Stomma: Rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad mają szkodliwe skutki

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 24-11-2005, 16:12

Zdaniem wiceministra transportu i budownictwa Piotra Stommy, wypłaty rekompensat dla koncesjonariuszy autostrad rujnują pomoc Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w inwestycjach wspomaganych ze środków unijnych.

Zdaniem wiceministra transportu i budownictwa Piotra Stommy, wypłaty rekompensat dla koncesjonariuszy autostrad rujnują pomoc Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w inwestycjach wspomaganych ze środków unijnych.

Jak poinformował Stomma w czwartek posłów z sejmowej komisji infrastruktury, do końca tego roku rekompensaty dla koncesjonariusza Autostrady Wielkopolskiej wyniosą 157 mln zł. W przyszłym roku ma to być nie mniej niż 160 mln zł za każde pół roku.

Przedstawiciele resortu transportu i budownictwa przedstawili posłom z komisji informację o sytuacji w transporcie i gospodarce morskiej, a także o planach ministerstwa w tej materii (tzw. bilans otwarcia).

Wypłacanie rekompensat dla koncesjonariuszy dwóch autostrad wynika z ustawy przyjętej przez Sejm w lipcu. Od 1 września ciężarówki powyżej 3,5 tony nie płacą za przejazd autostradami A2 i A4, wystarcza, że mają winietę. Z tego tytułu koncesjonariusze otrzymują rekompensaty z Krajowego Funduszu Drogowego.

Zgodnie z ustawą, koncesjonariusze otrzymują 70 proc. kwoty wynikającej z przemnożenia liczby ciężarówek jadących autostradą przez stawkę opłaty stosownej dla danej kategorii pojazdów.

Stomma porównał szacowane rekompensaty z wpływami do KFD z opłaty drogowej. Jak powiedział posłom, wpływy do KFD z opłaty drogowej wyniosły w 2004 roku 373 mln zł, a w 2005 roku (licząc do końca września) 327 mln zł. Jego zdaniem, wypłaty rekompensat wyczerpują wpływy do KFD z opłaty drogowej.

"To zestawienie przynosi dramatyczne skutki dla możliwości aktywnego zachowania Krajowego Funduszu Drogowego, jeśli chodzi o wszystkie +montaże+ finansowe związane z projektami unijnymi" - powiedział Stomma. "Wszystko, co administracja drogowa zaprogramowała, jeśli chodzi o +montaże+ finansowe dla całego programu inwestycyjnego, leży w tym momencie w gruzach" - dodał.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jak poinformowano PAP w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, KFD ma jeszcze inne wpływy, przede wszystkim z opłaty paliwowej, które nie są przeznaczane na rekompensaty.

Jak poinformował resort transportu i budownictwa w materiałach dostarczonych posłom, podstawowym problemem polskiej sieci drogowej jest brak autostrad i dróg szybkiego ruchu.

Prowadzone obecnie prace koncentrują się na dwóch autostradach na osi wschód-zachód. Pierwsza z nich to autostrada A2 na odcinku od Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa, druga to autostrada A4 od Krakowa przez Katowice i Wrocław, również do granicy zachodniej. Prace te mają być zakończone w 2008 roku, konieczna będzie jednak dalsza rozbudowa tych autostrad w kierunku wschodnim.

Pilnym zadaniem jest budowa autostrady A1 od Gdańska do południowej granicy państwa oraz drogi ekspresowej S3 od Szczecina również do granicy południowej.

Podstawowe znaczenie ma również zapewnienie połączeń Warszawy z: Łodzią, Katowicami, Wrocławiem, Gdańskiem, Krakowem, Białymstokiem, Lublinem i Toruniem. Za priorytet należy też uznać budowę drogi ekspresowej od Wrocławia przez Poznań do Gdańska, informuje resort transportu i budownictwa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane