Swarzędz chce zmotywować kursem

Katarzyna Sadowska
10-01-2008, 00:00

W nowym programie menedżerskim w meblowej spółce nie będzie mowy o wynikach finansowych.

W nowym programie menedżerskim w meblowej spółce nie będzie mowy o wynikach finansowych.

Znamy założenia programu motywacyjnego dla zarządu i rady nadzorczej Swarzędza.

— Nad szczegółowym regulaminem jeszcze pracujemy. Powinien być gotowy do końca tygodnia — mówi Piotr Stobiecki, członek rady.

Program ma zatwierdzić NWZA 22 stycznia. Swarzędz ma wyemitować 16,6 mln nowych akcji motywacyjnych.

— Akcje zostaną podzielone na sześć transz i każdą będzie można objąć po innej cenie — tłumaczy Piotr Stobiecki.

Wyjaśnił, że cena walorów w każdej transzy będzie równa średniemu kursowi Swarzędza z ostatnich trzech miesięcy (liczonemu za okres zakończony na miesiąc przed NWZA) plus koszt kapitału. Zgodnie z założeniem, wartość opcji w czasie ma rosnąć. Gdyby teraz wziąć pod uwagę ostatnie trzy miesiące notowań spółki, cena w pierwszej transzy wyniosłaby na pewno ponad 77 groszy.

Zdaniem Piotra Stobieckiego, cena brana w tej chwili pod uwagę wynosi około 88 groszy. Tymczasem wczoraj na giełdzie za akcję Swarzędza płacono 50 groszy, po 2-procentowym spadku. Zarząd powinien więc dołożyć starań, aby kurs spółki wrócił na wyższe poziomy, by opłacało się zrealizować opcję na pierwszą transzę akcji motywacyjnych.

— Głównemu akcjonariuszowi zależało na tym, żeby w spółce funkcjonował program motywacyjny z prawdziwego zdarzenia, stworzony na warunkach rynkowych — wyjaśnia Piotr Stobiecki.

Nic dziwnego — poprzedni program, który ma zostać odwołany podczas najbliższego NWZA, nie wymagał od osób nim objętych właściwie żadnej aktywności. Cenę akcji motywacyjnych ustalono na 50 groszy, a kurs spółki na giełdzie wynosił wtedy około 1 zł. Jest więc lepiej.

Jak nowy program menedżerski wygląda na tle innych w giełdowych spółkach? Zapytaliśmy o to specjalistów z firmy Trio Management, którzy przygotowali raport o polskim rynku opcji menedżerskich.

— 16 proc. badanych przez nas spółek przyjęło cenę średnią z notowań. Okres 3 miesięcy jest najczęstszy — mówi Agnieszka Klukowska z Trio Management.

Dodaje, że do rzadkości na polskim rynku należy obejmowanie programami rad nadzorczych (tylko 5 proc.). Większość kierowana jest do zarządów i kluczowej kadry (72 proc. programów), a drugą co do wielkości grupę stanowi wyłącznie zarząd.

— Występowanie jedynie warunku lojalnościowego i brak warunków jakościowych czy rynkowych przy uruchomieniu kolejnych transz (a tak jest właśnie w propozycji programu dla Swarzędza — przyp. red.), nie jest dobrze postrzegane przez akcjonariuszy — dodaje Agnieszka Klukowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Sadowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Swarzędz chce zmotywować kursem