Stocznie z Gdyni i Szczecina trafią w ręce arabskich inwestorów

KAP
opublikowano: 20-05-2009, 00:00

Kto stoi za zakupem polskich stoczni? Wiele wskazuje na to, że kapitał z Qatar Investment Authority.

Kto stoi za zakupem polskich stoczni? Wiele wskazuje na to, że kapitał z Qatar Investment Authority.

Nie milknie wrzawa dotycząca prywatyzacji w stoczniach z Gdyni i Szczecina. Zakup ich majątku wylicytowała firma United International Trust (UIT), zarejestrowana na Antylach Holenderskich, która zazwyczaj reprezentuje różne firmy, które wolą pozostać w cieniu. Kto za nią stoi? W internecie huczy od domysłów. Wiele jednak wskazuje na to, że stocznie przejmuje… kapitał arabski.

— Oficjalnie tego powiedzieć nie mogę. Ale warto zauważyć, że w poniedziałek Aleksander Grad, minister skarbu, był z wizytą w Katarze — mówi jedna w osób zbliżonych do katarskich inwestorów.

— Minister Grad rozmawiał o szeroko zakrojonej współpracy z firmami tego kraju — mówi jedynie Maciej Wewiór, rzecznik resortu skarbu.

Czyli o czym? Według informacji "PB", jednym w najważniejszych tematów rozmowy była sprawa inwestycji w polskie stocznie. Aleksander Grad spotkał się w Katarze z premierem szejkiem Hamad bin Jassim bin Jabor al Thani. Rozmawiał też z ministrem energetyki i przemysłu Abdullahem bin Hamad al Attiyah oraz Husseinem al Abdullahem, reprezentującym firmę Qatar Investment Authority. To właśnie ten podmiot był wymieniany wśród chętnych na zakup stoczni i wygląda na to, że to jego kapitał reprezentuje UIT.

W internecie od kilku dni krążą natomiast informacje o powiązaniach UIT z amerykańską firmą Sapiens, którą tworzą ekonomiści i oficerowie armii izraelskiej. Ich powiązanie ze stoczniową transakcją wydaje się jednak mało prawdopodobne. UIT reprezentuje także Aurelia Energy, która jest powiązana z grupą stoczniową Bluewater i Bluewater Energy, która działa na rynkach stoczniowym i paliwowym. Takie powiązania nie stoją jednak w sprzeczności z interesami arabskimi w Polsce. Katar ma przecież dostarczać gaz do mającego powstać w Świnoujściu terminalu LNG, a dotychczas deklarowano też, że inwestorzy z tego kraju myślą o budowie statków do jego przewozu — na przykład w polskich stoczniach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu