Konsekwencjami wybuchu wojny są przerwane, zakłócone lub zmodyfikowane łańcuchy dostaw, ograniczenia w
zakresie wymiany handlowej m.in. związane z wprowadzaniem kolejnych pakietów sankcji nakładanych na Rosję oraz
wzrost ryzyka geopolitycznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Konflikt w Ukrainie ma bezpośredni lub pośredni wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej przez
przedsiębiorstwa w Polsce, a tym samym wywiera on także wpływ na funkcjonowanie Grupy UNIMOT, poprzez m.in.
zmiany warunków i kierunków dostaw, poziom cen i dostępność surowców, a tym samym na poziom generowanych
marż, możliwość pozyskania kapitału, cyberbezpieczeństwo oraz fizyczne bezpieczeństwo.
Intensywność wpływu na działalność operacyjną i wyniki finansowe Grupy, w znacznym stopniu zależeć będą od
dalszego przebiegu wojny lub jej zakończenia, skutków podtrzymywania lub nakładania kolejnych sankcji na Rosję i
Białoruś oraz działań podejmowanych ze strony Rosji. W obecnej sytuacji niepewności nie jest możliwe, w sposób
racjonalny, określenie scenariusza rozwoju sytuacji wynikającej ze skutków wojny prowadzonej na terytorium
Ukrainy.
Grupa UNIMOT, mając świadomość zasięgu i skali zagrożeń związanych z trwającą wojną w Ukrainie, na bieżąco
monitoruje podejmowane przez administrację rządową, a także społeczność międzynarodową kroki polityczne i
ekonomiczne oraz analizuje ich wpływ na prowadzoną działalność. Grupa przygotowana jest na różne scenariusze na
rynku paliw i dostosowuje się do wszystkich sankcji krajowych i międzynarodowych. Na bieżąco podejmowane są
działania mające na celu ograniczenie potencjalnych skutków wojny na działalność operacyjną, a także utrzymania
ciągłości działania infrastruktury krytycznej.
Na dzień sporządzenia niniejszego Sprawozdania, Grupa UNIMOT posiada nieistotne – z punktu widzenia prowadzenia
działalności – aktywa zlokalizowane na terenie Ukrainy, dlatego też bezpośrednie skutki wojny na prowadzoną w tym
kraju własną działalność biznesową jest marginalna. Ponadto, w wyniku prowadzonych działań wojennych na
terytorium Ukrainy nie wystąpiły istotne zakłócenia mające wpływ na działalność operacyjną Grupy Unimot.
W zakresie oleju napędowego Grupa UNIMOT podjęła zdecydowane kroki, dzięki którym uniezależniła się od zakupu
tego surowca z kierunku wschodniego i posiada pełną zdolność do zaspakajania potrzeb na ten produkt poprzez
wykorzystywanie wielu dostawców paliw, którzy w przeważającej większości pochodzą z zagranicy. Było to
szczególnie ważne w kontekście wprowadzenia od 5 lutego 2023 r. zakazu importu z Rosji produktów
ropopochodnych, w tym przede wszystkim oleju napędowego do krajów na terenie Unii Europejskiej. Dodatkowym
zabezpieczeniem ciągłości dostaw było dysponowanie, od 15 kwietnia 2022 r., wynajętym, głębokowodnym
terminalem paliwowym Gulfhavn (Dania) o łącznej pojemności 127 tys. m³, który umożliwiał wyładunek oleju
napędowego z największych tankowców przypływających z innych kierunków niż Rosja oraz dalszy transport paliwa
do Polski i innych portów w basenie Morza Bałtyckiego. Zarząd UNIMOT na bieżąco analizował efektywność i
perspektywy wzrostu biznesu w zakresie obrotu oleju napędowego z wykorzystaniem terminala, o którym mowa
powyżej i podjął decyzję o zakończeniu jego wynajęcia z końcem maja 2024 r. Takie rozwiązanie było związane z
faktem, że Grupa podpisała z HES Wilhelmshaven Tank Terminal GmbH („HES”) umowę związaną z przeładunkiem i
magazynowaniem oleju napędowego. Magazyny i infrastruktura należące do HES znajdują się w Niemczech.
Zagwarantowana pojemność magazynowa oleju napędowego wynosi 78 tys. m³. Strony zawarły umowę dotyczącą
oleju napędowego na czas 18 miesięcy, począwszy od 1 lipca 2024 r. z możliwością jej przedłużenia na okres kolejnych
12 miesięcy. Terminal w Wilhelmshaven jest alternatywą dla duńskiego terminala w Gulfhavn na olej napędowy.
Terminal w Gulfhavn był idealnym rozwiązaniem na czas niepewności związany z atakiem Rosji na Ukrainę, jednak
teraz Grupa będzie wykorzystywać terminal w Wilhelmshaven, który daje większą elastyczność i – podobnie jak w
przypadku LPG – możliwość transportowania oleju napędowego z Niemiec koleją i transportem samochodowym do
Polski.
W zakresie źródeł dostaw gazu LPG, Grupa UNIMOT kontynuowała prace nad przestawieniem logistyki zakupu LPG z
kierunku wschodniego na zachodni. Import gazu LPG, oprócz kierunku wschodniego, realizowany był m.in. ze Szwecji,
Wielkiej Brytanii, Holandii i Norwegii. Powyższe działania Grupa realizowała jeszcze przed wprowadzeniem w grudniu
2023 r. kolejnego pakietu unijnych sankcji na Rosję, który obejmuje import rosyjskiego LPG. Dla tych sankcji
przewidziany był roczny okres przejściowy, który zakończył się w grudniu 2024 r. Według oceny Zarządu UNIMOT na
rynkach światowych występuje dostępność tego produktu, jednak zmiana kierunku importu wiąże się z koniecznością
zorganizowania nowych rozwiązań transportowych. Grupa na bieżąco monitoruje i analizuje scenariusze rozwoju
sytuacji w tym zakresie i podejmuje odpowiednie kroki zapewniające minimalizację potencjalnych utraconych korzyści
oraz skupia się na wykorzystaniu szans rynkowych. W ramach prowadzonych działań Grupa UNIMOT dokonała