ich wytrzymałości, wielkość tego rynku w krótkim czasie może osiągnąć bardzo dużą wartość. Technologia
XTPL ma wszelki potencjał by odegrać w ramach tego trendu bardzo ważną rolę.
Trendy w sektorze wyświetlaczy:
Rynek wyświetlaczy, choć już bardzo dojrzały, wciąż wprowadza nowości technologiczne nie tylko zgodne
z trendem miniaturyzacji, ale również te w sferze większej wydajności emisji świetlnej. To w praktyce
oznacza cienkie, bardzo jasne wyświetlacze o wysokim kontraście. Obecnie, najintensywniejszej zmianie
technologicznej podlega typ podłoża, na którym wyświetlacz ma być wytworzony. IDTechEx przewiduje,
że już na koniec 2020 r. 40% wyświetlaczy typu AMOLED wyprodukowanych będzie na tworzywie
sztucznym, a w 2026 r. udział ten wzrośnie do prawie 60%, kosztem podłoży szklanych. Ta tendencja
otwiera możliwości do rozwoju kolejnego typu wyświetlaczy - giętkich. Sądząc po bardzo dużym
zainteresowaniu tą technologią i pierwszymi produktami z tego segmentu, ta technologia bez wątpienia
będzie w najbliższych latach wyróżniała się widocznym rozwojem i popularyzacją. Niemniej jednak,
wymaga to rozwiązania problemów już teraz obecnych przy procesach produkcji. To m.in. fakt, że do
wytworzenia ekranu typu OLED stosuje się materiał organiczny, osadzany metodami napylania przez
cienką metalową maskę (FMM, z ang.
Fine Metal Mask
). Stosowane są tu 2 główne podejścia. Pierwsze
z nich jest przeznaczone dla małych wyświetlaczy takich jak telefony czy zegarki - polega ono na osobnym
nanoszeniu pikseli czerwonych, zielonych i niebieskich. W tym procesie stosuje się 3 różne maski FMM,
a materiał, który nie zostanie osadzony w pikselu jest marnowany. Ten sposób nie dość, że nie jest
optymalnie wydajny to jeszcze niesie ograniczenia technologiczne - nie pozwala na osadzanie pikseli na
dużych powierzchniach - ze względu na ilość i masę własną materiału organicznego musi zostać
zwiększony dystans miedzy maską FMM a podłożem, co powoduje powstanie efektu „cienia”. Drugim
podejściem, stosowanym m.in. przy produkcji dużych wyświetlaczy, jest osadzenie w pierwszej kolejności
na całej powierzchni tzw. WOLED (ang.
White Organic Light Emmiting Diode
) - materiału emitującego
białe światło. Następnie nanoszony jest filtr kolorowy, którego osadzanie jest o wiele łatwiejsze. Niestety,
przez filtr kolorowy przechodzi jedynie 20% światła, więc aby zachować odpowiednią jasność ekranu
należy dostarczyć o wiele więcej mocy elektrycznej, co z kolei znacząco skraca żywotność takiego ekranu.
Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie do produkcji technologii addytywnej, która umożliwi
precyzyjne osadzanie materiału bez ograniczeń powierzchniowych. Dodatkowym atutem dla metod druku
w elektronice jest potencjalnie szerokie spektrum materiałów możliwych do depozycji. Otwiera to
możliwości dla zupełnie nowych typów ekranów takich jak QLED - wyświetlaczy, których materiałem
emisyjnym są kropki kwantowe, umożliwiające uzyskanie obrazu bardzo jasnego o wysokim kontraście.
Obecnie sprzedawane wyświetlacze sygnowane technologią QLED to tak naprawdę w większości WOLED
z dodatkiem kropek kwantowych w filtrze kolorowym. Co prawda kropki kwantowe, pobudzane światłem
niebieskim, emitują odpowiednią barwę światła i zmniejszają o 80% stratę światła przez filtr kolorowy,
jednakże dopiero wprowadzenie odpowiedniej metody addytywnej z precyzyjną depozycją pozwoli w pełni
wykorzystać potencjał tego materiału. Do głównych wymogów technologicznych przy wytwarzaniu takich
ekranów należy wysoka powtarzalność rozmiarów poszczególnych pikseli jak również precyzja w osi XY.
Mając na uwadze trend polegający na ciągłym zwiększaniu rozdzielczości, a co za tym idzie gęstości
pikseli, technologia XTPL ma wszelki potencjał by pozytywnie odpowiedzieć na potrzeby rynkowe.
Możliwość multiplikacji głowic drukujących efektywnie zwiększy wydajność druku po wdrożeniu ultra-
precyzyjnej depozycji XTPL do skali produkcyjnej, a szerokie spektrum materiałów, możliwych do
osadzenia technologią Emitenta, pozwoli na wprowadzenie do sprzedaży wyświetlaczy nowej generacji,
bardziej wydajnych i zgodnych z obowiązującymi trendami konsumenckimi.