Teva rusza na podbój rynku OTC

  • Alina Treptow
opublikowano: 31-03-2016, 22:00

Izraelski koncern farmaceutyczny debiutuje z marką własną. Konkurenci mają się czego obawiać.

13 mld zł — tyle rocznie, według firmy badawczej IMS Health, wydają Polacy na leki OTC i suplementy diety. Nic więc dziwnego, że ten segment rynku przyciąga wszystkich uczestników rynku farmaceutycznego. Karty z planami dalszej ekspansji odkrył właśnie jeden z największych międzynarodowych graczy — izraelska Teva. Koncern, który w Polsce produkuje na cały świat, debiutuje z marką własną — Teva.

— Pod parasolem Tevy rozpoczęliśmy sprzedaż 28 produktów, wśród których znajdują się dwa suplementy. Docelowo 80- -90 proc. portfela stanowić będą leki, nie suplementy — zastrzega Marta Sierpińska-Kopyt, dyrektor marketingu strategicznego na region Europy Środkowej i Wschodniej.

Zawsze na podium

Jesienią koncern ruszy z kampanią telewizyjną. Również jesienią zostanie wprowadzonych kilka kolejnych produktów. Z planów Tevy na najbliższych pięć lat wynika, że rocznie będzie oferowała co najmniej kilka leków i suplementów. W pierwszej kolejności weźmie na celownik największe kategorie rynku OTC — przeziębieniowy, witaminowy, przeciwbólowy i trawienny, które wartościowo generują około połowy tego rynku.

— Chcemy, aby marka Teva była w trójce największych w poszczególnych kategoriach — mówi Marta Sierpińska-Kopyt.

Produkty marki mają znaleźć się w segmencie ekonomicznym i być sprzedawane wyłącznie w aptekach. — Średnio nasze produkty będą o 20 proc. tańsze od lideradanego segmentu. Badania dowodzą, że dla Polaków najważniejsze są jakość i atrakcyjna relacja jakości do ceny — wyjaśnia Marta Sierpińska-Kopyt. Mimo niskiej ceny produkty mają też mieć konkurencyjną marżę dla farmaceutów, którzy będą je dystrybuować.

Marka własna

Model sprzedaży pod marką producenta nie jest zbyt popularny. Co prawda Teva prowadzi w Niemczech sprzedaż pod marką lokalną producenta, ale marka Teva zadebiutowała tylko w Rosji. — Polska jest druga, choć równolegle prowadzimy analogiczne projekty w regionie CEE,

między innymi w Czechach i na Słowacji — dodaje Marta Sierpińska-Kopyt. Zdaniem Jacka Czarnockiego, dyrektora sprzedaży w IMS Health, Teva może „namieszać” na rynku OTC, doprowadzając do przetasowań w poszczególnych kategoriach.

— Model jest ciekawy, co w połączeniu z dużą i doświadczoną organizacją daje nadzieję na sukces na rynku — uważa Jacek Czarnocki, prognozując pomyślne wiatry z rynku dla Tevy i jej konkurentów. W tym roku rynek leków OTC urośnie o około 4 proc. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu