www.enterair.pl
____________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Enter Air Spółka Akcyjna, ul. Komitetu Obrony Robotników 74, 02-146 Warszawa, zarejestrowana przez
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy, pod numerem KRS: 0000441533, kapitał
zakładowy 17.543.750 PLN, NIP: 5272687350, REGON: 146414470
Szanowni Państwo,
chciałbym przedstawić jednostkowe sprawozdanie Enter Air S.A. za 2024 rok. Rynek turystyczny rozwijał się bardzo
dynamicznie, nie tylko z powodu efektu odreagowania po kryzysie pandemicznym z 2020 roku, ale głównie dzięki fali
wzmożonego popytu związanego ze wzrostem demograficznym lat 80-tych oraz relatywnie bardzo dobrym stanem
zamożności klasy średniej. Obserwujemy silny napływ nowych klientów do biur podróży. Poprawia się także
struktura sezonowości. Wielu klientów wybiera wakacje poza sezonem letnim, kiedy pogoda jest przyjemniejsza, a
ceny pobytów niższe. Pandemia zmieniła podejście klientów do podróżowania, zastępując podróże służbowe
spotkaniami w formie video konferencji, ale miłość do podróżowania nie zniknęła, tylko przelana została na podróże
urlopowe. Podczas gdy linie obsługujące ruch biznesowy nadal notowały spadki w stosunku do 2019 roku, linie
turystyczne notowały ogromne wzrosty. Zmianie uległa także sytuacja konkurencyjna na rynku. W czasie pandemii
większość linii lotniczych otrzymało pomoc publiczną w postaci grantów oraz pożyczek płynnościowych, ale niewiele
linii lotniczych użyło tych pieniędzy do rzeczywistej restrukturyzacji kosztowej i poprawienia efektywności działania.
Większość linii lotniczych dokonała jedynie redukcji floty oraz redukcji zatrudnienia, w wyniku czego linie te nie były
w stanie obsłużyć popytu ze strony rynku po pandemii, a przez nałożenie się dodatkowo problemów z dostępnością
samolotów linie lotnicze miały poważne problemy z odbudową, lub rozbudową floty także w 2024 roku. Enter Air był
jedną z niewielu linii w Europie, która dokonała rzeczywistej restrukturyzacji kosztów, a nawet podczas pandemii
zwiększyła zatrudnienie oraz liczebność floty, wyprzedzając konkurencję. A dzięki bardzo dobrym wynikom
finansowym, oraz umocnieniu naszej pozycji na rynku, staliśmy się bardzo pożądanym klientem dla firm
leasingowych, dzięki czemu w 2024 roku udało nam się zwiększyć flotę aż o 5 samolotów. Strategia nasza okazała się
bardzo skuteczna, dzięki czemu Enter Air zanotował najlepszy wynik w swojej historii.
Rynek lotniczy na którym działamy nie jest łatwy. Od 15 lat co roku spadają na rynek turystyczny „plagi”,
w postaci katastrof, wybuchów wulkanów, ruchów wolnościowych, wojen i zamachów, kryzysów imigracyjnych czy
wysokich cen paliwa. Mimo to, branża zawsze odradza się, utrzymując dynamiczny trend wzrostowy popytu. Dlatego
też inwestujemy w czasie kryzysu i nie zmniejszamy naszych możliwości przewozowych.
Aby utrzymywać silną pozycję na rynku należy utrzymywać nisko-kosztowy model biznesowy zapewniając niskie ceny
dla klientów. Niestety nie jest to łatwe. Poddostawcy wykorzystują swoją pozycję monopolistyczną podnosząc ciągle
ceny usług. Jedyną metodą na zwiększanie efektywności jest zwiększanie wolumenu operacji, co powoduje lepsze
rozłożenie kosztów stałych.
W czasie zamykania nieba w Polsce, byliśmy w stanie skutecznie latać na rynkach zagranicznych, biorąc udzi w
światowej walce ze skutkami pandemii. Wypromowaliśmy swoją markę, dzięki czemu mamy dziś coraz więcej
zamówień z rynków europejskich. Naszą mocną stroną jest oferowanie wysokiej jakości usług przewozowych, nawet
w najtrudniejszych warunkach operacyjnych. Mając do dyspozycji świetnie wyszkolone załogi, własne, profesjonalne
zaplecze operacyjne i techniczne, mogliśmy wykonywać operacje lotnicze zbyt trudne dla 99% linii lotniczych. Dzięki
temu udało nam się wzmocnić naszą rozpoznawalność na kluczowych rynkach Europy. Spółka Enter Air S.A.
osiągnęła w 2024 roku rekordowe wyniki finansowe. Przychody netto Spółki wyniosły 64.000 tys. a zysk
operacyjny 51.736 tys. zł.
Miniony rok był bardzo intensywny, wypełniony pracą nad obsłużeniem zwiększonego popytu na usługi Grupy, a
wykorzystanie warunków kryzysowych do restrukturyzacji struktury kosztowej umożliwiło szybki powrót do
wolumenu obrotów z 2019 roku oraz intensywny rozwój w następnych latach. Grupa jest zarządzana niewielkim,
dobrze zorganizowanym i bardzo profesjonalnym zespołem ludzi, który dzięki precyzyjnie zdefiniowanym zadaniom,
wytwarza wartość dodaną z ponadprzeciętną wydajnością, zwiększając trwale wartość dla akcjonariuszy. Mamy
ambicje zostania najlepszym biznesem lotniczym w Europie.
W lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie, wywołując kolejny światowy kryzys. W rynek lotniczy uderzyło
szereg czynników wywołanych przez agresję Rosji. Ceny paliw wzrosły prawie dwukrotnie, podrożały też waluty.
___________________________________________________________________________________________
Enter Air Spółka Akcyjna, ul. Komitetu Obrony Robotników 74, 02-146 Warszawa, zarejestrowana przez
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy, pod numerem KRS: 0000441533, kapitał
zakładowy 17.543.750 PLN, NIP: 5272687350, REGON: 146414470
Gospodarka Europy nadal jest pod wpływem działań wojennych i nie radzi sobie najlepiej. Na rynkach zachodnich w
2024 roku obserwowaliśmy znaczne spowolnienie gospodarcze. Czynniki te nie dotykają bezpośrednio naszej grupy,
ale mogą wpłynąć na spadek popytu. Grupa dostrzega jednak także szansę związane z potencjalnym poszukiwaniem
tańszej usługi przez zagranicznych klientów, co może pozwolić nam na szersze wejście na bogate rynki.
W 2023 roku zrobiliśmy kolejny krok w kierunku ekspansji na rynki zagraniczne. Jednym z najbogatszych rynków w
Europie jest rynek Brytyjski. Niestety Wielka Brytania nie jest już w Unii Europejskiej, a dostęp do ich rynku
lotniczego jest ograniczony. Jest to oczywiście bariera dla linii lotniczych z Unii, ale także miejsce, gdzie
dostrzegliśmy szansę. Postanowiliśmy wraz z TUI BETEILIGUNGS GMBH założyć spółkę w Irlandii, która będzie
skupiona na rynku UK. Jednocześnie spółka z koncesją irlandzką ma dostęp do całego rynku unijnego, a także ze
względu na swoje położenie geograficzne, może być dobrą bazą do ekspansji na drugą stronę Atlantyku. Nowa
spółka nosi nazwę: Fly4 Airlines Green. Obecnie dysponuje flotą 4 samolotów typu Boeing B737-800, czyli takich
samych jak Enter Air i Tui. Fly4 latw sezonie lato 2024 dla TUI na rynku brytyjskim. Wyśmienicie radzi sobie nasza
spółka w Szwajcarii, która operuje 4 samolotami serii A320/319 w ramach Grupy Enter Air na kolejnym bogatym
rynku Europy. Słka Chair znalazła sobie niszę w segmencie podróży turystycznych. Obsługuje najpopularniejsze
trasy ze Szwajcarii i notuje, podobnie jak cała Grupa Enter Air rekordowe wyniki finansowe.
Notujemy silny popyt ze strony klientów na nowych i starych rynkach zagranicznych. Dbamy też by zapewnić
odpowiednie zasoby własne do obsłużenia ruchu turystycznego w Polsce. Początek roku 2025 pozostawał pod
wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy branży lotniczej bardzo
negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku.
Z poważaniem,
Grzegorz Polaniecki