Stołeczne centra biznesowe zawyżają ceny wynajmu sal

Aneta Królak
27-10-2000, 00:00

Stołeczne centra biznesowe zawyżają ceny wynajmu sal

Raport: Rynek ośrodków szkoleniowych i konferencyjnych

Według raportu Instytutu Zarządzania wzrasta liczba miejsc przystosowanych do prowadzenia szkoleń. Z drogimi hotelami zaczynają konkurować ośrodki, które ofertę wzbogacają atrakcjami turystycznymi.

Funkcjonujące w Polsce ośrodki szkoleniowo-konferencyjne są coraz lepiej przystosowane do różnorodnych potrzeb firm szkoleniowych i przedsiębiorstw wysyłających całe grupy pracowników na wyjazdy integracyjne.

— Praktycznie co drugi hotel ma własne Business Centre. Jednak tylko w trzech czwartych obiektów znajduje się podstawowy element wyposażenia sal konferencyjnych — nagłośnienie. 64 proc. hoteli posiada bezprzewodowe mikrofony. Najlepiej wyposażone w sprzęt do prowadzenia prezentacji są obiekty w województwie warmińsko-mazurskim i wielkopolskim. Podobnie jest w przypadku ośrodków z województw, gdzie nie ma dużych aglomeracji miejskich i większych skupisk biznesu, np. w lubelskim, podkarpackim, podlaskim. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że brakuje tam profesjonalnych firm wynajmujących sprzęt klientom prowadzącym szkolenia — wyjaśnia Aleksandra Zgraja, menedżer projektu z Instytutu Zarządzania.

Duży znaczy droższy

Większość profesjonalnych centrów konferencyjnych i luksusowych hoteli znajduje się w dużych miastach, dominują tu trzy ośrodki: Warszawa, Poznań i Kraków, które są bardzo drogie i nie nastawiają swojej działalności na przyjmowanie turystów, a jeśli już, to zagranicznych. W ich ofercie są za to liczne sale o bardzo dobrym wyposażeniu.

— Największe ośrodki szkoleniowe znajdują się w województwie mazowieckim, gdzie na jeden obiekt przypada średnio 524 mkw. sal szkoleniowych o średniej liczbie miejsc 389 i pięciu salach. Tu też najwięcej kosztuje zorganizowanie spotkania. Średnia cena wynajmu sali wynosi 1,02 tys. zł na 8 godzin, przy czym minimalna to 240 zł, a maksymalna — 4 tys. zł. W porównaniu ze średnią krajową, która kształtuje się na poziomie 704 zł za 8 godzin, można stwierdzić, że ceny te są zawyżone — twierdzi Aleksandra Zgraja.

Mały i przedsiębiorczy

Bardzo szybko swoją niszę na rynku znalazły małe prywatne ośrodki, przeważnie zlokalizowane w regionach turystycznych. Na cele szkoleniowe przeznaczają one niewielkie sale, np. klubokawiarnie, ale swoją ofertę wzbogacają dodatkowymi imprezami integracyjnymi.

— Niewielkie ośrodki starają się wykorzystywać atrakcyjne turystycznie otoczenie organizując np. kuligi, przejażdżki bryczkami, zwiedzanie zabytków. W ten sposób starają się pozyskiwać klientów nawet w sezonie martwym dla turystyki wypoczynkowej, a ponadto starają się być konkurencyjne cenowo. Ich wadą jest stosunkowo małe zaplecze noclegowe. Idealnie nadają się do kameralnych szkoleń zamkniętych, dla grup liczących do 50 osób — zapewnia autorka raportu.

Dodaje, że stosunkowo tanią, ale atrakcyjną turystycznie ofertę mają też ośrodki mogące przyjąć większe grupy, np. sanatoria, domy wczasowe i obiekty sportowo-rekreacyjne, które zwykle oferują jednak niższy standard.

Aneta Królak

a.krolak@pulsbiznesu.com.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aneta Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Stołeczne centra biznesowe zawyżają ceny wynajmu sal