List Prezesa Zarządu
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszam do zapoznania się z raportem rocznym, w którym podsumowujemy działalność
Grupy Kapitałowej WITTCHEN („Grupa”) oraz spółki WITTCHEN S.A. („Spółka”) w wymagającym dla
naszej branży 2024 roku.
Skonsolidowane przychody Grupy WITTCHEN wyniosły w minionym roku 454 mln zł i były nieco niższe
od osiągniętych w 2023 roku historycznie najlepszym dla naszej Grupy pod względem wielkości
sprzedaży. Na wyhamowanie wzrostowego trendu z poprzednich lat złożyło się kilka czynników.
Kluczowym były gorsze od oczekiwanych nastroje konsumenckie. Praktycznie przez cały ubiegły rok
obserwowaliśmy utrzymująsię ostrożność konsumentów w wydawaniu pieniędzy, co potwierdzają
niskie odczyty Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące sprzedaży detalicznej. Niemniej jednak
w Polsce na naszym rodzimym rynku, gdzie marka WITTCHEN jest bardzo dobrze znana i
utożsamiana z wysoką jakością oferowanych produktów – na tle całego sektora radziliśmy sobie
relatywnie dobrze, notując lekki wzrost przychodów rok do roku. Wyraźnie odczuliśmy natomiast
spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech – najważniejszym dla naszej
Grupy rynku zagranicznym. Dodatkowo, umocnienia się złotego wobec euro miało negatywny wpływ na
poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie. W rezultacie, udział sprzedaży zagranicznej w łącznych
przychodach Grupy WITTCHEN spaw 2024 roku do niespełna 19% z ponad 21% w 2023 roku.
Jesteśmy jednocześnie przekonani, że w długim terminie ekspansja międzynarodowa będzie jednym
z głównych motorów dalszego wzrostu naszej Grupy. Dlatego kontynuujemy konsekwentne budowanie
świadomości marki WITTCHEN i rozwój kanałów sprzedaży zagranicą, inwestując zarówno we własne
sklepy stacjonarne, pełniące przede wszystkim rolę showroom’ów, we własne e-sklepy, jak i w obecność
na czołowych platformach marketplace. W 2024 roku uruchomiliśmy dwa nowe salony w Austrii, dwa
kolejne salony w Rumunii, gdzie łącznie mamy już trzy sklepy, oraz pierwszy salon w Niemczech.
Miniony rok był również pierwszym pełnym okresem funkcjonowania salonu marki WITTCHEN w
Słowacji. Austria i Słowacja to zarazem kraje, gdzie od 2024 roku posiadamy także własne sklepy on-
line. Nasze produkty dzdostępne łącznie w 24 krajach Europy w ośmiu prowadzimy sprzedaż
poprzez własne e-sklepy, jesteśmy też obecni na 46 platformach marketplace, a łączna powierzchnia
naszej sieci stacjonarnej, obejmującej ponad 100 salonów w kraju i zagranicą, w 2024 roku przekroczyła
10 tysięcy metrów kwadratowych.
Kolejnym wyzwaniem, któremu musieliśmy stawić czoła w ubiegłym roku i z którym zapewne przyjdzie
nam się zmierzyć także w tym roku, jest nasilająca się konkurencja, w tym ze strony azjatyckich platform
handlowych. Jest ona szczególnie odczuwalna w segmencie walizek, naszej wiodącej kategorii
produktowej, odpowiadającej za ponad połowę przychodów Grupy WITTCHEN. Miniony rok był także
kolejnym z rzędu, w którym mierzyliśmy sz silną presją kosztową, w tym rosnącymi wynagrodzeniami,
związanymi z podwyżkami płacy minimalnej, wyższymi stawkami najmu, jak i rosnącymi kosztami
frachtu. Połączenie tych czynników przełożyło się na spadek rentowności Grupy WITTCHEN.
Wypracowany w 2024 roku wynik EBITDA wyniósł 83 mln zł, natomiast zysk netto sięgnął 34 mln zł.
Pozostajemy zatem wysoko rentowną firmą, niemniej jednak w obu przypadkach rezultaty te były
istotnie niższe od osiągniętych rok wcześniej.
Wyniki te były również poniżej naszych oczekiwań i ambicji. Mówię to także jako akcjonariusz Spółki.
Nasz cel na 2025 rok jest jasny: powrót na ścieżkę wzrostów, zarówno pod względem sprzedaży, jak
i zysków.
Podejmujemy konkretne działania, które przybliżą nas do osiągnięcia tego celu. Obejmują one m.in.
poszerzenie portfolio produktów Grupy WITTCHEN, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów.
Wprowadzane przez nas sukcesywnie nowe kolekcje bardzo dobrze przyjmowane przez klientów.
W galeriach handlowych, które w naszej ocenie mają istotny potencjał, rozpoczęliśmy modernizację
naszych sklepów, dzięki czemu zyskują one m. in. przymierzalnię i bardziej nowoczesny wygląd, a w
niektórych powiększamy również powierzchnię sprzedaży.
Wyciągnęliśmy też wnioski z dotychczasowej współpracy z czołowymi platformami marketplace
i poprawiamy zasady tej kooperacji. Zamierzamy oferować na nich szerszą gamę produktów,
jednocześnie optymalizować wykorzystanie magazynów zewnętrznych i ograniczać koszty z tym
związane, a przede wszystkim sprzedawać więcej. W celu wsparcia sprzedaży w kanale e-commerce,
w większym stopniu będziemy polegać na własnym, obecnie przebudowywanym zespole ekspertów ds.
marketingu i sprzedaży internetowej.
Plany dotyczące rozbudowy naszego centrum logistycznego w Palmirach koło Warszawy pozostają
aktualne. Kompletujemy dokumentację projektową i uzyskiwanie niezbędnych zgód, które umożliwią
nam rozpoczęcie tej inwestycji. Zakładamy, że nastąpi to w tym roku. Inwestycja, obejmująca budowę
trzeciej hali magazynowej, a także dalszą automatyzację obsługi przesyłek, docelowo znacząco poprawi
wydajność naszego centrum oraz pozwoli obniżyć koszty związane z magazynowaniem i obsługą
przesyłek, które to usługi są obecnie częściowo realizowane przez podmioty zewnętrzne.
Dziękuję wszystkim naszym pracownikom za nieustające zaangażowanie, a partnerom i inwestorom za
zaufanie, którym nas obdarzyli. Zapewniam, że nie ustajemy w wysiłkach, by rozwijać naszą Grupę,
zwiększając jej wartość dla wszystkich akcjonariuszy.