
 
 
 
Nazwa sprawozdania finansowego:   Okres objęty sprawozdaniem finansowym:  
XPLUSG LOBAL.COM
 
SPRAWOZDANIE  Z ARZĄDU Z DZIAŁA LNOŚ CI SPÓŁKI  01 .01.2025  –  30.06.202 5 
     
     
 
XPLUS  SA
NIP:
T:
KAPITAŁ  ZAKŁADOWY:
PUŁAWSKA 435, 
02-801 WARSZAWA 
521-346-31 -   69   +48 22 295 02 50  696 468, 04 PLN 
7 /13 
KRS:  FA X:  SĄD OKRĘGOWY W WARSZAWIE, 
0000W296278  +48  22  295  02  99  XIII  WYDZIAŁ  GOSPODARCZY  KRAJOWEGO  REJESTRU  SĄDOWEGO
   
     
Nie ma także pewności, czy nowe rozwiązania, nad których stworzeniem lub rozwojem w przyszłości będzie pracowała Spółka, 
osiągną  oczekiwane  parametry  technologiczne  oraz  zostaną  pozytywnie  przyjęte  przez  potencjalnych  odbiorców,  
co skutkowałoby nieuzyskaniem współmiernych korzyści w stosunku do poniesionych kosztów. Wystąpienie którejkolwiek z tych 
okoliczności miałoby negatywny wpływ na działalność oraz sytuację finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki finansowe oraz 
perspektywy rozwoju.  
Dodatkowo,   w   powyższe   ryzyko   wpisuje    się   również   rozpowszechnienie    technologii   AI   w   procesach  i  produktach  
informatycznych.  Związana  z  tym  transformacja  rynku  ERP  niesie  ryzyko  umocnienia konkurentów, którzy będą mieli lepszą 
zdolność  do  implementacji  AI.  Oznacza  to  też  wyzwanie  związane    z    wdrożeniem    skutecznych    metod    zapewniających  
bezpieczeństwo    danych    oraz    z    nabyciem    nowych  kompetencji,  czy  przemodelowaniem  procesów  biznesowych.  Spółka 
aktywnie reaguje na zmiany związane  z  AI,  prowadzi  program  szkoleń  w  celu  wdrożenia  nowych  kompetencji  w  organizacji,  
a  także  rewiduje możliwości implementacji nowej technologii w ofercie produktowej XPLUS. 
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest średnie. 
6)  Ryzyko związane z pozyskiwaniem i utrzymywaniem klientów 
Działalność  Spółki  oraz  zdolność  do  konkurowania  na  rynku  jest  związana  z  marką  Microsoft,  rozpoznawalnością  Spółki  
i  posiadaną  opinią  wśród  klientów  i  potencjalnych  odbiorców  na  temat  (i)  oferowanych  przez  Microsoft  rozwiązań  i  ich 
atrakcyjności  na  tle  konkurencji  oraz (ii)  zaangażowania  Spółki jako  partnera biznesowego. Rezygnacja z  usług  Spółki może 
wynikać  z  podjęcia  decyzji  przez  klienta  lub  grupę  kapitałową  klienta  o  wdrożeniu  innego  oprogramowania  niż  Microsoft 
Dynamics 365. W działalności Spółki zdarzyło się, iż klient podejmował decyzję o przedterminowym zakończenia realizacji umowy 
zawartej ze Spółką na wdrożenie platformy opartej na oprogramowaniu Microsoft Dynamics 365. Przyczyną zakończenia takiej 
realizacji  była  decyzja  podjęta  w  grupie  kapitałowej,  do  której  należał  klient,  o  wyborze  dla  spółek  grupy  systemu 
informatycznego  opartego  na  innej  technologii  niż  system  informatyczny,  będący  przedmiotem  umowy  wdrożenia  zawartej  
ze Spółką. Spółka nie poniosła straty finansowej w związku z zakończeniem realizacji projektu, natomiast zakończenie współpracy 
wpłynęło  na  poziom  wzrostu  przychodów  Spółki  w kolejnych  latach.  Realizacja  ryzyka  może  wywrzeć  negatywny  wpływ  
na działalność, perspektywy rozwoju, sytuację finansową lub wyniki Spółki. 
Zdarzyły się sytuacje rezygnacji z usług Spółki w wyniku zmniejszenia zapotrzebowania na usługi wdrożeniowe i utrzymaniowe, 
w  szczególności  w  okresie  większej  dojrzałości  aplikacji  biznesowej.  Po  kilku  latach  od wdrożenia  i  po  pierwszym 
okresie/okresach utrzymania aplikacji ilość świadczonych usług maleje, z uwagi na dojrzałość systemu i rutynę obsługi systemu 
przez  pracowników  klienta.  Takie  sytuacje  zdarzają  się  w przypadku  długoterminowych  klientów.  Spółka  nie  poniosła  straty 
finansowej z tytułu zakończenia tego typu projektu, a wpływ na przyszłe przychody jest zwykle nieistotny. 
Rezygnacja z usług Spółki może być efektem nieadekwatności oczekiwań klienta do zakresu, czy sposobu realizacji usług przez 
Spółkę. Materializacja tego typu ryzyka wystąpiła kilkukrotnie w przeszłości w ramach usług utrzymaniowych. Nie powodowała 
straty finansowej – Spółka rozlicza z klientami realizację tego typu usług na bieżąco, miała jedynie nieistotny wpływ na przyszłe 
przychody Spółki.  
Dynamika  rotacji  klientów  produktowych  jest  wyższa  –  liczba  klientów  wzrasta  o  kilkudziesięciu  nowych  r/r,  z nieznacznym 
odsetkiem  liczby  utraconych  klientów.  Istotność  utraty  pojedynczego  klienta  nie  jest  duża,  natomiast  utrzymanie  trendu 
wzrostowego w ilości obsługiwanych klientów, a także minimalizowane odsetka utraconych klientów jest jedną z podstawowych 
miar weryfikowanych w ramach segmentu produktów. 
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest średnie.  
7)  Ryzyko związane z realizacją projektów wdrożeniowych przez Spółkę 
Wdrażane przez Spółkę systemy mają  często kluczowy wpływ na działalność  gospodarczą  klienta. Błędne działanie  systemu 
może doprowadzić do powstania znacznych strat finansowych u klienta, co w konsekwencji  może doprowadzić do roszczeń 
prawnych mających istotny wpływ na sytuację finansową, reputację oraz perspektywy rozwoju Spółki. W skrajnych przypadkach 
klienci mogą starać się wypowiedzieć zawartą umowę lub dochodzić zapłaty kar umownych zastrzeżonych na wypadek opóźnień 
w realizacji projektu. W przeszłości wystąpił jeden przypadek dochodzenia przez byłego klienta Spółki roszczeń na podstawie 
odpowiedzialności kontraktowej z tytułu nienależytego wykonania umowy i zapłaty kar umownych z tytułu opóźnień w realizacji 
projektu. Spółka w dniu 28 marca 2023 r. otrzymała od byłego klienta pozew o zapłatę łącznej kwoty 5 061 492,84 zł z odsetkami 
ustawowymi liczonymi od dnia 14 kwietnia 2022 r., w tym 599 000 zł kary umownej oraz łącznie 4 462 492,84 zł odszkodowań,