Tak się buduje siłę wolontariatu

Materiał partnera: Citi handlowy
opublikowano: 07-06-2018, 22:00

Na 9 czerwca przypada tegoroczna edycja Global Community Day, czyli Światowego Dnia Citi dla Społeczności. Żadnych skojarzeń? Podpowiemy, że warto mieć ten dzień w swoim kalendarzu, bo to inspirujący przykład, jak korporacje profesjonalnie budują system wolontariatu pracowniczego, z którego korzyści czerpią ludzie na całym świecie

Światowy Dzień Citi dla Społeczności — to święto wolontariatu pracowniczego obchodzone globalnie przez Citi, zazwyczaj w jeden z czerwcowych weekendów. Aktywności pracowników na rzecz potrzebujących nie ograniczają się jednak do tej jednej daty, ale trwają cały rok — od projektów wiosennych remontów czy nasadzeń, po grudniową akcję zbierania paczek dla domów dziecka „Zostań asystentem św. Mikołaja”. Co ważniejsze, program wolontariatu pracowniczego Citi to już 13 lat doświadczeń i tysiące beneficjentów — tylko w Polsce udało się dotrzeć z pomocą do niemal ćwierć miliona osób.

W wielu działaniach biorą udział całe
rodziny. Korzyść odnoszą nie tylko ci, do których adresowana jest pomoc, lecz
także wolontariusze, a zwłaszcza ich dzieci, które uczą się wrażliwości na
potrzeby innych.
Wyświetl galerię [1/3]

RODZINNIE:

W wielu działaniach biorą udział całe rodziny. Korzyść odnoszą nie tylko ci, do których adresowana jest pomoc, lecz także wolontariusze, a zwłaszcza ich dzieci, które uczą się wrażliwości na potrzeby innych. Fot. ARC

Oddolność tej inicjatywy jest jedną z tajemnic sukcesu wolontariatu pracowniczego w Citi. Pracownicy Citi w Polsce sami znajdują osoby czy problemy społeczne, które chcą rozwiązać. Wolontariatu uczą się też podczas wyjazdów integracyjnych połączonych z działaniami na rzecz potrzebujących. Część decyduje się na wolontariat oparty na pracy fizycznej w terenie, jak np. akcje nasadzeń drzew na Polu Mokotowskim, a niektórzy wolą prowadzić warsztaty, bo czują, że wolontariat kompetencji, to jest to, w czym są najlepsi.

Wspólnym mianownikiem dla wszystkich akcji jest zawsze konkretna potrzeba danej społeczności lokalnej. Od tego zaczyna się myślenie o projekcie i cały proces przygotowań. Bankowi wolontariusze wraz ze znajomymi, przyjaciółmi i rodzinami przygotowują się do niego starannie, rozglądając się w najbliższym sąsiedztwie, kto może potrzebować wsparcia — czasem jest to dom pomocy społecznej, jak w Łodzi, gdzie co roku wracają wolontariusze Citi z kolejnymi rozwiązaniami dla jego podopiecznych. Czasem to mała szkoła na mazurskiej wsi, ale także miasto stołeczne Warszawa, gdzie na codzień funkcjonuje największe grono pracowników Citi. W tym roku w akcje wolontariatu udało się włączyć wolontariuszy... stołecznego ratusza, w serii wspólnych projektów krwiodawstwa adresowanych do mieszkańców miasta.

Problemy i działania

Wśród odbiorców akcji wolontariackich Citi są różne grupy potrzebujących: organizacje pożytku publicznego, organizacje charytatywne, stowarzyszenia, gminne domy kultury, szkoły, przedszkola i schroniska. Wsparcie otrzymują również świetlice, wychowankowie domów dziecka, osoby niepełnosprawne i schroniska.

W tym roku działania związane z obchodami Światowego Dnia Citi dla Społeczności (GCD) połączono z trzema celami zrównoważonego rozwoju ONZ. Niemal każdy projekt wolontariacki wpisuje się w jeden z trzech poniższych obszarów: dobre zdrowie i jakość życia, dla niwelowania nierówności w dziedzinie zdrowia na świecie; godna praca i wzrost gospodarczy, który wspiera rozwój ekonomiczny i pomaga podnosićkompetencje zawodowe; zrównoważone miasta i społeczności, czyli działania poprawiające jakość życia w aglomeracjach.

Doświadczenia Katarzyny Nowak, jednej z wieloletnich wolontariuszek banku Citi Handlowy, potwierdzają, że zakres projektów jest w zasadzie ograniczony tylko... inwencją wolontariuszy.

— Dotychczas udało nam się pokazać dzieciakom tajniki m.in. takich zawodów, jak cukiernik (projekt Słodka Tajemnica, w ramach którego przygotowywały pralinki pod okiem profesjonalnego cukiernika), fotograf (projekt Radość w Blasku Fleszy, w ramach którego wykonywały zdjęcia metodą otworkową, robiły filmiki poklatkowe i wystąpiły w roli modeli), gwiazda/ operator/scenarzysta (projekt Citi Music Awards, w ramach którego dzieci przygotowały samodzielnie scenariusze, zrealizowały teledyski przy współpracy z profesjonalnymi ekipami filmowymi — wyniki pracy zostały zaprezentowane na dużym ekranie w Multikinie), a także archeolog, radiowiec, ratownik medyczny, instruktor fitness czy szeroko pojęty świat finansów w zawodzie bankowca — wymienia Katarzyna Nowak.

Liczy się, że pomagasz

W Światowym Dniu Citi dla Społeczności nie ma żadnej korporacyjnej hierarchii. Na całym świecie w pomoc angażują się pracownicy wszystkich szczebli — od najwyższego kierownictwa poprzez dyrektorów i menedżerów po szeregowych pracowników. To, co łączy wszystkich, to empatia i wrażliwość społeczna — aż 68 proc. badanych wolontariuszy pomaga, bo dzięki temu może dowiedzieć się więcej na temat problemów i potrzeb społeczności lokalnej.

Co roku wczesną wiosną rusza nabór pomysłów do konkursu „Wolontariusz na Bank”. Biorący w nim udział wolontariusze mogą wykazać się kreatywnością w opracowaniu sposobów wsparcia lokalnych społeczności. Wymagania nie są duże, ale bez zaangażowania się nie obejdzie. Chętny do wzięcia udziału w konkursie musi znaleźć organizację, na rzecz której będzie pracował, i ustalić z nią zakres współpracy. Do jego zadań należy też zbudowanie zespołu, składającego się z co najmniej trzech innych osób. Stawką w konkursie jest dofinansowanie projektu.

— To jedna z najlepszych form motywowania pracowników do działania. Uczy wrażliwości na problemy społeczne. Motywuje do tego, by rozejrzeć się wokół siebie i zastanowić, kto — często najbliżej mnie — potrzebuje pomocy. Wolontariusze traktują te projekty bardzo osobiście, bardzo często wiążą się z placówkami, którym pomagają, i konsekwentnie, rok w rok, organizują dla nich projekty — mówi Paulina Zalewska, koordynator wolontariatu w Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

— Dzięki wsparciu finansowemu i organizacyjnemu banku i Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym możemy samodzielnie wybrać grupę docelową, która, według nas, potrzebuje określonej pomocy. Wielu pracowników dobrze zna społeczność lokalną, w której np. dorastali i się wychowywali, rozumie więc jej potrzeby czy aktualne problemy. W takich okolicznościach jeszcze lepiej czuje się wartość wykonanej pracy oraz satysfakcję z niesionej pomocy — podkreśla Łukasz Olesiejuk z Citi Service Center Poland.

Sam z grupą przyjaciół udziela się od lat. W tym czasie zorganizował ponad 30 projektów, pomagając licznym placówkom dydaktycznym: szkołom, przedszkolu, domowi dziecka, bursie szkolnej czy organizacjom pożytku publicznego, takim jak: stowarzyszenie hipoterapii, schronisko dla bezdomnych zwierząt i dom opieki społecznej.

Najważniejsze współdziałanie

Wszyscy wolontariusze przyznają, że chcą się czuć potrzebni. Chcą też dzielić się swoimi kompetencjami zawodowymi, doświadczeniem i specjalistyczną wiedzą, bo to może być jedna z najcenniejszych rzeczy, jaką można bezinteresownie przekazać innym. Sami też się wielu rzeczy uczą. Każdy z wolontariuszy podkreśla też, że Dzień Citi dla Społeczności sprzyja poznawaniu zarówno siebie, jak i innych ludzi.

— To są zawsze działania integracyjne. Możliwość poznania nowych dziedzin, zawodów, często nabycie nowych umiejętności, kompetencji, ale głównie poznanie tych osób, z którymi obcujemy na co dzień, w zupełnie nowych rolach. Dla każdego uczestnika przede wszystkim ważna jest satysfakcja z dobrze spełnionej roli, gdy widać radość wśród odbiorców — dodaje Katarzyna Nowak.

Są też i inne korzyści cenne dla pracodawcy. Wolontariat kształtuje postawy etyczne wśród pracowników, poprawia umiejętności pracy w zespole oraz zdolności komunikacyjne. Dzięki wolontariatowi pracownicy Citi są lepiej zorganizowani, potrafią trafniej definiować cele i wyznaczać priorytety. Wzrasta ich umiejętność analizy informacji oraz trafnej oceny ryzyka. Ponad połowa pracowników badanych przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowym przyznaje, że dzięki za angażowaniu w wolontariat pracowniczy lepiej rozumie misję i wizję swojej firmy.

— Wolontariat to jedna z najmilszych form pomocy drugiemu człowiekowi, a wspólne pomaganie przynosi podwójnie dobre rezultaty. Po pierwsze, niesie realną pomoc beneficjentom projektów, w które się angażujemy, jak również poprawia relacje miedzy wolontariuszami, buduje zaufanie i pozytywnie wpływa na wartości wszystkich zaangażowanych — podsumowuje Dorota Kalbarczyk, wolontariuszka z Citi Service Center Poland.

 

Korzyści osobiste uczestników akcji wolontariackich

Nabywanie wiedzy o problemach społecznych — dystans do codzienności

Akcje wolontariackie otwierają oczy na problemy społeczne. Skonfrontowanie się z realnymi kłopotami skutkuje nabraniem dystansu do własnej pracy, niejednokrotnie zupełnie przewartościowuje priorytety pracowników. Wolontariusze mówią: ja naprawdę zobaczyłem, jak jest gdzieś indziej. Inny świat, inne problemy, przy których moje wydają się błahostką.

Odpoczynek

Wolontariat prowadzony poza czasem pracy jest też dla pracowników sposobem na relaks i odreagowanie stresu. Osoby, które brały udział w malowaniu ośrodka rehabilitacyjnego, traktowały to w dużym stopniu jako odpoczynek, odskocznię od codzienności, a jednocześnie połączenie pracy i pożytecznej zabawy ze współpracownikami.

Integracja z rodziną i wspomaganie wychowania

W akcjach wolontariackich często biorą udział pracownicy wraz z całymi rodzinami, ale również znajomymi — najczęściej nie ma żadnych ograniczeń odnośnie do zapraszania do akcji osób spoza firmy. Rodziny traktują więc akcję wolontariacką jako alternatywę dla np. pójścia na piknik, festyn czy inną zorganizowaną imprezę. Jednocześnie wolontariusze podkreślają, że dzięki akcjom ich dzieci dowiadują się wiele o problemach ludzi w potrzebie, co wspomaga proces ich socjalizacji.

 

200 Na tyle szacuje się liczbę działających w Polsce fundacji założonych przez firmy. Pod tym względem nasz kraj zalicza się do europejskiej czołówki.

Źródło: badania „Fundacje koroporacyjne w Polsce, Forum Darczyńców, 2017”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera: Citi handlowy

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Po godzinach / Tak się buduje siłę wolontariatu