Teraz będziecie mogli to zrobić w sieci

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 10-07-2006, 00:00

Przedsiębiorcy będą mogli w trybie online rejestrować i aktualizować dane osobowe w ogólnopolskiej bazie danych.

W piątek w warszawskiej siedzibie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) uruchomiono specjalną platformę internetową e-GIODO. To ważna informacja dla przedsiębiorców. Do tej pory zbiory danych osobowych rejestrowano i aktualizowano poprzez składanie specjalnych wniosków i załączników w formie papierowej. To powodowało jednak wiele niejasności, które wynikały z niedokładnego wpisywania danych, jak również z niepełnej znajomości przepisów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych. Nierzadko kończyło się to postępowaniami wyjaśniającymi.

— Teraz liczba postępowań będzie zminimalizowana — zapewnia Michał Bałdyga, dyrektor departamentu rejestracji zbiorów danych osobowych.

Dzięki systemowi e-GIODO nowe dane będą mogły być wprowadzane przez internet, co ułatwi życie szczególnie przedsiębiorcom spoza Warszawy. Nowa platforma umożliwia wszystkim zainteresowanym szybki i nieskomplikowany dostęp do danych już znajdujących się w zbiorach GIODO, elektroniczną rejestrację nowych zbiorów oraz ich aktualizację online. Dotyczy to także właścicieli firm, którzy posiadają specjalne certyfikaty uprawniające do korzystania z podpisu elektronicznego.

W celu wprowadzenia nowych zbiorów przedsiębiorcy będą musieli wypełnić szczegółowe wnioski.

Wysyłanie dokumentów z danymi firmy tradycyjną drogą pocztową nie będzie już konieczne. System e-GIODO będzie również m.in. wyliczał kwotę opłaty skarbowej, jaką właściciel firmy jest zobowiązany uiścić. Beneficjent może także wybrać formę zabezpieczenia własnych zbiorów spośród tych, które oferuje program, bądź też zaproponować swoją metodę ochrony danych. Dzięki temu wprowadzone informacje nie będą mogły być tak łatwo zmieniane, a tym bardziej udostępniane.

— Stworzenie takiego systemu wynikało z wymogów prawnych, jakie nakładają na generalnego inspektora przepisy ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy o ochronie danych osobowych — tłumaczyła minister Ewa Kulesza.

Projekt kosztował 1,6 miliona złotych, z czego wkład własny GIODO wyniósł 400 tys. złotych. Reszta została zrefundowana z unijnego programu SPO WKP działanie 1.5 „Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych online”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Zawiśliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu