Sprawozdanie finansowe Grenevia S.A. za 2024 rok
10
5.2. Subiektywna ocena
W przypadku, gdy dana transakcja nie jest uregulowana w żadnym standardzie bądź interpretacji, Zarząd
kierując się subiektywną oceną, określa i stosuje politykę rachunkowości, która zapewni, iż sprawozdanie
finansowe będzie zawierać wiarygodne informacje prawidłowo, jasno i rzetelnie przedstawiające sytuację
majątkową i finansową Spółki, wyniki jej działalności i przepływy pieniężne. Subiektywna ocena zostaje
dokonana w taki sposób, aby sprawozdanie finansowe odzwierciedlało treść ekonomiczną transakcji, było
obiektywne, sporządzone zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny oraz kompletne we wszystkich istotnych
aspektach.
5.3. Niepewność związana z rozliczeniami podatkowymi
Regulacje dotyczące podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz obciążeń
związanych z ubezpieczeniami społecznymi podlegają częstym zmianom. Te częste zmiany powodują brak
odpowiednich punktów odniesienia, niespójne interpretacje oraz nieliczne ustanowione precedensy, które
mogłyby mieć zastosowanie. Obowiązujące przepisy zawierają również niejasności, które powodują różnice
w opiniach co do interpretacji prawnej przepisów podatkowych, zarówno pomiędzy organami państwowymi jak
i organami państwowymi i przedsiębiorstwami.
Rozliczenia podatkowe oraz inne obszary działalności (na przykład kwestie celne czy dewizowe) mogą być
przedmiotem kontroli organów, które uprawnione są do nakładania kar i grzywien, a wszelkie dodatkowe
zobowiązania podatkowe, wynikające z kontroli, muszą zostać zapłacone wraz z odsetkami. Te warunki
powodują, że ryzyko podatkowe w Polsce jest większe niż w krajach o bardziej dojrzałym systemie
podatkowym.
W konsekwencji, kwoty prezentowane i ujawniane w sprawozdaniach finansowych mogą się zmienić
w przyszłości w wyniku ostatecznej decyzji organu kontroli podatkowej.
27 czerwca 2023 roku Grenevia S.A. otrzymała decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o określeniu
zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych za 2017 rok w dodatkowej wysokości
8 mln zł. Spółka dokonała wpłaty zobowiązania wraz z odsetkami, które na dzień zapłaty wyniosły 3 mln zł, co
skutkowało obciążeniem wyniku finansowego netto Spółki w 2023 roku łącznie o 11 mln zł. Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Warszawie dnia 15 maja 2024 r. wydał wyrok w sprawie ze skargi Grenevia S.A. na decyzję
Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 24 listopada 2023 r. w przedmiocie podatku dochodowego od
osób prawnych za 2017 rok. utrzymującą w mocy decyzję organu pierwszej instancji z dnia 22 czerwca 2023
roku określającą spółce zobowiązanie podatkowe w wysokości 8 mln zł. Skarga została oddalona. Od wyroku
została wniesiona skarga kasacyjna do NSA. Sprawa jest w toku.
Ponadto, w maju 2022 roku Małopolski Urząd Celno-Skarbowy wszczął w Spółce kontrolę celno-
skarbową w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów
osiągniętych w 2018 roku na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku
dochodowym od osób prawnych. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Krakowie
zakwestionował zakwalifikowanie w koszty podatkowe wydatku za nabyte przez Spółkę usługi doradcze
związane z podziałem spółki zależnej, pomimo przyznania, że był to wydatek racjonalny. Wynikiem
zakwestionowania wydatku było zwiększenie należnego podatku dochodowego od osób prawnych za 2018 rok
w wysokości 0,7 mln zł. Spółka nie zgodziła się z ustaleniami organu zawartymi w wyniku kontroli. 12 sierpnia
2024 roku Dyrektor Izby Administracji w Krakowie wydał decyzję uchylającą decyzję organu I instancji i umorzył
postępowanie w sprawie. 16 sierpnia 2024 roku Spółka otrzymała zwrot wpłaconej uprzednio kwoty wraz
z należnymi odsetkami, które powiększyły zysk netto Spółki w 2024 roku o 1 mln zł.
Z dniem 1 stycznia 2025 roku wchodzi w życie Ustawa z dnia 6 listopada 2024 roku o opodatkowaniu
wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, w oparciu o Dyrektywę Rady (UE)
2022/2523. Na mocy ustawy, podmioty należące do grup kapitałowych, których skonsolidowane przychody
przekraczają 750 mln EUR rocznie w co najmniej dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych bezpośrednio
poprzedzających dany rok podatkowy, będą zobowiązane do zapłaty podatku wyrównawczego (globalny
podatek minimalny / Pilar II), tak aby efektywna stawka podatkowa grupy w danym kraju nie była niższa niż
15%. Spółka przeanalizowała, czy spełnia wymogi progowe dotyczące skonsolidowanych przychodów,
kwalifikujące Grupę Grenevia do stosowania przepisów Pilar II. Jednostką dominującą najwyższego szczebla
dla Grenevii jest spółka TDJ S.A. Skonsolidowane przychody grupy TDJ nie przekroczyły w żadnym z ostatnich
4 lat poprzedzających okres sprawozdawczy progu 750 mln EUR, co oznacza, że przepisy Pillar II nie miałyby
zastosowania i wpływu na wyniki i przepływy Spółki w roku 2024, ani nie będą miały zastosowania i wpływu
w roku 2025. Ewentualny obowiązek zapłaty podatku wyrównawczego, który wystąpiłby w przyszłości ciążyć
będzie na spółce dominującej najwyższego szczebla, tj. TDJ S.A.