Konsekwencjami  wybuchu  wojny  są  przerwane,  zakłócone  lub  zmodyfikowane  łańcuchy  dostaw,  ograniczenia  w 
zakresie wymiany handlowej m.in. związane z wprowadzaniem kolejnych pakietów sankcji nakładanych na Rosję oraz 
wzrost ryzyka geopolitycznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. 
Konflikt  w  Ukrainie  ma  bezpośredni  lub  pośredni  wpływ  na  prowadzenie  działalności  gospodarczej  przez 
przedsiębiorstwa w Polsce, a tym samym wywiera on także wpływ na funkcjonowanie Grupy UNIMOT, poprzez m.in. 
zmiany warunków i kierunków dostaw, poziom cen i dostępność surowców, a tym samym na poziom generowanych 
marż, możliwość pozyskania kapitału, cyberbezpieczeństwo oraz fizyczne bezpieczeństwo. 
Intensywność wpływu na działalność operacyjną i wyniki finansowe Grupy, w znacznym stopniu zależeć będą od 
dalszego przebiegu wojny lub jej zakończenia, skutków podtrzymywania lub nakładania kolejnych sankcji na Rosję i 
Białoruś oraz działań podejmowanych ze strony Rosji. W obecnej sytuacji niepewności nie jest możliwe, w sposób 
racjonalny,  określenie  scenariusza  rozwoju  sytuacji  wynikającej  ze  skutków  wojny  prowadzonej  na  terytorium 
Ukrainy.  
Grupa UNIMOT, mając świadomość zasięgu i skali zagrożeń związanych z trwającą wojną w Ukrainie, na bieżąco 
monitoruje  podejmowane  przez  administrację  rządową,  a  także  społeczność  międzynarodową  kroki  polityczne  i 
ekonomiczne oraz analizuje ich wpływ na prowadzoną działalność. Grupa przygotowana jest na różne scenariusze na 
rynku paliw i dostosowuje się do wszystkich sankcji krajowych i międzynarodowych. Na bieżąco podejmowane są 
działania mające na celu ograniczenie potencjalnych skutków wojny na działalność operacyjną, a także utrzymania 
ciągłości działania infrastruktury krytycznej.  
Na dzień sporządzenia niniejszego Sprawozdania, Grupa UNIMOT posiada nieistotne – z punktu widzenia prowadzenia 
działalności – aktywa zlokalizowane na terenie Ukrainy, dlatego też bezpośrednie skutki wojny na prowadzoną w tym 
kraju  własną  działalność  biznesową  jest  marginalna.  Ponadto,  w  wyniku  prowadzonych  działań  wojennych  na 
terytorium Ukrainy nie wystąpiły istotne zakłócenia mające wpływ na działalność operacyjną Grupy Unimot. 
W zakresie oleju napędowego Grupa UNIMOT podjęła zdecydowane kroki, dzięki którym uniezależniła się od zakupu 
tego surowca z kierunku wschodniego i posiada pełną zdolność do zaspakajania potrzeb na ten produkt poprzez 
wykorzystywanie  wielu  dostawców  paliw,  którzy  w  przeważającej  większości  pochodzą  z  zagranicy.  Było  to 
szczególnie  ważne  w  kontekście  wprowadzenia  od  5  lutego  2023  r.  zakazu  importu  z  Rosji  produktów 
ropopochodnych, w tym przede wszystkim oleju napędowego do krajów na terenie Unii Europejskiej. Dodatkowym 
zabezpieczeniem  ciągłości  dostaw  było  dysponowanie,  od  15  kwietnia  2022  r.,  wynajętym,  głębokowodnym 
terminalem  paliwowym  Gulfhavn  (Dania)  o  łącznej  pojemności  127  tys.  m³,  który  umożliwiał  wyładunek  oleju 
napędowego z największych tankowców przypływających z innych kierunków niż Rosja oraz dalszy transport paliwa 
do  Polski  i  innych  portów  w  basenie  Morza  Bałtyckiego.  Zarząd  UNIMOT  na  bieżąco  analizował  efektywność  i 
perspektywy wzrostu biznesu  w  zakresie obrotu oleju napędowego z wykorzystaniem terminala, o którym mowa 
powyżej i podjął decyzję o zakończeniu jego wynajęcia z końcem maja 2024 r. Takie rozwiązanie było związane z 
faktem, że Grupa podpisała z HES Wilhelmshaven Tank Terminal GmbH („HES”) umowę związaną z przeładunkiem i 
magazynowaniem  oleju  napędowego.  Magazyny  i  infrastruktura  należące  do  HES  znajdują  się  w  Niemczech. 
Zagwarantowana pojemność magazynowa oleju napędowego wynosi 78 tys. m³. Strony zawarły umowę dotyczącą 
oleju napędowego na czas 18 miesięcy, począwszy od 1 lipca 2024 r. z możliwością jej przedłużenia na okres kolejnych 
12 miesięcy. Terminal w Wilhelmshaven jest alternatywą dla duńskiego terminala w Gulfhavn na olej napędowy. 
Terminal w Gulfhavn był idealnym rozwiązaniem na czas niepewności związany z atakiem Rosji na Ukrainę, jednak 
teraz Grupa będzie wykorzystywać terminal w Wilhelmshaven, który daje większą elastyczność i – podobnie jak w 
przypadku LPG – możliwość transportowania oleju napędowego z Niemiec koleją i transportem samochodowym do 
Polski. 
W zakresie źródeł dostaw gazu LPG, Grupa UNIMOT kontynuowała prace nad przestawieniem logistyki zakupu LPG z 
kierunku wschodniego na zachodni. Import gazu LPG, oprócz kierunku wschodniego, realizowany był m.in. ze Szwecji, 
Wielkiej Brytanii, Holandii i Norwegii. Powyższe działania Grupa realizowała jeszcze przed wprowadzeniem w grudniu 
2023  r.  kolejnego  pakietu  unijnych  sankcji  na  Rosję,  który  obejmuje  import  rosyjskiego  LPG.  Dla  tych  sankcji 
przewidziany był roczny okres przejściowy, który zakończył się w grudniu 2024 r. Według oceny Zarządu UNIMOT na 
rynkach światowych występuje dostępność tego produktu, jednak zmiana kierunku importu wiąże się z koniecznością 
zorganizowania nowych  rozwiązań transportowych.  Grupa  na  bieżąco monitoruje i  analizuje  scenariusze  rozwoju 
sytuacji w tym zakresie i podejmuje odpowiednie kroki zapewniające minimalizację potencjalnych utraconych korzyści 
oraz  skupia  się  na  wykorzystaniu  szans  rynkowych.  W  ramach  prowadzonych  działań  Grupa  UNIMOT  dokonała