SZANOWNI AKCJONARIUSZE
Rok 2024 był kolejnym trudnym rokiem dla branży gier wideo na świecie i również
czasem pełnym wyzwań dla PCF Group S.A. Staraliśmy się odpowiedzieć na nie z pełną
biznesową stanowczością, ale skomplikowana sytuacja na rynku utrudniła nam
realizację wielu zamierzeń, a także spowodowała znaczącą presję na nasze wyniki
finansowe. Koniecznym stało się przede wszystkim zaadresowanie kwestii związanych z
naszymi projektami self-publishing’owymi, które znacząco obciążały finanse Grupy.
POŻEGNANIE Z PROJEKTAMI DAGGER I RED
W kwietniu 2024 roku, po przeanalizowaniu planów rozwojowych projektów
realizowanych przez Grupę, podjęliśmy trudną decyzję o zaniechaniu prac nad
Projektem Dagger (wcześniej realizowanym na zlecenie Take-Two Interactive Software,
Inc.) głównym powodem był niesatysfakcjonujący potencjał komercyjny tej gry. To
pociągnęło za sobą dokonanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w wysokości
100% wartości poniesionych nakładów na ten projekt (ujęte w wyniku 2023 roku zgodnie
z zasadami rachunkowości). Podobna sytuacja powtórzyła się we wrześniu 2024 roku z
projektem Red – prace zostały zaniechane, nakłady spisane, a zespół został przeniesiony
do prac nad nowych projektem WFH Echo. Uznaliśmy to za lepszy scenariusz dla spółki,
nie tylko w kontekście braku pełnej wizji kreatywnej dla tej gry (mimo kolejnych iteracji),
ale także braku możliwości pozyskania dla niej wydawcy. Tym razem jednorazowy odpis
został ujęty w wyniku 2024 roku i spowodował obniżenie skonsolidowanego wyniku
finansowego za pierwsze półrocze 2024 r. oraz obniżenie wartości aktywów trwałych
prezentowanych w skonsolidowanym bilansie Grupy na dzień 30 czerwca 2024 r. o
kwotę 7,7 mln PLN.
Na trudnym rynku, Projektu Dagger nie udało nam się „postawić na nogi” po rozstaniu z
wydawcą, a Projekt Red, okazał się nie do końca udanym eksperymentem w segmencie
AA. Mimo to, wierzymy, że oba te projekty dużo nas nauczyły i uwolniły sporo
kreatywnej energii w naszych zespołach, co jesteśmy pewni, zaprocentuje czy
procentuje już dziś.
PRZEGLĄD OPCJI STRATEGICZNYCH
Przeciwdziałając negatywnym trendom rynkowych i chcąc zabezpieczyć fundamenty
dalszej działalności Grupy, po uporządkowaniu portfolio Grupy, w sierpniu 2024 roku
Zarząd podjął decyzję o rozpoczęciu procesu przeglądu opcji strategicznych dla Spółki i
jej grupy kapitałowej, celem oceny możliwych kierunków dalszego wsparcia realizacji
strategii Grupy, które wówczas miały obejmować pozyskanie inwestora finansowego lub
strategicznego bądź przeprowadzenie innej transakcji, która mogła skutkować zmianą
struktury akcjonariatu lub kapitałów Spółki.
Przegląd opcji strategicznych był czasem intensywnej „dyskusji” z wieloma podmiotami
– swoistym sprawdzam nie tylko dla PCF Group S.A, ale także dla aktualnych możliwości
rynku kapitałowego i jego sentymentu do branży gier.
Niestety, proces zakończył się niepowodzeniem, o czym Spółka powiadomiła rynek w
grudniu 2024 roku, a brak zewnętrznego wsparcia, ponownie postawił nas przed
koniecznością weryfikacji krótko i długoterminowych planów.
DALSZE OGRANICZENIE DZIAŁALNOŚCI SELF-PUBLISHING
Pod koniec 2024 roku, musieliśmy zdecydować się na bardzo trudne kroki z punktu
widzenia już 23-letniej działalności Spółki oraz strategii przyjętej jeszcze w ramach IPO
w 2020 roku. W połowie grudnia zawiesiliśmy prace nad Projektem Victoria oraz
ograniczyliśmy zespół deweloperski dedykowany produkcji drugiego projektu self-
publishing’ego, Projektu Bifrost. W efekcie redukcje pełne i tymczasowe, które objęły
także zespoły wsparcia, dotknęły ponad 120 Awiatorów i po raz pierwszy od wielu lat
Grupa zmniejszyła zatrudnienie w okresie rok do roku. W wyniku późniejszych analiz
przeprowadzonych w toku prac nad przygotowaniem rocznych sprawozdań finansowych
stwierdziliśmy, że na chwilę obec nie możemy uwiarygodnić naszych założeń
dotyczących zdolności do zapewnienia finansowania dalszej produkcji i wydania
Projektu Bifrost. W związku z tym, podjęliśmy decyzję o utworzeniu na dzień 31 grudnia
2024 r. odpisu aktualizującego w wysokości całkowitych nakładów poniesionych na ten
projekt wynoszących 154 964 tysięcy złotych na poziomie skonsolidowanym. Nie
oznacza to jednak zaniechania dalszych prac rozwojowych nad tym projektem, które na
dzień publikacji tego listu, kontynuowane. Z kolei w przypadku Projektu Victoria,
nakłady poniesione na ten projekt nie zostały spisane przede wszystkim ze względu na
fakt planowanego wydania tej gry w bieżącym roku w modelu early access
uwiarygadniającym oczekiwanie pojawienia się dodatnich przepływów pieniężnych z
tego projektu.
WORK FOR HIRE, CZYLI POWRÓT DO PODSTAW I NADZIEJE NA PRZYSZŁOŚĆ
Równolegle ze zmianami w segmencie gier własnych, dążąc do odzyskania równowagi w
finansach spółki, skoncentrowaliśmy się na utrzymaniu i rozbudowaniu segmentu gier
realizowanych na zlecenie (WFH). Zawsze był on podstawą naszej pozytywnej kondycji
finansowej, dz oczywiście i ten rynek podlega licznym korektom projektów
wysokobudżetowych jest mniej, marżowość spada, technologia się zmienia, a
konkurencja rośnie. Niezmiennie jednak wierzymy w unikalność oferty PCF w tym
obszarze, głównie ze względu na zdobyte przez lata doświadczenie i wszechstronność
naszych zespołów deweloperskich.
W styczniu 2024 roku tymczasowo wyjaśniła się sytuacja z kontraktem ze Square Enix.
Została wówczas podpisana krótkoterminowa umowa wykonawcza do umowy
produkcyjno-wydawniczej na Projekt Gemini. W jej efekcie, Zarząd Spółki zdecydował o
ograniczeniu zespołu deweloperskiego dedykowanego produkcji Projektu Gemini
poprzez zaoferowanie wybranym członkom tego zespołu propozycji pracy nad innymi
projektami realizowanymi przez Grupę, oraz przeprowadzenie redukcji zatrudnienia,
która objęła ponad 30 osób. Tym samym, także w obszarze Work for Hire, wpisaliśmy się
w negatywne trendy panujące na rynku. Niestety ograniczenie zespołu deweloperskiego
na w/w projekcje nie przełożyło się na jego rentowność - przychody uzyskiwane przez
Spółkę na projekcie Gemini pokrywają jedynie koszty bezpośrednie ponoszone przez
Spółkę na jego realizację. Nowe warunki współpracy ze Square Enix wpłynęły także na
wyniki finansowe Spółki i Grupy - obniżenie jednostkowych i skonsolidowanych
przychodów ze sprzedaży oraz jednostkowego i skonsolidowanego wyniku finansowego.
Prace and pozyskaniem nowych klientów w segmencie WFH trwały, trwają i będą trwały
we wrześniu 2024 udało nam się podpisać umowę produkcyjno-wydawniczą oraz
umowę wykonawczą z naszym 10% akcjonariuszem spółką Krafton Inc. dotyczącą
projektu Echo, w zakresie współpracy przy produkcji i wydaniu nowego trybu rozgrywki
(mode) do istniejącej gry wideo będącej w posiadaniu Krafton Inc.
Punktem kulminacyjnym działań sprzedażowych, mamy nadzieję, że nie ostatnim, były
sfinalizowane w 2025 roku prace nad pozyskaniem nowego kontraktu WFH, tym razem
z firmą Sony Interactive Entertainment LLC (Projekt Delta).
Także na początku bieżącego roku, ogłosiliśmy, że realizowany przez People Can Fly dla
Microsoft, Project Maverick to kolejna odsłona kultowej serii „Gears of War”, do której,
z dumą, powróciliśmy po wielu latach.
Jesteśmy przekonani, że wszystkie te postępy w obszarze Work for Hire, pozwolą nam
nie tylko pozyskać kolejnych partnerów do współpracy i wzmocnić finanse oraz
wizerunek studia, ale także skomercjalizowz sukcesem nasze projekty self-publishing,
nad którymi pracujemy od lat. Marzymy, aby trafiły w ręce graczy na całym świecie i
niech informacja o wznowieniu prac na Projektem Victoria z zamiarem udostępnienia
gry w modelu early access będzie tego wyraźnym sygnałem.
VR’OWY RESET
Obserwowaliśmy także i nadal obserwujmy coraz trudniejszą sytuację w segmencie gier
VR. Zmiana sposobu finansowania produkcji tych gier przez właścicieli platform (w tym,
przede wszystkim META) spowodowała, że musieliśmy zastanowić się nad dalszą
strategią Spółki w tym segmencie. Analizy wykonane w tym zakresie w drugiej połowie
2024 roku zaowocowały decyzją Spółki (ogłoszoną na początku 2025 roku) o
stopniowym wycofaniu się z działalności wydawniczej w zakresie gier VR. Aktualnie
prowadzony przez naszą spółkę zależną Incuvo S.A., Projekt Bison dzie ostatnim jaki
zostanie wydany przez PCF Group. W przyszłości Spółka zamierza skupić się na
podstawowej działalności rozwojowi gier akcji z segmentu AAA. Spółka Incuvo S.A.
równolegle pracuje nad aktualizacją swojej strategii.
GAME ON W PRZEBUDOWIE
Negatywne tendencje rynkowe odbiły się też na kondycji finansowej naszej drugiej, obok
Incuvo, spółki zależnej Game On, realizującej usługi produkcyjne dla podmiotów z
branży gier. Dopiero przełom 2024 i 2025 roku przyniósł zwiastuny poprawy sytuacji, ale
też nie we wszystkich segmentach działalności tej spółki.
UTRZYMAĆ KURS
Z tych wszystkich powodów ubiegły rok i aktualną sytuację PCF Group S.A. trudno mi
ocenić szczególnie pozytywnie, aczkolwiek nie zamierzam też załamywnad nią rąk
musimy być realistami. Prowadzenie biznesu wymaga tej samej energii zarówno gdy
odnosimy sukcesu, jak i wtedy kiedy napotykamy trudności. Wierzę w potencjał grupy
People Can Fly i rynku gier. Cieszę się, że nadal jesteśmy po stronie tych, którzy
przetrwali turbulencje ostatnich lat.
Stoi przed nami wiele wyzwań, część została zaadresowana w roku ubiegłym i na
początku bieżącego roku, ale jeszcze wiele pracy przed nami. Bierzemy pełną
odpowiedzialność za porażki, ale też nie negujmy pozytywnych rzeczy, które udało się
osiągnąć (choć zdaję sobie sprawę z rozczarowania wielu inwestorów).
Wszystkich wątpiących w PCF i zmartwionych aktualnym kursem akcji PCF Group chcę
zapewnić, że jesteśmy cały czas skupieni na zapewnieniu możliwości rozwoju Grupy i
mamy nadzieję, że rok 2025 przyniesie więcej dobrych wiadomości nie tylko dla PCF
Group S.A., ale także całej branży gier. Mimo, że sytuacja zmusiła nas do częściowej
redukcji personelu, chcemy nadal tworzyć i utrzymywać miejsca pracy oraz robić gry na
światowym poziomie.
Wszystkim naszym Akcjonariuszom dziękuję za cierpliwość i wiarę w to, co robimy.
Dziękuję, że jesteście z nami - zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby nie zawieść
Waszych oczekiwań.
Wierzę, że mądrzejsi o ostatnie doświadczenia, zmierzamy w dobrym kierunku.
Pozdrawiam,
Sebastian Wojciechowski
Prezes Zarządu PCF Group S.A.