Szczęście najemców w biznesie się nie liczy

Emil Górecki
09-12-2011, 00:00

Zadowolenie z wynajmowanego biura czy sklepu to barometr lojalności.

Biurowiec Cross Point w Łodzi (należy do dewelopera Mermaid Properties), centrum handlowe Targówek w Warszawie (Atrium Real Estate) i kompleks magazynowy Panattoni Park Mysłowice (Panattoni) — to nieruchomości, w których najemcom pracuje się najlepiej. Na zlecenie Eurobuild Awards ich opinię zbadała firma Millward Brown.

— To wieloaspektowa ocena, która porusza takie zagadnienia, jak stosunek jakości budynkówdo kosztu wynajmu metra, uzyskiwane obroty w przypadku centrów handlowych, komfort pracy i dojazdu do biurowców czy magazynów, a także współpracę z zarządcą — tłumaczy Richard Stephens, dyrektor Eurobuild Awards.

Probierz lojalności

Ta i inne nagrody to dla właściciela czy inwestora niezła promocja, dodatkowy argument w negocjacjach najmu. Ale na decyzjach biznesowych nie waży. — Najemcy wybierają tańsze biura, które spełniają ich podstawowe wymagania. Jeszcze w 2008 r. byli skłonni zapłacić dodatkowe 1-2 EUR za udogodnienia, takie jak np. lepsza lokalizacja. Dziś częściej pytają o certyfikację ekologiczną budynku, co przekłada się na koszty jego funkcjonowania — mówi Rafał Wdowczyk z CBRE. Co bierze się pod uwagę, negocjując wejście do centrum handlowego? Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, mówi, że tylko stosunek możliwych obrotów do kosztów najmu. A potencjał obrotów spółka mierzy sobie sama, wypracowanym przez kilka lat systemem.

— Jesteśmy dużym podmiotem, obecnym w każdym centrum handlowym. Nasza siła jest tak duża, że musi na nas zależeć każdemu zarządcy. Takie miękkie czynniki mogą być decydujące dla małych najemców z pojedynczymi sklepami — mówi Dariusz Pachla.

Ciepły klimat

Jak uważa Rafał Wdowczyk, budynki, które mają na koncie kilka nagród, nie tylko podnoszą prestiż dewelopera, ale są w stanie zainteresować szersze grono inwestorów. To dodatkowyelement promocyjny także przy sprzedaży. — Satysfakcja najemców jest ważnym czynnikiem, bo sugeruje ich lojalność. Nagroda dla najlepszych budynków od najemców tworzy klimat wokół inwestycji, udowadnia, że wszystko w niej gra. Ale na decyzję o ewentualnym kupnie nie wpływa, najwyżej pomaga w ocenie — uważa Karol Bartos, dyrektor generalny funduszu MGPA na Polskę. MGPA ma w portfelu m.in. Rondo 1 w Warszawie. Jego właściciele sami prowadzą badania zadowolenia pracowników wieżowca. Po rozdaniu zeszłorocznych nagród Eurobuild magazynowy deweloper Prologis przeanalizował wyniki kwestionariusza i wprowadził kilka ulepszeń. — Podpisanie umowy najmu to początek współpracy. Musimy dbać o to, by klient przedłużył tę umowę lub powiększył swoją powierzchnię właśnie u nas. Do tego przydaje się nam informacja zwrotna — mówi Marta Tęsiorowska z Prologis.

Jak dodaje, taka nagroda to możliwość ładnego marketingowego ogrania, ale dla klientów parków magazynowych — szczególnie teraz — liczą się lokalizacja, cena i dostępność wolnej powierzchni.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Szczęście najemców w biznesie się nie liczy