Szanghaj będzie centrum obrotu towarowego

Jarosław Romanowski
opublikowano: 29-10-2010, 00:00

Rola największej azjatyckiej gospodarki systematycznie rośnie w wielu obszarach gospodarczych. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat centrum handlu giełdowego na rynku towarowym stanowiła Londyńska Giełda Metali. LME odpowiada za większość światowego obrotu giełdowego na metalach, choć przemysł już dawno zmienił swoją lokalizację, a fabryką świata stały się Chiny. Giełda w Londynie przede wszystkim wyznacza cenę referencyjną, używaną przez inwestorów w umowach kupna-sprzedaży na całym świecie. Dodatkowo daje możliwość zawierania kontraktów terminowych, dostawy materiału do magazynów oraz otrzymania certyfikatu jakości.

Rosnąca rola Chin i pozostałych państw azjatyckich jako motoru światowej gospodarki sprawia, że giełda towarowa w Szanghaju znacząco zyskuje na znaczeniu. W przyszłości to ona może wieść prym, a Londyn ze 130-letnią tradycją usunie się w cień. Choć rynek finansowy skupiony jest w Londynie, to fizyczne dostawy materiałów do Chin stanowią znaczącą część globalnego zapotrzebowania. W przypadku miedzi, aluminium czy stali Chiny konsumują 40 proc. tych metali. Inwestorzy finansowi mają tego świadomość. Tylko w III kwartale 2010 r. obrót na giełdzie w Londynie wyniósł 173 mln ton miedzi, zaś w Szanghaju — 65 mln ton. Dwa lata temu obrót na giełdzie w Szanghaju był dziewięć razy mniejszy niż na LME.

O tym, która giełda będzie dominować, zadecydują uczestnicy rynku. Chiny jako największy konsument na rynku towarowym będą zapewne dążyć do tego, by cena referencyjna zapisana w kontraktach fizycznych kupna-sprzedaży opierała się na notowaniach z Szanghaju, a nie Londynu czy Nowego Jorku. To zaś stanowiłoby milowy krok w rozwoju giełdy i zapewne przyciągnęłoby inwestorów finansowych do Szanghaju. Nie można zapominać, że wówczas obrót ten prowadzony byłby na podstawie regulacji chińskich, które zapewne znacząco ograniczyłyby działalność funduszy spekulacyjnych. Wydaje się, że do tego dążą władze Chin. Międzynarodowi inwestorzy finansowi nie będą mieli wyboru i pozostanie im tę sytuację zaakceptować.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Romanowski

Polecane