Szklany sufit da się przebić w każdej branży, tylko trzeba chcieć

opublikowano: 16-12-2018, 22:00

Uroczysty wieczór we foyer Teatru Wielkiego — Opery Narodowej w Warszawie podsumował 13 grudnia 2018 r. ósmą edycję rankingu „100 Kobiet Biznesu”.

Redakcja „Pulsu Biznesu” i wywiadownia Bisnode Polska kolejny raz wyłoniły krajową czołówkę najbardziej przedsiębiorczych pań. Od początku rankingu składa się ona z dwóch pięćdziesiątek: jedna obejmuje właścicielki i prezeski firm o wykazanych w rocznych sprawozdaniach przychodach do 50 mln zł, co w uproszczeniu odpowiada sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw, druga zaś — menedżerki podmiotów o przychodach powyżej 50 mln zł. Podstawą klasyfikacji było porównanie wyników roku 2017 z 2016. Oprócz setki wyłonionej na podstawie wyśrubowanych kryteriów, redakcja nominowała w plebiscycie 10 pań, które w 2018 r. wyróżniły się ciekawymi inicjatywami, odważnymi decyzjami, zaskakującymi awansami. W tej kategorii o kolejności zdecydowali internauci, głosujący w liczbie ponad 3,6 tys. na portalu pb.pl — udział w plebiscycie biorą czytelnicy „PB” i Bankier.pl, głosować można na stronie 100kobietbiznesu.pl.

Laureatki tegorocznego
rankingu w obu kategoriach oraz plebiscytu, a także organizatorzy i partnerzy
„100 Kobiet Biznesu 2018” w Teatrze Wielkim — Operze Narodowej.
Wyświetl galerię [1/9]

FAMILIJNA ATMOSFERA:

Laureatki tegorocznego rankingu w obu kategoriach oraz plebiscytu, a także organizatorzy i partnerzy „100 Kobiet Biznesu 2018” w Teatrze Wielkim — Operze Narodowej. Fot. Marek Wiśniewski

Gale organizowane corocznie w tym samym eleganckim otoczeniu nie różnią się wizerunkowo. Merytorycznie jednak zawsze pobrzmiewają nowe wątki. W tym roku przywołany został z raportu McKinsey&Company tzw. współczynnik aktywności zawodowej kobiet, który w Polsce jest, niestety, najniższy od dekady.

Naturalnie niższy niż męski — tak jest na całym świecie — lecz gorszy niż w Unii Europejskiej. Nasza relacja procentowa kobiety/mężczyźni 48/65 odstaje nie tylko od wzorcowych państw nordyckich (65/71), lecz także od Europy Środkowej (52/65). Zminimalizowanie tej nierówności mogłoby się przełożyć na kilka procent wzrostu PKB. Niepokojące dane potwierdzają, jak potrzebne są promujące kobiecą aktywność takie inicjatywy, jak nasz ranking/plebiscyt. Ósma edycja potwierdziła upowszechnienie zjawiska, które jeszcze kilka lat temu było odkryciem. Laureatki reprezentują najróżniejsze branże, obalając stereotypy na temat kobiecych predyspozycji. Specjalistyczne budownictwo, międzynarodowy przewóz towarów, maszyny górnicze, przetwórstwo mięsa, motoryzacja, zakładowe systemy transportowe — w takich dziedzinach menedżerki realizują swoje pasje. W kosmetykach czy farmacji oczywiście także, ale w czołówkach obu pięćdziesiątek takie branże były w mniejszości. Niewątpliwie zapamiętany zostanie brązowy medal w kategorii podmiotów większych dla prezes kobiecej (72 proc. załogi) firmy spod Lęborka, która jest europejskim liderem w produkcji… kamizelek kuloodpornych oraz wyposażenia dla wojska i policji. Generalny wniosek z rozmów laureatek podczas uroczystej kolacji zapisany został w tytule.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu