Sześć tygodni zwyżek cen ropy naftowej z rzędu

Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 11-12-2020, 11:55

Podczas czwartkowej sesji notowania ropy naftowej wystrzeliły mocno w górę. Cena ropy naftowej Brent przekroczyła psychologiczną barierę 50 USD za baryłkę, z kolei notowania ropy WTI przekroczyły poziom 47 USD za baryłkę.

W piątek rano cena ropy nadal porusza się wysoko, w okolicach czwartkowego zamknięcia. Jeśli więc podczas dzisiejszej sesji sytuacja znacząco się nie zmieni, to notowania ropy wypracują już szósty z rzędu wzrostowy tydzień.

Czwartkowa zwyżka cen ropy naftowej była duża na tle wcześniejszych dni, ale nie była całkowitym zaskoczeniem. Już słaba reakcja inwestorów na dane dotyczące ogromnego wzrostu zapasów ropy naftowej w USA pokazywała, że strona popytowa na tym rynku jest silna. Dodatkowym wsparciem dla kupujących okazała się wczorajsza słabość dolara amerykańskiego, jak również prognozy Departamentu Energii USA, dotyczące mniejszej od oczekiwań produkcji ropy w Stanach Zjednoczonych w 2020 r.

Inwestorzy na rynku ropy naftowej nadal głównie dyskontują wprowadzenie na rynek szczepionki na koronawirusa – może ona bowiem diametralnie zmienić sytuację na świecie i pozwolić okiełznać pandemię. To zaś w dłuższej perspektywie będzie prowadziło do odrodzenia się popytu na ropę naftową (aczkolwiek liczne raporty wskazują na to, że powrót popytu do stanu sprzed pandemii nie nastąpi raczej wcześniej niż w 2022 roku, a bardziej prawdopodobny jest 2023 rok).

Inwestorzy na rynku ropy stąpają jednak po cienkim lodzie. Chociaż wyhamowanie rozwoju pandemii oznaczałoby najprawdopodobniej wzrost popytu na ropę, to niewątpliwie będzie ono oznaczało również wzrost podaży. OPEC+ od stycznia delikatnie zwiększy produkcję ropy naftowej i na początku roku ma podjąć decyzję co do kolejnych miesięcy. Jeśli zwyżka cen ropy się utrzyma, to rozszerzony kartel raczej zdecyduje się na wyraźniejsze podniesienie produkcji, bowiem nie będzie czuł potrzeby wspierania notowań ropy naftowej.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane