Raport SA-P 2025
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU MOJ S.A.
Z DZIAŁALNOŚCI JEDNOSTKI W I PÓŁROCZU 2025 R.
MOJ S.A.
ul. Tokarska 6
40-859 Katowice
Tel.: (32) 604 09 00
Faks: (32) 604 09 01
Email: sekretariat@moj.com.pl
Internet: www.moj.com.pl
KRS 0000266718
Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach
Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Katowice, wrzesień 2025 r.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 2 z 21
1. Podstawowe informacje o Emitencie.
Okres sprawozdawczy oraz osoby Zarządzające i Nadzorujące
Niniejsze opracowanie prezentuje osiągnięte wyniki finansowe MOJ S.A. za okres od 1 stycznia 2025 r.
do 30 czerwca 2025 r.
W II kwartale 2025 r. w stosunku do stanu na koniec I kwartału 2025 roku nie wystąpiły żadne zmiany
w organach Spółki:
Rada Nadzorcza
I tak w Radzie Nadzorczej Spółki w I półroczu 2025 r. zasiadali:
Pan Andrzej Bik - Przewodniczący
Pan Paweł Płaza - Zastępca Przewodniczącego
Pan Tadeusz Demel - Sekretarz
Pan Kazimierz Bik - Członek
Pan Mateusz Bik - Członek
Pan Piotr Czaja - Członek
Pani Jolanta Piasecka - Członek
Zarząd Spółki
W I półroczu 2025 roku funkcje w Zarządzie pełnili:
Pan Jacek Kudela - Prezes Zarządu
Pan Przemysław Biskup - Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Logistyki i Inwestycji
Podział zakresu odpowiedzialności w Zarządzie.
Prezes Zarządu odpowiadał za:
zarządzanie i prowadzenie dokumentacji organizacyjnej Spółki,
sprawy osobowe, zatrudnienie i politykę płacową,
sprawy wojskowe i ochrony mienia,
współpra z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie, Komisją Nadzoru Finansowego
oraz relacje inwestorskie,
kontrolę wewnętrzną,
koordynację działalności socjalnej,
stan bezpieczeństwa i higieny pracy,
sprawy administracyjne i majątkowe,
przekształcenia strukturalne i własnościowe,
współpracę z organizacjami związków zawodowych,
nadzór nad ustalaniem krótko i długookresowych planów Spółki,
ustalanie polityki cenowej i jej realizację,
planowanie i nadzór nad realizacją przedsięwzięć w zakresie promocji Spółki i jej wyrobów oraz
działalności marketingowej,
nadzór nad prowadzeniem badań i analiz rynków zbytu na wyroby i usługi Spółki,
organizację współpracy z odbiorcami wyrobów Spółki oraz pośrednikami handlowymi,
organizację i nadzór nad realizacją eksportu,
nadzór nad pracą Oddziału Katowice i Oddziału Kuźnia Osowiec,
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 3 z 21
nadzór nad budową Osiedla Zalesie
nadzór pracy Dyrektora ds. Ekonomicznych i Finansowych w sferze płynności finansowej i księgowej
Spółki.
Wiceprezes Zarządu - Dyrektor ds. Logistyki i Inwestycji odpowiadał za:
planowanie, organizowanie, koordynowanie oraz nadzór realizacji w zakresie działalności inwestycyjnej
Spółki,
nadzór i koordynację działań w zakresie planowania i realizacji konserwacji i remontów urządzeń,
instalacji, sieci, systemów, obiektów Spółki,
nadzór działań w zakresie gospodarki materiałowej i magazynowej,
nadzór nad planami zapotrzebowania na materiały i części zamienne z odpowiednim wyprzedzeniem
czasowym,
nadzór i kontrolę nad prawidłową działalnością logistyki i transportu oraz jej budżetem,
koordynację kontaktów firmy z klientami, partnerami i dostawcami,
nadzór nad funkcjonowaniem pracy magazynów Oddziału Osowiec i Oddziału Katowice,
bezpieczeństwo i higienę pracy, przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych i ochronę środowiska w
podległych komórkach organizacyjnych.
Przedmiot działalności
W I półroczu 2025 r. Spółka zajmowała się:
1. W zakładzie zlokalizowanym w Katowicach przy ulicy Tokarskiej - produkcją i dystrybucją urządzeń
i narzędzi tzw. małej mechanizacji. Na rynku Spółka oferuje sprzęgła, sprzęt wiertniczy (wiertarki i kotwiarki),
klucze dynamometryczne, pompy, agregaty hydrauliczne, smarownice, podpory, podporu hydrauliczne oraz
stojaki cierne Valent i siłowniki hydrauliczne.
Podejmując działania mające na celu poszerzenie własnego obszaru działalności i lepszego wykorzystania
posiadanych mocy Spółka świadczy usługi remontowe i konserwacyjne wyrobów własnych oraz innych
producentów maszyn i urządzeń. Dodatkowo Spółka oferuje do sprzedaży towary handlowe poszerzające
własną ofertę handlową.
W ramach strategii rozszerzania rynków zbytu Spółka podejmuje i kontynuuje działania umożliwiające
zaspokojenie jak najszerszego zakresu potrzeb na inne przemysły w dziedzinie sprzęgieł. Oprócz przemysłu
górniczego i energetycznego oferta Spółki kierowana jest w dużym stopniu także do:
producentów przekładni, przenośników taśmowych, zgrzebłowych itp., pomp, wentylatorów i kruszarek,
przedsiębiorstw przemysłu cementowego,
przedsiębiorstw przemysłu cukrowniczego, drzewnego, papierniczego,
kolejnictwa,
przedsiębiorstw produkcji maszyn rolniczych.
W ofercie MOJ S.A. znajdują się wyroby własne, jak i produkty innych producentów głównie sprzęgła i
części zamienne. Dzięki kompleksowej ofercie przeznaczonej dla odbiorców działających w różnych sektorach
przemysłu, Spółka zwiększa swoje udziały w rynkach poza górniczych.
Spółka posiada Dzi Konstrukcyjno Wdrożeniowy prowadzący między innymi prace nad nowymi
produktami oraz dostosowywaniem do wymagań dotychczas wytwarzanych produktów. Nowe wdrożenia oraz
unowocześnianie oferty umożliwia Spółce sprostanie wymogom stawianych przez rynek.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 4 z 21
2. W Oddziale Kuźnia Osowiec w Osowcu wykonuje się produkcję stalowych odkuwek matrycowych kutych na
gorąco o masie od 0,3 kg do 20 kg, głównie na zamówienie klienta, według jego projektu. W zakresie
produkowania odkuwek Firma oferuje następujące prace:
wykonywanie odkuwek w oparciu o dostarczoną dokumentację techniczną wyrobu bądź wzór,
tworzenie dokumentacji w technice przestrzennej 3D CAD/CAM przy wykorzystaniu systemu NX
z uwzględnieniem symulacji kucia przeprowadzonej w programie SIMUFACT,
obróbkę cieplną odkuwek,
śrutowanie,
obróbkę mechaniczną odkuwek,
kontrolę wad powierzchniowych metodą defektoskopii magnetycznej,
przeprowadzanie badań metalograficznych i wytrzymałościowych odkuwek.
Zaletami procesu kucia matrycowego niewielkie czasy wykonania wyrobu oraz możliwość produkowania
odkuwek o skomplikowanych kształtach.
2. Zasady przyjęte przy sporządzeniu raportu.
Raport za I półrocze 2025 roku został sporządzony zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości
(Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. tekst jednolity Dz.U.z 2018 r. poz. 395 z późniejszymi
zmianami z uwzględnieniem współmierności przychodów i kosztów, ujmowanych według zasady memoriałowej
z zachowaniem zasady ostrożności wyceny aktywów i pasywów oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów
wartościowych (Dz.U. z 2018 poz.757).
Omówienie zastosowanych zasad rachunkowości zostało opisane w „Informacji dodatkowej do sprawozdania
finansowego za I półrocze 2025 r.”
3. Zwięzły opis istotnych dokonań lub niepowodzeń Emitenta w okresie, którego dotyczy
raport, wraz z wykazem najważniejszych zdarzeń ich dotyczących
W okresie sprawozdawczym I półrocza 2025 r. nadal kontynuowano realizację celów strategicznych
i podejmowano działania, sprzyjające dalszemu rozwojowi Emitenta pomimo niełatwej sytuacji makro i mikro
ekonomicznej oraz geopolitycznej, jak również odczuwalnych skutków kryzysu gospodarczego.
Pomimo ww. czynników produkty oferowane przez naszą Spółkę: sprzęt wiertniczy, sprzęgła, stojaki, odkuwki
oraz cała gama towarów handlowych, w tym również siłowniki, ciągle dostarczane zarówno
na rynek krajowy jak i zagraniczny. Naszymi odbiorcami zarówno finalni użytkownicy, jak i producenci maszyn
i urządzeń przeznaczonych do pracy w przemyśle wydobywczym, hutniczym i wielu innych.
Oceniając działalność Spółki w pierwszym półroczu 2025 r., Zarząd wskazuje, że sytuacja finansowa pozostaje
stabilna, a osiągnięte wyniki mimo dodatnie kształtowały się poniżej zakładanych prognoz. W
analizowanym okresie Spółka wypracowała:
zysk netto ze sprzedaży w wysokości 1 554 tys. zł,
zysk na działalności operacyjnej w wysokości 2 207 tys. zł,
zysk brutto w wysokości 1 508 tys. zł,
zysk netto w wysokości 1 399 tys. zł.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 5 z 21
Wyniki te, choć niższe od zakładanych w planie finansowym, potwierdzają zdolność Spółki do generowania
dodatnich rezultatów w warunkach wymagającego i zmiennego otoczenia rynkowego.
RACHUNEK WYNIKÓW
Przychody ze sprzedaży ogółem
W I półroczu 2025 roku Spółka kontynuowała realizację polityki poszerzania obszaru działalności, która
pozwoliłaby elastycznie reagować na skutki kryzysu gospodarczego wywołanego przez wojnę w Europie.
Kluczowymi dla Spółki odbiorcami na rynku krajowym są:
odbiorcy odkuwek,
producenci maszyn i urządzeń górniczych,
wytwórcy sprzętu i urządzeń dla przemysłu maszynowego, kolejowego, elektromaszynowego,
motoryzacyjnego, rolniczego i stoczniowego.
Wykorzystując mocne strony i atuty Spółki:
wysoką jakość naszych produktów (sprzęgieł i urządzeń małej mechanizacji),
znajomość potrzeb i oczekiwań odbiorców co do parametrów pracy naszych produktów,
umiejętność dostosowania się do indywidualnych wymagań w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych,
status naszej Spółki – podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie,
przynależność do Grupy Kapitałowej FASING S.A.
W I półroczu 2025 roku skutecznie konkurowaliśmy z innymi dostawcami i producentami urządzeń, sprzętu
i podzespołów pozostając na rynku, jako ugruntowany partner biznesowy. Kluczowym elementem strategii Spółki
jest pozyskiwanie nowych odbiorców i dywersyfikacja produkcji oraz wprowadzenie nowych produktów.
Skuteczna realizacja tej strategii pozwoliła Spółce utrzymać się na rynku i być konkurencyjną.
Wyniki sprzedaży w I półroczu 2025 r. i ich porównanie do analogicznego okresu roku ubiegłego prezentuje
poniższa tabela:
I pół. 2025
( tys. zł)
I pół. 2024
(tys. zł)
różnica
2025/2024
(%)
Przychody netto ze sprzedaży
w tym:
37 685 38 326 - 641 98,3 %
Przychody netto ze sprzedaży
produktów i usług
34 707 32 611 2 096 106,4 %
Przychody netto ze sprzedaży towarów 2 978 5 715 - 2 737 47,9 %
Wyniki ze sprzedaży ze względu na miejsce wytworzenia.
Od przyłączenia w 2013 r. do MOJ S.A. Fabryki Wyrobów Metalowych Kuźnia Osowiec Sp. z o. o.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w Katowicach i Osowcu. W I półroczu 2025 r. realizując strategię
działania Spółka odnotowała sprzedaż, którą przedstawia poniższa tabela:
Poniższa tabela prezentuje wyniki sprzedaży w rozbiciu na miejsce ich powstania (I półrocze 2025 i I półrocze
2024):
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 6 z 21
2025 rok 2024 rok
Wyszczególnienie 6 m-cy 6 m-cy
Wykonanie
(zł)
(zł)
Różnica
(tys.zł)
Porównanie
%
PRZYCHODY
Sprzedaż wyrobów i usług 34 707
32 611
2 096
106,4%
w tym: Katowice 6 211
7 768
-1 557
80,0%
Osowiec 28 496
24 843
3 653
114,7%
Sprzedaż towarów 2 978
5 715
-2 737
52,1%
w tym: Katowice 2 978
5 715
-2 737
52,1%
Osowiec
Razem sprzedaż wyrobów, usług i towarów 37 685
38 326
-641
98,3%
w tym: Katowice 9 190
13 483
-4 293
68,2%
Osowiec 28 496
24 843
3 653
114,7%
Struktura przychodów ze sprzedaży produktów, usług, towarów i materiałów.
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż wyrobów i usług własnych. Wielkość
produkcji poszczególnych wyrobów i ich udział w strukturze przychodów jest uzależniony od pozyskanych
na nie zamówień. W I półroczu 2025 r. w grupie wyrobów własnych odkuwek oraz usług odnotowano wzrost
o odpowiednio o 14,4% oraz o 13,9 %. W pozostałych grupach wyrobów własnych odnotowano spadki w stosunku
do wykonania analogicznego okresu roku 2024.
Szczegółowe zestawienie przychodów ze sprzedaży za pierwsze półrocze 2025 r. oraz porównanie
do analogicznego okresu poprzedniego roku przedstawia tabela:
Asortyment MOJ S.A.
2025 rok 2024 rok
6 m-cy 6 m-cy
Wykonanie Wykonanie Różnica Porównanie
( tys. zł) ( tys. zł) ( tys. zł) %
Wyroby i usługi
34 707
32 611
2 096
106,4%
w tym:
- sprzęgła
1 992
2 084
-92
95,6%
- sprzęt wiertniczy
44
158
-114
27,6%
- pozostałe
204
677
-473
30,1%
- stojaki Valent
73
869
-796
8,4%
- odkuwki
27 913
24 389
3 524
114,4%
- części
881
1 274
-393
69,1%
- usługi
3 602
3 161
441
113,9%
- domy
0
0
0
0,0%
Towary
2 978
5 715
-2 737
52,1%
Razem
37 685
38 326
-641
98,3%
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 7 z 21
Struktura przychodów ze sprzedaży w podziale na kraj i eksport
Głównym rynkiem sprzedaży Spółki z uwagi na specyfikę produkcji jest rynek krajowy (92%) i główne działania
marketingowe jako Spółki produkcyjnej skierowane na ten rynek. Jednakże przy malejącym rynku krajowym
Spółka stara się intensywnie o wzrost eksportu i pozyskanie na tych rynkach nowych odbiorców. W I półroczu
2025 r. eksport wynosił 8 %.
Struktura przychodów ze sprzedaży w rozbiciu na kraj i eksport (I półrocze 2025 r. i I półrocze 2024 r.)
2025 rok 2024 rok
6 m-cy 6 m-cy
Wykonanie Wykonanie Różnica Porównanie
( tys. zł) ( tys. zł) ( tys. zł) %
Katowice
Przychody ze sprzedaży produktów 6 211
7 768
-1 557
80,0%
w tym eksport 432
590
-158
73,2%
w tym kraj 5 779
7 178
-1 398
80,5%
Przychody ze sprzedaży towarów 2 978
5 715
-2 737
52,1%
w tym eksport 1 017
3 170
-2 153
32,1%
w tym kraj 1 961
2 545
-584
77,0%
Ogółem przychody 9 190
13 483
-4 293
68,2%
w tym eksport 1 449
3 760
-2 311
38,5%
w tym kraj 7 740
9 723
-1 983
79,6%
Osowiec
Przychody ze sprzedaży produktów 28 496
24 843
3 653
114,7%
w tym eksport 1 463
2 158
-695
67,8%
w tym kraj 27 033
22 685
4 348
119,2%
Przychody ze sprzedaży towarów 0
0
0
0,0%
w tym eksport 0,0
0
0
0,0%
w tym kraj 0,0
0
0
0,0%
Ogółem przychody 28 496
24 843
3 653
114,7%
w tym eksport 1 463
2 158
-695
67,8%
w tym kraj 27 033
22 685
4 348
119,2%
MOJ S.A
Przychody ze sprzedaży produktów 34 707
32 611
2 096
106,4%
w tym eksport 1 895
2 748
-853
69,0%
w tym kraj 32 812
29 863
2 949
109,9%
Przychody ze sprzedaży towarów 2 978
5 715
-2 737
52,1%
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 8 z 21
w tym eksport 1 017
3 170
-2 153
32,1%
w tym kraj 1 961
2 545
-584
77,0%
Ogółem przychody 37 685
38 326
-641
98,3%
w tym eksport 2 913
5 918
-3 006
49,2%
w tym kraj 34 773
32 408
2 365
107,3%
Koszty
Koszty rodzajowe
Omawiając poniesione w I półroczu 2025 r. koszty w układzie rodzajowym i ich odniesienie do roku ubiegłego
należy zauważyć ich niewielki spadek, tj. o 2,4 %.
Największy wzrost kosztów wystąpw podatkach i opłatach (9,8%), wynagrodzeniach (5,9%), ubezpieczeniach
społecznych (10,8 %) oraz pozostałych kosztach rodzajowym (31,1%). Wyższy koszt wynagrodzeń jest efektem
prowadzonej przez Zarząd polityki ochrony kadr przy współpracy załogi i związków zawodowych.
Wielkość poniesionych kosztów w poszczególnych grupach i porównanie do analogicznego okresu roku ubiegłego
prezentuje poniższa tabela:
MOJ S.A.
2025 rok 2024 rok
6 m-cy 6 m-cy
Wykonanie Wykonanie Wykonanie
(tys. zł) %
Koszty działalności operacyjnej razem 37 916
38 861
97,6
Amortyzacja 563
543
103,6
Zużycie materiałów i energii 20 625
19 952
103,4
materiały 17 493
17 501
100,0
energia 3 132
2 451
127,8
Usługi obce 5 228
5 037
103,8
obróbka obca 2 386
2 613
91,3
usługi remontowe 0
221
0,0
usługi transportowe 374
335
111,6
pozostałe usługi 2 469
1 869
132,1
Podatki i opłaty 737
671
109,8
Wynagrodzenia 6 074
5 735
105,9
Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 1 611
1 454
110,8
Pozostałe koszty rodzajowe 570
435
131,1
reklama 246
160
153,4
podróże służbowe 195
136
143,0
pozostałe 130
139
93,7
Wartość sprzedanych towarów 2 508
5 033
49,8
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 9 z 21
Koszty w ujęciu kalkulacyjnym
Omawiając koszty w układzie kalkulacyjnym należy zauważyć, że:
- Koszty sprzedanych produktów i towarów były niższe o 1,3 % od I łrocza 2024 r.
- Koszty sprzedaży były wyższe o 17,4 % od I półrocza 2024 r.
- Koszty ogólnego zarządu były niższe o 19,1% od I półrocza 2024 r.
Koszty kalkulacyjne i porównanie do analogicznego okresu 2024 r. prezentuje poniższa tabela:
MOJ S.A.
2025 rok 2024 rok
6 m-cy 6 m-cy
Wykonanie Wykonanie Wykonanie
(tys. zł) (tys. zł) %
Koszty sprzedanych produktów, towarów w tym:
30 051
30 445
98,7%
Koszt wytworzenia sprzedanych produktów i usług w tym
27 543
25 412
108,4%
Zakład Katowice
4 688
5 184
90,4%
Oddział Kuźnia Osowiec
22 854
20 227
113,0%
Wartość sprzedanych towarów
2 508
5 033
49,8%
Zakład Katowice
2 508
5 033
49,8%
Koszty sprzedaży
1 752
1 492
117,4%
Koszty sprzedaży Katowice
672
577
116,5%
Koszty sprzedaży Osowiec
1 079
915
118,0%
Koszty ogólnego zarządu
4 330
3 636
119,1%
Koszty ogólne Katowice
1 638
1 512
108,3%
Koszty ogólne Osowiec
2 691
2 123
126,7%
Pozostałe przychody i koszty operacyjne
Pozostałe przychody operacyjne za I półrocze 2025 r. wyniosły 1432 tys. a pozostałe koszty operacyjne
wyniosły 779 tys. zł. Złożyły się na to między innymi następujące pozycje:
Przychody
- przychody ze sprzedaży materiałów - 612 tys. zł
- cofnięcie odpisów aktualizujących należności - 391 tys. zł
Koszty
- aktualizacja wartości aktywów niefinansowych - 199 tys. zł
- koszty sprzedaży materiałów - 551 tys. zł
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 10 z 21
Przychody i koszty finansowe
Przychody finansowe w I półroczu 2025 r. wyniosły 33 tys. zł. a koszty finansowe wyniosły łącznie
732 tys. zł. Znaczące pozycje w tej grupie przychodów to:
Przychody
- odsetki od zwłoki w zapłacie należności - 25 tys. zł
- pozostałe przychody finansowe - 7 tys. zł
Koszty
- odsetki - 592 tys. zł
- inne - 141 tys. zł
Wynik finansowy
Osiągnięte w I półroczu 2025 r. dodatnie wyniki finansowe na sprzedaży, działalności operacyjnej, brutto i netto
rezultatem konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Spółki oraz racjonalnego gospodarowania posiadanymi
zasobami. Jednocześnie, ze względu na dynamicznie zmieniające się uwarunkowania mikro- i makroekonomiczne,
Zarząd Spółki dostrzega trudności w jednoznacznym określeniu skali i kierunku wpływu czynników zewnętrznych
na przyszłą działalność, wyniki finansowe oraz perspektywy rozwoju Spółki.
Zestawienie poszczególnych wartości kształtujących wynik finansowy netto MOJ S.A. w badanym okresie oraz
porównanie do I półrocza 2024 r. przedstawia poniższa tabela:
MOJ S.A.
I półrocze 2025
I półrocze 2024
różnica 2025/2024
tys. zł tys. zł tys. zł %
wynik na sprzedaży 1 554 2 753 - 1199 56,4 %
wynik na działalności operacyjnej 2 207 2 706 - 498 81,6 %
wynik brutto 1 508 1 875
- 368 80,4 %
wynik netto 1 399 1 761
- 361 79,5 %
MAJĄTEK I ŹRÓDŁA JEGO FINANSOWANIA
Struktura podstawowych pozycji bilansu
Suma bilansowa na dzień 30.06.2025 r. wyniosła 87 668 tys. zł i była wyższa o 4964 tys. zł od wartości wykazanej
na dzień 30.06.2024 r.
Zestawienie podstawowych pozycji bilansu prezentuje poniższa tabela:
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 11 z 21
bilans odchylenia
na dzień
30.06.2025
(tys. zł)
na dzień
30.06.2024
(tys. zł)
różnica
(tys. zł)
Aktywa trwałe 42 281 41 498 783
Aktywa obrotowe 45 387 41 205 4 182
Kapitał własny 44 037 38 489 5 548
Zobowiązania i rezerwy 43 632 44 215 -583
Suma bilansowa 87 668 82 704 4 964
4. Opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń, z określeniem w jakim stopniu emitent jest
na nie narażony.
Ryzyko związane z możliwymi zmianami w sektorze górniczym.
Sytuacja polskiego przemysłu wydobywczego węgla kamiennego wpływa od lat na sytuację Spółki i jej
przyszłość. Pomimo prowadzonych działań marketingowych, mających na celu zwiększenie sprzedaży na
eksport oraz do innych segmentów przemysłu, polskie firmy okołogórnicze w dalszym ciągu znaczącym
odbiorSpółki, tym samym wszelkie problemy sektora górniczego w Polsce przekładają się na sytuację
Spółki. Niemniej jednak, zauważalne jest zwiększenie zainteresowania wytwarzanymi przez naszą Spółkę
częściami do maszyn i urządzeń, wykorzystywanych w sektorze okołogórniczym pomimo nadal trwającego
od lat procesu ograniczania wydobycia i pomimo ograniczeń związanych z sankcjami nałożonymi na część
rynku wschodniego.
Ryzyko ograniczonej dywersyfikacji źródeł przychodów Emitenta.
Przychody Emitenta w latach ubiegłych w połowie pozyskiwane były bezpośrednio z polskiego sektora
górnictwa węgla kamiennego. Obecnie znacząca część przychodów jest generowana przez realizację
zamówień dla przemysłu maszynowego pracującego na rzecz górnictwa oraz innych gałęzi przemysłu,
w których ma zastosowanie produkty oferowane przez Emitenta. Emitent stara się ograniczać wszelkie
ryzyka poprzez dywersyfikację rynków zbytu i dywersyfikację swojej działalności. Pozwala ona
wykorzystywać żnice w czynnikach kształtujących koniunkturę na rynkach lokalnych, zmniejszając w ten
sposób prawdopodobieństwo jednoczesnego wystąpienia sytuacji kryzysowych. Połączenie MOJ S.A. z
Kuźnią Osowiec poprawiło dywersyfikację rynków zbytu. Z roku na rok udział w sprzedaży na rynki poza
górnicze wzrasta.
Ryzyko związane z brakiem umów długoterminowych.
Sprzedaż produkowanych przez Emitenta urządzeń z Zakładu w Katowicach odbywa się na podstawie
bieżących zamówień. Spółka bierze udział w targach, akcjach marketingowych spotowych i wykorzystuje
wszelkie kontakty do poszerzania grona kontrahentów. Podpisane w wyniku rozstrzygnięcia przetargów
umowy nie gwarantują realizacji dostaw a jedynie przepustką do udziału
w licytacjach elektronicznych na pojedyncze zamówienia. Brak pewnych umów jest ograniczeniem dla
organizacji procesów produkcyjno-zaopatrzeniowych i ma wpływ na optymalne planowanie wykorzystania
zdolności produkcyjnych, co okresowo może negatywnie oddziaływać na osiągane przez Emitenta wyniki
finansowe. Zagrożenie to pojawiło się zarówno w Zakładzie w Katowicach jak i w Oddziale Kuźnia Osowiec.
Po obniżeniu zamówień ze strony przemysłu maszynowego pracującego na rzecz kopalń, Spółka została
zmuszona do pozyskania nowych odbiorców i związania się z nimi nowymi umowami, co z reguły wymaga
czasu, ale jest widoczny progres.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 12 z 21
Ryzyko kredytowe.
Ryzyko straty lub niekorzystnej zmiany sytuacji finansowej wynikające z wah zdolności
kredytowej emitentów papierów wartościowych, kontrahentów i wszelkich dłużników, w postaci ryzyka
niewykonania zobowiązania przez kontrahenta lub koncentracji ryzyka rynkowego.
W celu zabezpieczenia się przed ryzykiem kredytowym Spółka zawiera transakcje z odbiorcami o dobrej
renomie. W przypadku sprzedaży z odroczonym terminem płatności kontrahenci poddawani weryfikacji
pod tem zdolności kredytowej. Aby ograniczyć ryzyko braku zapłaty od kontrahentów Spółka monitoruje
stan swych należności, sprawdza, czy spłacane na bieżąco. Jeśli nie, to monituje swoich dłużników,
dokonuje naliczeń odsetek ustawowych, a w ostateczności dochodzi swoich roszczeń na drodze powództwa
sądowego.
Ryzyko utraty płynności.
W celu zabezpieczenia się przed ryzykiem utraty płynności Spółka przygotowuje plany finansowe, które
aktualizowane. Umożliwia to precyzyjne zaplanowanie wpływów i wydatków związanych
z działalnoścSpółki oraz wykrycie ewentualnych problemów, które mogą pojawić sw przyszłości. Dzięki
temu Spółka ma czas na podjęcie odpowiednich działań (np. szybsze ściągnięcie swych należności
od dłużników, zaciągnięcie krótkoterminowego kredytu obrotowego itp.). Spółka monitoruje także stan swych
należności, sprawdza, czy spłacane na bieżąco. Jeśli nie, to monituje swoich dłużników, nakłada
na nich odsetki ustawowe, a w ostateczności dochodzi swoich roszczeń na drodze powództwa sądowego.
Ryzyko stopy procentowej.
Ryzyko związane z możliwością zmian wyniku finansowego danego podmiotu na skutek zmian stopy
procentowej jest stałym elementem rynku finansowego. Spółka korzysta z finansowania zewnętrznego
(kredytów bankowych i pożyczek) w oparciu o umowy zawierane z instytucjami finansowymi na co najmniej
roczny okres obowiązywania. Oprocentowanie kredytów i pożyczek jest uzależnione od polityki pieniężnej
banku centralnego. Wzrost stóp procentowych powoduje wzrost kosztów finansowych spółki.
Zagrożenie związane z trudnościami w pozyskaniu wykwalifikowanej kadry w przyszłości.
Działalność Emitenta związana jest z zapotrzebowaniem na kadrę pracowników o wysokich kwalifikacjach
zawodowych, posiadających doświadczenie umiejętności w produkcji zaawansowanych technologicznie
urządzeń. Wdrażanie nowych wyrobów wymaga kadry inżynierskiej, posiadającej doświadczenie zawodowe.
Wobec nasilającego się w Polsce zjawiska braku wykwalifikowanych pracowników branży metalowej
i kuźniczej istnieje ryzyko, że w przyszłości utrudnione będzie zatrudnienie wystarczającej ilości osób
z odpowiednim doświadczeniem, wykształceniem i kwalifikacjami zawodowymi, co może negatywnie
oddziaływać na możliwość zwiększania produkcji oraz wdrażania nowych rozwiązań technicznych przez
Emitenta. Obecna sytuacja gospodarcza umożliwia pozyskania kadry głównie niewykwalifikowanej lub bez
doświadczenia zawodowego. Sytuacja ta, to efekt braku szkolenia nowych kadr po likwidacji szkół
zawodowych oraz drenaż polskich specjalistów przez bardziej rozwinięte a co za tym idzie, bardziej
atrakcyjne płacowo gospodarki Unii Europejskiej. W związku z powyższym Spółka wdrożyła program
szkolenia pracowników we własnym zakresie, starając się zabezpieczyć swoje potrzeby kadrowe.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 13 z 21
Zagrożenia ze strony konkurencji na nowych rynkach zbytu.
Potencjalne zagrożenie dla Emitenta w zakresie jego działalności stanowią konkurenci – zwłaszcza podmioty
zagraniczne, dysponujące nowoczesnymi laboratoriami badawczo - rozwojowymi i wykorzystujące efekty
ekonomii skali. Posiadają one dobrze rozbudowaną sieć sprzedaży na terenie Polski oraz mogą pozwolić sobie
na agresywne pozyskiwanie klientów. MOJ S.A. jest dla klientów poza górniczych stosunkowo nowym
dostawcą, dlatego zwłaszcza w początkowym okresie obecności Emitenta na poza górniczych rynkach zbytu
jest narażony na działania konkurencji zmierzające do uniemożliwienia przejęcia części klientów. Zarząd
Emitenta ocenia jednak, że Spółka jest dobrze przygotowana na tego typu działania.
5. Wskazanie czynników i zdarzeń, w szczególności o nietypowym charakterze, mających
znaczący wpływ na osiągnięte wyniki finansowe
W pierwszym półroczu 2025 r. Emitent prowadził działalność w warunkach utrzymującej się niepewności co do
rozwoju sytuacji gospodarczej w Europie i na świecie, charakteryzujących się wysoką dynamiką zmian rynkowych
oraz niepewnymi kierunkami ich rozwoju, co nie sprzyja stabilizacji otoczenia biznesowego. Zarząd Spółki na
bieżąco monitoruje sytuację i pozostaje przygotowany do podejmowania adekwatnych działań, w tym do
informowania rynku, w przypadku pojawienia się nowych okoliczności mogących mieć istotny wpływ na
działalność operacyjną oraz wyniki finansowe Spółki. Na dzień publikacji niniejszego raportu Zarząd nie
zidentyfikował istotnych czynników niepewności, które mogłyby rodzić poważne wątpliwości co do zdolności
Spółki do kontynuowania działalności w dającej się przewidzieć przyszłości.
6. Opis zmian organizacji grupy kapitałowej Emitenta, w tym w wyniku połączenia jednostek,
uzyskania lub utraty kontroli nad jednostkami zależnymi oraz inwestycjami
długoterminowymi, a także podziału, restrukturyzacji lub zaniechania działalności oraz ze
wskazaniem jednostek podlegających konsolidacji. W przypadku Emitenta będącego
jednostką dominującą, który na podstawie obowiązujących go przepisów nie ma
obowiązku lub może nie sporządzać skonsolidowanych sprawozdań finansowych
dodatkowo wskazanie przyczyn i podstawy prawnej braku konsolidacji.
W okresie sprawozdawczym (do końca I półrocza 2025 r.) nie nastąpiły żadne zmiany w grupie kapitałowej
Emitenta. MOJ S.A. nie był jednostką stowarzyszoną ani dominującą wobec innych podmiotów gospodarczych.
MOJ S.A. wchodzi w skład Grupy Kapitałowej FASING S.A. Podmiotem dominującym w stosunku
do Emitenta jest przedsiębiorstwo Fabryki Sprzętu i Narzędzi Górniczych Grupa Kapitałowa FASING S.A.
z siedzibą w Katowicach.
7. Stanowisko Zarządu odnośnie możliwości zrealizowania wcześniej publikowanych
prognoz wyników na dany rok, w świetle wyników zaprezentowanych w raporcie
półrocznym w stosunku do wyników prognozowanych
Zarząd nie publikował prognoz wyników finansowych.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 14 z 21
8. Wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty
zależne co najmniej 5% olnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Emitenta na dzień
przekazania raportu półrocznego wraz ze wskazaniem liczby posiadanych przez te
podmioty akcji, ich procentowego udziału w kapitale zakładowym, liczby głosów
z nich wynikających i ich procentowego udziału w ogólnej liczbie głosów na walnym
zgromadzeniu oraz wskazanie zmian w strukturze własności znacznych pakietów akcji
Emitenta w okresie od przekazania poprzedniego raportu kwartalnego
W okresie sprawozdawczym Emitent nie otrzymał zawiadomień dotyczących zbycia lub nabycia akcji MOJ S.A.
przez osoby trzecie. Wykaz akcjonariuszy posiadających bezpośrednio co najmniej 5% ogólnej liczby głosów
na walnym zgromadzeniu Emitenta na dzień przekazania raportu prezentuje poniższa tabela.
Nazwa podmiotu
Liczba posiadanych
akcji
Procentowy udział
posiadanych akcji
w kapitale
zakładowym
Emitenta
Liczba głosów
wynikających z
posiadanych
akcji
Procentowy udział
głosów w ogólnej
liczbie głosów
GK FASING S.A. 6 031 509
61,4
10 324 984
73,1
Według posiadanej przez Emitenta wiedzy, jedna spółka posiada obecnie pośrednio powyżej 5% ogólnej liczby
głosów na walnym zgromadzeniu poprzez posiadane udziały w GK FASING S.A., jest to:
Karbon 2 Sp. z o.o. spółka ta posiada bezpośrednio 515 430 akcji MOJ S.A. co stanowi 5,24 %
ogólnej liczby akcji Spółki dających 3,65 % głosów na walnym zgromadzeniu MOJ S.A. a ponadto
spółka ta posiada 1 868 056 akcji GK FASING S.A., stanowiących 60,12 % ogólnej liczby akcji
GK FASING S.A., co daje jej pośrednio 43,9 % udziału w kapitale zakładowym Emitenta
oraz pośrednio 37,84 % udziału w ogólnej liczbie głosów na Walnym Zgromadzeniu Emitenta.
Karbon 2 Sp. z o.o. nie posiada akcji uprzywilejowanych tzn. liczba posiadanych akcji jest równa liczbie
przysługujących głosów powyższemu podmiotowi na walnym zgromadzeniu GK FASING S.A.
9. Zestawienie stanu posiadania akcji Emitenta lub uprawnień do nich przez osoby
zarządzające i nadzorujące Emitenta na dzień przekazania raportu, wraz ze wskazaniem
zmian w stanie posiadania, w okresie od przekazania poprzedniego raportu, odrębnie dla
każdej z osób.
Z informacji posiadanych przez Emitenta wynika, że nie zaszły zmiany w strukturze własności znacznych
pakietów akcji Emitenta w okresie od przekazania poprzedniego raportu.
Na dzień przekazania raportu łrocznego Prezes Zarządu MOJ S.A. Pan Jacek Kudela nie posiadał akcji
Emitenta.
Na dzień przekazania raportu półrocznego Wiceprezes Zarządu MOJ S.A. Pan Przemysław Biskup posiada
4 015 akcji Emitenta.
Na dzień przekazania raportu półrocznego członkowie Rady Nadzorczej MOJ S.A. nie zgłosili posiadania akcji
Emitenta. Nie nastąpiły zmiany w stanie posiadanych przez członków Rady Nadzorczej akcji Emitenta od dnia
przekazania poprzedniego raportu kwartalnego do dnia przekazania niniejszego raportu półrocznego.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 15 z 21
10. Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej, dotyczących
zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub jego jednostki zależnej, ze wskazaniem
przedmiotu postępowania, wartości przedmiotu sporu, daty wszczęcia postępowania,
stron wszczętego postępowania oraz stanowiska emitenta;
Na dzień bilansowy jak i chwilę obecną toczą się w stosunku do Emitenta postępowania:
Postępowanie 1: Zobowiązania podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) za miesiące stycz
2014 r. wrzesień 2014 r. Organ: Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (II) /Naczelnik
Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu (I), Sygnatura: 2401-IOV3.4103.399.2021.AO (II) /
2471-SPP-1.4103.21.2021.14.
Decyzją z dnia 13 sierpnia 2021 r. Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu określił
wobec MOJ S.A. zobowiązanie podatkowe w podatku VAT za miesiące od stycznia 2014 r. do września 2014 r.
wg następującego zestawienia:
- za styczeń 2014 r. w wysokości 332.373 w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku
podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 0 zł oraz nadwyżkę podatku naliczonego nad
należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 0 zł, w miejsce zadeklarowanej przez
podatnika kwoty 345.804 zł;
- za luty 2014 r. w wysokości 363.339 w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku podlegającego
wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 0 zł oraz nadwyż podatku naliczonego nad należnym do
przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 0 zł, w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty
942.485 zł;
- za marzec 2014 r. w wysokości 634.219 w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku
podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 0 zł oraz nadwyżkę podatku naliczonego nad
należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 0 zł, w miejsce zadeklarowanej przez
podatnika kwoty 308.266 zł;
- za kwiecień 2014 r. w wysokości 279.164 zł w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku
podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 0 zł oraz nadwyżkę podatku naliczonego nad
należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 0 zł, w miejsce zadeklarowanej przez
podatnika kwoty 189.791 zł;
- za maj 2014 r. w wysokości 429.597 zł w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku podlegającego
wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 239.806 zł;
- za czerwiec 2014 r. w wysokości 611.508 w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku
podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 199.810 zł;
- za lipiec 2014 r. w wysokości 429.868 w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku
podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 107.672 zł;
- za sierpień 2014 r. w wysokości 459.931 zł w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku
podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 0 zł oraz nadwyżkę podatku naliczonego nad
należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 0 zł, w miejsce zadeklarowanej przez
podatnika kwoty 22.561 zł;
- za wrzesień 2014 r. w wysokości 309.644 w miejsce zadeklarowanej przez podatnika kwoty podatku
podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości 0 zł oraz nadwyżkę podatku naliczonego nad
należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 0 zł, w miejsce zadeklarowanej przez
podatnika kwoty 72.104 zł.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 16 z 21
Od powyższej decyzji dnia 31 sierpnia 2021 r. wniesiono odwołanie do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej
w Katowicach.
Wartość przedmiotu sporu 3.302.355 zł
Dnia 21 marca 2022 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach wydał postanowienie, w którym
przedłużył termin rozpoznania sprawy do dnia 24 czerwca 2022 r.
Dnia 3 czerwca 2022 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach wydpostanowienie, w którym
przedłużył termin rozpoznania sprawy do dnia 26 września 2022 r.
Dnia 26 sierpnia 2022 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach wydpostanowienie, w którym
przedłużył termin rozpoznania sprawy do dnia 27 grudnia 2022 r.
Dnia 5 grudnia 2022 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach wydał postanowienie, w którym
przedłużył termin rozpoznania sprawy do dnia 24 marca 2023 r.
Dnia 9 grudnia 2022 r. Organ wyznacz Spółce termin do wypowiedzenia s w zakresie zgromadzonego
materiału dowodowego.
Pismem z dnia 9 stycznia 2023 r. Spółka zajęła stanowisko w sprawie.
Dnia 31 maja 2023 r Organ wydał decyzję w sprawie , utrzymując w mocy decyzję Organu I stopnia.
Dnia 16 czerwca 2023 r. wniesiono skarna decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z
31 maja 2023 r.
Dnia 13 września 2023 r. wysłano do WSA w Gliwicach pismo stanowiące replikę na odpowieOrganu na
skargę, w której Organ wskazał odmienną wartość przedmiotu zaskarżenia.
Dnia 14 sierpnia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wydał wyrok w którym uchylił
zaskarżo decyzję oraz zasądził od Organu na rzecz MOJ S.A. kwotę 24 381 zł. tytułem zwrotu kosztów
postępowania.
Dnia 16 października 2024r. otrzymano odpis skargi kasacyjnej Organu wniesionej od wyroku WSA w Gliwicach
z 14 sierpnia 2024r.
Dnia 25 października 2024 r. kancelaria wniosła odpowiedź na skargę kasacyjną Organu.
Obecnie oczekuje się na wyznaczenie terminu posiedzenia przez NSA.
Postępowanie 2: Kontrola celno-skarbowa w przedmiocie zobowiąz podatkowych w zakresie podatku od
towarów i usług (VAT) za miesiące maj 2015 r. – grudzień 2015 r., Organ: Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno-
Skarbowego w Katowicach Sygnatura: 33800-CKK4-11.500.4.1.2020.
Dnia 30 maja 2022 r. wpłynęły do Spółki wyniki kontroli dot. wzmiankowanego okresu (Q2-Q4/2015). Spółka
dnia 13 czerwca 2022 r. złożyła uwagi do wyników przeprowadzonej kontroli. Dnia 5 września Naczelnik
Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach wydał postanowienie o przekształceniu kontroli celno -
skarbowej w postępowania podatkowe. Dnia 29 grudnia 2022 r. przedłużono przewidywany termin zakończenia
postępowania podatkowego do dnia 9 marca 2023 r. Dnia 5 stycznia 2023 r. Organ wyznaczył stronie
siedmiodniowy termin do wypowiedzenia sięw sprawie zebranego materiału dowodowego. Spółka wysłała swoje
stanowisko w tym zakresie.
Dnia 28.02.2023 r. wydana decyzja nieostateczna sporna kwota VAT 3.051.744 zł. Odwołanie od decyzji
wysłano 17.03.2023 r.
Dnia 25 lipca 2023r. Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach wydał decyzw sprawie
na mocy której utrzymał swoją poprzednią decyzję. Kwota spornego podatku VAT wynosi 3 051 744 zł.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 17 z 21
Dnia 24 sierpnia 2023 r . wniesiono skardo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na ww.
decyzję.
Wyrokiem z 30 września 2024 r. Sąd uchylił ww. decyzję z dnia 25 lipca 2023 r. w zakresie dotyczącym
zobowiązań podatkowych MOJ za miesiące od czerwca 2015 r. do grudnia 2015 r. oraz oddalił skargę MOJ
w pozostałym zakresie, dotyczącym zobowiązania podatkowego za maj 2015 r., a także orzekł o kosztach
postępowania.
21 listopada 2024 r. wniesiono skarkasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w zakresie, w którym
doszło do oddalenia skargi. Organ złożył pisemną odpowiedź na skargę kasacyjną.
Obecnie oczekuje się na podjęcie czynności przez NSA.
Postępowanie 3: Kontrola celno-skarbowa w przedmiocie zobowiąz podatkowych w zakresie podatku od
towarów i usług (VAT) za miesiące styczeń - marzec 2016 r. oraz maj 2016 r., Organ: Naczelnik Śląskiego
Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach Sygnatura: 33800-CKK4-11.500.3.1.2020
Dnia 30 maja 2022 r. wpłynęły do Spółki wyniki kontroli dot. wzmiankowanego okresu (Q1-Q2/2016). Spółka
dnia 13 czerwca 2022 r. złożyła uwagi do wyników przeprowadzonej kontroli. Dnia 5 września 2022 r. Naczelnik
Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach wydał postanowienie o przekształceniu kontroli celno -
skarbowej w postępowanie podatkowe. Dnia 29 grudnia 2022 r. przedłużono przewidywany termin zakończenia
postępowania podatkowego do dnia 9 marca 2023 r. Dnia 5 stycznia 2023 r. Organ wyznaczył stronie
siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Spółka wysłała swoje
stanowisko w tym zakresie.
Dnia 28.02.2023 r. wydana decyzja nieostateczna sporna kwota VAT 793.949 . Odwołanie od decyzji
wysłano 17.03.2023 r.
Dnia 2 sierpnia 2023r. Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno- Skarbowego w Katowicach wydał decyz w
sprawie na mocy której utrzymał swoją poprzednią decyzję. Kwota spornego podatku VAT wynosi 793.949
zł.
Dnia 24 sierpnia 2023 r. wniesiono skardo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na ww.
decyzję.
Dnia 30 września 2024 r. WSA wydał wyrok Sąd na mocy którego uchylił ww. decyzję z dnia 2 sierpnia 2023
r. oraz orzekł o kosztach postępowania. Wydane w sprawie orzeczenie jest prawomocne.
17 lutego 2025 r. Organ wydał postanowienie na mocy którego przedłużono termin załatwienia sprawy do 30
kwietnia 2025 r.
Dnia 30 czerwca 2025 r., Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach, po ponownym
przeanalizowaniu sprawy, wydał decyzw sprawie, na mocy której utrzymał w mocy swoją poprzednią
decyzję. Kwota spornego podatku VAT wynosi 793.949 zł.
Dnia 30 lipca 2025 r. kancelaria wniosła skargę na decyzję Naczelnika z 30 czerwca 2025 r.
W dniu 30 lipca 2025 r. Spółka wpłaciła należność główną wraz z odsetkami do Urzędu Skarbowego.
Obecnie oczekuje się na rozpoznanie skargi przez WSA w Gliwicach.
Postępowanie 4: Postępowanie sądowe dotyczące zaskarżenia przez akcjonariusza uchwały NWZA MOJ S.A. z
dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie wycofania akcji MOJ S.A. z obrotu na rynku regulowanym GPW
S.A., Organ: Sąd Okręgowy w Katowicach XIII Wydział Gospodarczy, Sygnatura: XII GC 550/20/AM.
Na dotychczasowym etapie doszło do wymiany przez strony pism przygotowawczych. Wydano także dwa
postanowienia pierwsze z dnia 18 grudnia 2020 r. oraz drugie z dnia 17 marca 2021 r. (sygn. akt XIII Gzp I
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 18 z 21
17/21). Sąd postanowieniem z dnia 23 września 2021 r. postanowił dopuścić dowód z opinii biegłego sądowego
na okoliczność ustalenia wartości godziwej akcji na okaziciela MOJ S.A. na dzień 25 września 2020 r. oraz na
dzień 18 listopada 2020 r.
Dnia 28 marca 2022 r. wpłynęła do kancelarii opinia biegłego, a Sąd zakreślił 14 dniowy termin na odniesienie się
do jej treści. Kancelaria, reprezentująca Emitenta wniosła umotywowane zastrzeżenia do treści opinii biegłego.
Strona powodowa również wniosła zastrzeżenia.
Jednocześnie wniesiono zażalenie na postanowienie Sądu z dnia 18 marca 2022 r. w przedmiocie wynagrodzenia
biegłego sądowego. Dnia 9 sierpnia 2022 r. Sąd oddalił zażalenie (sygn. akt XIII GzpI 52/22).
Pismem z dnia 13 października 2022 r. Sąd zwrócił się do biegłego o ustosunkowanie się do pisma powoda z dnia
5.04.2022 r. oraz pisma pozwanego z dnia 11.04.2022 r. celem ustosunkowania się do zarzutów i podnoszonych
w pismach kwestii w terminie 30 dni od doręczenia pisma Sądu.
Dnia 31 stycznia 2023 r. otrzymano odpis postanowienia Sądu z dnia 23 stycznia 2023 r. zobowiązującego
pełnomocnika Spółki do złożenia dokumentów wyszczególnionych na stronach 38-40 opinii biegłego z 7 marca
2022 r. Kancelaria 14 lutego 2023 r. złożyła pismo przygotowawcze w wykonaniu zobowiązania Sądu.
Pismem z 29 września 2023 r. wniesiono zastrzeżenia do opinii biegłego kwestionując ją w całości oraz wnosząc
o dopuszczenie dowodu z opinii innego biegłego sądowego. Postanowieniem z 2 listopada 2023 r. Sąd Okręgowy
pominął dowód z kolejnego biegłego oraz uprzedził strony o możliwości zamknięcia rozprawy na posiedzeniu
niejawnym. Sąd Okręgowy w Katowicach wyrokiem z dnia 26 stycznia 2024 r uchylił zaskarżoną uchwałę oraz
orzekł o kosztach postępowania.
Dnia 5 kwietnia 2024 r wniesiono apelację od wyroku Sądy Okręgowego w Katowicach XIII Wydziału
Gospodarczego z 26 stycznia 2024 r. uchylającego zaskarżoną uchwałę.
Dnia 26 lutego 2025 r. wpłynęła pisemna odpowiedź na apelację.
Dnia 28 lipca 2025 r. otrzymano odpis pisma pełnomocnika powoda zawierający oświadczenie o cofnięciu pozwu
wraz ze zrzeczeniem się roszczenia, wobec czego obecnie oczekuje się na podjęcie czynności przez Sąd
Apelacyjny w Katowicach.
Postępowanie 5: Postępowanie dowe dotyczące zaskarżenia przez akcjonariuszy uchwały NWZA MOJ S.A.
z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie wycofania akcji MOJ S.A. z obrotu na rynku regulowanym GPW
S.A., Organ: Sąd Okręgowy w Katowicach XIII Wydział Gospodarczy, Sygnatura: XIII GC 312/21.
Dnia 9 czerwca 2021 r. wpłynęło do pełnomocnika Spółki pismo z Sądu zawierające zobowiązanie do
ustosunkowania się do treści repliki powodów na złożoną przez Spółkę odpowiedź na pozew. Dnia 23 czerwca
2021 r. wykonano nałożony na Spółkę obowiązek. W sprawie nie zostało wydane do dnia sporządzenia niniejszego
pisma żadne orzeczenie. Sąd postanowieniem z dnia 5 listopada 2021 r. postanowił dopuścić dowód z opinii
biegłego sądowego na okoliczność (1) ustalenia wartości rynkowej nieruchomości położonej w Katowicach przy
ul. Tokarskiej 6 na dzień 25 września 2020 r. oraz na dzień 18 listopada 2020 r. jako składników majątku MOJ
S.A. oraz (2) ustalenia wartości spółki MOJ S.A. na dzień 25 września 2020 r. oraz na dzień 18 listopada 2020
roku zgodnie z właściwym standardem wartości oraz ustalenia wartości godziwej akcji MOJ S.A. na dzień 25
września 2020 r. oraz na dzień 18 listopada 2020 r.
Dnia 22 marca 2022 r. wpłynęło do pełnomocnika Spółki postanowienie Sądu z dnia 7 marca 2022 r. uchylające
postanowienie z dnia 19 stycznia 2022 r. oraz zarządzono odpis postanowienia doręczyć biegłemu wraz ze
zleceniem opracowania opinii.
Dnia 5 sierpnia 2022 r. wpłynęła opinia biegłego. Kancelaria przygotowuje pismo stanowiące odniesienie się do
treści otrzymanej w sprawie opinii.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 19 z 21
Dnia 17 sierpnia 2022 r. powodowie wnieśli zastrzeżenia do opinii biegłego sądowego. Dnia 31 sierpnia 2022 r.
Sąd wezwał powodów do uzupełnienia braków formalnych pisma.
Pismem z 27 stycznia 2023 r. w związku z otrzymaniem dnia 26 stycznia 2023 r. odpisu postanowienia z dnia 10
stycznia 2023 r. na mocy którego dopuszczono dowód z opinii innego biegłego z zakresu wyceny nieruchomości,
ustosunkowano się do treści otrzymanego postanowienia oraz wniesiono stosowne zastrzeżenia.
Pismem z 19 marca 2024 r Sąd Okręgowy zwrócił się do pana Marcina Korfantego celem sporządzenia opinii w
sprawie wskazując, że opinię należy opracować w 3 egzemplarzach, w terminie 3 miesięcy , a o niemożności
opracowania opinii w tym terminie i jej przyczynach należy niezwłocznie powiadomić Sąd.
Dnia 12 lutego 2025 r. otrzymano odpis opinii biegłego wraz z zobowiązaniem do ustosunkowania się do jego
treści.
Postanowieniem z 30 maja 2025 r. Sąd postanowił zawiesić postępowanie w sprawie do czasu prawomocnego
rozstrzygnięcia sprawy toczącej się przed Sądem Apelacyjnym w Katowicach (sygn. akt V AGa 222/24).
Postępowanie 6: Obro-Janstal sp. z o.o. z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim dnia 14 lipca 2025 r. wysłano
pozew. Obecnie czeka się na nadanie sygnatury akt. Wartość przedmiotu sporu: 214 598,00 zł.
11. Informacje o zawarciu przez Emitenta lub jednostkę od niego zależną jednej lub wielu
transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli zostały zawarte na warunkach innych n
rynkowe, wraz ze wskazaniem ich wartości, przy czym informacje dotyczące
poszczególnych transakcji mogą być zgrupowane według rodzaju, z wyjątkiem
przypadku, gdy informacje na temat poszczególnych transakcji są niezbędne do
zrozumienia ich wpływu na sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy wraz z
przedstawieniem:
a) informacji o podmiocie, z który została zawarta transakcja,
b) informacji o powiązaniach Emitenta lub jednostki od niego zależnej z podmiotem
będącym stroną transakcji,
c) informacji o przedmiocie transakcji,
d) istotnych warunkach transakcji, ze szczególnym uwzględnieniem warunków
finansowych oraz wskazaniem określonych przez strony specyficznych warunków,
charakterystycznych dla tej umowy, w szczególności odbiegających od warunków
powszechnie stosowanych dla danego typu umów
e) innych informacji dotyczących tych transakcji, jeżeli niezbędne do zrozumienia
sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego Emitenta,
f) wszelkich zmian transakcji z podmiotami powiązanymi, opisanych w ostatnim
sprawozdaniu rocznym, które mogły mieć istotny wpływ na sytuację majątkowa,
finansowa i wynik finansowy Emitenta.
Spółka w okresie sprawozdawczym nie zawierała żadnych transakcji z podmiotami zależnymi
i niezależnymi na warunkach innych niż rynkowe.
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 20 z 21
12. Informacje o udzieleniu przez Emitenta lub przez jednostkę od niego zależną poręczeń
kredytu lub pożyczki lub udzieleniu gwarancji łącznie jednemu podmiotowi lub jednostce
zależnej od tego podmiotu, jeżeli łączna wartość istniejących poręczeń lub gwarancji jest
znacząca, z określeniem:
a) nazwy (firmy) podmiotu, któremu zostały udzielone poręczenia lub gwarancje,
b) łącznej kwoty kredytów lub pożyczek, która w całości lub w określonej części została
odpowiednio poręczona lub gwarantowana,
c) okresu, na jaki zostały udzielone poręczenia lub gwarancje,
d) warunków finansowych, na jakich poręczenia lub gwarancje zostały udzielone,
z określeniem wynagrodzenia Emitenta lub jednostki od niego zależnej za udzielenie
poręczeń lub gwarancji,
e) charakteru powiąz istniejących pomiędzy Emitentem a podmiotem, który zaciągnął
kredyty lub pożyczki
Tabela przedstawiająca poręczenia udzielone przez Spółkę – aktualne na dzień 30.06.2025 r.
Data
KWOTA
KWOTA
Dla
Za
Przeznaczenie
Rodzaj
Udzielone
Zabezpieczenia
udzielenia
(w zł)
(w EURO)
zobowiązania
do dnia
23.06.2021 6 656 395,56
BANK
PEKAO
SA
G K FASING
S.A.
Zabezpieczenie
Wielocelowego Limitu
Kredytowego udzielonego
Grupie Kapitałowej
FASING SA przez BANK
PEKAO SA w Katowicach
hipoteka łączna do kwoty
42 000 000 PLN na
nieruchomościach MOJ
SA w Osowcu oraz
FASING Katowice
Modelarska 11
hipoteczne-
hipoteka
łączna
02.08.2025
hipoteka na
nieruchomości w
Osowcu
23.06.2021 4 754 568,26
BANK
PEKAO
SA
G K FASING
S.A.
Zabezpieczenie Kredytu
Refinansującego
udzielonego Grupie
Kapitałowej FASING SA
przez BANK PEKAO SA
w Katowicach hipoteka
łączna do kwoty 30 000
000,00 na nieruchomości
MOJ SA w Osowcu oraz
FASING Katowice
Modelarska 11
hipoteczne-
hipoteka
łączna
14.07.2025
hipoteka na
nieruchomości w
Osowcu
01.10.2021 720 000
Peac
Finance
G K FASING
S.A.
umowa leasingu na
Zaginarkę do łańcuchów
SCB 60 i akcesoria
poręczenie
wekslowe
10.2026
poręczenie
wekslowe
RAZEM
11 410 963,82
720 000,00
SA-P 2025 Sprawozdanie Zarządu MOJ S.A. z działalności jednostki w pierwszym półroczu 2025 roku. Strona 21 z 21
13. Inne informacje, które zdaniem Emitenta są istotne dla oceny jego sytuacji kadrowej,
majątkowej, finansowej, wyniku finansowego i ich zmian, oraz informacje, które są
istotne dla oceny możliwości realizacji zobowiązań przez Emitenta.
Na dzień 30.06.2025 r. Spółka zatrudniała 124 pracowników. Stan załogi zmniejszył się o 9 pracownika
w stosunku do końca ubiegłego roku.
W I półroczu 2025 roku Emitent, pomimo niestabilnej sytuacji mikro i makroekonomicznej, uzyskał dodatnie
wyniki na sprzedaży, na działalności operacyjnej, brutto i netto. W I półroczu 2025 roku Emitent nie zawierał
opcyjnych kontraktów walutowych ani innych kontraktów terminowych.
14. Wskazanie czynników, które w ocenie Emitenta będą miały wpływ na osiągnięte przez
niego wyniki w perspektywie co najmniej kolejnego kwartału
Wpływ na wyniki finansowe w przyszłych okresach będą miały:
wyniki przetargów na dostawy maszyn, urządzeń i usług na 2025 rok,
tempo wdrażania polityki antysmogowej, zakładającej likwidację energetyki opartej na węglu
kamiennym do 2050 roku,
poszerzanie grona odbiorców poza krajowym górnictwem węgla kamiennego,
poszerzenie działalności handlowej Spółki o nowe towary oferowane do sprzedaży,
realizacja programu obniżki kosztów i pełniejsze wykorzystanie zdolności produkcyjnych,
realizacja strategii Spółki,
rozstrzygnięcie w WSA i NSA spraw dotyczących spornych kwot VAT.
Wiceprezes Zarządu MOJ S.A. Prezes Zarządu MOJ S.A.
Przemysław Biskup Jacek Kudela
MOJ S.A.
ul. Tokarska 6
40-859 Katowice
Tel.: (32) 604 09 00
Faks: (32) 604 09 01
Email: sekretariat@moj.com.pl
Internet: www.moj.com.pl
KRS 0000266718
Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach
Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego