To może być rok przełomowy dla leasingu aut

KOMENTARZ, red. Marcin Bołtryk
04-11-2015, 22:00

Wyniki rynku leasingu samochodów osobowych napawają optymizmem. Sprzedaż takich aut w Europie stale rośnie — wrzesień był takim 25. miesiącem z rzędu. Według danych ACEA liczba nowych rejestracji zwiększyła się o 9,8 proc. do 1,39 mln pojazdów.

Również w Polsce ten segment notuje wzrosty rok do roku. Było to możliwe między innymi dzięki korzystnym dla leasingu aut z segmentu premium przepisom. Pozwalają one na większe odliczenie VAT od wszystkich kosztów związanych z pojazdami o cenie netto powyżej 120 tys. zł. Ważna jest również możliwości odliczenia 50 proc. VAT od paliwa do samochodów służbowych używanych do tzw. celów mieszanych. Efektem jest rosnąca liczba rejestracji pojazdów dla firm, której udział, według ostrożnych szacunków, wynosi około 65 proc. całej sprzedaży samochodów do 3,5 t w Polsce.

Rynkowi temu sprzyja także otoczenie makroekonomiczne. Zrównoważony wzrost gospodarczy, wzrost dochodów ludzi i spadek bezrobocia napędzają popyt wewnętrzny, co bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży samochodów. Wyniki z września potwierdzajątrend: sprzedano 27 255 pojazdów (wzrost o 15,7 proc. rok do roku). Ostatnie prognozy mówią zaś nawet o 343 tys. sprzedanych samochodów osobowych i 54 tys. dostawczych na koniec 2015 r. Będzie to miało odzwierciedlenie także w wynikach branży leasingowej.

Jak pokazują ostatnie analizy rynku, zmiany podatkowe i zaostrzenie przez banki polityki kredytowej owocują znacznie większym zainteresowaniem klientów leasingiem. Dane za pierwsze półrocze 2015 pokazują, że łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (80,4 mld zł wobec 97,5 mld zł). Jeżeli ostatni kwartał nie przyniesie negatywnych niespodzianek dla gospodarki, takich jak eskalacja konfliktu na Ukrainie czy efektów tzw. kryzysu migracyjnego, to rok 2015 może być najlepszym ostatnio dla leasingu samochodów.

JAKUB PORĘCKI, dyrektor rynku samochodów osobowych Raiffeisen-Leasing Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KOMENTARZ, red. Marcin Bołtryk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / To może być rok przełomowy dla leasingu aut