Strategia zatrudnienia na miarę regionu

KOMENTARZ WORK SERVICE’U, PARTNERA STRATEGICZNEGO KONKURSU „SIŁA PRZYCIĄGANIA 2016”; KRZYSZTOF INGLOT, pełnomocnik zarządu Work Service’u
opublikowano: 27-07-2016, 22:00

Spadające bezrobocie, umacniający się rynek kandydata, rosnące zatrudnienie i wynagrodzenia — tak pozytywny obraz polskiego rynku pracy wyłania się, gdy zaczynamy analizować dane makroekonomiczne. Jednak mamy tu do czynienia z pewnym uproszczeniem, bo mówimy o sytuacji ogólnopolskiej, która może odbiegać od warunków w poszczególnych regionach kraju. Na koniec czerwca różnica pomiędzy najniższą i najwyższą stopą bezrobocia w województwach wynosiła niemal 9 punktów procentowych! Obecnie bezrobocie w skali całego kraju wynosi 8,8 proc. i od kwietnia notuje poziomy jednocyfrowe. Dla wielu obserwatorów sytuacji na rynku pracy pożegnanie ery dwucyfrowego bezrobocia miało wymiar niemal symboliczny. Jednak warto w tym miejscu powiedzieć, że są regiony w Polsce, gdzie ta zmiana nastąpiła dużo wcześniej, ale mamy też takie, w których do dziś jej nie widać. Przykładem może być Wielkopolska, w której ostatni raz bezrobocie na poziomie 10 proc. było odnotowane w styczniu 2014 r. A więc w tym regionie jednocyfrowe wskazania notujemy już od 2,5 roku, co oznacza, że mamy tu do czynienia z rynkiem pracownika już od dość dawna. Jednak na drugiej szali znajdziemy województwo warmińsko-mazurskie, w którym co prawda stopa bezrobocia spada obecnie najszybciej, ale nadal sięga 14,3 proc. Tak duże zróżnicowanie ma kluczowe znaczenie zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Ci pierwsi mają do czynienia z wyraźną różnicą pod względem dostępności ofert pracy, a także z odmiennymi warunkami zatrudnienia i wynagrodzenia. Zaś z perspektywy przedsiębiorców, w regionach o niskim bezrobociu występują wyraźne trudności w pozyskaniu odpowiednich kandydatów. Dlatego usytuowanie geograficzne powinno wpływać na różnorodne strategie rekrutacyjne. Pracodawcy borykający się z deficytami pracowniczymi powinni stawiać na rozwiązania skupiające się na promocji wśród docelowych kandydatów, zapewnieniu odpowiedniego wdrożenia w organizację i ograniczeniu poziomu rotacji. Zaś pracownicy mieszkający w regionach wysokiego bezrobocia mogą rozważyć możliwości migracji wewnątrz kraju i zmianę lokalnego rynku pracy na taki, w którym to oni w większym stopniu mogą dyktować warunki zatrudnienia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KOMENTARZ WORK SERVICE’U, PARTNERA STRATEGICZNEGO KONKURSU „SIŁA PRZYCIĄGANIA 2016”; KRZYSZTOF INGLOT, pełnomocnik zarządu Work Service’u

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu