
38
Należności:
- wyceniono w kwotach wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny, po
pomniejszeniu o odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości, a jeśli jest to istotne to według
kosztu zamortyzowanego metodą efektywnej stopy procentowej
- różnice kursowe od należności wyrażonych w walutach obcych zaliczono odpowiednio do
przychodów i kosztów finansowych
Spółka ustala wartość odpisów z tytułu oczekiwanych strat kredytowych dotyczących
należności tytułu dostaw i usług w oparciu o przepisy MSSF 9. Ponieważ należności
handlowe mają charakter krótkoterminowy i nie zawierają istotnego elementu finansowania,
w celu ustalenia ryzyka wystąpienia strat kredytowych spółka stosuje podejście uproszczone,
opierając się na danych historycznych. Jednak przed przystąpieniem do ustalenia historycznej
stopy strat, badane są zarówno informacje o aktualnej kondycji kontrahentów, jak i estymacje
dotyczące ich przyszłości. Prognozy te spółka opiera na analizie indywidualnych
uwarunkowań danego kontrahenta i na danych makroekonomicznych. Kalkulacja
historycznej stopy strat odbywa się po przeprowadzonej segmentacji kontrahentów, która
uwzględnia różne wzorce ponoszenia strat.
Proces ustalenia ryzyka i utworzenia odpisu przebiega następująco:
1. Ocena aktualnej kondycji finansowej kontrahenta przeprowadzana przez Dział
Handlowy odbywa się na podstawie parametrów indywidualnych i globalnych.
a) Parametry indywidualne to poziom i przekrój wiekowy należności, dotychczasowa
terminowość wpłat, poziom i jakość obecnej współpracy, dane o przyszłości
kontrahenta (jeżeli są dostępne i wskazują na możliwość zmiany ryzyka
kredytowego), opinie o danym kontrahencie (płatności, zamówienia, zwroty)
zebrane z rynku wydawniczego. Jeżeli kontrahent nie ma narastających zaległości
to Spółka zakłada, że tak pozostanie. Jeżeli jednak Spółka jest w posiadaniu
danych aktualnych lub prognoz dotyczących sytuacji, które mogą wpłynąć na
pogorszenie kondycji finansowej kontrahenta, to uwzględni je w procesie oceny
ryzyka. Istotnym parametrem jest stały poziom zamawianych nowości i stały
poziom zwrotów. Jeżeli poziom zamówień danego kontrahenta spada lub/i poziom
zwrotów rośnie, może to oznaczać wzrost ryzyka. Dział Handlowy omawia z
kontrahentem przyczyny spadku zamówień lub/i wzrostu zwrotów i w przypadku
wykrycia zagrożenia, wprowadza limit sprzedaży (sprzedaż miesięczna x 4) i
intensyfikuje windykację. Jeżeli aktywny do tej pory klient nie składa nowych
zamówień, następuje blokada sprzedaży.
b) Parametry globalne to wskaźniki makroekonomiczne takie jak zamożność
społeczeństwa, stopa bezrobocia i poziom inflacji, ponieważ mogą mieć one
przełożenie na kondycję branży księgarskiej. Spółka przygląda się zmianom
preferencji nabywców, przepisów, tendencjom na rynku książki i uwzględnia
sytuacje nadzwyczajne – np. stan epidemii
2. Wyliczenie historycznej stopy strat z uwzględnieniem segmentacji kontrahentów.
Segmentacja oparta jest na warunkach współpracy handlowej i obejmuje trzy grupy:
- kontrahenci sklepu internetowego i księgarni stacjonarnej, którzy kupując książki
regulują płatność od razu
-kontrahenci, którzy regulują swoje należności po sprzedaży książek Spółki swoim
klientom
- pozostali kontrahenci
Historyczna stopa strat utrzymuje się na poziomie bliskim zeru.
3. Objęcie wszystkich należności przeterminowanych odpisem na podstawie poniższej
tabeli procentów i 100% na należności objęte postępowaniem sądowym. Jeżeli oceny
przeprowadzone zgodnie z zasadami opisanymi w puncie 1 wskazuj
ą na wzrost
ryzyka kredytowego u danego kontrahenta, to należności (również