TQM nie opiera się na standardach

Tadeusz Buchacz
20-09-2005, 00:00

Na kompleksowe zarządzanie przez jakość (Total Quality Management) może składać się wiele różnych elementów systemu zarządzania, których rola i znaczenie jest zmienne w przestrzeni i czasie, np. inne jest podejście do przywództwa w Japonii i w Polsce. Przed aferą Enronu ocena ryzyka związanego z rządzeniem firmą (governance) nie była tak istotna jak dziś. Współczesne systemy kompleksowego zarządzania jakością mają wbudowane systemy oceny i kontroli ryzyka operacyjnego oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Natomiast w latach 80., gdy powstawał termin TQM, aspekty te miały znaczenie drugoplanowe.

Wdrażanie TQM należy rozpocząć od wdrożenia zarządzania procesowego — np. przez rozumne, autentyczne dostosowanie systemu zarządzania do wymogów ISO 9000. Organizacja powinna dojść do tego, że ma zapewnioną spójność między polityką i strategią firmy, kluczowymi procesami niezbędnymi do ich realizacji oraz kluczowymi wskaźnikami działania, które monitoruje, aby potwierdzić osiąganie celów założonych w strategii.

Równolegle należy wdrożyć cykl doskonalenia oparty na demingowskim cyklu PDCA — bez elementów przeglądu i oceny (Check) i działań doskonalących (Act) nie osiągniemy ambitnych celów strategicznych. Dzięki PDCA organizacja ma usystematyzowane podejście do przeglądów i audytów systemu zarządzania oraz do wdrażania działań doskonalących — można to osiągnąć przez właściwe wdrożenie ISO 9000.

Na tej bazie można dobudować dalsze elementy systemu zarządzania zarówno na poziomie pracowników — praca zespołowa, koła jakości, jak i kierownictwa — przywództwo, samoocena firmy za pomocą Modelu Doskonałości EFQM itp.

Tadeusz Buchacz

członek zarządu Stowarzyszenia Konsultantów Umbrella

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Buchacz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / TQM nie opiera się na standardach