Tłuste lata nie trwają wiecznie

Bartosz Krzyżaniak
opublikowano: 05-01-2007, 00:00

Ten rok będzie dla firm i gospodarki tylko nieco gorszy od poprzedniego, ale następne lata mogą przynieść spadek dynamiki PKB do 1 proc.

Eksperci Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP) przewidują, że w 2007 r. tempo wzrostu gospodarczego osłabnie z około 5,5 proc. w 2006 r. do 4,8 proc. Jak tłumaczy Stanisław Kubielas, ekspert PKPP, będzie to wynikiem niższej dynamiki konsumpcji i pogorszenia parametrów makroekonomicznych (wzrostu deficytu — budżetowego i na rachunku obrotów bieżących, długu publicznego oraz wyższej inflacji i wolniejszego spadku bezrobocia niż w 2006 r.).

Zdaniem ekspertów PKPP, erozji fundamentów makro towarzyszyć będzie osłabienie koniunktury globalnej gospodarki, zwłaszcza Niemiec.

Bardziej optymistyczne prognozy, jednak dotyczące najbliższych kwartałów, ma prof. Leszek Zienkowski z Polskiej Akademii Nauk. Jego zdaniem, co najmniej do połowy 2008 r. gospodarka rozwijać się będzie w ponad 5-procen- towym tempie. Potem jednak, ze względu na cykl koniunkturalny, a także brak reform, gospodarka ostro zahamuje.

— Bez szeroko zakrojonej reformy finansów publicznych i poprawy otoczenia biznesowego grozi nam spowolnienie do 1 proc. PKB. Rządzący są upojeni bardzo dobrymi bieżącymi wynikami gospodarki, jednak nie znają lub lekceważą przypowieść o siedmiu tłustych i siedmiu chudych latach — przestrzega Leszek Zienkowski.

Zdaniem dr Małgorzaty Krzysztoszek z PKPP, realizacja tego czarnego scenariusza byłaby opłakana w skutkach.

— Dla firm oznaczałaby problemy z płynnością, a w konsekwencji liczne bankructwa. Wzrosłoby bezrobocie, pojawiłyby się poważne problemy z realizacją wpływów budżetowych, co zapewne odbiłoby się na kieszeniach Polaków wzrostem obciążeń podatkowych. Ze względu na wzrost ryzyka związanego z osłabieniem koniunktury wzrosłyby koszty kredytów, a kłopoty budżetowe mogłyby źle odbić się na absorpcji funduszy strukturalnych — uważa ekspert PKPP.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Krzyżaniak

Polecane