Telefonia IP ogranicza koszty komunikacyjne

Mariusz Zielke
30-11-2000, 00:00

Telefonia IP ogranicza koszty komunikacyjne

Telefonia internetowa IP zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem firm wielooddziałowych. Choć nie jest to tanie rozwiązanie, zwrot z inwestycji następuje stosunkowo szybko i jest łatwo wymierny.

Duże firmy z rozproszoną strukturą mają wysokie koszty związane z komunikacją. Budowa sieci rozległej tylko po części rozwiązuje problem. Przesyłanie głosu za pomocą sieci pakietowych lub telefonii internetowej, voice over IP, jest jednak u nas rozwiązaniem jeszcze mało popularnym.

Rozpowszechnienie takich rozwiązań hamuje wysoka cena instalacji oraz problemy infrastrukturalne. Firma decydująca się na wdrożenie musi zwykle rozbudować swoją sieć rozległą. Pozostaje też kwestia dostępności pasma w sieci szkieletowej i wynegocjowanie odpowiedniej ceny za dzierżawę łączy.

Za dobrą cenę

Koszty takich usług mają jednak spadać, a obok dwóch największych sieci, Polak-T (należącej do TP SA) i Tel-Energo, w 2001 roku co najmniej sześciu operatorów będzie dysponować własnymi sieciami szkieletowymi. Dostawcy rozwiązań teleinformatycznych też zaczynają promować VoIP, przystając na niższą od standardowej, negocjowaną cenę. Taką — promocyjną — cenę zapłacił Howell, w którym wdrożono największy dotychczas w Polsce system telefonii internetowej, oparty na technologii Cisco. Koszt wdrożenia instalacji na 200 stanowisk oszacowano na 1 mln zł. Dotychczas telefonię IP wdrożył Polcomtel, ale to instalacja znacznie mniejsza.

— Dzięki telefonii internetowej koszty rozmów telefonicznych mogą zostać ograniczone nawet o 80 proc. Inwestycja Howella zwróci się po 15 miesiącach — mówi Jacek Agdan, szef zespołu wdrożeniowego systemów IP Phone w CCS, firmie, która zrealizowała projekt dla Howella.

Lokalne i międzystrefowe

Korzystając z telefonii internetowej, firma może porozumiewać się z otoczeniem za cenę rozmów lokalnych, a wewnątrz organizacji — praktycznie po kosztach dzierżawy łączy. Dzięki IP w Howellu, jak szacuje firma, roczne wydatki telekomunikacyjne z 2 mln zł spadną do 900 tys. zł.

Ograniczyć koszty można również dzięki budowie sieci telefonicznych opartych na centralach abonenckich, udostępniających kanały telefoniczne w sieci rozległej.

Mariusz Zielke

m.zielke@pulsbiznesu.com.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Telefonia IP ogranicza koszty komunikacyjne