Toyota Avensis III - całkiem niedaleko od jabłoni

Marcin Bołtryk
opublikowano: 25-06-2009, 00:00

Avensis ma spore szanse, by powtórzyć sukces poprzedniczki. Ma dobrą cenę, świetnie silniki i też jest mało porywająca...

Nowocześniej, ale bez rewolucji

Avensis ma spore szanse, by powtórzyć sukces poprzedniczki. Ma dobrą cenę, świetnie silniki i też jest mało porywająca...

Obecna od sześciu lat na rynku Toyota Avensis drugiej generacji na stałe wkomponowała się w świat przedstawicieli handlowych i menedżerów wyższego szczebla. Zaprojektowana w bardzo konserwatywnym stylu, nie wyróżniała się z tłumu. Ot, dobre auto. Bez fajerwerków. To właśnie zdecydowało o jego popularności. Czy tak samo będzie z najnowszym wcieleniem tego modelu?

Nowości pod maską

Kilka miesięcy temu do salonów Toyoty trafiła trzecia generacja Avensis. Samochód, podobnie jak dwa poprzednie modele, skonstruowano i zbudowano w Europie. Teraz auto nie tylko wygląda ciekawiej, ale dostało również sporą dawkę nowej technologii i kilka nowych silników.

Japończycy odeszli od konserwatywnych kształtów nadwozia na rzecz ostrych linii. Upodobnili auto do mniejszych kuzynów — Aurisa i Corolli.

W porównaniu z poprzedniczką, Avensis urosła. Nadwozie jest nie tylko dłuższe (o 50 mm), ale też szersze (o 54 mm). Do napędu użyto pięciu silników — trzech benzynowych i dwóch diesli. Wszystkie motory — z wyjątkiem największego diesla o pojemności 2.2 litra — to poważnie zmodyfikowane jednostki napędowe. Największym zmianom poddano jednostki o zapłonie iskrowym. Wszystkie benzynowce są zbudowane w technologii Valvematic, która jest rozwinięciem systemu dual VVT-i. Wachlarz jednostek zasilanych etyliną otwiera motor o pojemności 1.6 l. Nowy system pozwala mu rozwinąć moc 132 KM. Dzięki modyfikacjom silnik rozpędza auto do 200 km/h, a zadowala się średnio 6,5 l paliwa na 100 km. W wersji podstawowej auto z tym silnikiem kosztuje niewiele ponad 71 tys. zł. Natomiast największy silnik benzynowy, jaki trafił pod maskę nowej Toyoty, ma pojemność 2 litrów i moc 152 KM (średnie spalanie: 7 l/100 km, prędkość maks. 205 km/h). Motor, z którym koncern wiąże spore nadzieje, ma pojemność 1.8 litra. Jego moc wzrosła do 147 KM. Auto napędzane takim właśnie silnikiem otrzymaliśmy do testów.

Małe "ale"

Nowy Avensis wyraźnie odcina się od poprzednika. Pozytywnie nastraja zestaw bursztynowych, czytelnych wskaźników typu Optitron, które stały się już znakiem rozpoznawczym Toyoty. Nie doszukamy się tu przejawów daleko idącej oszczędności. Jedynie dolne partie deski rozdzielczej wykonano z nieco twardszego tworzywa, ale ich solidny montaż potęguje ogólne wrażenie wysokiej jakości.

Testowy egzemplarz wyposażony był w automatyczną przekładnię biegów. Toyota ochrzciła to urządzenie mianem wielofunkcyjnej 7-stopniowej skrzyni biegów Multidrive S. To konstrukcja bezstopniowa, której główne elementy stanowią potężny łańcuch i koła pasowe wpływające, dzięki zmiennej średnicy, na zmianę wymaganego w danym momencie przełożenia. Efekt? Bardzo dobry. Avensis niezwykle płynnie, choć nie za szybko, przyspiesza i jednocześnie utrzymuje możliwie najniższe obroty.

Ma być tanio

Komfort akustyczny stoi na nieporównywalnie wyższym poziomie niż w poprzednim modelu (oczywiście poza chwilami kiedy silnik pracuje na naprawdę wysokich obrotach). Zawieszenie jest odczuwalnie twardsze niż w poprzednim modelu, dlatego odczuwalne są nierówności drogi. Średnie realne zużycie paliwa jest oczywiście wyższe niż podaje producent — oscyluje wokół 10 l/100 km. To bardzo dobry wynik, zważywszy obecność automatycznej skrzyni biegów. Brakuje tylko tempomatu. Można wysnuć wniosek, że Avensis III co najmniej powtórzy sukces poprzednika. A te drobne wady? No cóż...

Ceny Avensis zaczynają się od 76,5 tys. zł. Testowana wersja (sedan 1,8 Sol Plus Multidive S) kosztuje blisko 100 tys. zł.

Dla Kowalskiego

Avensis urosła i nabrała bardziej eleganckich kształtów, ale wciąż nie wyróżnia się z tłumu. Wnętrze jest jednak bardziej przestronne, a materiały wykończeniowe i montaż stoją na wysokim poziomie — podobnie jak wyciszenie kabiny. Zawieszenie, świetnie zresztą zestrojone, pracuje niemal bezgłośnie, a przy spokojnej jeździe prawie nie słychać silnika. Przepastny bagażnik o pojemności przekraczającej 500 litrów mieści mnóstwo pakunków. Seryjne wyposażenie zadowoli nawet najwybredniejszych

Dane techniczne

Toyota Avensis

Silnik: benzynowy, Valvematic

Skrzynia: bezstopniowa, Multidrive S

Pojemność: 1798 ccm

Moc: 147 KM

Maks. moment obrotowy: 180 Nm

Średnie spalanie (w teście): 10,5 l na 100 km

Przyspieszenie: 10,4 s od 0 do 100 km/h

Prędkość maksymalna: 200 km/h

Masa własna: 2020 kg

Pojemność bagażnika (minimalna): 509 l

Marcin Bołtryk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy