
Nazwa sprawozdania finansowego: Okres objęty sprawozdaniem finansowym:
XPLUSG LOBAL.COM
SPRAWOZDANIE Z ARZĄDU Z DZIAŁA LNOŚ CI SPÓŁKI 01 .01.2025 – 30.06.202 5
XPLUS SA
NIP:
T:
KAPITAŁ ZAKŁADOWY:
PUŁAWSKA 435,
02-801 WARSZAWA
521-346-31 - 69 +48 22 295 02 50 696 468, 04 PLN
7 /13
KRS: FA X: SĄD OKRĘGOWY W WARSZAWIE,
0000W296278 +48 22 295 02 99 XIII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO
Nie ma także pewności, czy nowe rozwiązania, nad których stworzeniem lub rozwojem w przyszłości będzie pracowała Spółka,
osiągną oczekiwane parametry technologiczne oraz zostaną pozytywnie przyjęte przez potencjalnych odbiorców,
co skutkowałoby nieuzyskaniem współmiernych korzyści w stosunku do poniesionych kosztów. Wystąpienie którejkolwiek z tych
okoliczności miałoby negatywny wpływ na działalność oraz sytuację finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki finansowe oraz
perspektywy rozwoju.
Dodatkowo, w powyższe ryzyko wpisuje się również rozpowszechnienie technologii AI w procesach i produktach
informatycznych. Związana z tym transformacja rynku ERP niesie ryzyko umocnienia konkurentów, którzy będą mieli lepszą
zdolność do implementacji AI. Oznacza to też wyzwanie związane z wdrożeniem skutecznych metod zapewniających
bezpieczeństwo danych oraz z nabyciem nowych kompetencji, czy przemodelowaniem procesów biznesowych. Spółka
aktywnie reaguje na zmiany związane z AI, prowadzi program szkoleń w celu wdrożenia nowych kompetencji w organizacji,
a także rewiduje możliwości implementacji nowej technologii w ofercie produktowej XPLUS.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest średnie.
6) Ryzyko związane z pozyskiwaniem i utrzymywaniem klientów
Działalność Spółki oraz zdolność do konkurowania na rynku jest związana z marką Microsoft, rozpoznawalnością Spółki
i posiadaną opinią wśród klientów i potencjalnych odbiorców na temat (i) oferowanych przez Microsoft rozwiązań i ich
atrakcyjności na tle konkurencji oraz (ii) zaangażowania Spółki jako partnera biznesowego. Rezygnacja z usług Spółki może
wynikać z podjęcia decyzji przez klienta lub grupę kapitałową klienta o wdrożeniu innego oprogramowania niż Microsoft
Dynamics 365. W działalności Spółki zdarzyło się, iż klient podejmował decyzję o przedterminowym zakończenia realizacji umowy
zawartej ze Spółką na wdrożenie platformy opartej na oprogramowaniu Microsoft Dynamics 365. Przyczyną zakończenia takiej
realizacji była decyzja podjęta w grupie kapitałowej, do której należał klient, o wyborze dla spółek grupy systemu
informatycznego opartego na innej technologii niż system informatyczny, będący przedmiotem umowy wdrożenia zawartej
ze Spółką. Spółka nie poniosła straty finansowej w związku z zakończeniem realizacji projektu, natomiast zakończenie współpracy
wpłynęło na poziom wzrostu przychodów Spółki w kolejnych latach. Realizacja ryzyka może wywrzeć negatywny wpływ
na działalność, perspektywy rozwoju, sytuację finansową lub wyniki Spółki.
Zdarzyły się sytuacje rezygnacji z usług Spółki w wyniku zmniejszenia zapotrzebowania na usługi wdrożeniowe i utrzymaniowe,
w szczególności w okresie większej dojrzałości aplikacji biznesowej. Po kilku latach od wdrożenia i po pierwszym
okresie/okresach utrzymania aplikacji ilość świadczonych usług maleje, z uwagi na dojrzałość systemu i rutynę obsługi systemu
przez pracowników klienta. Takie sytuacje zdarzają się w przypadku długoterminowych klientów. Spółka nie poniosła straty
finansowej z tytułu zakończenia tego typu projektu, a wpływ na przyszłe przychody jest zwykle nieistotny.
Rezygnacja z usług Spółki może być efektem nieadekwatności oczekiwań klienta do zakresu, czy sposobu realizacji usług przez
Spółkę. Materializacja tego typu ryzyka wystąpiła kilkukrotnie w przeszłości w ramach usług utrzymaniowych. Nie powodowała
straty finansowej – Spółka rozlicza z klientami realizację tego typu usług na bieżąco, miała jedynie nieistotny wpływ na przyszłe
przychody Spółki.
Dynamika rotacji klientów produktowych jest wyższa – liczba klientów wzrasta o kilkudziesięciu nowych r/r, z nieznacznym
odsetkiem liczby utraconych klientów. Istotność utraty pojedynczego klienta nie jest duża, natomiast utrzymanie trendu
wzrostowego w ilości obsługiwanych klientów, a także minimalizowane odsetka utraconych klientów jest jedną z podstawowych
miar weryfikowanych w ramach segmentu produktów.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest średnie.
7) Ryzyko związane z realizacją projektów wdrożeniowych przez Spółkę
Wdrażane przez Spółkę systemy mają często kluczowy wpływ na działalność gospodarczą klienta. Błędne działanie systemu
może doprowadzić do powstania znacznych strat finansowych u klienta, co w konsekwencji może doprowadzić do roszczeń
prawnych mających istotny wpływ na sytuację finansową, reputację oraz perspektywy rozwoju Spółki. W skrajnych przypadkach
klienci mogą starać się wypowiedzieć zawartą umowę lub dochodzić zapłaty kar umownych zastrzeżonych na wypadek opóźnień
w realizacji projektu. W przeszłości wystąpił jeden przypadek dochodzenia przez byłego klienta Spółki roszczeń na podstawie
odpowiedzialności kontraktowej z tytułu nienależytego wykonania umowy i zapłaty kar umownych z tytułu opóźnień w realizacji
projektu. Spółka w dniu 28 marca 2023 r. otrzymała od byłego klienta pozew o zapłatę łącznej kwoty 5 061 492,84 zł z odsetkami
ustawowymi liczonymi od dnia 14 kwietnia 2022 r., w tym 599 000 zł kary umownej oraz łącznie 4 462 492,84 zł odszkodowań,