
WIBOR 1M
+marża
14.08.2025
Kredyt w rachunku bieżącym ING
4 000
2 031
WIBOR 1M
+marża
09.07.2025
Kredyt w rachunku bieżącym Millenium Bank
3 000
2 456
WIBOR 1M
+marża
18.07.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
7 334
574
WIBOR 1M
+marża
30.11.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
3 961
179
WIBOR 1M
+marża
30.09.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
5 800
4 918
WIBOR 3M
+marża
30.09.2030
Kredyt inwestycyjny PEKAO
3 040
1 737
WIBOR 1M
+marża
31.12.2028
Karty kredytowe
2
Stałe 20,5%
Razem
13 953
Dalsze informacje dotyczące umów kredytowych są zawarte w nocie 17 do Sprawozdania Finansowego.
8. INFORMACJE DODATKOWE
Na dzień 31.12.2024 roku Grupa nie była stroną (przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego oraz organem administracji publicznej) innych postępowań dotyczących zobowiązań ani
wierzytelności Grupy, których jednorazowa lub łączna wartość stanowiłaby co najmniej 10% jej kapitałów
własnych.
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 10 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI
Opis podstawowych czynników ryzyka
1. Ryzyko związane z sytuacją makroekonomiczną w Polsce
Obecnie około 30% przychodów Spółki (35% przychodów Grupy) generowane jest przez sprzedaż na rynkach
innych niż rynek polski. Jest to efektem istotnego zwiększenia udziału produktów własnych w ofercie. Nadal
jednak głównym rynkiem, na którym Spółka sprzedaje swoje produkty, towary i usługi jest rynek polski. Oferta
produktów i towarów Spółki kierowana jest obok jednostek ochrony zdrowia do przemysłu spożywczego,
kosmetycznego i farmaceutycznego. Sytuacja makroekonomiczna, stan finansów budżetu państwa, stan finansów
jednostek publicznego systemu ochrony zdrowia oraz ogólny klimat gospodarczy mogą mieć istotny wpływ na
osiągane przez Spółkę przychody w przyszłości. Budżety laboratoriów diagnostycznych oraz laboratoriów
przemysłowych przeznaczone zarówno na bieżącą działalności jak i na nowe inwestycje (np. zakup aparatury)
mogą przy negatywnych tendencjach gospodarczych zostać ograniczone lub nawet wstrzymane, co przyczyniłoby
się do spadku popytu na produkty sprzedawane przez spółkę.
W celu mitygowania tego ryzyka Spółka intensywnie inwestuje w rozwój eksportu oraz sieci dystrybucyjnej.
Efektem tych działań jest to, że udział eksportu w sprzedaży ogółem obecnie kształtuje się na poziomie około 30%
sprzedaży Spółki.
2. Ryzyko związane z brakiem infrastruktury instytucjonalnej oraz prawnej związanej z oczekiwanym wejściem
w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/476 w sprawie wyrobów medycznych
do diagnostyki in vitro
Zgodnie z treścią art. 110 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017
r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji
2010/227/UE („IVDR”, „Rozporządzenie”) zasadnicza część postanowień Rozporządzenia weszła w życie z dniem
26 maja 2022 roku.
Istotną rolę w procesie rejestracyjnym i nadzoru nad działalnością wytwórw wyrobów medycznych dla
diagnostyki in vitro, pełnią, zgodnie z Rozporządzeniem, tzw. „jednostki notyfikowane” oraz laboratoria
referencyjne. Certyfikacja jednostek notyfikowanych oraz laboratoriów referencyjnych pozostaje w kompetencji
Komisji Europejskiej. Na chwilę obecną, jedynie kilkanaście podmiotów w całej Unii Europejskiej uzyskały
odpowiednią certyfikację z Komisji Europejskiej do pełnienia roli jednostki notyfikowanej dla potrzeb IVDR.
Jednocześnie Komisja Europejska nie wydała do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania żadnego z
przewidzianych przez IVDR rozporządzeń delegowanych. Stwarza to istotne zagrożenie dla funkcjonowania całego
sektora producentów wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro.
Ze względu na wskazane wyżej nieprzygotowanie infrastruktury instytucjonalnej w szczególności brak jednostek
notyfikowanych oraz laboratoriów referencyjnych, których odpowiednia dostępność jest konieczna dla
prawidłowego funkcjonowania przepisów Rozporządzenia, uległy przedłużeniu okresy przejściowe, pozwalające
na wprowadzanie na rynek produktów na podstawie dotychczasowych zasad. O braku dostępności jednostek
notyfikowanych może świadczyć to, że w Polsce nie istnieje taka jednostka, a Spółka współpracuje z odpowiednią
jednostką spoza Polski. Wprowadzone na rynek wyroby, zgodnie z przepisami dyrektywy 98/79/WE i oznaczone
symbolem CE-IVD będą mogły być obecne na rynku i sprzedawane przez producenw tych wyrobów tylko przez
określone w Rozporządzeniu, przedłużone, okresy przejściowe, różne dla różnych klas ryzyka tych wyrobów.
BioMaxima S.A. prowadzi kosztowne i szeroko zakrojone działania wewnętrzne, związane z przygotowaniem
całości koniecznej dokumentacji, w tym wykonania odpowiednich badań zewnętrznych dla umożliwienia
zarejestrowania całości swojej oferty zgodnie z przepisami Rozporządzenia. Spółka złożyła wniosek do jednostki
notyfikowanej.
Brak odpowiedniej infrastruktury instytucjonalnej (wystarczającej liczby jednostek notyfikowanych) oraz prawnej
(wydanie koniecznych rozporządzeń delegowanych w z odpowiednim wyprzedzeniem przez Komisję Europejską),
jak również czas trwania postępowań certyfikacyjnych w nielicznych jednostkach notyfikowanych, może istotnie
wpłynąć na szybkość i kompletność przeprowadzenia przez Spółkę procesu dostosowania jej oferty do wymagań
Rozporządzenia. Oznaczać to może utrudnienia w rejestrowaniu nowych produktów (należących do klas B-D) i
negatywnie wpłynąć na pozycję konkurencyjną Grupy i poziom przychodów.
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 11 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
3. Ryzyko związane z polityką refundacyjną i finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz
Zdrowia
Istotnym klientem BioMaxima S.A. są podmioty polskiego publicznego systemu ochrony zdrowia. Dotychczasowy
system finansowania systemu podstawowej opieki zdrowotnej oraz szpitali nie sprzyja stosowaniu przez nie
wyrobów medycznych służących do diagnostyki in vitro chorób zakaźnych. Powoduje to przesunięcie budżetu na
refinansowanie farmaceutyków, które w dużej mierze przepisywane bez przeprowadzenia procedur, które
stanowią standard w wiodących systemach ochrony zdrowia. Podobnie nie istnieje, poza przepisami Prawa o
Zamówieniach Publicznych, system ochrony polskich wytwórców IVD przed dyskryminacyjnymi praktykami
zamawiających. Spółka zauważa stosowanie praktyk dyskryminujących powodujących wykluczenie polskich
wytwórców IVD z niektórych przetargów ogłaszanych przez publiczne jednostki systemu ochrony zdrowia. Brak
zmiany dotychczasowego sposobu finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz
możliwość stosowania praktyk dyskryminujących w stosunku do polskich wytwórców IVD może stanowić istotny
czynnik ograniczający zwiększenie sprzedaży produktów Spółki na rynku polskim.
Spółka mityguje te negatywne czynniki, dotyczące rynku polskiego przez rozwój sprzedaży do odbiorców
zagranicznych, rozwój sprzedaży do klientów przemysłowych niezależnych od NFZ oraz poprzez działania prawne,
w szczególności zaskarżanie przed Krajo Izbą Odwoławczą przetargów w przypadku stosowania praktyk
dyskryminacyjnych. Spółka przykłada szczególną staranność w zakresie wyboru swoich odbiorców pod kątem
ewentualnych zagrożeń w zakresie regulowania płatności za dostarczane produkty bądź towary. Jednocześnie,
w celu zwiększenia efektywności polityki zarządzania płynnością, prowadzona jest bieżącą współpraca z firmami
windykacyjnymi.
4. Ryzyko związane z konkurencyjnością rynku
Nasilenie się konkurencji w obszarze działania Spółki niesie ryzyko obniżenia poziomu marż uzyskiwanych przez
BioMaxima S.A., czy też, w przypadku nasilenia się niekorzystnych zjawisk, spadku sprzedaży, rentowności oraz
udziału w rynku. Spółka jest jednym z większych jeżeli nie największym, polskim producentem wyrobów
medycznych dla diagnostyki in vitro. Działalność spółki zależnej na rynku rumuńskim, w szczególności w obszarze
jednostek publicznej ochrony zdrowia jest również istotna. Na polskim rynku oraz na rynkach międzynarodowych
Spółka musi się liczyć z konkurencją pochodzącą od podmiotów działających na skalę światową (BioMerieux,
Thermo Fisher, Roche, Siemens, Abbott) oraz lokalnymi konkurentami będącymi zarówno wytwórcami jak i
dystrybutorami wyrobów do diagnostyki in vitro (w Polsce np. Graso Biotech, BorPol, Alpha Diagnostics, Stamar,
Medan, Hydrex). Istnieje w związku z tym ryzyko nasilenia się konkurencji zarówno ze strony rodzimych
podmiotów, jak i międzynarodowych koncernów.
Spółka mityguje to ryzyko przez kierowanie swojej oferty do innych niż kliniczni odbiorców, takich jak rynek
weterynaryjny, przemysł spożywczy, farmaceutyczny, kosmetyczny oraz do placówki naukowo-badawcze. Spółka
kieruje ofertę również do laboratoriów przemysłowych oraz sieciowych realizujących badania na rzecz przemysłu.
Istotnym elementem jest też dyscyplina kosztowa, pozwalająca utrzymać istotne marże przy konkurencyjnych
cenach.
5. Ryzyko utraty kluczowych pracowników
Istotnym ryzykiem dla Spółki jest rezygnacja bądź niezdolność do pracy któregoś z kluczowych pracowników.
Przyszły rozwój Spółki jest ściśle związany ze stabilnością zatrudnienia kluczowego personelu BioMaxima. Należy
zwrócić uwagę, obecne warunki na rynku pracy, takie jak rosnący poziom płac oraz niski poziom bezrobocia,
zwiększają te ryzyka i wywołują silna presję płacową. Utrata kluczowych pracowników mogłaby negatywnie
wpłynąć na dotychczasową owocną współpracę z klientami i dostawcami Spółki.
W celu zniwelowania możliwości wystąpienia takich zdarzeń BioMaxima S.A. podejmuje działania w kierunku
odpowiedniego motywowania personelu oraz utrzymania lojalności pracowników względem Spółki.
6. Ryzyko ochrony wartości intelektualnej
BioMaxima S.A. posiada ponad 200 własnych technologii produkcji. Wartości te zostały opracowane i wdrożone
w drodze badań prowadzonych od momentu jej powstania oraz przez akwizycję Emapol sp. z o.o. i BioCorp Polska
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 12 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
sp. z o.o. Rozwój światowej diagnostyki laboratoryjnej powoduje, że pozycja rynkowa Spółki uzależniona jest od
dostosowywania swoich produktów i usług do poziomu oczekiwanego przez rynek medyczny. Możliwość
skutecznego konkurowania na rynku determinuje konieczność ciągłego prowadzenia prac rozwojowych oraz
dokonywania przez Spółkę inwestycji w nowe linie produktowe. Wartości intelektualne komercjalizowane przez
Spółkę powinny być prawnie chronione. Komercjalizacja technologii poza Polską wiąże się z koniecznością
prawnego zabezpieczania wartości intelektualnych w wielu krajach. W przeciwnym wypadku należy oczekiwać, że
niedopatrzenia w tej dziedzinie będą skutkować natychmiastową reakcją rynku (próba kopiowania produktów i
rozwiązań). Obecnie Spółka zaobserwowała kopiowanie jej opakowań i w efekcie jej produktów, na niektórych
rynkach afrykańskich oraz na niektórych rynkach Dalekiego Wschodu.
7. Ryzyko braku wykwalifikowanej kadry pracowniczej
Z racji specjalistycznego przedmiotu działalności jednym z podstawowych wymogów w procesie rekrutacji jest
odpowiednia wiedza wymagana na konkretnych stanowiskach produkcyjnych i sprzedażowych. W nowym
zakładzie realizowana będzie i jest produkcja nie realizowana obecnie w żadnym innym zakładzie produkcyjnym
w Polsce (poza BioMaxima S.A.). Jednocześnie Grupa zatrudnia pracowników w Rumunii, a w przypadku
przeprowadzenia rozważanych akwizycji, powstać może konieczność zatrudnienia odpowiednich pracowników
także w innych krajach. W związku z powyższym Spółka może mieć problem ze znalezieniem, szkoleniem i
utrzymaniem odpowiednio wysokokwalifikowanej kadry. Spółka mityguje to zagrożenie przez współpracę z
ośrodkami akademickimi w Lublinie.
8. Ryzyko pogorszenia jakości produktów
Istnieje ryzyko związane z pogorszeniem jakości produktu. Może to nastąpić na skutek wady zastosowanych
surowców, błędu pracownika bądź awarii elementu linii technologicznej. Od produktów Spółki wymagana jest
wysoka jakość oraz niezawodność. Przypadkowe wprowadzenie wadliwej partii na rynek może skutkować utratą
zaufania odbiorców w odniesieniu do produktów Spółki. Taka sytuacja spowoduje realne straty finansowe
obejmujące również koszty utraconych korzyści spowodowanych negatywną opinią odbiorców.
W celu mitygowania tego ryzyka BioMaxima S.A. wprowadziła, utrzymuje i rozwija systemy zarządzania jakością,
w tym zwiększa liczbę personelu zaangażowanego w kontrolę jakości. W chwili obecnej Spółka posiada certyfikaty
ISO 9001, ISO 13485 oraz ISO 17025. Działania zmierzające do dostosowania działalności i oferty produktów Grupy
do wymagań IVDR także redukują ryzyko pogorszenia jakości produktów.
9. Ryzyko pogorszenia koniunktury na rynku diagnostyki laboratoryjnej w Polsce
Wartość rynku usług diagnostyki laboratoryjnej w Polsce wyniosła w 2019 r. blisko 7 mld (segment publiczny i
prywatny łącznie). Stanowiło to wzrost około 5% rok do roku, wynika z raportu PMR pt. “Rynek usług diagnostyki
laboratoryjnej w Polsce 2020. Rozwój rynku IVD w Polsce jest niezbędny dla zapewnienia wymaganej jakości
świadczeń medycznych. W naszym kraju na 100 tys. mieszkańców przypada 7 laboratoriów i nie obserwujemy
istotnego zróżnicowania terytorialnego w ich rozmieszczeniu na poziomie województw. Najwyższy wskaźnik
odnotowujemy w województwie wielkopolskim (8,34), a najniższy w pomorskim (5,33). Na Lubelszczyźnie
wskaźnik ilości laboratoriów na 100 tys. mieszkańców wyniósł 7,52. Od kilku lat utrzymuje się również spadkowy
trend udziału laboratoriów publicznych w całkowitej liczbie laboratoriów. W Polsce diagnostyka laboratoryjna jest
niedoceniania, a nakłady w zakresie dostaw wyrobów do diagnostyki laboratoryjnej jednymi z najniższych w
Unii Europejskiej - wynoszą jedynie 8,5 euro na osobę, podczas gdy np. w Słowenii jest to 23 euro, w Austrii 30
euro, a w Belgii 33,5 euro. Wynika to w istotnej mierze z polityki Narodowego Funduszu Zdrowia i sposobu
refinansowania korzystania z diagnostyki in vitro przez podstawową opiekę medyczną oraz szpitale. Największą
część rynku diagnostyki laboratoryjnej w Polsce, pod względem wartości, stanowi sprzedaż odczynników, których
udział sięga około 90 proc. Z danych Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych wynika, ok. 25 proc. szpitali
(144 spośród 626 objętych badaniem) przekazało obsługę diagnostyki laboratoryjnej podmiotowi zewnętrznemu.
Wg raportu NIK brakuje również lekarzy mikrobiologów - w Polsce było tylko 110 specjalistów aktywnych
zawodowo w tej dziedzinie medycyny. W naszym kraju aktywnych zawodowo mamy 14.435 diagnostów
laboratoryjnych i w porównaniu do 2014 r. ich liczba wzrosła o 1.085 diagnostów, z czego 3.152, tj. ok. 22 proc.
posiada tytuł specjalisty m.in. z 13 dziedzin diagnostyki laboratoryjnej. Większość kontraktów w obszarze
diagnostyki laboratoryjnej nadal związana jest z publiczną służbą zdrowia. Determinuje to, z jednej strony,
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 13 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
stabilność przychodów opartych na kontraktach z NFZ nawet w przypadku spadku ogólnej aktywności
gospodarczej. Pandemia COVID-19 spowodowała istotne przeniesienie wydatków w zakresie diagnostyki in vitro
na diagnostykę związaną wyłącznie z obecnością wirusa SARS-Cov-2. Dotyczyło to zarówno wydatków o
charakterze operacyjnym jak i wydatków inwestycyjnych. W związku z powyższym, w zakresie „tradycyjnej”
diagnostyki in vitro w roku 2020 doszło do zmniejszenia rynku. Nie można wykluczyć, że w następnych latach
działalność laboratoriów nie wróci do stanu „pre-COVID” i ograniczeniu ulegną zakupy zarówno o charakterze
inwestycyjnym jak i materiałów operacyjnych.
Spółka mityguje to ryzyko zwiększając zarówno sprzedaż eksportową jak i w dynamicznie rosnącym segmencie
mikrobiologii przemysłowej dedykowanej farmacji, rynkowi spożywczemu i kosmetycznemu oraz badaniom wody.
Jego wartość wzrasta średnio o kilkanaście procent rocznie. Wg danych GUS w Polsce istnieje ok. 29 000
podmiotów działających w branży spożywczej. Na polskim rynku działa około 100 dużych i średnich oraz ponad
300 małych firm specjalizujących się w produkcji kosmetyków. Pomimo bardzo silnej konkurencji ze strony firm
zagranicznych polska branża kosmetyczna plasuje się w europejskiej czołówce. Na rynku funkcjonują również
mikrobiologiczne laboratoria usługowe (sieciowe) wykonujące badania dla przemysłu (wszystkie typy badań
wielokierunkowo).
10. Ryzyko pozyskania surowców
W procesie produkcyjnym oprócz odczynników i komponentów własnych, BioMaxima S.A. korzysta z oferty innych
producentów czy kooperantów krajowych i zagranicznych; w tym także z krajów tak odległych geograficznie jak
Chiny, Korea czy Indie. Doświadczenie pandemii COVID-19 wskazało, że w sytuacji zagrożenia zdrowia publicznego
czy w innych przypadkach pojawienia się niekorzystnych czynników wpływających na funkcjonowanie transportu
międzynarodowego czy gospodarek lokalnych, mogą pojawić się istotne zakłócenia łańcucha dostaw, które mogą
powodować istotne problemy z utrzymaniem ciągłości produkcji czy możliwości realizowania dostaw. Podobnie
negatywny wpływ miało wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i przedłużenie terminów dostaw surowców o
wysokiej wrażliwości. W związku z tym nie można wykluczyć, że w przyszłości pojawią się sytuacje, które
spowodują istotne opóźnienia w dostawach, wzrost kosztów czy nawet utratę możliwości pozyskania konkretnego
składnika niezbędnego do produkcji w szczególności na skutek niewłaściwego funkcjonowania międzynarodowych
łańcuchów dostaw.
Spółka mityguje to ryzyko przez uprzednie rozpoznanie rynku poszukiwanych surowców czy półproduktów, a
nawet przez nawiązywanie więzi kooperacyjnych z polskimi producentami pewnych wyrobów, którzy mogą podjąć
się w kooperacji z BioMaxima S.A. i pod jej nadzorem dotyczącym jakości, produkcji pewnych, koniecznych
półproduktów.
11. Ryzyko współpracy z podmiotami publicznymi
Odbiorcami produktów Spółki na rynku krajowym zarówno podmioty publiczne jak i prywatne. Podmiotami
finansowanymi ze środków publicznych obok jednostek bezpośrednio zarządzanych przez państwo także
laboratoria w szpitalach klinicznych, marszałkowskich i powiatowych. Niektóre z tych podmiotów opóźniają się z
płatnościami, jednak prowadzone działania windykacyjne są skuteczne. Spółka zauważa stosowanie praktyk
dyskryminujących powodujących wykluczenie polskich wytwórców IVD z niektórych przetargów ogłaszanych przez
publiczne jednostki systemu ochrony zdrowia.
12. Ryzyko braku centralizacji Grupy kapitałowej
BioMaxima S.A. podjęła działania zarówno prawne jak i organizacyjne mające na celu lepsze związanie działalności
spółki zależnej z własną działalnością. Wdrożono nowe standardy raportowania i zamówień. Efekty widoczne
w poprawie wyników działalności spółki zależnej za 2024 r.
13. Ryzyko akcjonariatu
Akcjonariusze wiodący BioMaxima S.A. kontrolują ponad 29% ogólnej liczby akcji w Spółce. Pozostałe akcje
znajdują się w wolnym obrocie na rynku regulowanym GPW. Oznacza to, że Spółka może być przedmiotem
przejęcia za pośrednictwem rynku kapitałowego. W przypadku zmiany kontroli nad BioMaxima S.A. i zmiany
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 14 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
składu organów nią zarządzających i nadzorujących, może dojść do sytuacji, w której nowi akcjonariusze podejmą
działania kierując się partykularnym interesem, co może prowadzić do pogorszenia sytuacji finansowej Spółki.
Zrealizowanie przez Spółkę intensywnego programu inwestycyjnego, zwielokratniającego zdolności produkcyjne
Spółki spowodowało w okresie realizowania tego programu ograniczenie wzrostu przychodów, oraz wpłynęło
na czasowe obniżenie wyników operacyjnych Spółki i zysku netto Spółki, zwłaszcza w porównaniu z okresem
korzystania przez Spółkę ze szczególnej koniunktury spowodowanej przez popyt na testy w kierunku COVID-19.
Pogorszenie wyników operacyjnych Spółki oraz obniżenie zysku netto było także funkcją skupienia uwagi zespołu
zarządzającego na realizowaniu programu inwestycyjnego i koniecznością poniesienia kosztów związanych z
relokowaniem produkcji i magazynu pomiędzy trzema zakładami i dwoma magazynami przy ulicy Vetterów w
Lublinie. Stanowiło to zrozumiałą przyczynę obniżenia notowań akcji Spółki. Może to stanowić przesłankę, dla
której przejęcie Spółki może zostać uznane za atrakcyjne przez podmiot branżowy, który może nie być
zainteresowany dalszym zrównoważonym rozwojem Spółki i Grupy.
Zarząd i Rada Nadzorcza BioMaxima S.A. podjęły działania zmierzające do mitygowania powyższego ryzyka przez
przeniesienie notowań akcji Emitenta na rynek regulowany, co powoduje podwyższenie standardów ochrony
inwestorów przed przejęciem po zaniżonym koszcie.
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA
S.A.
Na działalność Grupy w okresie sprawozdawczym pandemia COVID-19 nie miała już takiego znaczenia jak w latach
2020 - 2022. Grupa wykorzystywała zarówno posiadane kompetencje, zasoby finansowe jak i zwiększony
potencjał produkcyjny, dostarczając odbiorcom krajowym jak i zagranicznym wyroby medyczne do diagnostyki in
vitro, służące do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2 a także do żnicowania zakażeń SARS-CoV-2 oraz innych
patogenów oddechowych. Niezależnie od tego, Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także
rozwijała ofertę, realizując projekty rozwojowe w obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania
lekowrażliwości, kluczowe dla dalszego rozwoju Spółki w przyszłości.
Pandemia koronawirusa stała się w latach 2020 - 2022 głównym czynnikiem powodującym zakłócenia w
aktywności gospodarczej w Polsce i na świecie. Nawracające fale zachorowań wskazują na to, że choroba ta staje
się – podobnie jak grypa stale obecną chorobą sezonową.
Agresja Rosji na Ukrainę miała istotny wpływ na zachowanie łańcuchów dostaw a także sytuację ekonomiczną w
krajach bezpośrednio i pośrednio zaangażowanych w wojnę, co może powodować w średnim horyzoncie
wyhamowanie konsumpcji, również dotyczącej usług medycznych. Spółka nie odnotowała istotnych negatywnych
konsekwencji wynikających z wojny na Ukrainie.
Sytuacja na Bliskim Wschodzie nie miała negatywnego wpływu na działalność Grupy, jednak eskalacja konfliktu,
ewentualne zakłócenia funkcjonowania Kanału Sueskiego oraz rozszerzenie stref zakazu i ograniczeń lotów może
negatywnie wpłynąć na działalność Grupy przez zwiększenie kosztów logistyki oraz zmianę priorytetów
wydawania środków publicznych na ochronę zdrowia.
Rynek diagnostyki laboratoryjnej determinują czynniki zarówno o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Głównymi czynnikami wewnętrznymi mogącymi negatywnie wpływać na rozwój Grupy są: niska świadomość
społeczeństwa dotycząca badań laboratoryjnych, niskie nakłady na służbę zdrowia, a więc i na badania
laboratoryjne, konkurencja ze strony liderów branży, przejawiająca się koncentracją sprzedaży przez 5 do 7
podmiotów, generujących ok. 70% sprzedaży na rynku.
W odniesieniu do warunków zewnętrznych, podstawowy wpływ na rynek ma stan gospodarki kraju, czyli
również stan zamożności społeczeństwa, który jest skorelowany z liczbą wykonywanych badań. Nie bez
znaczenia możliwości finansowania wyposażenia laboratoriów klinicznych jak i weterynaryjnych ze środków
pomocowych funduszy europejskich. Środki te wpływają na poprawę diagnostyki laboratoryjnej w Polsce i nowych
krajach Unii Europejskiej. Pomimo okresowych zmian dynamiki, rynek ten jest rynkiem trwale wzrostowym. Do
czynników pozytywnie wpływających na rozwój Grupy należy zaliczyć: trend starzejącego się społeczeństwa,
wzrost dbałości o zdrowie i świadomości zdrowotnej, ogólnoświatowy trend postępu technologicznego w zakresie
rozwoju nowych metod i narzędzi diagnostyki jak również trendy epidemiologiczne (np. wzrost zachorowalności
na nowotwory, cukrzycę).
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 15 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ
W najbliższych latach Grupa zakłada kontynuowanie dotychczasowej działalności w ramach czterech, istniejących
platform technologicznych, to jest: (1) dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża
mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz (4) chemia kliniczna. Ponadto Spółka podjęła już własną
produkcję i pogłębia swoje kompetencje w zakresie biologii molekularnej (zarówno dla celów diagnostyki in vitro,
laboratoriów przemysłowych, jak i placówek naukowo–badawczych). Na tych docelowo pięciu, dojrzałych
platformach technologicznych prowadzone są prace dotyczące wprowadzania i rozwoju nowych wyrobów Spółki.
Grupa ocenia, że wskazane wyżej platformy technologiczne, akceptowane i rozumiane zarówno przez diagnostów
jak i klientów przemysłowych, będą nadal w przyszłości wykorzystywane i rozwijane. Oznacza to, że wyroby
Emitenta oferowane na tych platformach powinny spotkać się ze zrozumieniem i popytem ze strony
użytkowników; tak w laboratoriach diagnostyki medycznej jak i przemysłowych.
Strategia rozwoju Grupy zakłada systematyczne zwiększanie liczby klientów oraz wartości sprzedaży i zasięgu
geograficznego. Emitent przewiduje w najbliższych latach rozwijać się organicznie, w tym poprzez zwiększanie
zdolności produkcyjnych zakładu w Lublinie oraz zwiększenie eksportu na dotychczasowe rynki zbytu, jak również
wejście ze swoimi wyrobami na nowe rynki, przede wszystkim na te, które uznawane są za atrakcyjne z powodu
dynamiki demograficznej. Zwiększenie rozpoznawalności BioMaxima w okresie pandemii COVID-19 umożliwiło
Emitentowi rozszerzenie sieci sprzedaży o nowych dystrybutorów. W realizowanej strategii przez Emitenta,
możliwe akwizycje rozpatrywane są oportunistycznie. Emitent rozważać będzie przeprowadzenie akwizycji, jeżeli
nabywany podmiot uzupełniał będzie ofertę wyrobów Spółki oraz wzbogacał ją swoimi kompetencjami w zakresie
technologii, w których Emitent planuje się rozwijać.
Emitent dynamicznie rozwija swoją infrastrukturę badawczo rozwojową, efektem czego jest systematyczne
wprowadzanie nowych, własnych wyrobów i ulepszenia już oferowanych wyrobów. Emitent współpracuje blisko
z uniwersytetami oraz innymi jednostkami naukowo badawczymi a ponadto efektywnie wykorzystuje dotacyjne
środki finansowe przeznaczone na rozwój.
BioMaxima S.A. prowadziła prace w zakresie nowych technologii wybranych szybkich testów
immunochromatograficznych.
Ponadto prowadzono prace rozwojowe związane z paletą pasków diagnostycznych do oznaczania lekowrażliwości
(MIC), a także nad nowymi krążkami dyfuzyjnymi AST, w celu uzupełnienia oferty istniejących testów o kolejne
antybiotyki, w miarę adresowania zmian i uzupełniania oferty przemysłu farmaceutycznego oraz zapotrzebowania
sektora ochrony zdrowia na antybiotyki, a także nowe podłoża mikrobiologiczne adresujące potrzeby rynku
klinicznego i przemysłowego.
Spółka wraz z Uniwersytetem Warszawskim pracuje nad zestawami testów molekularnych Salmonella Real Time
PCR LAB-KIT, Salmonella LAMP LAB-KIT oraz Listeria Multiplex Real Time PCR LAB-KIT, Listeria Multiplex LAMP
LAB-KIT.
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ,
JAKIE NASTĄPIŁY PO ZAKOŃCZENIU OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA
SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
W styczniu 2025 roku Emitent podpisał z jedną z polskich firm farmaceutycznych umowę na sprzedaż i dostawę
automatycznego analizatora do monitorowania hodowli komórkowych wraz z kwalifikacją instalacyjną. Łączna
cena umowy netto wynosi 1.406.500,00 PLN. Dostawa będzie zrealizowana w I kwartale 2025 r. i będzie miała
wpływ na wyniki osiągnięte przez Spółkę. Następstwem dostawy analizatora będą również w kolejnych okresach
zamówienia odczynników i materiałów zużywalnych, które nie elementem podpisanej umowy i wygenerują
dodatkowy przychód.
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO
Zasady Ładu Korporacyjnego stosowane przez spółkę zawarte w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek
Notowanych na GPW 2021” stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Giełdy nr 13/1834/2021 z dnia 29 marca
2021 roku.
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 16 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Spółka odstąpiła od stosowania niektórych praktyk ładu korporacyjnego:
Zasada 1.6.
W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku pozostałych
nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów, zapraszając na nie w szczególności
akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania zarząd spółki
prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także najważniejsze
wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na przyszłość. Podczas
organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Spółka stosuje zasadę częściowo.
Spółka wchodziła w skład indeksu sWIG80 w okresie 17.03.2023-15.09.2023, aktualnie nie wchodzi w skład
indeksu. Spółka organizuje spotkania dla inwestorów raz w roku, po ogłoszeniu sprawozdania za rok poprzedni.
Zarząd Spółki na bieżąco prezentuje i komentuje sytuację Spółki w raportach bieżących i okresowych.
Zasada 2.1.
Spółka powinna posiadać polityróżnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez
radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria różnorodności m.in. w
takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a
także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci
warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie nie
niższym niż 30%.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Spółka uznaje zasadę (ang.) blind-audition przy prowadzeniu systemu rekrutacyjnego na
wszystkie stanowiska, w tym stanowiska kierownicze, kierując się jako wyłącznym kryterium doboru
pracowników – wyłącznie kryterium kompetencji oczekiwanych na danym stanowisku; ponadto skład Rady
Nadzorczej ustalany jest jako swoista wypadkowa wskazań akcjonariuszy; w związku z tym Spółka nie może
zapewnić, że na jakichkolwiek stanowiskach kierowniczych czy w organach Spółki zachowany będzie wskazany w
Zasadzie 2.1 współczynnik różnorodności. Spółka nie przyjmuje zatem polityki różnorodności.
Zasada 2.2.
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić
wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając
m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym
niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Jak w przypadku zasady 2.1.
Zasada 2.3.
Przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej spełnia kryteria niezależności wymienione w ustawie z dnia 11
maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, a także nie ma
rzeczywistych i istotnych powiązań z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w spółce.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Rady Nadzorczej wchodzi dwóch
członków Rady Nadzorczej spełniających kryteria niezależności określone w Ustawie o Biegłych Rewidentach
panowie Mariusz Nowak i Mirosław Panek. Pan Mariusz Nowak nie spełnia dodatkowego kryterium,
sformułowanego w zasadzie 2.3 Dobrych Praktyk, wychodzącego poza kryteria określone w Ustawie o Biegłych
Rewidentach posiada ponad 5% akcji w Spółce i jest stroną porozumienia akcjonariuszy z innymi akcjonariuszami,
posiadającymi łącznie (z panem Mariuszem Nowakiem) ponad 25% akcji w Spółce; przedmiotem tego
porozumienia jest wspieranie strategii Spółki zmierzającej do przekształcenia jej w podmiot produkcyjny i
rozszerzenia oferty jej własnych wyrobów. W opinii Spółki nie powoduje to ograniczenia niezależności pana
Mariusza Nowaka jako członka Rady Nadzorczej i Komitetu Audytu.
Zasada 2.7.
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 17 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Pełnienie przez członków zarządu spółki funkcji w organach podmiotów spoza grupy spółki wymaga zgody rady
nadzorczej.
Spółka nie stosuje powyższej zasady.
Na dzień sporządzenia niniejszej informacji nie było takiej praktyki w Spółce.
Zasada 2.11.6. Nie jest stosowana - ponieważ Spółka przyjęła polityki różnorodności, Sprawozdanie nie zawiera
informacji o jej realizacji.
Zasada 3.3.
Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 powołuje audytora wewnętrznego kierującego funkcją
audytu wewnętrznego, działającego zgodnie z powszechnie uznanymi międzynarodowymi standardami praktyki
zawodowej audytu wewnętrznego. W pozostałych spółkach, w których nie powołano audytora wewnętrznego
spełniającego ww. wymogi, komitet audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu audytu) co roku
dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania takiej osoby.
Spółka nie wchodzi w skład indeksu, nie stosuje powyższej zasady.
W Spółce działają systemy kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i compliance, które są monitorowane przez
Radę Nadzorczą wraz z Komitetem Audytu. Niezależnie od powyższego, w Spółce działa także kontroler finansowy
na potrzeby tworzenia i monitorowania wykonania planów finansowych Spółki. W związku z powyższym obecnie,
z uwagi na aktualny etap rozwoju oraz stopień rozbudowania jej struktury, Spółka nie przewiduje powołania
odrębnego audytora wewnętrznego.
Zasada 6.3. nie jest stosowana: Zrealizowany w Grupie Program Opcji Menedżerskich nie odpowiada warunkom
określonym w Zasadzie 6.3; został on przyjęty w 2018 roku, w warunkach istotnie odbiegających od obecnej
sytuacji Spółki i Grupy. Aktualnie Program już nie obowiązuje w Spółce. W przypadku przyjmowania w przyszłości
nowego Programu Opcji Menedżerskich Spółka kierować się będzie zasadami określonymi w Dobrych Praktykach
Spółek Notowanych na GPW.
Pełna treść Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. jest
dostępna publicznie pod adresem www.gpw.pl/dobre-praktyki2021 .
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE
W BioMaxima S.A. żaden z akcjonariuszy nie posiada specjalnych uprawnień kontrolnych.
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI
W BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia odnośnie wykonywania prawa głosu z akcji, takie jak
ograniczenie wykonywania prawa głosu przez posiadaczy określonej części lub liczby głosów, ograniczenia
czasowe dotyczące wykonywania prawa głosu lub zapisy, zgodnie z którymi, przy współpracy Spółki, prawa
kapitałowe związane z papierami wartościowymi są oddzielone od posiadania papierów wartościowych. W
BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia dotyczące przenoszenia praw własności akcji BioMaxima S.A.
16. WALNE ZGROMADZENIE
Walne Zgromadzenie obraduje jako Zwyczajne lub Nadzwyczajne i jako organ Spółki działa na podstawie
przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. 2020, poz. 1526 z późn. zm.),
Statutu Spółki oraz postanowień Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia opublikowanego na stronie
internetowej Spółki.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie, zwoływane przez Zarząd, odbywa się w siedzibie Spółki lub w Warszawie, w ciągu
6 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
W Walnym Zgromadzeniu mają prawo uczestniczenia tylko osoby będące akcjonariuszami Spółki na szesnaście
dni przed datą Walnego Zgromadzenia (dzień rejestracji uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu).
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 18 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu bez potrzeby otrzymania
zaproszeń. Na zaproszenie organu zwołującego Walne Zgromadzenie lub Zarządu mogą brać udział w obradach
lub stosownej ich części inne osoby, w szczególnci eksperci w czasie rozpatrywania punktu porządku obrad
dotyczącego aspektów będących przedmiotem oceny ekspertów, bądź po wyrażeniu zgody przez Akcjonariuszy
reprezentujących zwykłą większość głosów – w czasie rozpatrywania innych punktów porządku obrad.
Biegły rewident (lub osoba przez niego wskazana) winien być obecny na Walnym Zgromadzeniu, którego
przedmiotem obrad są sprawy finansowe Spółki.
Walne Zgromadzenie jest ważne bez względu na ilość reprezentowanych na nim akcji. Uchwały podejmowane
bezwzględną większością głosów ważnie oddanych, chyba że przepisy Kodeksu spółek handlowych lub Statutu
stanowią inaczej. Na dzień niniejszego Sprawozdania Statut spółki nie zawiera ograniczeń w tym zakresie.
W 2024 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbyło się w dniu 24 czerwca.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań Zarządu z działalności
Spółki i Grupy Kapitałowej w 2023 roku, w sprawie zatwierdzenia jednostkowego i skonsolidowanego
sprawozdania finansowego za 2023 rok, w sprawie udzielenia członkom Zarządu i Rady Nadzorczej pokwitowań z
wykonania obowiązków w 2023 roku oraz w sprawie przeznaczenia zysku netto spółki w całości na kapitał
zapasowy. Wszystkie uchwały podjęte przez Walne Zgromadzenie w 2024 roku służyły realizacji interesu Spółki
oraz uwzględniały prawa innych interesariuszy.
17. ZASADY ZMIANY STATUTU
Zmiana Statutu BioMaxima S.A. następuje zgodnie z art. 430 § 1 oraz art. 415 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych,
uchwałą Walnego Zgromadzenia podjętą większością ¾ głosów i wymaga wpisu do rejestru. Walne Zgromadzenie
BioMaxima S.A. może upoważnić Radę Nadzorczą do ustalenia tekstu jednolitego Statutu.
18. ZARZĄD
W 2024 roku Zarząd jednostki dominującej - BioMaxima S.A. funkcjonował w składzie:
Łukasz Urban – Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Członek Zarządu
Piotr Janowski Członek Zarządu
Skład Zarządu nie uległ zmianie na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania.
19. RADA NADZORCZA
W 2024 roku Rada Nadzorcza funkcjonowała w składzie:
Mariusz Nowak - Przewodniczący Rady Nadzorczej
Andrzej Mikosz - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Krzysztof Mikosz - Członek Rady Nadzorczej
Alina Urban - Członek Rady Nadzorczej
Mirosław Panek - Członek Rady Nadzorczej.
W dniu 10 grudnia 2021 roku Rada Nadzorcza powołała Komitet Audytu w składzie:
Mirosław Panek
Mariusz Nowak
Andrzej Mikosz
Osobami spełniającymi kryteria niezależności określone w Ustawie o biegłych rewidentach, firmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym są Mirosław Panek i Mariusz Nowak.
Osobami spełniającymi warunek posiadania wiedzy oraz umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania
sprawozdań finansowych są Mirosław Panek i Mariusz Nowak.
Osobą spełniająca warunek posiadania wiedzy lub umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka jest
Andrzej Mikosz.
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 19 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
20. WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A.
Walne Zgromadzenie w dniu 13 czerwca 2022 roku podjęło uchwałę nr 18 w sprawie przyjęcia polityki
wynagrodzeń członków Zarządu i Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu otrzymują wynagrodzenie stałe z tytułu umowy o pracę (lub na podstawie umowy cywilno
prawnej) oraz wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji. Kwoty wynagrodzeń ustala Rada Nadzorcza.
Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie zmienne na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.
Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują stałe wynagrodzenie miesięczne w wysokości uchwalonej uchwałą nr 1
NWZ BioMaxima S.A. z dnia 29 lipca 2021 roku. Wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej jest powiązane ze
średnim wynagrodzeniem z tytułu umowy o pracę w przedsiębiorstwie BioMaxima S.A.
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO
SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH)
BioMaxima S.A. posiada system kontroli wewnętrznej zapewniający rzetelność, terminowość oraz wiarygodność
sprawozdań finansowych. Spółka stale monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego,
gospodarczego i operacyjnego. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie składnikami majątkowymi dokonują ich
weryfikacji pod kątem przydatności i utraty wartości. Systemy kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i
compliance, monitorowane przez Radę Nadzorczą wraz z Komitetem Audytu. Niezależnie od powyższego, w
Spółce działa także kontroler finansowy na potrzeby tworzenia i monitorowania wykonania planów finansowych
Spółki.
Dane finansowe na potrzeby sprawozdań finansowych Grupy przygotowywane przez Zespół Księgowości na
podstawie zapisów w księdze głównej oraz informacji od osób odpowiedzialnych za zarządzanie składnikami
majątkowymi i od członków Zarządu.
Spółka posiada własne procedury zapewniające kompletność i prawidłowość ujęcia transakcji gospodarczych, w
szczególności:
- Politykę Rachunkowości wraz z zakładowym planem kont
- Instrukcję inwentaryzacyjną
- procedury w zakresie systemów kontroli i akceptacji dokumentów księgowych.
Procesy przetwarzania danych księgowych zautomatyzowane, księgi rachunkowe prowadzone w systemie
informatycznym zintegrowanym z systemami handlowo-magazynowym oraz zarządzania produkcją.
Dostęp do systemów informatycznych jest ograniczony poprzez nadawanie pracownikom szczegółowych
zakresów uprawnień.
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ)
W dniu 20 czerwca 2023r. Spółka zawarła umowę na badanie i przegląd sprawozdań finansowych Spółki. Umowę
zawarto z firmą audytorską KPW Audyt sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, wpisaną na listę firm audytorskich prowadzoną
przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego pod nr 4116 do zbadania sprawozdania finansowego za lata 2023 oraz
2024. Wyboru firmy audytorskiej dokonała Rada Nadzorcza Spółki po rozpatrzeniu rekomendacji Komitetu
Audytu.
Wynagrodzenie audytora za usługi wyniosło w latach 2023-2024:
Wyszczególnienie
31.12.2024
31.12.2023
Badanie historycznych informacji finansowych
-
-
Badanie statutowych skonsolidowanych sprawozdań finansowych
50
45
Badanie statutowych jednostkowych sprawozdań finansowych
49
45
Pozostałe usługi
7
6
Razem
106
96
Sprawozdanie Zarządu 2024
Strona 20 /20 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Wspomniana firma audytorska oraz członkowie zespołu wykonujący badanie spełniali warunki do sporządzenia
bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania rocznego jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania
finansowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardami wykonywania zawodu oraz zasadami etyki
zawodowej.
W Spółce przestrzegane obowiązujące przepisy związane z rotacją firmy audytorskiej i kluczowego biegłego
rewidenta oraz obowiązkowymi okresami karencji.
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że firma audytorska uprawniona do przeprowadzania badania sprawozdań
finansowych Spółki oraz Grupy Kapitałowej BioMaxima, dokonująca badania jednostkowego sprawozdania
finansowego BioMaxima S.A. oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej BioMaxima
za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku została wybrana zgodnie z przepisami prawa w tym dotyczącymi wyboru
i procedury wyboru firmy audytorskiej.
23. PODSUMOWANIE
Grupa BioMaxima S.A. stale rozwija swoją ofertę produktową dla odbiorców, wykorzystując pojawiające się szanse
w postaci zapotrzebowania na nowe wyroby. W ocenia Zarządu rezultaty działalności BioMaxima S.A. w 2024 roku
należy ocenić pozytywnie w kontekście dalszego rozwoju grupy.
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej BioMaxima
(„Grupa Kapitałowa”), zawierające sprawozdanie finansowe jednostki dominującej BioMaxima S.A. za okres od 1
stycznia do 31 grudnia 2024 roku oraz dane porównywalne zostały sporządzone zgodnie z obowiązującymi
zasadami rachunkowości (MSSF) oraz odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i
finansową Grupy Kapitałowej oraz jej wynik finansowy, a roczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej,
zawierające sprawozdanie z działalności BioMaxima S.A. zawiera prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji
Grupy Kapitałowej, w tym opis podstawowych zagrożeń i ryzyka.
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI GRUPY
KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A W 2024 R.
Niniejsze Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej BioMaxima w 2024 roku, obejmujące
sprawozdanie z działalności BioMaxima S.A. zostało sporządzone oraz zatwierdzone przez Zarząd BioMaxima S.A.
jako jednostki dominującej do publikacji w dniu 30 kwietnia 2025 roku.
Członek Zarządu Członek Zarządu Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Piotr Janowski Łukasz Urban