Strategia jest nieodzowna

DARIUSZ GRĘBOSZ
23-04-2014, 00:00

Kryzys, z którym Europa i świat borykały się przez ostatnie lata, boleśnie obnażył, czym kończy się myślenie o wynikach przedsiębiorstwa wyłącznie w perspektywie najbliższych wyników finansowych.

Okres ten przełożył się na spadek zaufania do biznesu, jednak paradoksalnie miał również dobre strony. Udowodnił, że spółki nastawione na budowanie wartości w dłuższym horyzoncie, posiadające dobrze zdefiniowane zasady ładu korporacyjnego i prowadzące otwartą komunikację z rynkami, nawet w trudnym otoczeniu są w stanie umacniać pozycję.

Dariusz Grębosz, Dyrektora Biura Relacji Inwestorskich PKN Orlen (Fot. ARC)
Zobacz więcej

Dariusz Grębosz, Dyrektora Biura Relacji Inwestorskich PKN Orlen (Fot. ARC)

Kluczową rolę w procesie odbudowy zaufania pełni przemyślana strategia komunikacji z rynkami i całym otoczeniem biznesowym. Niestety, jak pokazuje badanie „Relacje inwestorskie w praktyce”, działania związane z obszarem relacji inwestorskich przez wiele firm wciąż traktowane są doraźnie, w sposób niepodlegający strategicznemu planowaniu. Tymczasem najlepsze efekty przynosi podejście zgoła odmienne, uwzględniające ich znaczenie w długofalowym budowaniu wartości spółki.

Nadanie strategicznego znaczenia relacjom inwestorskim zaczyna się już na etapie ich umiejscowienia w strukturze organizacji. Bezpośrednia podległość pod CEO lub CFO daje możliwość wykorzystania synergii i aktywnego udziału przedstawicieli zarządu w bieżącej komunikacji z rynkiem, co przekłada się na efektywność relacji z interesariuszami.

Podejście strategiczne, uwzględniające długofalowe planowanie, umożliwia także racjonalizację działań oraz dostosowanie harmonogramu do innych ważnych wydarzeń korporacyjnych. Nie warto zwlekać do — wymaganego przepisami — końca stycznia z ogłoszeniem kalendarza raportowania okresowego. Wcześniejszą publikację terminów docenią z pewnością inwestorzy i analitycy, którzy będą mieli możliwość zaplanowania swoich działań, a pamiętajmy, że patrzą oni na ogół na kilka lub kilkanaście spółek. Dając im większy komfort pracy, zwiększamy szansę na przeprowadzenie lepszej analizy naszej spółki. Z drugiej strony, wcześniejsze uzgodnienie planu konferencji, indywidualnych spotkań z inwestorami czy roadshows, pozwala na zagwarantowanie udziału kluczowych menedżerów spółki, ułatwia też kwestie logistyczne i optymalizację kosztów.

Prowadzenie zrównoważonej, otwartej i konsekwentnej polityki informacyjnej gwarantuje dotarcie do wszystkich grup inwestorów, co w efekcie przekłada się na stabilne budowanie wartości firmy w dłuższej perspektywie. Warto przy okazji uważnie wsłuchiwać się w głos akcjonariuszy, aby móc antycypować ich oczekiwania i w miarę potrzeby korygować założenia polityki informacyjnej.

DARIUSZ GRĘBOSZ

dyrektor Biura Relacji Inwestorskich w PKN Orlen

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DARIUSZ GRĘBOSZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Strategia jest nieodzowna