Tegoroczna produkcja ropy w USA mniejsza niż oczekiwano

Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 09-12-2020, 10:39

Po słabym rozpoczęciu bieżącego tygodnia, notowania ropy naftowej wczoraj wyhamowały zniżkę, a dzisiaj rano odrabiają część strat z poprzednich sesji. Optymizm na rynku z pewnością wzbudzają informacje o szczepieniach na koronawirusa w USA i Wielkiej Brytanii, aczkolwiek stronie popytowej pomogły także szacunki amerykańskiego Departamentu Energii.

Wczoraj departament, a dokładniej funkcjonująca w jego ramach Energy Information Administration (EIA), podał bowiem, że w całym 2020 roku spodziewa się łącznej obniżki produkcji ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych o 910 tys. baryłek dziennie do poziomu 11,34 mln baryłek dziennie. To większa obniżka niż oczekiwano we wcześniejszym raporcie, kiedy to oszacowano ją na 860 tys. baryłek dziennie. Co więcej, EIA oczekuje, że produkcja ropy naftowej w USA spadnie poniżej 11 mln baryłek dziennie do końca I kwartału 2021 r. i dopiero później rozpocznie stopniowy wzrost.

Notowania ropy naftowej WTI – dane dzienne
Notowania ropy naftowej WTI – dane dzienne

Tymczasem negatywnym akcentem podczas wczorajszej sesji na rynku ropy naftowej był raport Amerykańskiego Instytutu Paliw (American Petroleum Institute, API). Instytut wyliczył bowiem, że zapasy ropy naftowej w USA w minionym tygodniu wzrosły o 1,14 mln baryłek, podczas gdy oczekiwano spadku lub jedynie delikatnego wzrostu zapasów. Niemniej, API w ostatnich tygodniach wielokrotnie pokazywał inne wyliczenia niż później Departament Energii, więc inwestorzy i tak wyczekują weryfikacji powyższych szacunków w dzisiejszym raporcie departamentu.

Ogólnie, sytuacja na rynku ropy naftowej fundamentalnie się nie zmienia. Pozytywnie na ceny tego surowca wpływają perspektywy opanowania pandemii dzięki szczepionce, jak również działania OPEC+, jednak oba czynniki zostały już w dużej mierze uwzględnione w cenach ropy naftowej. Aby zwyżki miały szansę sięgnąć ponad poziom 50 USD za baryłkę, potrzebne będą dodatkowe impulsy, w tym przede wszystkim potwierdzenie, że szczepionki są skuteczne i przyczyniają się do wyraźnego ograniczenia liczby zakażeń.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane