
www.enterair.pl
____________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Enter Air Spółka Akcyjna, ul. Komitetu Obrony Robotników 74, 02-146 Warszawa, zarejestrowana przez
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy, pod numerem KRS: 0000441533, kapitał
zakładowy 17.543.750 PLN, NIP: 5272687350, REGON: 146414470
Szanowni Państwo,
chciałbym przedstawić jednostkowe sprawozdanie Enter Air S.A. za 2024 rok. Rynek turystyczny rozwijał się bardzo
dynamicznie, nie tylko z powodu efektu odreagowania po kryzysie pandemicznym z 2020 roku, ale głównie dzięki fali
wzmożonego popytu związanego ze wzrostem demograficznym lat 80-tych oraz relatywnie bardzo dobrym stanem
zamożności klasy średniej. Obserwujemy silny napływ nowych klientów do biur podróży. Poprawia się także
struktura sezonowości. Wielu klientów wybiera wakacje poza sezonem letnim, kiedy pogoda jest przyjemniejsza, a
ceny pobytów niższe. Pandemia zmieniła podejście klientów do podróżowania, zastępując podróże służbowe
spotkaniami w formie video konferencji, ale miłość do podróżowania nie zniknęła, tylko przelana została na podróże
urlopowe. Podczas gdy linie obsługujące ruch biznesowy nadal notowały spadki w stosunku do 2019 roku, linie
turystyczne notowały ogromne wzrosty. Zmianie uległa także sytuacja konkurencyjna na rynku. W czasie pandemii
większość linii lotniczych otrzymało pomoc publiczną w postaci grantów oraz pożyczek płynnościowych, ale niewiele
linii lotniczych użyło tych pieniędzy do rzeczywistej restrukturyzacji kosztowej i poprawienia efektywności działania.
Większość linii lotniczych dokonała jedynie redukcji floty oraz redukcji zatrudnienia, w wyniku czego linie te nie były
w stanie obsłużyć popytu ze strony rynku po pandemii, a przez nałożenie się dodatkowo problemów z dostępnością
samolotów linie lotnicze miały poważne problemy z odbudową, lub rozbudową floty także w 2024 roku. Enter Air był
jedną z niewielu linii w Europie, która dokonała rzeczywistej restrukturyzacji kosztów, a nawet podczas pandemii
zwiększyła zatrudnienie oraz liczebność floty, wyprzedzając konkurencję. A dzięki bardzo dobrym wynikom
finansowym, oraz umocnieniu naszej pozycji na rynku, staliśmy się bardzo pożądanym klientem dla firm
leasingowych, dzięki czemu w 2024 roku udało nam się zwiększyć flotę aż o 5 samolotów. Strategia nasza okazała się
bardzo skuteczna, dzięki czemu Enter Air zanotował najlepszy wynik w swojej historii.
Rynek lotniczy na którym działamy nie jest łatwy. Od 15 lat co roku spadają na rynek turystyczny „plagi”,
w postaci katastrof, wybuchów wulkanów, ruchów wolnościowych, wojen i zamachów, kryzysów imigracyjnych czy
wysokich cen paliwa. Mimo to, branża zawsze odradza się, utrzymując dynamiczny trend wzrostowy popytu. Dlatego
też inwestujemy w czasie kryzysu i nie zmniejszamy naszych możliwości przewozowych.
Aby utrzymywać silną pozycję na rynku należy utrzymywać nisko-kosztowy model biznesowy zapewniając niskie ceny
dla klientów. Niestety nie jest to łatwe. Poddostawcy wykorzystują swoją pozycję monopolistyczną podnosząc ciągle
ceny usług. Jedyną metodą na zwiększanie efektywności jest zwiększanie wolumenu operacji, co powoduje lepsze
rozłożenie kosztów stałych.
W czasie zamykania nieba w Polsce, byliśmy w stanie skutecznie latać na rynkach zagranicznych, biorąc udział w
światowej walce ze skutkami pandemii. Wypromowaliśmy swoją markę, dzięki czemu mamy dziś coraz więcej
zamówień z rynków europejskich. Naszą mocną stroną jest oferowanie wysokiej jakości usług przewozowych, nawet
w najtrudniejszych warunkach operacyjnych. Mając do dyspozycji świetnie wyszkolone załogi, własne, profesjonalne
zaplecze operacyjne i techniczne, mogliśmy wykonywać operacje lotnicze zbyt trudne dla 99% linii lotniczych. Dzięki
temu udało nam się wzmocnić naszą rozpoznawalność na kluczowych rynkach Europy. Spółka Enter Air S.A.
osiągnęła w 2024 roku rekordowe wyniki finansowe. Przychody netto Spółki wyniosły 64.000 tys. zł a zysk
operacyjny 51.736 tys. zł.
Miniony rok był bardzo intensywny, wypełniony pracą nad obsłużeniem zwiększonego popytu na usługi Grupy, a
wykorzystanie warunków kryzysowych do restrukturyzacji struktury kosztowej umożliwiło szybki powrót do
wolumenu obrotów z 2019 roku oraz intensywny rozwój w następnych latach. Grupa jest zarządzana niewielkim,
dobrze zorganizowanym i bardzo profesjonalnym zespołem ludzi, który dzięki precyzyjnie zdefiniowanym zadaniom,
wytwarza wartość dodaną z ponadprzeciętną wydajnością, zwiększając trwale wartość dla akcjonariuszy. Mamy
ambicje zostania najlepszym biznesem lotniczym w Europie.
W lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie, wywołując kolejny światowy kryzys. W rynek lotniczy uderzyło
szereg czynników wywołanych przez agresję Rosji. Ceny paliw wzrosły prawie dwukrotnie, podrożały też waluty.