Technologiczne być albo nie być liderów rynku

Materiał przygotowany we współpracy z SAP
opublikowano: 07-04-2016, 22:00

Firmy, które zwlekają z wdrożeniami IT, w najlepszym razie stracą przewagę konkurencyjną, w najgorszym — wypadną z rynku.

PATRONEM MEDIALNYM SAP FORUM SĄ „PULS BIZNESU” I BANKIER.PL

Według analiz Gartnera, liderzy biznesu muszą zmienić strukturę inwestycji technologicznych i biznesowych, dostosowując je do wyzwań, które stawia przed nimi ekonomia cyfrowa. W przeciwnym razie mogą stracić znaczną część swoich klientów lub nawet zniknąć z rynku! Tymczasem aż 40 proc. menedżerów akceptuje brak pośpiechu we wdrażaniu nowych technologii.

Czy współcześni przedsiębiorcy stanęli przed technologicznym „być albo nie być”? Firmy w rodzaju Ubera czy Airbnb, które nie unikają innowacji IT, zmieniły oblicze współczesnego rynku, dowodząc, że technologie pozwalają zbudować skuteczny model biznesowy. Analitycy podążają o krok dalej, przewidując, że nie tylko konkretne spółki, ale cała współczesna gospodarka będzie się wkrótce rozwijała pod znakiem „ekonomii połączeń”, w której wartość struktury firmy zwiększa się wraz ze wzrostem połączeń między poszczególnymi podmiotami. Te futurystyczne wizje nie są dalekie od realizacji. Jak przewidują Gartner, McKinsey i inne firmy doradcze, do 2020 r. na rynku działać będzie ponad 50 mld urządzeń stale podłączonych do sieci. To daje nam pięć urządzeń na jednego mieszkańca Ziemi.

— Wyobraźmy sobie, że każdy z nas staje się częścią tego świata i jest z nim na stałe związany. Co będziemy w stanie z tym zrobić? Nasze ubrania, okulary, zegarki, buty będą zawierały sensory na skalę dotąd niespotykaną. Dzisiaj już większość urządzeń mobilnych jest powiązanych z komputerami poprzez współdzielenie informacji. Jednak pytanie pozostaje otwarte: co to oznacza dla nas samych, naszego życia, biznesu? Dlatego tematyką tegorocznego SAP Forum 2016 jest właśnie transformacja cyfrowa, która daje wiele możliwości, aby skutecznie budować mocną pozycję polskich firm zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej — komentuje Kinga Piecuch, prezes SAP Polska.

Czas na biznesową zmianę

Zmiana modeli biznesowych spowodowana jest nie tylko nowymi możliwościami, które oferuje nowoczesna technologia, ale przede wszystkim jej upowszechnieniem. Transformacja cyfrowa znacząco wpływa na współczesny biznes. Rosnąca digitalizacja — w połączeniu ze zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników — zmienia również funkcjonowanie największych na świecie przedsiębiorstw. Współczesny pracownik, konsument czy obywatel przyzwyczajony do użytkowania urządzeń mobilnych i chmury obliczeniowej już teraz oczekuje od firm wykorzystania nowoczesnych rozwiązań w wielu dziedzinach.

Dzięki wykorzystaniu analityki przewidującej zachowania rynkowe przedsiębiorstwa prowadzą spersonalizowaną komunikację z partnerami, a w konsekwencji — koncentrują się na produktach i usługach, które w danym momencie dają największą szansę osiągnięcia przychodów ze sprzedaży. Zmianę odczują najszybciej dotychczasowi liderzy biznesu, którzy po latach funkcjonowania na rynku nie zdążą przystosować się do współczesnych realiów. Właśnie dlatego inwestycje w najnowsze rozwiązaniapowinny znaleźć się wśród priorytetów inwestycyjnych na najbliższe lata. W przeciwnym razie wiele czołowych firm może nawet zniknąć z rynku.

— Nowoczesne technologie są częścią nowoczesnego biznesu. Co więcej, są one fundamentem tworzenia zupełnie nowych modeli biznesowych. Przykładem może być firma Uber, która nie mając żadnego pojazdu, staje się dominującą na świecie firmą przewozową — komentuje Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska. Warto jednak zaznaczyć, że same nawet najlepsze rozwiązania mogą okazać się nieskuteczne, jeśli nie zostaną poparte odpowiednim pomysłem. Technologie są elementem zmiany. Prawdziwa wartość generowana jest przez pomysł na ich wykorzystanie. Samo nowoczesne rozwiązanie nie zmieni oblicza biznesu w sposób naturalny. Do tego potrzebny jest oczywiście człowiek, który ma koncepcję, jak je zastosować — dodaje Tomasz Niebylski.

Cyfrowa rewolucja — wróg czy przyjaciel?

Analitycy przewidują, że cyfryzacja istotnie wpłynie na działalność biznesową w ciągu najbliższych 3-5 lat i doprowadzi do ograniczenia barier, uproszczenia sposobu działania firm i zmiany drogi interakcji firm z klientami. Wiele przedsiębiorstw podchodzi

jednak do zmian sceptycznie. Wynika to przede wszystkim z braku świadomości, jakie korzyści może przenieść cyfrowa restrukturyzacja modelu funkcjonowania. Kluczowym zagadnieniem nowej rzeczywistości jest więc zachęcenie firm do poznania nowych trendów oraz wskazania im powstającej gospodarki cyfrowej nie tylko jako siły napędowej zmian, ale również jako okazji do przeobrażenia procesów, a nawet struktur biznesowych.

— Inwestycja w nowatorskie rozwiązania to dla zarządzających firmami decyzja na poziomie strategicznym, od której zależy sprawność i efektywność budowania przewagi konkurencyjnej. Digitalizacja i innowacyjne rozwiązania w gospodarce są nieuniknione. Dlatego skutki tzw. cichej rewolucji — która dotyka sprzedaży, procesów finansowych czy struktur organizacyjnych — trzeba poznać bliżej, by łatwiej nimi zarządzać — podsumowuje Kinga Piecuch.

Co jednak ważne: dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe powoduje, że warto podejść do zagadnienia w sposób kompleksowy. Należy analizować technologie pod kątem skutków, jakie niesie za sobą wdrożenie nowych rozwiązań IT. Może się okazać, że w wybranym modelu biznesowym wdrożenie proponowanych systemów będzie niosło ze sobą konieczność olbrzymich inwestycji — takich jak wymiana urządzeń czy stworzenie zupełnie nowych, skomplikowanych procedur. Właśnie dlatego kluczem do osiągnięcia sukcesu jest wzajemna współpraca z doświadczonymi partnerami technologicznymi. By transformacja cyfrowa była dla przedsiębiorstwa motorem korzystnych zmian.

Te i inne tematy będą poruszane podczas SAP Forum 2016, które w nowej formule odbędzie się w dniach 12-13 kwietnia 2016 r. w Warszawie. Na SAP Forum zapraszamy przedstawicieli kadry zarządzającej, osoby odpowiedzialne za realizację strategii biznesowych organizacji oraz niezależnych liderów biznesu. Gośćmi specjalnymi Forum będą Jonathan Becher, Chief Digital Officer SAP i Irene Hopf, Global Thought Leader SAP Solutions, Lenovo.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany we współpracy z SAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu