Tradycyjne oddziały nie znikną z bankowości

Materiał przygotowany we współpracy z Bankiem Pekao SA
opublikowano: 09-09-2019, 12:46

Rozmowa z Michałem Krupińskim, prezesem Banku Pekao SA.

14 września 2019 r. to ważna data dla europejskiej bankowości. W życie wchodzi dyrektywa unijna PSD2, która całkowicie zmieni funkcjonowanie banków w relacjach z klientami: banki będą zobowiązane do udostępniania danych swoim klientom, podmiotom zewnętrznym, tzw. fintechom. Jak pan ocenia tę zmianę?
W Pekao przygotowywaliśmy się od pewnego czasu na wejście w życie tej dyrektywy. Dla nas to szansa, ponieważ jesteśmy dużym bankiem, który w dodatku mocno ewoluuje, oferując coraz bardziej zaawansowane produkty. Dziś obserwujemy, w jaki sposób open banking był wdrażany w krajach, które są pod tym względem najbardziej zaawansowane. W Europie jest to głównie Wielka Brytania. Odbywamy wiele spotkań z fintechami z zachodniej Europy i polskimi, próbując szukać rozwiązań w kierunku kreowania i budowania platform produktowych. Myślę, że w ciągu kilku miesięcy będziemy w stanie pokazać konkretne rzeczy. Warto bowiem pamiętać, że model działania bankowości podlega przeobrażeniom dyktowanym nie tylko przez open banking, lecz rozwiązania takie jak zaawansowana analityka danych, chmury czy sztuczna inteligencja.

Wiele inwestujemy w rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, a wdrożenie dyrektywy PSD2 powoduje, że dążymy do bardzo wyśrubowanych standardów, także obejmujących ochronę danych osobowych — mówi Michał Krupiński, prezes Banku Pekao SA.
Zobacz więcej

PEWNIE, JAK W BANKU:

Wiele inwestujemy w rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, a wdrożenie dyrektywy PSD2 powoduje, że dążymy do bardzo wyśrubowanych standardów, także obejmujących ochronę danych osobowych — mówi Michał Krupiński, prezes Banku Pekao SA. FOT. WM

Czy strategia Banku Pekao zakłada większą współpracę z fintechami, czy budowę własnych rozwiązań, które staną się konkurencyjne wobec oferty fintechów?
Jedno nie wyklucza drugiego, np. deweloperzy banku opracowali aplikację Peopay, z której dwa lata temu korzystało 700 tys. aktywnych użytkowników, a teraz ta liczba przekracza 1,5 mln. Jednocześnie intensywnie współpracujemy z fintechami. Ważnym elementem naszego rozwoju jest budowa aliansów strategicznych, jak chociażby zawarte w ub.r. porozumienie z Microsoftem. Jako jedyny bank w Polsce na szeroką skalę zorganizowaliśmy 9 hackatonów, w których udział bierze kilkuset programistów — ekspertów od zaawansowanej analityki danych. Ten model stwarza szansę na znalezienie ciekawych pomysłów oraz rozwiązań i jednocześnie pełni funkcję świetnego narzędzia rekrutacyjnego — pozwala przedstawić nasz bank jako dobre miejsce dla najlepszych programistów. Bacznie obserwujemy kierunki działań GAFA, czyli supergigantów: Google’a, Amazona, Facebooka i Apple’a. Tą samą drogą podąża bankowość, oferując produkty intuicyjne, i to we wszystkich kanałach. Banki uczą się także budowania odpowiednich wrażeń zakupowych, czyli customer experience.

Czy Pekao jest w tym nurcie?
Aplikacje mobilne polskich banków, w tym naszego, są uznawane za najlepsze na świecie, spełniając oczekiwania milenialsów, korzystających ze smartfona nawet kilkaset razy dziennie. W dodatku udało się repozycjonować Bank Pekao, który zaczyna rosnąć w bankowości detalicznej — jeszcze kilka lat temu otwieraliśmy średnio kilkadziesiąt tysięcy indywidualnych kont rocznie, w tym roku zamierzamy otworzyć ich ok. 500 tys. Udało nam się nawet stworzyć specjalne konto dla osób poniżej 26. roku życia, bezpłatne z pewnymi value services, np. dostępem do „Harvard Business Review” dla studentów. Jako jeden z pierwszych banków w Europie i pierwszy w Polsce przygotowaliśmy, głównie „in house”, całkowicie zdalny proces otwierania konta na selfie. Zamiast spędzać kilkadziesiąt minut w oddziałach, można w ciągu kilku minut założyć konto — z tej opcji skorzystały już tysiące osób, a od niedawna usługa ta jest dostępna także dla przedsiębiorców. Byliśmy też jednym z pierwszych banków, które wprowadziły Apple Pay. Teraz oferujemy możliwość płatności na zegarek przez Garmin Pay. Jak widać na tych przykładach — podejmujemy szybkie decyzje i błyskawicznie wdrażamy innowacje.

Czy bankowość przyszłości będzie pozbawiona fizycznych oddziałów?
Mocno analizujemy ten trend. Przez ostatnie dwa i pół roku zamknęliśmy kilkadziesiąt oddziałów, ale w tym roku już nie przewidujemy likwidacji naszych punktów. Ponieważ rośniemy dynamicznie w kanałach cyfrowych, a mówimy o wzrostach rzędu 50 proc., coraz mniej osób przychodzi do oddziału. Jednak część klientów ciągle docenia możliwość bezpośredniego kontaktu z doradcą w oddziale. Jestem więc przekonany, że jako duży uniwersalny bank w przyszłości nadal będziemy mieć kilkaset tradycyjnych oddziałów. W niektórych częściach zachodniej Polski, np. na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce, jesteśmy mniej widoczni ze względów historycznych i rozważamy otwieranie tam nowych oddziałów, by wyrównać naszą reprezentację.

Czy klienci mogą czuć się bezpieczni w bankowym kanale online?
Wiele inwestujemy w rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa i samo wdrożenie dyrektywy unijnej powoduje, że dążymy do bardzo wyśrubowanych standardów, także obejmujących ochronę danych osobowych. W tym celu zatrudniliśmy nawet specjalistów z globalnych instytucji.

Jaki będzie obraz bankowości za kolejne 20 lat?
Z pewnością bankowość w przeważającej części będzie mobilna. Będziemy w coraz większym stopniu wykorzystywali zaawansowaną analitykę danych. Rozwiązania typu blockchain totalnie rewolucjonizują nawet produkty, które nie zmieniły się od XIX w., np. akredytywy w bankowości korporacyjnej. Banki w coraz większym stopniu będą tworzyły z innymi graczami platformy typu e-commerce i nowe rozwiązania oparte na aplikacjach, wokół których będzie się koncentrował klient. W tym widzę wielką szansę dla bankowości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany we współpracy z Bankiem Pekao SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu