Tego można, a nawet trzeba się nauczyć

Instytut Wzornictwa Przemysłowego
29-06-2010, 00:00

Projektowanie przedmiotów bez ścisłego związku z mechanizmami i potrzebami rynku jest tylko sztuką dla sztuki.

Przedsiębiorstwo, które nie wprowadza innowacji, nie ma szans na rynku

Projektowanie przedmiotów bez ścisłego związku z mechanizmami i potrzebami rynku jest tylko sztuką dla sztuki.

Firmy są coraz bardziej świadome korzyści płynących z wzornictwa i innowacyjności. Ale jak nauczyć się zarządzać rozwojem nowego produktu, jak współpracować z projektantami? Przecież środowiska biznesu i wzornictwa to dwa światy, które mają odmienne cele i metody działania. Tradycyjne kształcenie projektantów odbywa się w Polsce na uczelniach artystycznych i politechnikach. Z kolei programy uczelni kształcących w dziedzinie zarządzania nie doceniają wzornictwa. Instytut Wzornictwa Przemysłowego postanowił to zmienić. W ramach programu "Zaprojektuj swój zysk" organizuje darmowe szkolenia i warsztaty z efektywnej współpracy w interdyscyplinarnych zespołach projektowych, pracujących nad rozwojem nowego produktu, i z zarządzania wzornictwem w firmie.

Dla kogo i po co

Adresatami szkoleń w IWP są: wyższa i średnia kadra zarządzająca, specjaliści ds. rozwoju nowych produktów w dużych, średnich i małych firmach, projektanci wzornictwa (specjaliści, freelancerzy, specjaliści zatrudnieni w firmach, właściciele studiów projektowych). Bezpłatne zajęcia dla przedsiębiorców obejmują dwudniowy cykl w wybranych miastach, w dwóch zakresach merytorycznych (metodologia i zarządzanie procesem wprowadzania nowych wzorniczo produktów na rynek, wybór projektantów i współpraca z nimi, zarządzanie projektem wzorniczym, minimalizacji ryzyka projektowego poprzez zastosowanie metod szacowania czasu, kosztów i budżetu w projekcie wzorniczym oraz zagadnienia zarządzania zespołem w projekcie wzorniczym).

Dla projektantów warsztaty są pięciodniowe i obejmują metodologię zarządzania procesem wprowadzania na rynek nowych wzorniczo produktów, podnoszenie umiejętności marketingowych, standardów opracowania rynkowych produktów wzorniczych, zasady efektywnej współpracy z producentami. W drugiej połowie 2010 roku dla obu grup planowane są także trzydniowe wspólne zajęcia z metodyki współpracy i zarządzania w zespołach interdyscyplinarnych wprowadzaniem na rynek nowych wzorniczo produktów oraz praktyk w sferze współpracy projektanta i przedsiębiorstwa.

Każdy uczestnik warsztatów stacjonarnych otrzymuje bezpłatnie podręcznik "Design Management. Zarządzanie wzornictwem" o metodologii zarządzania wdrażaniem produktów opartych o wzornictwo. To instruktaż dla zespołów projektowych w firmach i dla projektantów.

Strona pełna wiedzy

IWP jest także w trakcie opracowywania e-learningowych kursów dla przedsiębiorców i projektantów, który obejmuje 20 szkoleń na portalu www.zsz.com.pl (praktyki działań, etapów wdrażania nowych wzorniczo produktów na rynek, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji niezbędnych menedżerom i specjalistom odpowiadającym za rozwój nowych produktów). Na stronie programu są również zdigitalizowane i cyfrowe zasoby biblioteki wzornictwa, Interaktywne Centrum Promocji Wzornictwa, "Słownik projektantów polskich", forum wymiany doświadczeń i nawiązywania współpracy oraz dostęp do międzynarodowych baz danych dotyczących wzornictwa.

Na stronie www.zsz.com.pl jest również ciekawe narzędzie dla przedsiębiorców: ankieta samooceny, służąca określaniu poziomu gotowości firmy do aplikacji wzornictwa przemysłowego. Zawiera pytania dotyczące najważniejszych działań firmy związanych z rozwojem nowego produktu. Jej wypełnienie pozwala się zorientować, w jakich warsztatach powinni wziąć udział przedstawiciele firmy, ale uzmysławia także, które etapy pracy nad nowymi produktami czy usługami należałoby poprawić.

A może studia

IWP wraz ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie prowadzi również studia podyplomowe Projektowanie wzornicze w zarządzaniu rozwojem nowego produktu (Design Management). Rozpoczynająca się w październiku bieżącego roku III edycja studiów, to pierwsza w Polsce oferta kształcenia specjalistów z dziedziny zarządzania nowym produktem wzorniczym. Uczestnicy otrzymują kompendium wiedzy z zakresu zarządzania procesami innowacji w produktach. Problematyka ta ma duże znaczenie w związku z koniecznością zwiększania innowacyjności, a w efekcie konkurencyjności polskich firm.

Program studiów opracowano tak, by przekazać jak najpełniejszą wiedzę przyszłym menadżerom produktu. Obejmuje ona ekonomię finansów, marketing, teorię wzornictwa, ergonomię, zarządzanie i prawo. Zajęcia praktyczne mają formę warsztatów. Słuchacze uczestniczą w symulacji rzeczywistych etapów procesu rozwoju nowego produktu, a także mogą się zapoznać z najnowocześniejszą aparaturą badawczą IWP (w tym z systemem analizy ruchu "motion-cap" firmy Vicon, znanym miłośnikom gier i animacji komputerowych), jej możliwościami, ofertą usług i współpracy z przemysłem. Dzięki organizacji studiów na terenie Instytutu, uczestnicy zyskują także dostęp do największej w Polsce biblioteki wzornictwa i bazy wiedzy z zakresu zarządzania wzornictwem.

komentarz uczestnika

Design ważny od początku

Przemysław Bawoł

produkt marketing engineer w SiGarden

Z ofertą warsztatów organizowanych przez Instytut Wzornictwa zapoznałem się podczas V Pomorskiego Forum Przedsiębiorczości organizowanego przez Agencję Rozwoju Pomorza.

Pracuję w firmie, która projektuje i wdraża innowacyjne produkty. Po przejściu kilku takich procesów wiemy, że zbyt późno uwzględniony design urządzenia może powodować konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji części elektronicznej. Warsztaty utwierdziły mnie w tym przekonaniu.

Warsztaty były ciekawą możliwością skonfrontowania postrzegania współpracy projektantów i przedsiębiorców. Zauważyłem, że strach jest po obu stronach. Projektanci boją się tryskać pomysłami przed podpisaniem umowy, otrzymaniem zaliczki. Boją się "wyssania" z nich informacji i niepodjęcia współpracy przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorcy zaś boją się kupowania kota w worku. Chcą wiedzieć dokładnie, co i za ile mogą mieć.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Instytut Wzornictwa Przemysłowego

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Tego można, a nawet trzeba się nauczyć