str. 88
podwyższonej za 2015 r. to Spółka wniosła skargę kasacyjną kwestionując w ogóle zasadność naliczenia
opłaty podwyższonej za 2015 r. Pozwoli to NSA wypowiedzieć się co do samych podstaw (możliwości)
obciążenia opłatami podwyższonymi w danych okolicznościach faktycznych sprawy, tj. po kilku latach od
zaistnienia przyczyny i w sytuacji bezczynności Marszałka Województwa Dolnośląskiego, a także wobec
dokonania przez Spółkę zamknięcia składowiska odpadów. W zakresie opłaty podwyższonej za 2017 r. to
Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu skierowało skargę kasacyjną. W tym postępowaniu z
uwagi na zakres zaskarżenia przez SKO oraz jego zarzuty pierwszorzędne znaczenie będzie miało
ustalenie dat granicznych naliczania opłat podwyższonych, a nie zasadność naliczenia opłaty
podwyższonej. SKO we Wrocławiu pod wpływem przedstawionej przez Spółkę argumentacji wyprowadziło
własny pogląd na ten temat, konstruując korzystniejszą dla Spółki wykładnię, przyjmując pogląd, że datą
graniczną wydawania kolejnych decyzji na zamknięcie kwater jest data zaprzestania przyjmowania
odpadów. Do dnia publikacji niniejszego sprawozdania nowy termin ogłoszenia wyroku nie został ustalony.
Wobec powyższego, nie zaistniały nowe okoliczności poza wynikającymi z wyroku Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego we Wrocławiu (WSA) z marca 2024 roku, który uchylił decyzję SKO we Wrocławiu
dotyczącą opłat podwyższonych za 2017 r. WSA we Wrocławiu uchylił przedmiotową decyzję SKO we
Wrocławiu, zarzucając jej istotne błędy merytoryczne.
Podobnie, jak w przypadku decyzji za 2017 rok, decyzja SKO we Wrocławiu z grudnia 2024 roku, dotycząca
opłat podwyższonych za 2018 rok została przez Spółkę zaskarżona do WSA we Wrocławiu. Natomiast
decyzja SKO we Wrocławiu dla opłat podwyższonych za 2019 rok nie została jeszcze podjęta na dzień
publikacji sprawozdania.
W związku z powyższym, a zwłaszcza w świetle korzystnego wyroku WSA dla opłat za 2017 rok, w ocenie
Zarządu na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania finansowego nie ma możliwości wiarygodnego
oszacowania wysokości opłat podwyższonych, z uwagi na zakwestionowaną metodykę naliczenia tych
opłat w pierwotnych decyzjach Marszałka. W rezultacie Spółka nie stwierdziła negatywnych zmian
okoliczności, które skutkowałyby koniecznością utworzenia rezerw, kwestie związane z opłatami
podwyższonymi zostały potraktowane, jako zobowiązanie warunkowe zgodnie z MSR37.
Ponadto argumentacja Spółki znajduje coraz wyraźniejsze uznanie w orzeczeniach SKO i WSA, co
spowodowało ograniczenie okresu naliczania ewentualnych opłat podwyższonych do okresu koniec
stycznia 2015 roku do marca 2019 roku, poszukiwanie adekwatnej metodyki naliczania, wygranie sprawy
przed WSA za 2017 rok oraz bardzo wyraźne wskazanie licznych zaniechań stosownych działań, które
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego winien był wykonać.
Szczegółowy opis wyżej wymienionych spraw administracyjnych znajduje się w Sprawozdaniu z
Działalności Mo-BRUK S.A. i Grupy Kapitałowej Mo-BRUK S.A.za 2024 rok w punkcie 14 „Wskazanie
istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego
lub organem administracji publicznej, dotyczących zobowiązań oraz wierzytelności emitenta”