To nie piramida finansowa

Dorota Czerwińska
04-09-2009, 00:00

Sprzedaż w naszej branży nie jest łatwa, wymaga dużego nakładu pracy, aktywnego szukania klientów.

rozmowa z marcinem maciĄgiem z akuna polska

Sprzedaż w naszej branży nie jest łatwa, wymaga dużego nakładu pracy, aktywnego szukania klientów.

"Puls Biznesu": Firmy z sektora MLM, czyli tzw. marketingu wielopoziomowego, twierdzą, że praca dla nich jest dochodowa i przyszłościowa. Czy rzeczywiście?

Marcin Maciąg, dyrektor zarządzający w Akuna Polska, firmie sprzedającej kanadyjskie ziołowe suplementy diety: MLM funkcjonuje na świecie od ponad 100 lat. Obroty sektora przekroczyły 500 mld dolarów. W Japonii, na Węgrzech, w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Tajlandii ma on duży wpływ na PKB. W Polsce o MLM mówi się mało i na ogół źle. Ale na przykładzie Akuny mogę zapewnić, że to zajęcie dochodowe, dla firmy i dla naszych współpracowników.

Kto pracuje w MLM?

Bardzo różni ludzie. Pracujący, którzy chcą dorobić, i bezrobotni, którzy dzięki współpracy z nami stają się przedsiębiorcami. Sporo osób wcześniej prowadziło "tradycyjną" działalność gospodarczą.

Jakie cechy i umiejętności muszą mieć kandydaci?

To praca dla osób przedsiębiorczych, energicznych, ot-wartych na innych, bo MLM to biznes oparty przede wszystkim na relacjach z ludźmi. Potrzebna jest też konsekwencja w działaniu. To zajęcie dla tych, którzy się nie zrażają, że taka sprzedaż jest trudna, bo często kojarzy się z wciskaniem czegoś na siłę. Przyszli dystrybutorzy pojawiają się u nas dzięki kontaktowi z kimś, kto już je sprzedaje. Są na własnym rachunku.

Ilu macie współpracowników?

Aktywnych menedżerów mamy około 8 tysięcy. To osoby, które regularnie kupują produkty firmy i regularnie dostają od nas wynagrodzenie.

Są wśród nich milionerzy?

Tak. Na przykład menedżer z Warszawy, wcześniej właściciel firmy handlowej, który współpracuje z nami od 2003 roku. Mimo wysokich dochodów i zbudowania efektywnej sieci sprzedaży nie został rentierem. Cały czas szuka nowych kontaktów i żyje ideą firmy, ideą zdrowego stylu życia.

Dlaczego MLM ma złą sławę?

Na początku lat 90. w Polsce w branży MLM działała firma, którą z powodu metod, jakie stosowała, okrzyknięto sektą. Później pojawiły się firmy stosujące tzw. piramidy finansowe, które są nielegalne, bo w nich nie jest przekazywany żaden produkt ani usługa. Są też tacy, którzy wciskają klientom produkty na siłę. Dlatego ludzie postrzegają MLM negatywnie.

A tak nie jest?

Nie. To biznes jak każdy inny. Mamy określone zasady działania i budowania struktury sprzedaży.

W większości firm MLM najpierw trzeba kupić produkty, żeby je sprzedawać. Jedynym wydatkiem, jaki trzeba ponieść na starcie naszej współpracy, jest zakup tzw. pakietu startowego, który kosztuje 60 zł. Jest w nim opis produktów i zasady działania firmy. Pozostałe produkty są nabywane w zależności od zapotrzebowania klientów. Nie ma więc zagrożenia "pozostania z towarem".

Jaka jest u was rotacja?

Nie potrafię jej określić procentowo. Powody rotacji? Na ogół ludzie inaczej sobie wyobrażali ten rodzaj zajęcia. Myśleli, że sprzedaż w naszej branży jest łatwiejsza, nie wymaga dużego nakładu pracy, aktywnego szukania klientów.

Czy to nie jest tak, że najważniejsza jest właśnie struktura sprzedaży i najwięcej zarabia się na wprowadzeniu nowych członków?

Nie zarabia się na wprowadzeniu nowych konsumentów. Główny dochód pochodzi z prowizji od sprzedanego produktu. Każdy ma szansę na zbudowanie swojej sieci sprzedaży. W Akunie wprowadziliśmy ustandaryzowany system szkolenia współpracowników. Chodzi o jasny i uczciwy przekaz, jak działamy i jak budować swoją karierę. Zaczęliśmy współpracę z PNSA (Polish National Sales Awards), jedynym w Polsce przedsięwzięciem, które promuje i wdraża nowoczesne standardy sprzedaży według najlepszych praktyk zawodowych. Chcielibyśmy, żeby PNSA zweryfikowała standardy naszego działania. Chcemy poprawić wizerunek MLM.

Marketing wielopoziomowy (MLM) to przekazywanie produktu lub usługi od usługodawcy do odbiorcy. Wielopoziomowość odnosi się do systemu wynagrodzeń pobieranych przez osoby, które sprawiają, że dostarczany jest produkt lub usługa. Prekursorem jest firma Amway. MLM stosują u nas m.in. Oriflame, Rainbow, Zepter, Herbalife.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / To nie piramida finansowa