
SA-RS 2024 Grupa Kapitałowa Instal Kraków S.A. - Sprawozdanie Zarządu z działalności
-90-
ESRS
Temat
Podtemat Opis ryzyka/szansy
Ryzyko/
szansa
Obecne lub przewidywane skutki ryzyk/szans oraz działania mające na celu
zarządzanie ryzykiem/szansą
Miejsce
koncentracji
ryzyka/szansy
Ryzyko reputacyjne i pogorszenia relacji z sąsiadami w przypadku zbyt uciążliwego oddziaływania na
otoczenie, na przykład w postaci hałasu, pyłów w trakcie realizacji robót budowlanych, co może prowadzić
do skarg mieszkańców, protestów, postępowań sądowych i administracyjnych lub dodatkowych kosztów,
czy też zmniejszenia przychodów.
Ryzyko
działalność operacyjną w segmentach, jak również działania sponsoringowe, charytatywne,
marketingowe, również w upstream.
Istotne ryzyka i szanse wynikające z wpływów wywieranych na społeczności lokalne w
wyniku działalności Grupy oraz ich wzajemne związki ze strategią i modelem biznesowym,
odnoszą się do społeczności, które żyją lub pracują w bezpośrednim sąsiedztwie
prowadzonej przez Grupę działalności operacyjnej, przede wszystkim w sąsiedztwie
planowanych lub realizowanych inwestycji budowlanych, działalności jej zakładów
produkcyjnych oraz w rejonie, w którym spółki z Grupy mają swoją siedzibę. Grupa
Kapitałowa uwzględnia te ryzyka i szanse w swojej strategii, mając na uwadze odziaływanie
relacji ze społecznościami na możliwość niezakłóconego prowadzenia działalności
operacyjnej w ich sąsiedztwie. W trakcie prowadzenia robót podejmowane są czynności,
które zapobiegają lub ograniczają uciążliwości dla otoczenia, związane z prowadzonym
procesem budowlanym, w tym stosowane mniej uciążliwe technologie. Również od
dostawców towarów/usług wymagane jest przestrzeganie prawa oraz obowiązujących
procedur (określonych w ZSZ) w tym w zakresie ochrony środowiska naturalnego,
wyznaczonych godzin prowadzenia robót, zakazu wykonywania prac powodujących hałas w
porze nocnej, utrzymywania w czystości dróg wykorzystywanych na potrzeby transportu
materiałów budowalnych, poruszania się „pojazdów budowy” wyłącznie wyznaczonymi do
tego celu drogami dojazdowym.
Celem Grupy są dobre relacje ze społecznością lokalną, utrzymywane między innymi poprzez
zaangażowanie społeczne, unikanie działań mogących prowadzić do konfliktu, prowadzenie
dialogu z przedstawicielami lokalnych społeczności [ujawnienia w części (S3-2)
sprawozdania], poszanowanie praw człowieka oraz przestrzeganie zasad etycznych.
Powyższymi zasadami Grupa kieruje się od lat w swojej działalności, co znalazło także wyraz
w strategii przyjętej na lata 2025-2028.
Elementem zarządzania ryzykami i szansami są polityki i procedury opisane w części (S3-1)
oraz działania opisane w części (S3-4) oraz (S3-3) sprawozdania.
Operacje własne
Upstream
Downstream
Segment deweloperski i
budowlano-montażowy
(działalność spółki Instal Karków
S.A.)
Zaangażowanie społeczne Grupy Kapitałowej wpływa pozytywnie na jej wizerunek i pozwala budować
dobre relacje ze społecznością i jej organami przedstawicielskimi, co usprawnia procesy uzgodnień
wymaganych do realizacji inwestycji. Angażowanie społeczności lokalnych w procesy planowania i
realizacji inwestycji, poprawia relacje sąsiedzkie i eliminuje ryzyko sporów oraz zakłóceń.
Szansa
Operacje własne
Upstream
Segment budowlano-montażowy,
deweloperski, działalność
marketingowa, sponsoringowa,
projektowanie, budowa.
S4
Konsumenci
i użytkowni
cy końcowi
Wpływy na
konsumentów
lub
użytkowników
końcowych
związane z
informacjami
Ryzyko odpowiedzialności określonej przepisami prawa, w szczególności w postaci ewentualnych kar
finansowych, nałożonych przez organy powołane do ochrony danych osobowych, w przypadku naruszenia
ochrony danych osobowych, to jest naruszenia bezpieczeństwa, prowadzącego do przypadkowego lub
niezgodnego z prawem zniszczenia, utraty, zmodyfikowania lub nieuprawnionego ujawnienia, bądź
dostępu do przetwarzanych w Grupie danych osobowych.
Ryzyko
Konsumenci, z którymi związane są ryzyka i szanse Grupy Kapitałowej to klienci indywidualni
w segmencie deweloperskim, nabywający od Grupy lokale mieszkalne oraz osoby fizyczne
nabywające od Frapol asortyment w segmencie produkcji lekkiej (głównie w zakresie central
rekuperacyjnych typu ONYX dedykowanych do budynków mieszkalnych). Użytkownicy
końcowi zostali opisani w części (SBM-1) sprawozdania, w ujawnieniach dotyczących
downstream.
Z punktu widzenia ochrony prywatności klientów Grupy Kapitałowej i użytkowników
końcowych, kluczową kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa ich danych osobowych,
które podlegają przetwarzaniu w związku z działalnością operacyjną spółek Grupy, na
różnych etapach współpracy. Z tego powodu, Grupa Kapitałowa przywiązuje dużą wagę do
ochrony danych osób fizycznych. Zgodnie z Kodeksem Etyki, pracownicy zobowiązani są
chronić informacje (w tym dane osobowe) uzyskane w związku z pracą w spółkach Grupy,
przed dostępem osób nieuprawnionych, przestrzegać zasad związanych z ich
zabezpieczeniem i wykorzystywać je wyłącznie w dozwolony sposób oraz stosować się do
przepisów prawa i regulacji wewnętrznych obowiązujących w tym zakresie. Dbałość o
ochronę danych osobowych znajduje wyraz w strategii zrównoważonego rozwoju Grupy
Kapitałowej.
Celem ujętym w strategii ESG Grupy Kapitałowej na lata 2025-2028 jest również zapewnienie
dostępu do wysokiej jakości informacji oraz ochrony prywatności.
W przyjętym modelu biznesowym, w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, dla klientów i
użytkowników produktów oraz wyników usług Grupy Kapitałowej ważne są kwestie związane
z jakością wykonania, która jest zapewniona między innymi przez stosowanie procedur ZSZ,
zgodnego odpowiednio z normą PN-EN ISO 9001:2015 i ISO 9001:2015. Celem i
zobowiązaniem strategicznym Grupy Kapitałowej (wyrażonym zarówno w obowiązującej w
okresie sprawozdawczym strategii na lata 2022-2024, jak i w nowoprzyjętej na lata 2025-
2028) jest dostarczanie wyrobów i usług, których użytkowanie jest w pełni bezpieczne i które
poziomem jakości zaspokajają potrzeby obecnych i przyszłych klientów. Powyższy cel
przyświeca spółkom Grupy we wszystkich procesach operacyjnych, które mają prowadzić do
wykonania i dostarczenia produktu (np. lokalu mieszkalnego, rekuperatora) wysokiej jakości
i wolnego od wad.
Operacje własne
Upstream
Downstream
Wszystkie segmenty operacyjne
Grupy
(przetwarzanie danych w
systemach komputerowych,
komunikacja, procesy sprzedaży)
Uczciwy marketing stanowi szansę na skuteczne pozyskanie klientów i poprawę wyników sprzedaży.
Poszanowanie prywatności oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych klientów, jak również
wysokiej jakości informacji, stanowi element budowy zaufania do Grupy Kapitałowej, jako wiarygodnego
partnera i wpływa pozytywnie na decyzje zakupowe.
Szansa
Operacje własne
Upstream
Downstream
Wszystkie segmenty operacyjne
Grupy
(przetwarzanie danych w
systemach komputerowych,
komunikacja, procesy sprzedaży)
Bezpieczeństwo
osobiste
konsumentów
lub
użytkowników
końcowych
Wystąpienie istotnych wad na etapie użytkowania, wynikające z potencjalnego nienależytego, pod
względem jakościowym, zaprojektowania lub wykonania produktu lub usługi, w skrajnym przypadku
zagrażających życiu lub zdrowiu konsumentów lub użytkowników końcowych (np. pożar od instalacji
elektrycznych), może skutkować materializacją ryzyka konsekwencji odszkodowawczych lub strat
wizerunkowych, utraty reputacji. Utrata zaufania klientów, wynikająca z potencjalnego ujawnienia
problemów z jakością lub bezpieczeństwem (zwłaszcza w branży budowlanej) może mieć długofalowy,
negatywny wpływ na możliwość zapełnienia portfela zleceń lub sprzedaż produktów. Nienależyte (pod
względem jakościowym) wykonanie produktu lub usługi, w tym niezgodnie z dokumentacją techniczną
lub normami przedmiotowymi, a także wystąpienie w związku z tym wad na etapie użytkowania, powoduje
konsekwencje w postaci odpowiedzialności odszkodowawczej, w tym w postaci kar umownych i złych
relacji z klientem.
Ryzyko
Operacje własne
Upstream
Downstream
Wszystkie segmenty operacyjne
Grupy
(projektowanie, produkcja, prace
budowlane, montażowe,
instalacyjne, użytkowanie)