Stolica: niebawem na pl. Wileńskim zaczną prace tarcze drążące metro

PAP
opublikowano: 09-01-2013, 13:00

Pierwsza tarcza, która wydrąży tunel II linii metra między stacjami Dworzec Wileński-Powiśle, zacznie pracę w lutym, druga miesiąc później - poinformował rzecznik konsorcjum AGP Metro Polska Mateusz Witczyński.

W środę obie tarcze opuszczono do szybów na pl. Wileńskim.

TBM; fot. Tomasz Raś
TBM; fot. Tomasz Raś
None
None

Jak mówił Witczyński, jedna tarcza TBM waży ok. 400 ton. "Do opuszczenia takiej maszyny musiał zostać zmobilizowany specjalny dźwig, który może ją podnieść, a następnie przenieść nad szyb startowy i opuścić 13 metrów poniżej poziomu gruntu do wewnątrz szybu startowego na specjalne łoże, na którym tarcza będzie przygotowywana do uruchomienia" - wyjaśnił.

Rzecznik dodał, że pierwsza z tarcz rozpocznie drążenie tunelu w lutym, druga miesiąc później. Po południu poinformował, że operacja opuszczania tarcz została zakończona.

Tarcze Wisła I i Wisła II będą miały do przekopania odcinek o długości ok. 1,6 km. Witczyński zaznaczył, że zakładanym tempem pracy tarczy jest 10 metrów na dobę. Choć dodał, że po lewej stronie Wisły udało się osiągnąć szybsze tempo pracy.

Witczyński ocenił, że problematyczne podczas pracy tarcz na Pradze może być przejście pod budynkami na ul. Targowej i Zamoyskiego. "Tam zostały wykonane specjalne wzmocnienia gruntu na trasie tuneli. Niemniej jednak stan tych budynków jest bardzo słaby i będziemy musieli robić to z wielką uwagą" - zaznaczył. Dodał, że na pozostałym odcinku tarcze przechodzą tylko pod ulicami w dużej odległości od budynków, dlatego nie powinno być żadnych większych problemów, jeśli chodzi o zabudowania.

Witczyński mówił też, że przy drążeniu za pomocą tarcz TBM wody gruntowe nie mają wpływu na ich pracę. "Maszyna jest w całości szczelna i nie ma miejsca, w którym może dojść do przecieku wody gruntowej" - podkreślił.

Początkowo tarcze miały drążyć tunel pod dnem Wisły od strony Powiśla w kierunku pl. Wileńskiego. Jednak w połowie sierpnia ub. roku na budowanej stacji Powiśle doszło do awarii. Budowniczy natrafili na ciek wodny; stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady, ruch przez tunel został wstrzymany. Dlatego też przeniesiono tarcze na pl. Wileński.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Rzecznik konsorcjum powiedział, że tunel Wisłostrady jest już zabezpieczony. Podkreślił jednak, że nie zostanie na razie otwarty, gdyż musiałby być ponownie zamknięty wiosną podczas prac przy łączniku budowanej stacji Powiśle. Witczyński powiedział, że obecnie trwają prace zabezpieczające, by budowa stacji Powiśle nie wpływała na tunel Wisłostrady.

Nie określił, kiedy tunel będzie otwarty dla kierowców.

Witczyński zapewnił, że awaria na stacji Powiśle nie przyczyni się do opóźnienia zakończenia inwestycji - budowy centralnego odcinka II linii metra. Planowo jego budowa ma się zakończyć w październiku. Rzecznik konsorcjum zaznaczył jednak, że trwają negocjacje dotyczące możliwych opóźnień przy budowie metra niewynikających ani z winy wykonawcy, ani inwestora.

Już w październiku ub. roku prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk mówił, że jeszcze przed awarią na stacji Powiśle budowę metra uniemożliwiały znajdowane niewybuchy czy nieewidencjonowane instalacje. Zapowiedział, że pasażerowie pojadą odcinkiem II linii metra w 2014 r.

Budowany obecnie centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane