The Heart zbuduje 100 start-upów z korporacjami

  • Materiał partnera
opublikowano: 25-01-2019, 09:30

Korporacje muszą się zmieniać. Tymczasem ich zdolność wdrażania nowych technologii nie rośnie tak szybko, jak potrzeba innowacyjności. Dlatego liderzy coraz częściej poszukują rozwiązań na zewnątrz - tłumaczy w rozmowie z Pulsem Biznesu - Tomasz Rudolf, prezes The Heart.

Czy korporacje potrzebują zewnętrznych partnerów, żeby rosnąć?

Wyświetl galerię [1/10]

fot. Marian Chrzan

Liderzy dużych firm wiedzą, że bez innowacji nie spełnią oczekiwań rynkowych. Jednak w ciągu ostatnich dwóch - trzech lat nastąpiła istotna zmiana modelu innowacyjności z zamkniętej w otwartą. Dotychczas nowe rozwiązania powstały wewnątrz dużych organizacji, przy wykorzystaniu wewnętrznych zasobów i potencjału ich pracowników. Teraz coraz częściej powstają we współpracy z innymi podmiotami, na styku dużych organizacji i młodych firm technologicznych.

Co jest tego przyczyną?

Korporacje muszą się zmieniać. Tymczasem ich zdolność wdrażania nowych technologii nie rośnie tak szybko, jak potrzeba innowacyjności. Dlatego liderzy coraz częściej poszukują rozwiązań na zewnątrz. Z naszego raportu wynika, że 54 proc. szefów dużych organizacji właśnie w ten sposób chce pozyskiwać nowe rozwiązania. W przyszłości ten model zyska na znaczeniu.

Kto czerpie z tego korzyść?

Współpraca jest dobra dla obu stron. Można ją porównać do symbiozy w zdrowym ekosystemie, w którym organizmy duże i małe współistnieją i czerpią od siebie obopólne korzyści. Duże organizacje czerpią od start-upów nowe rozwiązania, dzięki którym mogą szybciej się rozwijać, zdobywać nowe rynki i klientów oraz poprawiać wyniki finansowe.Start-upy zyskują nie tylko tak potrzebne im finansowanie, ale też konkretny cel, który wyznacza zleceniodawca. Rozwijają się dzięki stawianym im wymaganiom. W Polsce mamy wielu świetnie wykształconych młodych ludzi, którzy chętnie tworzą własne firmy technologiczne. Wiele start-upów oferuje rozwiązania typu B2C, czyli dla konsumentów. Jednak by nadać takim projektom międzynarodową skalę potrzeba dużo pieniędzy. Dlatego start-upom B2B może być łatwiej, bo pozyskany w Polsce klient korporacyjny może pomóc w międzynarodowej ekspansji. My w takich projektach widzimy duży potencjał i takie chcemy współtworzyć.

fot. Marian Chrzan

Jaką formę najczęściej przybiera współpraca między korporacjami i start-upami?

Inwestycje w start-upy bądź akwizycje młodych spółek to wciąż rzadkość. Korporacje patrzą na start-upy jak na dostawców - 68 proc. firm kupuje od nich rozwiązania. To najpopularniejszy model współpracy. By do niej doszło, duża organizacja odbywa średnio 31 spotkań ze start-upami rocznie, a finalizuje nie więcej niż 5 transakcji. Wszystkie formy współpracy nagradzamy w naszym konkursie The Heart Corporate Innovation Awards 2018.

Jaka jest idea konkursu?

fot. Marian Chrzan

O innowacjach wiele się mówi, ale tylko niektórzy naprawdę mają odwagę działać na szeroką skalę i takie przypadki chcemy nagłośnić. Wspólnie z naszymi partnerami Mastercard i Ghelamco stworzyliśmy The Heart Corporate Innovation Awards 2018, by promować korporacje, które otwierają się na innowacje. W tym roku już po raz drugi przyznajemy nagrody w pięciu kategoriach. Wyróżniamy prezesów, którzy nie boją się wdrażać zmian i stają się dzięki temu wzorem dla innych. Doceniamy też najlepsze zespoły kierujące innowacjami i transformacją cyfrową w dużych firmach. By pokazać, że współpraca korporacji z młodymi spółkami ma sens, pokazujemy też najciekawsze przykłady wdrożeń. Oswajamy też w Polsce temat inwestycji korporacji w start-upy nagradzając najważniejsze transakcje na rynku. W tym roku po raz pierwszy przyznajemy nagrodę start-upom stworzonym przez korporacje. Przypadków takich jak Bancovo.pl Alior Banku, goodie Banku Millennium czy EmpikGO nie ma jeszcze dużo, ale wierzymy, że ten model innowacji zyska na znaczeniu. Sektor finansowy jest pionierem takiego stylu myślenia, ale widzimy, że rozprzestrzenia się też na inne rynki. Właśnie dlatego, doceniając odwagę wprowadzania zmian w tradycyjnej branży, Jury przyznało nagrodę specjalną firmie Tauron.

Dwa lata temu otworzyliście swój hub na 38 piętrze wieżowca Warsaw Spire. Jak zmieniliście się od tego czasu?

Zaczynaliśmy jako centrum współpracy korporacji i start-upów. Wciąż pomagamy największym firmom szukać technologii i wykorzystać je do rozwoju biznesu. Regularnie organizujemy wydarzenia dla liderów przybliżające im najciekawsze start-upy z całej Europy. Tworzymy przestrzeń do wymiany doświadczeń. Udało nam się namówić do współpracy kilkadziesiąt wiodących firm. To właśnie wspólnie z nimi odkryliśmy potrzebę szybkiego budowania nowych biznesów, których nie ma jeszcze na rynku. W ramach jednostki The Heart Ventures, której start ogłosiliśmy wspólnie z Mastercard w listopadzie zeszłego roku, budujemy przyszłych dostawców i partnerów dużych korporacji. To właśnie na tym obszarze zamierzamy się koncentrować. Planujemy tworzyć około 10 spółek rocznie.

Jak działa taka fabryka start-upów?

Sam model nie jest nowy. W Niemczech od 12 lat działa Rocket Internet, który stworzył ponad 100 spółek, m.in. Zalando, Delivery Hero czy Westwing. Swój sukces oparli o szybkie powielanie sprawdzonych modeli z rynku amerykańskiego. Budując nie tylko jedną gwiazdę, ale całą galaktykę nowych biznesów, mogą wykorzystać efekt synergii. W The Heart Ventures jest podobnie. To co nas różni to punkt startowy - nie kopiowanie sprawdzonych biznesów, tylko odpowiadanie na ukryte potrzeby wielkich korporacji. Budując rozwiązania z globalnymi partnerami ograniczamy ryzyko typowe dla nowych przedsięwzięć. Działając poza strukturami dużych firm i tworząc niezależne spółki, możemy działać szybciej i podważać reguły przyjęte w branży.

PARTNERZY O THE HEART CORPORATE INNOVATION AWARDS

Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland:

Jako Ghelamco kreujemy trendy, szukamy nowych pomysłów i rozwijamy projekty, które będą świeże nawet za kilka lat. Zostaliśmy partnerem i jednym z współzałożycieli The Heart by wspierać środowisko startupowe oraz zyskać bezpośredni dostęp do innowacyjnych rozwiązań. Naturalnymrozwinięciem tego pomysłu jest zaangażowanie w The Heart Corporate Innovation Awards 2018. Wspólnie z naszymi partnerami chcemy wyróżnić korporacje otwarte na innowacje, implementację nowych technologii i współpracę ze startupami. Światowa gospodarka rozwija się bowiem niezwykle szybko, pojawiają się nowi gracze, którzy często zmieniają reguły gry. Nie można jednak zapominać o firmach mających za sobą lata doświadczeń. One też się zmieniają i - jak pokazuje The HeartCorporate Innovation Awards - świetnie odnajdują się w nowej rzeczywistości.

fot. Marian Chrzan

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe:

W Mastercard wierzymy, że najbardziej efektywna droga do innowacyjności prowadzi przez otwarte ekosystemy, w ramach których korporacje współpracują ze zwinnymi start-upami. Dlatego szukamy inspiracji i innowacji na zewnątrz, współpracując z mniejszymi graczami w ramach różnych platform, takich jak The Heart, Start Path Global czy Accelerate. Dla korporacji dobrym sprawdzianem innowacyjności jest konkurs Corporate Innovation Awards. Organizujący go The Heart podejmuje inicjatywy pionierskie na polskim i europejskim rynku, takie jak „fabryka startupów” The Heart Ventures czy obsługa piaskownicy regulacyjnej dla firm fintech – oba projekty we współpracy z Mastercard. The Heart w ciągu nieco ponad dwóch lat wyrósł na wiodącą platformę współpracy korporacji ze startupami w naszym regionie, a konkurs stał się prestiżowym wydarzeniem.

RELACJE KORPORACJI ZE START-UPAMI POD LUPĄ ANALITYKÓW

Raport „Opening to change. The Heart Corporate Innovation Raport 2019” jest dostępny do pobrania TUTAJ.

By opisać w jaki sposób korporacje rozwijają innowacje oraz współpracują ze start-upami analitycy ośrodka analitycznego SpotData przeprowadzili badanie na grupie 50 liderów innowacji podczas Open Innovation Summit 2018, zorganizowanego przez The Heart w listopadzie 2018 r. Przeprowadzili także pogłębione wywiady z dziesięcioma menedżerami zajmującymi się innowacjami w korporacjach. 

Wnioski badania oraz rozmów zostały zaprezentowane w raporcie „Opening to Change. The Heart Corporate Innovation Raport 2019”. 

Oto najważniejsze z nich:

  • Korporacje coraz mocniej angażują się we współpracę ze start-upami.  Aby jednak była ona efektywna, musi odpowiadać na realny potrzeby biznesu i klientów.
  • Konieczne jest przy tym wypracowanie kultury organizacyjnej otwartej na innowacje ponieważ bez tego nawet najlepsze pomysły pracowników i rozwiązania start-upów nie zostaną wdrożone.
  • Największym źródłem innowacyjnych pomysłów są pracownicy ponieważ to oni wiedzą najlepiej, co w firmie można usprawnić, a także klienci, którzy wymuszają zmiany oczekując produktów i usług usprawniających im życie.
  • Korporacje najczęściej współpracują ze start-upami traktując je jako dostawców innowacyjnych rozwiązań, które mogą od nich zakupić na zasadach komercyjnych. W przyszłości planują częściej oferować rozwiązania start-upów swoim klientom.
  • Korporacje więcej czasu poświęcają obecnie na usprawnianie dotychczasowych modeli biznesowych, ale planują w przyszłości bardziej angażować się w tworzenie  nowych modeli o charakterze  „distruptive”.
  • Bardziej wartościowe są takie modele, w których korporacje same lub za pośrednictwem partnerów czy organizowanych wydarzeń znajdą start-upy, które odpowiedzą na ich potrzeby, niż modele, w których start-upy zgłaszają się same, nie znając kontekstu biznesowego.
  • Lider innowacji musi być otwarty – zarówno na nowe pomysły, jak i na porażki. Musi go również cechować kreatywność, odwaga, ciekawość, elastyczność, wytrwałość i  umiejętność przekonywania innych do swoich pomysłów.

W ciągu roku korporacje średnio:

31 - z tyloma start-upami rocznie spotykają się średnio korporacje…

11 - tyle prowadzą pilotów i testów…

5 - a tyle rozwiązań ostatecznie wdrażają.

54 proc. liderów innowacji twierdzi, że w przyszłości ważniejsze będzie dla nich wykorzystywanie innowacji opracowywanych na zewnątrz niż tworzenie ich wewnątrz firmy.

68 proc. kupuje rozwiązania strupów. Jest to obecnie najbardziej rozpowszechniony model współpracy korporacji ze strupami.

60 proc. liderów uważa, że bardziej wartościowe są startupy, które znaleźli sami lub przy pomocy partnerów niż te, które zgłosiły się do nich same.

Raport „Opening to change. The Heart Corporate Innovation Raport 2019” jest dostępny do pobrania TUTAJ 

The Heart przyznaje nagrody dla liderów korporacji, innowacyjnych zespołów i firm tworzących nowe modele współpracy

Kategoria: CEO Roku

Zwycięzca: Przemysław Gdański, Bank BGŻ BNP Paribas

Przemysław Gdański nie bez powodu stoi na czele instytucji nazywanej bankiem zmieniającego się świata. Taka perspektywa wymusza nieustanny rozwój, by odpowiadać na nowe wyzwania rynkowe. Dlatego przyjęta przez bank strategia Fast Forward oparta została na pięciu filarach: digitalizacji, prostocie, jakości, wzroście i entuzjazmie. Jest wdrażana zarówno w relacjach z klientami, jak i współpracy między pracownikami. By przyspieszyć transformację cyfrową, bank współpracuje również ze start-upami, takimi jak np. NuDelta, Querona, Vintom, Autenti, Kaymera Technologies. Zmienia też format swoich oddziałów, przekształcając je w miejsca nowoczesne i bezgotówkowe. Wprowadza rozwiązania unikalne dla sektora bankowego w zarządzaniu wewnętrznym, a także w obsłudze klientów, czego przykładem jest współpraca z Allegro. W przygotowaniu rewolucyjnej strategii niewątpliwie pomaga Przemysławowi Gdańskiemu doświadczenie szachisty. W latach 80. sześciokrotnie wystąpił w finałach szachowych mistrzostw Polski juniorów.

Pozostali finaliści w tej kategorii:

Joao Bras Jorge, Bank Millennium

Portugalczyk z polską duszą. Mieszka tu od 10 lat, a od 5 lat jest prezesem Banku Millennium. Udało mu się w tym czasie znacząco rozwinąć bank, co potwierdzają doskonałe wyniki finansowe, rekordowa liczba nowych klientów i dwucyfrowy wzrost kluczowych linii biznesowych. Jako lider cyfrowej transformacji Joao Bras Jorge zawsze wyprzedza o krok konkurencję. Odpowiada m.in. za wprowadzenie platformy inteligentnych zakupów goodie, która w ciągu dwóch lat została pobrana 900 tys. razy.

Ewa Szmidt-Belcarz, Empik

Kieruje Grupą Empik od 2015 r.  Jej dziełem jest przyspieszenie rewolucji mobilnej i cyfrowej: 30 proc. przychodów pochodzi z internetu i technologii cyfrowych. Sukcesem jest też wzrost przychodów o 80 proc. w ciągu czterech lat. Empik należy do ulubionych marek Polaków, o czym świadczy 3,8 mln użytkowników zarejestrowanych w programie „Mój Empik”. Wprowadza innowacje poprzez inwestycje w start-upy, czego przykładem jest nabycie Going w 2018 r.

Kategoria: Zespół wprowadzający innowacje

Zwycięzca: NOW! – zespół cyfrowej transformacji PKO Banku Polskiego

PKO Bank Polski zrewolucjonizował sposób pracy, wdrażając nową metodologię NOW! Zadaniem interdyscyplinarnego zespołu, który łączy specjalistów z różnych dziedzin, m.in. bankowości, IT, Big Data czy sztucznej inteligencji, jest opracowanie nowych rozwiązań. Zespołowi Now! już teraz udało się osiągnąć rezultaty przekraczające oczekiwania. Termin wprowadzenia na rynek nowych produktów został skrócony 2-2,5 - krotnie, przy zachowaniu tego samego poziomu kosztów i jednoczesnym wzroście zadowolenia pracowników. Także pierwsze wyniki biznesowe są niezwykle obiecujące. Przykładowo po wprowadzeniu nowego, bardzo intuicyjnego procesu udzielania pożyczek przez internet, odnotowano czterokrotny wzrost udzielanych kredytów w ciągu okresu krótszego niż pół roku. 

Pozostali finaliści w kategorii:

Unilever’s Food Inno Hub

To czteroosobowy osobowy zespół działający w modelu intrapreneurship, w którym pracownik dużej organizacji działa jak przedsiębiorca. Celem było szybkie wdrożenie nowego produktu, czyli gotowego śniadania. Zespół wykorzystał w tym celu sieć partnerów zewnętrznych, podczas gdy wcześniej innowacje były przygotowywane wewnątrz firmy. Nowa strategia okazała się sukcesem. Produkt został wdrożony w ciągu trzech tygodni, podczas gdy średnio zajmuje to 53 tygodnie.

PZU Innovation Lab 

Zespół składa się z 10 kreatywnych młodych ludzi, którzy wprowadzają innowacyjne rozwiązania w dziedzinie ubezpieczeń. Dotychczas pracowali nad 15 projektami, z których 10 zakończyło się sukcesem. W portfolio zespołu PZU Innovation Lab są takie rozwiązania, jak: PZU GO, Data Lab oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w roszczeniach. Dodatkowo wewnątrz PZU opracowano uproszczony proces współpracy ze start-upami, by wykorzystać ich potencjał do rozwoju korporacji.

Kategoria: Współpraca Roku

Zwycięzca PKO Bank Polski i Coinfirm

PKO Bank Polski połączył siły z Coinfirm, by wdrożyć technologię blockchain. Coinfirm jest  polsko-brytyjskim fintechem, oferującym innowacyjne usługi finansowe oparte na technologii informacyjnej. PKO Bank Polski jako pierwszy w Polsce wykorzystał blockchain do potwierdzania autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną. Współpracował przy tym z Krajową Izbą Rozliczeniową. Nowe rozwiązanie, udostępnione pięciu milionom klientów PKO Banku Polskiego, umożliwiło potwierdzenie autentyczności dokumentów. W korespondencji elektronicznej klienci otrzymali od banku 64-znakowy unikalny identyfikator HASH i link do strony internetowej, gdzie mogli po prostu wkleić HASH i zweryfikować autentyczność dokumentu. Dzięki takiemu rozwiązaniu zachowają dostęp do danych nawet po zakończeniu współpracy z Bankiem oraz będą mieli pewność, że nie zostały one zmodyfikowane. Coinfirm współpracował z Bankiem w ramach programu partnerskiego dla start-upów Let’s Fintech with PKO Bank Polski! 

Pozostali finaliści w kategorii:

Bank BGŻ BNP Paribas i Autenti

Bank BGŻ BNP Paribas wdrożył wspólnie z firmą Autenti podpis elektroniczny w zakresie procesów kredytowych. To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie na polskim rynku. W efekcie procesy te są obsługiwane w pełni online, co pozwala na oszczędności finansowe oraz uproszczenie procedur. Platforma rejestruje łańcuch zdarzeń między stronami zawierającymi umowę, a dowody umieszcza na trwałym nośniku. Gwarancją bezpieczeństwa jest kodowanie danych i stosowanie dodatkowych metod weryfikacji klienta.

AVIVA i Emplocity

AVIVA dzięki Emplocity zrewolucjonizowała swój proces rekrutacji. Rozwiązanie wykorzystuje sztuczną inteligencję w procesie pozyskania ponad 300 pracowników. Emplocity wdrożyło chatbot rekrutacyjny, pozwalający kandydatom na udział w rozmowie online, bez względu na datę i miejsce, w którym się znajdują. To rozwiązanie oparte na zaawansowanych algorytmach, które uczy się, analizując profile tysięcy kandydatów. W rezultacie może dokonać wyboru trafniej, niż człowiek.

Kategoria: Transakcja Roku

Zwycięzca: Empik / Going

Empik zainwestował w Going, by stać się liderem na rynku platform oferujących bilety na różnego rodzaju imprezy. Going to młody start-up, który rośnie w tempie 300 proc. rocznie. Został przejęty przez Empik Ventures, który wykracza poza standardowe rozwiązania korporacyjne i inwestuje 50 mln zł w start-upy. Opracowana przez Going aplikacja pobrana już ponad 300 tys. razy wraz z Empik Bilety tworzy wielokanałowe rozwiązanie oferujące m.in.: najszerszy zasięg (100 mln wizyt rocznie w salonach Empik i 120 mln na empik.com), spersonalizowaną informację o wydarzeniach oraz najlepszą aplikację na rynku, umożliwiającą bezpieczny transfer biletu przez internet. Dzięki współpracy z Going Grupa Empik może docierać do różnych grup klientów, zarówno tradycjonalistów szukających biletów w sklepach, jak i młodych użytkowników posługujących się głównie narzędziami internetowymi. Ponadto Empik może zaoferować spersonalizowane produkty związane z tematami imprez dla 3,8 mln członków programu Mój Empik. 

Pozostali finaliści w kategorii:

Alior Bank / PayPo

Alior Bank zainwestował 4 mln zł w PayPo. Zyskał dzięki temu technologię odroczonej płatności, która umożliwia klientom dokonywanie zakupów w internecie i ich spłacanie w ciągu trzech następnych tygodni, bez żadnych dodatkowych kosztów. Alior dostarczył PayPo dodatkowe środki na dalszy rozwój firmy. Celem partnerstwa jest wspieranie PayPo w budowaniu współpracy z dużymi detalistami. Dla banku zaś inwestycja zakłada przyszły zwrot z zainwestowanego kapitału, dostęp do innowacyjnych produktów bankowych, a także nowych rynków i bazy konsumentów

Agora / ROI Hunter

Agora  zdecydowała zainwestować łącznie 4,4 mln EUR w ROI Hunter, platformę marketingową, która pomaga firmom z branży e-commerce promować i sprzedawać produkty za pośrednictwem Google i Facebook. ROI Hunter to międzynarodowa firma z siedzibą w Brnie (Czechy), z biurami w Pradze, Warszawie, Dubaju, Singapurze i Sao Paulo, która jest jednym z nielicznych oficjalnych marketingowych partnerów Facebooka i Google. Planuje rozszerzyć swój zasięg na nowe rynki, jak m.in. Wielka Brytania i USA.

Kategoria: Nowy Cyfrowy Biznes

Zwycięzca Bancovo.pl stworzone przez Alior Bank

Platforma Bancovo.pl to internetowy pośrednik finansowy, który nie tylko umożliwia porównanie ofert kredytowych, ale pozwala zaciągnąć kredyty online. Bancovo.pl przedstawia użytkownikom oferty kredytowe swoich partnerów, dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Usługa jest darmowa i bez zobowiązań. Co ważne, jest to rzetelna informacja na temat produktu, nie reklama. Klient szybko sprawdzi, gdzie otrzyma najkorzystniejsze oprocentowanie, maksymalną kwotę pożyczki i najszybciej załatwi procedury. Kiedy już dokona wyboru, Bancovo.pl pomaga mu podpisać umowę przez internet, bez wychodzenia z domu. Pieniądze może otrzymać na konto już w ciągu 15 minut. Bancovo.pl współpracuje z 12 instytucjami finansowymi, oferując pożyczki do około 200 tys. zł. W niedługim czasie planowane jest uruchomienie pożyczek dla małych i średnich firm, kredytów hipotecznych online i rozwiązań e-commerce. Długoterminowym celem jest osiągnięcie pozycji lidera pożyczek internetowych w Polsce, z 30-procentowym udziałem w rynku.

Pozostali finaliści w kategorii:

Millennium Goodie

Platforma Smart-Shopping goodie to darmowy doradca zakupowy, który pozwala wybierać użytkownikom najlepsze oferty. Platforma, składająca się z aplikacji mobilnej oraz strony internetowej www.goodie.pl powstała jako wewnętrzny start-up Banku Millennium. Rozpoczęła od prezentacji rabatów i promocji, dopasowanych do preferencji użytkowników. Teraz umożliwia nawet zwrot części gotówki wydanej w ponad tysiącu sklepów online. W ciągu dwóch lat aplikacja goodie została pobrana ponad 900 tys. razy.

EmpikGO

EmpikGO to aplikacja do czytania e-booków i audiobooków dostępnych w Empik.com, która oferuje aż 50 tys. e-booków i 6 tys. audiobooków. Została opracowana przez zespół Empik Tech we współpracy z Miquido, zwycięzców konkursu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe 2016 i Webit Awards. EmpikGO dynamicznie rozwija swoją ofertę subskrypcji. Obecnie umożliwia dostęp do ponad 200 lektur szkolnych, ponad 3 tys. audiobooków z 40 największych wydawnictw oraz ponad 100 bajek dla najmłodszych dzieci.

Nagroda specjalna za odwagę do wdrażania zmian w tradycyjnej branży: Tauron

Grupa Tauron zostaje nagrodzona za wdrożenie złożonego ekosystemu innowacji, składającego się z sześciu rozbudowanych, uzupełniających się elementów. Do najważniejszych należy realizacja projektów badawczo-rozwojowych we współpracy z wyższymi uczelniami, instytutami badawczymi oraz innowacyjnymi przedsiębiorstwami spoza grupy. Do jej partnerów biznesowych należą m.in. firma Ericsson (w obszarze Smart City) i Rafako (w obszarze nowych rozwiązań do produkcji energii). Grupa rozwija też współpracę międzynarodową, w tym relacje z amerykańskim Electric Power Research Institute (EPRI) oraz europejskimi partnerami np. w ramach programu „Horyzont 2020”, który jest największym jak dotąd programem UE w zakresie badań naukowych i innowacji. Grupa Tauron wdraża też otwarte innowacje oraz wspiera pomysły własnych pracowników. Skuteczność tak szeroko zakrojonej strategii potwierdzają liczby. W 2018 r. zrealizowała ponad 40 projektów badawczo-rozwojowych o łącznej wartości blisko 120 mln zł. Ponadto 9 spółek z Grupy Tauron wzięło udział w akceleratorze Pilot Maker, którego efektem było przetestowanie rozwiązań 28 start-upów. To nie wszystkie przedsięwzięcia. Grupa Tauron utworzyła pierwszy Fundusz Venture Capital w polskim sektorze energetycznym. Nawiązała również ścisłą współpracę z samorządami terytorialnymi, której efektem jest projekt Smart City we Wrocławiu, rozwój obszaru e-mobilności w Katowicach i szybki Internet w południowej Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PARTNERA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu