Szybkie decyzje to podstawa

Łukasz Świerżewski
05-09-2003, 00:00

Optymalizacja kosztów rodzi najtrudniejsze problemy, przed jakimi stają dziś osoby zarządzające firmami — twierdzą uczestnicy krynickiego seminarium, którego gospodarzem był Aleksander Kwiatkowski, partner zarządzający w IBM Business Consulting Services.

„PB”: W jakich sytuacjach osoby zarządzające firmami stają przed najtrudniejszymi wyzwaniami?

Aleksander Kwiatkowski: Jednym z procesów stawiających menedżerów w takiej sytuacji jest optymalizacja kosztów działania przedsiębiorstwa. Pojawiają się wówczas dwie kluczowe kwestie. Jedna dotyczy procesów biznesowych i decyzji o outsourcingu części z nich. Druga to dylemat menedżerów, którzy zmuszeni są redukować swój personel.

Jaki sposób organizacji firmy i procesów decyzyjnych pomaga w radzeniu sobie z tymi wyborami?

— To zależy od typu organizacji. Jedne są bliższe autorytarnego sposobu działania wojska, i te inaczej reagują niż organizacje otwarte. W biznesie często konieczne są decyzje szybkie i poparte autorytetem zarządu. Przedsiębiorstwa, gdzie proces decyzyjny jest wydłużony, gdzie działają silne związki zawodowe, często nie odnoszą wielkich sukcesów na rynku. Trzeba też podkreślić, że często brak odpowiednio szybko podjętej decyzji powoduje negatywne konsekwencje.

Czy konsultant zewnętrzny może naprawdę pomóc zarządzającemu stojącemu przed decyzją o zwolnieniu kilkudziesięciu pracowników?

— Z doradców trzeba umieć korzystać. Firmy niecodziennie przechodzą przez proces głębokich transformacji i dlatego doradzam korzystanie ze wsparcia profesjonalistów, dla których jest to chleb powszedni i którzy mają w tym zakresie wieloletnie doświadczenie.

Jakie cechy osobowościowe są konieczne przy podejmowaniu strategicznych decyzji?

— Najważniejsze to: otwartość, zdolność do podejmowania kluczowych decyzji, często związanych z przekształceniami organizacyjnymi i umiejętność działania w zmieniającym się środowisku. To ostatnie dotyczy zwłaszcza menedżerów działających na rynkach rozwijających się. Często menedżer świetny na przykład w Niemczech gubi się na rynku środkowoeuropejskim.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Świerżewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Szybkie decyzje to podstawa