Telepraca nadal odstrasza Polaków

Urszula Kaczorowska
14-10-2011, 00:00

Telepraca budzi złe skojarzenia. Niewygodne prawo nie zachęca do tej formy zatrudnienia. Eksperci przekonują jednak, że telepraca to przyszłość.

Na całym świecie około 60 mln osób wykonuje pracę poza siedzibą firmy, wykorzystując różnego rodzaju środki komunikacji elektronicznej. Połowa z nich to Amerykanie. W Unii Europejskiej z tej formy zatrudnienia korzysta kilkanaście procent zatrudnionych, a w Polsce tylko 3,2 proc. O przyczynach hamujących rozwój telepracy w Polsce rozmawiano podczas spotkania zorganizowanego przez Pracodawców RP.

Termin „telepraca” ciągle kojarzony jest z pracą telemarketera, dlatego wiele osób szukających pracy odrzuca oferty nie wnikając w szczegóły. Pracodawcy natomiast rezygnują z tworzenia tego typu miejsc pracy, bo koszty są zbyt wysokie. Przyczynia się do tego nieracjonalność wymogów polskiego prawa.

— Zgodnie z przepisami BHP o zapewnieniu bezpieczeństwa i higieny pracodawca powinien zadbać o odpowiednią wilgotność powietrza w mieszkaniu i środki czystości. Pracodawcy nie dadzą się przekonać, że Państwowa Inspekcja Pracy nie będzie karać za takie szczegóły — mówił Witold Polkowski, doradca Prezydenta Pracodawców RP ds. prawa pracy.

Trudno też rozstrzygać kwestie dotyczące czasu pracy i ubezpieczenia pracownika w ramach godzin poświęconych na pracę. Podczas panelu dyskusyjnego goście zastanawiali się nad możliwością wprowadzenia elastycznych godzin pracy.

— Matka będąca w domu z małym dzieckiem potrzebuje robić częstsze przerwy, nie można jej narzucić ośmiogodzinnego trybu, bo kłóci się to z ideą tej formy zatrudnienia — mówiła Grażyna Kot, dyrektor działu personalnego Totalizatora Sportowego.

Dużo trudniejszą do przełamania barierą jest jednak bariera mentalna zgodnym tonem mówili zaproszeni goście. Bariera ta dotyczy zarówno pracodawców, jak i pracowników. W opinii polskiego pracodawcy, pracownik wykonujący pracę w domu pracuje gorzej i nie ma nad nim kontroli. Pracownik natomiast nie czuje więzi z firmą, czuje się wykluczony i często po kilku miesiącach decyduje się na zmianę pracy.

— Polscy pracodawcy muszą zrozumieć, że tylko dzięki telepracy podwyższą wydajność pracy firmy. Najważniejsza jest edukacja z zakresu zarządzania ludźmi. Pracownicy mojej firmy podróżują ciągle po 17 krajach, są ciągle na odległość. Szczególny nacisk kładziemy na budowanie więzi z firmą i robimy to z powodzeniem — mówił Tomasz Klekowski, dyrektor zarządzający firmy Intel na środkowo-wschodnią Europę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Urszula Kaczorowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Telepraca nadal odstrasza Polaków