Świadczący usługi najmu mogą tanio weryfikować klientów

Kamil Kosiński
12-10-2011, 00:00

Przedsiębiorca z Poznania znalazł sposób, jak pomóc sobie i innym

Na początku sierpnia 2011 r. spółka Sprawdzaj.info.pl rozpoczęła świadczenie usług weryfikacji klientów indywidualnych, którzy poprzez swoje zachowanie mogą narazić małe firmy na straty finansowe. Oferta skierowana jest głównie do świadczących usługi noclegowe, wynajmu jachtów, przyczep, samochodów i maszyn budowlanych, ale też sklepów internetowych, których klienci zamawiają towar za pobraniem, a potem go nie odbierają.

— Towar do sklepu wraca, ale za usługę kurierską musi on zapłacić niezależnie od tego, czy transakcja zostanie sfinalizowana czy nie. Na nierzetelnym zachowaniu zamawiającego ponosi więc ewidentną stratę — zauważa Przemysław Organowski, właściciel Sprawdzaj.info.pl.

Do uruchomienia spółki skłoniły go własne doświadczenia. W 2006 r. kupił w Poznaniu mieszkanie o powierzchni 130 mkw. Nie chciał w nim mieszkać, tylko wynajmować przyjeżdżającym na targi. Dwie kuchnie, dwie łazienki, w pokojach osiem łóżek. W sam raz dla przedstawicieli dwóch firm. Szybko jednak zaczęły się pojawiać drobne zniszczenia. Czarę goryczy przelało zniszczenie podłogi w jednym z pokoi. Wymiana paneli kosztowała 2,5 tys. zł. Gdy podliczył inne tego typu przypadki, okazało się, że w ciągu pięciu lat na usuwanie zniszczeń ewidentnie spowodowanych przez wynajmujących wydał ponad 20 tys. zł. Próby wyegzekwowania pokrycia szkód związanych z większymi stratami z reguły spełzały na niczym.

— Ludzie starają się ukryć zniszczenia i zdarzało się, że od razu ich nie zauważałem. Na policji mówią, że jeśli wiem, kto zawinił, to powinienem dochodzić pokrycia strat w sądzie cywilnym. Gdy próbowałem kontaktować się z firmami, których pracownicy zawinili, mówiono mi, że tego nie zrobiła firma, tylko jej pracownik, i od niego powinienem oczekiwać rekompensaty — wspomina Przemysław Organowski.

W praktyce oznaczało to powództwo cywilne. Czasochłonne i przy małych kwotach nieopłacalne.

Sprawdzi, dopisze i zwindykuje

Przemysław Organowski dostrzegł jednak szansę w ustawie o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych z 9 kwietnia 2010 r. Stworzyła ona „bat” na niesolidnych klientów. W przypadku niepokrycia strat ich dane można przekazać do biura informacji gospodarczej. Niezbędne są tylko odpowiednie klauzule w umowach.

— Zawsze staram się podpisać umowę, bo daje to gwarancję, że mogę dochodzić swoich szkód — podkreśla Przemysław Organowski.

Swoimi doświadczeniami postanowił podzielić się z innymi. W ten sposób powstała spółka Sprawdzaj.info.pl. Swoim klientom oferuje stworzone przez prawników klauzule umowne, a przede wszystkim — dostęp do bazy danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Jako jedyne biuro informacji gospodarczej umożliwia także dostęp do baz danych Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, czyli bazy danych, z których korzystają banki, udzielając kredytów. Firmy współpracujące ze Sprawdzaj.info.pl mogą w tych rejestrach zweryfikować swoich klientów, jak i dodać ich na listę dłużników w przypadku zaległości z należnymi płatnościami.

— Chodziło mi o wywarcie dodatkowej presji na niesolidnych klientów. Jeśli nie pokryją zawinionych przez siebie strat małego przedsiębiorcy, to banki się o tym dowiedzą i mogą im nie udzielić kredytu — opowiada Przemysław Organowski.

W praktyce korzystanie z bazy danych BIG InfoMonitor bezpośrednio i przez Sprawdzaj.info.pl nieco się różni. Z punktu widzenia małego przedsiębiorcy główna różnica leży w cenie usług. Sprawdzaj. info.pl, występując w roli brokera, wynegocjowało sobie stawki, które sprawiają, że samo sprawdzanie klientów jest tam tańsze niż bezpośrednio w BIG InfoMonitorze. Sprawdzaj.info.pl nie oferuje jednak dostępu do informacji o spłacie kredytów bankowych przez poszczególne osoby. Jak twierdzi twórca serwisu, byłoby to zbyt dużym naruszeniem prywatności kontrolowanych osób.

— To, jak ktoś spłaca kredyty, jest pewnym miernikiem jego uczciwości. Ale chyba nikt z nas nie chciałby, aby informacje tego typu były dostępne dla pracowników recepcji hotelu, w którym chce wynająć pokój. A moim celem było stworzenie narzędzia pozwalającego na uniknięcie strat przez ludzi prowadzących działalność podobną do mojej. Do tego wystarczą informacje o ewentualnych długach wobec podobnych firm. Jeśli ktoś okazuje się klientem podwyższonego ryzyka, można od niego zażądać kaucji lub dokładniej sprawdzić pokój, gdy się wyprowadza — tłumaczy Przemysław Organowski.

Gdy ktoś nie chce pokryć strat lub zapłacić rachunku, można dokonać ich cesji na rzecz Sprawdzaj.info.pl i tym samym zapewnić wpisanie niesolidnego klienta do bazy BIG InfoMonitora, oczekując jednocześnie na efekty windykacji prowadzonej przez Sprawdzaj.info.pl. Gdy uda się wyegzekwować należność, firma współpracująca z serwisem otrzyma 90 proc. ściągniętej kwoty.

— Firmy windykacyjne nie chcą się zajmować małymi należnościami. Ja się na to zdecydowałem, bo mam opracowaną ścieżkę ich ściągania. Jej częścią jest wpisanie niesolidnego klienta do bazy BIG InfoMonitora. By to zrobić, muszę się jednak formalnie stać właścicielem długu — wyjaśnia Przemysław Organowski.

Lista poleceń

Twórca Sprawdzaj.info.pl zastrzega, że informacje o dobrych klientach są przy tym równie cenne jak o tych problematycznych. Dlatego przygotowuje się już do uruchomienia bazy danych o osobach godnych polecenia.

— Problemem prawnym jest udostępnianie negatywnych informacji. Z opiniami pozytywnymi nie ma kłopotu. A mając świadomość, że naszym klientem chce zostać ktoś, kto po sobie posprząta, poleci nas innym albo zapobiegnie stratom, bo nie zignoruje jakiegoś zdarzenia, możemy mu np. zaproponować rabat. To przecież klient, jakiego wszyscy szukają. Lista takich osób też więc będzie cenną pomocą dla małych firm — podsumowuje Przemysław Organowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Świadczący usługi najmu mogą tanio weryfikować klientów